מאמרים חדשים| דף 3 | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים| דף 3 | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
22 דקות זמן קריאה
צפיות
173
תודות
5
הערות
1
מי הוא הקלף ומי הוא הדוכסוסטוס תוכן הענינים א. המחלוקת הקדומה בקלף ודוכסוסטוס. ב. טמוני חול. ג. שמות חלקי העור. ד. איזה חלק בעור יותר שימושי. ה. לשון הירושלמי בביאור קלף. ו. סוגיא דנימא מחלחלא. (עיוני) ז. עור עוף. (עיוני) ח. האי קילפא דתפילין ט. מזוזה על קלף משתמרת. י. שרטוט. יא. מה מתאים...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
7 דקות זמן קריאה
צפיות
187
תודות
5
הערות
6
עיקרון הגרירה הקדמה- א. פעמים רבות אין בשרשי התורה רצון מוחלט שגדרי פרטי דיני המצוות יהיו דווקא כך ולא כך, ולכן צריך למצוא עילה היכן לקבוע את הגדר, וכשבמצווה מסוימת יש סיבה פרקטית שהגדר יהיה בשיעור פלוני, זה גורם שגם בעוד מצוות מקבילות הגדר יהיה כזה. עיין דוגמאות להלן סעיף א'. ב. ולפעמים רק...
  • תוכן מומלץ
התורה
4 דקות זמן קריאה
צפיות
68
תודות
5
מנהג ישראל להוליך את התינוק בן שמונת הימים לברית המילה על ידי אנשים רבים, המכונים 'קוואטער'. בטעם מנהג זה כתב באוצר כל מנהגי ישרון (תרע"ו, עמ' ), שהוא משום שכבוד המצוה הוא שיעסקו בה אנשים רבים, ולכן גם בהבאת התינוק לברית מילה כבוד המצוה הוא שיעסקו בו אנשים רבים, כמנהג הקוואטר. ויש מהאחרונים...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
12 דקות זמן קריאה
צפיות
141
תודות
6
האם בהכנסת אורחים גם עשירים נחשבים עניים??? >>> האם יש איסור כשנותן תמורה למתנה??? >>> האם יש האיסור לצדיקים גמורים??? >>> האיסור משום גזל וחמדה או ממדת הבטחון??? >>> האם מותר לקבל מתנה כשאינו יכול לקנות??? >>> האם יכול לקבל מתנות על למוד תורה??? >>> מה התירו משום עת לעשות לה'??? >>> האם מותר...
  • תוכן מומלץ
כמעיין המתגבר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
152
תודות
6
הערות
4
קברים חשודים בגליל בגליל שבצפון הארץ ישנם קברי קדמונים רבים, אמנם בין מאות הקברים האלו ישנם כמה וכמה קברי קדמונים שיש לחשוד שאינם נכונים, מחמת שאותו אדם לא חי באיזור זה ולא מת באיזור זה ואין שום טעם שיקבר שם, במאמר זה אסקור כמה מן הקברים החשודים, וכמו כן אכתוב מאיזו תקופה יתכנו יותר שקברו בגליל...
  • תוכן מומלץ
רבי
3 דקות זמן קריאה
צפיות
124
תודות
3
בתורה נאמר (שמות לא, יד) "ושמרתם את השבת כי קודש היא, מחלליה מות יומת". ופליגי רב אחא ורבינא, חד אמר מה קודש אסור בהנאה אף מעשי שבת אסורים בהנאה. וחד אמר היא קודש ואין מעשיה קודש. וכלל גמור הוא, במחלוקת רב אחא ורבינא הלכה כדברי המיקל. הלכך פסקינן, מעשה שבת דרבנן. ובגמ' חולין (טו.) פליגי רבי...
  • תוכן מומלץ
הצעיר שבחבורה
7 דקות זמן קריאה
צפיות
130
תודות
5
בפרשתנו נכתבה הבטחת הקב"ה לאברהם "בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא כָּרַ֧ת ה' אֶת־אַבְרָ֖ם בְּרִ֣ית לֵאמֹ֑ר לְזַרְעֲךָ֗ נָתַ֙תִּי֙ אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את מִנְּהַ֣ר מִצְרַ֔יִם עַד־הַנָּהָ֥ר הַגָּדֹ֖ל נְהַר־פְּרָֽת: אֶת־הַקֵּינִי֙ וְאֶת־הַקְּנִזִּ֔י וְאֵת הַקַּדְמֹנִֽי: וְאֶת־הַחִתִּ֥י וְאֶת־הַפְּרִזִּ֖י...
  • תוכן מומלץ
התורה
5 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
218
תודות
5
הערות
16
סקירות
1
ההיתר של שאול לפגוע בעצמו ולקצר ימיו נאמר בתורה בפר' נח (בראשית ט', ה'): "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש". וכידוע תיבת "ואך" באה למעט, שלא תמיד יש עוון לממית את עצמו. ואם כן עלינו לדעת מהו המקרה שעליו רמזה התורה שמותר לו לאדם ליטול את נפשו. והנה מצינו במדרש רבה (בראשית פרשה ל"ד אות י"ג) שדרשו...
  • תוכן מומלץ
תענוג
11 דקות זמן קריאה
צפיות
129
תודות
2
בס"ד מאמר התענוג עצמות א"ס הוא עצמו בחינת תענוג - מבחינת תענוגו נמשך רצונו הטוב – אהבת ה' באהבת התענוג והטוב - הדבוק בו יתברך כולו טוב - ע"י התענוג חוזר וניעור אליו יתברך כתיב טוב ה' לכל (תהלים קמה ט), ובאור החיים הק' פרשת ואתחנן וז"ל ואהבת את ה' בשם זה העיר הלב לבחינת אהבת הטוב במה שהוא טוב...
  • תוכן מומלץ
נדיב לב
8 דקות זמן קריאה
צפיות
306
תודות
8
הערות
12
ידועה קו' הרא"ם (ס"פ לך לך) בטעם מה שאברהם אבינו ע"ה לא מל עצמו קודם שנצטווה שהרי האבות קיימו כל התורה כולה קודם שנתנה (עי' יומא כח:), ומ"ש מילה שלא מל עצמו עד שאמר לו הקב"ה בפירוש. והנה בחידושי הגרי"ז הלוי בראשית פרק טז פסוק ה כתב וז"ל: ידועה הקושיא, האבות קיימו התורה עד שלא נתנה (עי' יומא כ"ח...
  • תוכן מומלץ
כמעיין המתגבר
21 דקות זמן קריאה
צפיות
241
תודות
7
הערות
5
מהדורת חשון תשפ"ו השמטות הבית יוסף הקדמה[2] הב"י בהקדמתו לספרו כתב בזה הלשון: "נמצא שמי שיהיה ספר זה לפניו יהיו סדורים לפניו דברי התלמוד עם פירוש רש"י והתוספות והר"ן ופסקי הרי"ף והרא"ש והמרדכי והרמב"ם והגהותיו ומגיד משנה ורבינו ירוחם וספר התרומה ושבולי הלקט והרוקח ושערי דורא וספר התשב"ץ וספר...
חזור
חלק עליון
למעלה