עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה | הלכה ומנהג| דף 3 עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה | הלכה ומנהג| דף 3
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מה המקור לכך שיש להשתדל להביא כל יהודי לקבר ישראל?
הרי ראינו שכ"כ הרבה שנים השקיעו משאבים בזה.
כמדומה שיש בזה עשה ול"ת.
עשה - 'כבוד המת'.
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
 
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
לכאורה זה רק שיהיה דיוקנו תלוי, האם זה גם כשאינו תלוי? איני יודע בזה אשמח להעשיר ידיעות מהיודעים.
 
כמדומה שיש בזה עשה ול"ת.
עשה - 'כבוד המת'.
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
לכאורה זה רק שיהיה דיוקנו תלוי, האם זה גם כשאינו תלוי? איני יודע בזה אשמח להעשיר ידיעות מהיודעים
הרמב''ם בסה''מ [עשין רלא] 'שצונו לקבור הרוגי בי''ד ביום שייהרגו, והוא אמרו יתעלה כי קבור תקברנו ביום ההוא, ולשון ספרי כי קבור תקברנו מצות עשה, והוא הדין בשאר מתים, כלו' שיקבר כל מת מישראל ביום מותו' עי''ש עוד.
והרמב''ן בשורש א' תמה על הר''מ שמנה את זה למצוה בפנ''ע עי''ש, וכמבו' בסוטה די''ד ע''א דהוא מצד הילוך אחר מידותיו של מקום.
ועי' ב''מ ל ב והודעת להם את הדרך ילכו בה, בה זו קבורה.
ויש להאריך בזה טובא.
 
יש לדון עוד אחרי שבכו"א שחררו האם צריך לברך הטוב והמטיב או שהחיינו על שחרורם, [אם נימא שזה דלא כהלכה]?
 
ודאי שאין לחלל שבת על החזרת חטוף מת, וכ"ש שלא לשחרר מחבל אחד אפ'.
למה זה כ"כ ברור שאין לחלל שבת.
אם יש עכשיו היתכנות מבצעית שלא תהיה אח"כ, ויתכן שיצטרכו להסתכן בחיי נפשות, אין זה בגדר סכנת נפשות?
והרי אי אפשר לומר שכלל לא יוציאו אח"כ, שהרי המציאות היא שיוציאו ולא משנה באיזה מחיר שיהיה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה