הלכות ריבית - היתר עיסקה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה הלכות ריבית - היתר עיסקה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

יואל שילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
216
תודות
851
נקודות
176
להפתעתי גיליתי שלבעלי עסקים רבים אין היתר עיסקה, ונדהמתי, שהרי כל כך קל להכשל.
היום הזמנתי הדפסת שתי חוברות [מהדורה חדשה של חוברותי על עירובין ומקוואות], כאשר מטעמי נוחות נוח לי יותר לשלם לאחר הדפסת האחת, ולפני השניה.
כתבתי כעת למנהל בית הדפוס [לאחר שבשבוע שעבר שוכנע לעשות היתר עיסקה]:

זו בדיוק דוגמא של חשש ריבית.
שהרי התשלום המוקדם על החוברות שלא יוצרו עדיין הוא הלואה שלי אליך, ובתמורה להלוואה אתה מסכים לקבע את הסכום אף אם המחירים יעלו בינתיים עד הייצור בפועל.
הפתרונות הם:
להחליט שהתשלום הוא רק על החוברות שייוצרו מחר, והחוברות העתידיות הן מתנה, וממילא אין כאן הלוואה שלי אלא תשלום חוב.
או לרכוש ממך את הנייר שכבר יש בחנות תמורת המחיר שדרשת על חוברות - וממילא אין זו הקדמת התשלום אלא תשלום על משהו שכבר קיים.
או להסכים בינינו שאם מחירי ההדפסה יעלו בינתיים - אוסיף עד המחיר הגבוה, ובכך אין לי שום רווח מההלוואה הזו.
 

קבצים מצורפים

להפתעתי גיליתי שלבעלי עסקים רבים אין היתר עיסקה, ונדהמתי, שהרי כל כך קל להכשל.
היום הזמנתי הדפסת שתי חוברות [מהדורה חדשה של חוברותי על עירובין ומקוואות], כאשר מטעמי נוחות נוח לי יותר לשלם לאחר הדפסת האחת, ולפני השניה.
כתבתי כעת למנהל בית הדפוס [לאחר שבשבוע שעבר שוכנע לעשות היתר עיסקה]:

זו בדיוק דוגמא של חשש ריבית.
שהרי התשלום המוקדם על החוברות שלא יוצרו עדיין הוא הלואה שלי אליך, ובתמורה להלוואה אתה מסכים לקבע את הסכום אף אם המחירים יעלו בינתיים עד הייצור בפועל.
הפתרונות הם:
להחליט שהתשלום הוא רק על החוברות שייוצרו מחר, והחוברות העתידיות הן מתנה, וממילא אין כאן הלוואה שלי אלא תשלום חוב.
או לרכוש ממך את הנייר שכבר יש בחנות תמורת המחיר שדרשת על חוברות - וממילא אין זו הקדמת התשלום אלא תשלום על משהו שכבר קיים.
או להסכים בינינו שאם מחירי ההדפסה יעלו בינתיים - אוסיף עד המחיר הגבוה, ובכך אין לי שום רווח מההלוואה הזו.
למה לא מועיל יש לו?
 
לא מועיל יש לו כשייצור החפץ מחוסר כמה פעולות - גמרא מפורשת [איני זוכר האם שתים או שלש פעולות]
 
בגמ' מתבאר שלשטוח את החיטים ומה שהם מתייבשים זה שתי פעולות. ולמדו מזה הפוסקים שהמעשים הם תהליכים בחפץ ולא עשיות שלך. ולפי"ז נראה פשוט שיש כמה וכמה תהליכים שהם צריכים לעבור. (הרי גם שם אותה מכונה ששוטחת היא גם מייבשת לבד, כביכול.)
 
זו בדיוק דוגמא של חשש ריבית.
שהרי התשלום המוקדם על החוברות שלא יוצרו עדיין הוא הלואה שלי אליך, ובתמורה להלוואה אתה מסכים לקבע את הסכום אף אם המחירים יעלו בינתיים עד הייצור בפועל.
הפתרונות הם:
להחליט שהתשלום הוא רק על החוברות שייוצרו מחר, והחוברות העתידיות הן מתנה, וממילא אין כאן הלוואה שלי אלא תשלום חוב.
או לרכוש ממך את הנייר שכבר יש בחנות תמורת המחיר שדרשת על חוברות - וממילא אין זו הקדמת התשלום אלא תשלום על משהו שכבר קיים.
או להסכים בינינו שאם מחירי ההדפסה יעלו בינתיים - אוסיף עד המחיר הגבוה, ובכך אין לי שום רווח מההלוואה הזו.
רק להעיר שדעת רוב הפוסקים היום שעל פסיקה לא יועיל היתר עיסקה, (ואדרבה יהפוך את זה לדאורייתא), כי אם יתייקר זה יהיה יותר מהטווח הנורמלי של תשואה.
 
איני צריך לפרש, ודאי לא לת"ח כמוך שהיתר עסקה מבוסס על מה שאני משקיע אצלך וקונה חלק בנכסיך ומגיע לי חלק ברווחים.
לכן, היתר עיסקא צריך לשמור על טווח רווח נורמלי, (ובעצם זה צריך להיות חצי מהרווחים הנורמליים של הסכום שנתתי.) הורו רבותינו (אצ"ל שאין לסמוך למעשה...) שרווח של עשרה אחוזים (לשנה) הוא על הגבול ההגיוני.
כשאני קונה ספה ומשלם עליה מראש אני בעצם מלווה את הכסף למוכר בתנאי שהוא ישמור לי את המחיר של הספה. כמובן בדרך מקח. זהו איסור פסיקה.
כשאני אומר לו שאני לא נותן לו את הכסף על הספה אלא כהשקעה בעסק שלו, אני מלווה לו חצי מהכסף ומפקיד אצלו חצי מהכסף ולכן מגיע לי חצי מרווחיו. אם תוך שבוע עלה מחיר הספה בחמישה אחוזים (היינו מאה אחוז לשנה!) זה לא רווח הגיוני שאני אמור לקבל, נמצא שאני מקבל בתמורה לעסקה הזו ריבית. (רווח לא הגיוני=ריבית על מחצית ההלוואה) לכן אם אין את אחד מארבעת ההיתרים האמיתיים לאיסור פסיקה, יש הרבה מגדולי ההוראה שאוסרים לעשות היתר עיסקה במקרה כזה.
באופן כללי יש כאלה שאצלם היתר עיסקה פותר את הכל בשיעור כזה שבמחזור של יום כיפור שלהם הם מתוודים "לויתי בריבית בלי היתר עיסקא", זה לא עובד ככה.
השתדלתי לעזור, אשמח לדעת אם הצלחתי.
 
נערך לאחרונה:
דרך אגב, במקרה שלך לכאו' יש היתר של יצא השער, וגם אין שומתו ידועה. (שזה לא ברור לכל הדעות.) ובאמת היתר עיסקה רק יהרוס ואין צורך לעשות אותו. (באמת ברוב ההיתר עיסקה כתוב שזה רק במקרה של חשש ריבית, וכאן לכאו' הסתדרנו.)
 
איני צריך לפרש, ודאי לא לת"ח כמוך שהיתר עסקה מבוסס על מה שאני משקיע אצלך וקונה חלק בנכסיך ומגיע לי חלק ברווחים.
לכן, היתר עיסקא צריך לשמור על טווח רווח נורמלי, (ובעצם זה צריך להיות חצי מהרווחים הנורמליים של הסכום שנתתי.) הורו רבותינו (אצ"ל שאין לסמוך למעשה...) שרווח של עשרה אחוזים (לשנה) הוא על הגבול ההגיוני.
כשאני קונה ספה ומשלם עליה מראש אני בעצם מלווה את הכסף למוכר בתנאי שהוא ישמור לי את המחיר של הספה. כמובן בדרך מקח. זהו איסור פסיקה.
כשאני אומר לו שאני לא נותן לו את הכסף על הספה אלא כהשקעה בעסק שלו, אני מלווה לו חצי מהכסף ומפקיד אצלו חצי מהכסף ולכן מגיע לי חצי מרווחיו. אם תוך שבוע עלה מחיר הספה בחמישה אחוזים (היינו מאה אחוז לשנה!) זה לא רווח הגיוני שאני אמור לקבל, נמצא שאני מקבל בתמורה לעסקה הזו ריבית. (רווח לא הגיוני=ריבית על מחצית ההלוואה) לכן אם אין את אחד מארבעת ההיתרים האמיתיים לאיסור פסיקה, יש הרבה מגדולי ההוראה שאוסרים לעשות היתר עיסקה במקרה כזה.
באופן כללי יש כאלה שאצלם היתר עיסקה פותר את הכל בשיעור כזה שבמחזור של יום כיפור שלהם הם מתוודים "לויתי בריבית בלי היתר עיסקא", זה לא עובד ככה.
השתדלתי לעזור, אשמח לדעת אם הצלחתי.
למה זה שאתה יכול גם להפסיד [אם יוכיח וכו'] או שתיאורטית ניתן להוכיח שלא היה רווח לא מתיר את זה? עצם המציאות הזו מראה שזה פיקדון ולא הלואה.
[זה גם לא יכול להיחשב תשלום על זה שלא רוצה לישבע וכו'?]
 
למה זה שאתה יכול גם להפסיד [אם יוכיח וכו'] או שתיאורטית ניתן להוכיח שלא היה רווח לא מתיר את זה? עצם המציאות הזו מראה שזה פיקדון ולא הלואה.
[זה גם לא יכול להיחשב תשלום על זה שלא רוצה לישבע וכו'?]
גם בהיתר עיסקא יש כללים לכמות הרווח שניתן לקבל מול כמות ההפסד
 

הודעות מומלצות

אבני נזר אורח חיים סימן שפא אותיות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון