קושי מספר 1 למתקשים בהבנת הגמרא. | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה קושי מספר 1 למתקשים בהבנת הגמרא. | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
914
תודות
2,726
נקודות
357
כחונך של ילדים ונערים,
שמתי לב שהקושי מספר 1 בהבנה נובע מקריאת הגמרא ללא מנגינה.

כלומר, שלומדים משניות, שברובם מדובר בפסקי הלכות, ניתן לקרוא עם קול מונוטוני ויבש,
אבל בגמרא שיש קושיות ותירוצים הבנת הגמרא בקריאה יבשה פשוט לא אפשרית,

תודות לאבי ומורי שעודד והכריח אותו כל השנים ללמוד במנגינה,
 
כחונך של ילדים ונערים,
שמתי לב שהקושי מספר 1 בהבנה נובע מקריאת הגמרא ללא מנגינה.

כלומר, שלומדים משניות, שברובם מדובר בפסקי הלכות, ניתן לקרוא עם קול מונוטוני ויבש,
אבל בגמרא שיש קושיות ותירוצים הבנת הגמרא בקריאה יבשה פשוט לא אפשרית,

תודות לאבי ומורי שעודד והכריח אותו כל השנים ללמוד במנגינה,
כמובן שצריך לקרוא במנגינה תואמת - שאלה במנגינה של שאלה, ותשובה במנגינה של תשובה וכדו'.
 
כמובן שצריך לקרוא במנגינה תואמת - שאלה במנגינה של שאלה, ותשובה במנגינה של תשובה וכדו'.
מתרגלים לבד, לדעת מתי הקושיה ומתי התירוץ
כמו שאדם קורא סיפור הוא מבין לבד מתי הקושיה ומתי התירוץ.
 
מתרגלים לבד, לדעת מתי הקושיה ומתי התירוץ
כמו שאדם קורא סיפור הוא מבין לבד מתי הקושיה ומתי התירוץ.
אכן, רק הדגשתי שלא צריך רק מנגינה - שהוא ישיר את הגמרא במנגינה של עוד יותר טוב וכו', אלא שצריך מנגינה תואמת לנלמד.
 
אכן, רק הדגשתי שלא צריך רק מנגינה - שהוא ישיר את הגמרא במנגינה של עוד יותר טוב וכו', אלא שצריך מנגינה תואמת לנלמד.
אפילו ש"ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו'"
 
אפילו ש"ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו'"
נכון, אבל בקשר לקושי של ילדים - צריך דווקא מנגינה תואמת.
 
ואני רוצה להדגיש,

יש לי בחור אחד שבמשניות הוא היה גאון,
ידע מסכתות בע"פ, אבל בגמרא הוא לא הסתדר,

לא חייב להיות ילד טיפש, כמעט כל בעיה בהבנה מתחילה בזה.
 
כחונך של ילדים ונערים,
שמתי לב שהקושי מספר 1 בהבנה נובע מקריאת הגמרא ללא מנגינה.

כלומר, שלומדים משניות, שברובם מדובר בפסקי הלכות, ניתן לקרוא עם קול מונוטוני ויבש,
אבל בגמרא שיש קושיות ותירוצים הבנת הגמרא בקריאה יבשה פשוט לא אפשרית,

תודות לאבי ומורי שעודד והכריח אותו כל השנים ללמוד במנגינה,
אני סבור שהמנגינה היא סימן ולא הסיבה
ישנו חוסר הבנה
והניגון מעיד לך על זה
 
כמובן שישנם הרבה שזה הסימן ולא הסיבה אבל מה שאני שמתי לב שזה הסיבה
אני מנסה להכנס לתהליך שאתה מציג
יושב לו נער על יד הגמרא
הוא כבר תפס את מהלך החשיבה
המאפיין את סוגיות הגמרא
אין לו קושי תפיסתי של המילים עצמם
ואין לו גם קושי בחישוב מהלכים

יושב וקורא בצורה מונוטונית
הוא לא מבין כי הוא לא מנגן?
 
אני מנסה להכנס לתהליך שאתה מציג
יושב לו נער על יד הגמרא
הוא כבר תפס את מהלך החשיבה
המאפיין את סוגיות הגמרא
אין לו קושי תפיסתי של המילים עצמם
ואין לו גם קושי בחישוב מהלכים

יושב וקורא בצורה מונוטונית
הוא לא מבין כי הוא לא מנגן?
הוא לא מבין כי הוא לא יודע היכן הקושיה והיכן התשובה,

כלומר הוא יודע מה זה שור חמור ארבעה אבות וכו' אך אינו יודע האם קורא עכשיו קושיה או תירוץ או אפילו ראיה,

לא בכדי השקיע רש"י את הדיו היקר שלו וסימן לנו "בתמיה" "בניחותא"
 
הוא לא מבין כי הוא לא יודע היכן הקושיה והיכן התשובה,

כלומר הוא יודע מה זה שור חמור ארבעה אבות וכו' אך אינו יודע האם קורא עכשיו קושיה או תירוץ או אפילו ראיה,

לא בכדי השקיע רש"י את הדיו היקר שלו וסימן לנו "בתמיה" "בניחותא"
לזה התכוונת שהבעיה בקריאה ללא מנגינה?
אם כך אני מסכים איתך
אבל לא מדויק להגדיר את זה שהבעיה היא קריאה ללא מנגינה, אלא חוסר הבנה של הטקסט, ובדרך כלל גם חוסר היכרות של איך מתנהלת סוגיה בגמרא
 
לזה התכוונת שהבעיה בקריאה ללא מנגינה?
אם כך אני מסכים איתך
אבל לא מדויק להגדיר את זה שהבעיה היא קריאה ללא מנגינה, אלא חוסר הבנה של הטקסט, ובדרך כלל גם חוסר היכרות של איך מתנהלת סוגיה בגמרא
נכון.
 
לזה התכוונת שהבעיה בקריאה ללא מנגינה?
אם כך אני מסכים איתך
אבל לא מדויק להגדיר את זה שהבעיה היא קריאה ללא מנגינה, אלא חוסר הבנה של הטקסט, ובדרך כלל גם חוסר היכרות של איך מתנהלת סוגיה בגמרא
והפיתרון הכי קל לזה הוא ללמוד במנגינה.
 
לדעתי יש קושי גדול במה שהילד שהוא נפגש בשנתו הראשונה עם הדף גמרא, והוא לא מבין ארמית, הוא מתרגל לקרוא בלי להבין, ואח"כ לנסות להבין מה שקרא, ואחר ההרגל הוא מתרגל לקרוא בלי להבין, ואז לנסות להבין בלי לקרוא, לא מתחבר לו ההבנה אם הקריאה, המוח משדר שיש כאן טקסט לקריאה ואח"כ צריך לנסות להבין אותו, ואח"כ הענין מחריף כשמתחילים ללמוד את הגמ' בנעימה, [לא ניגון של קו' ותי'] אלא נעימה של לימוד, ואז הוא מקבל את זה בצורה של שיר כזה, שאומרים, בקיצור הענין מסתבך.
הפתרון הוא, שהמלמד יסביר קודם קריאת הגמ' מה כתוב כאן בגמ', ואחר שהילד מבין את הנידון את הקו' והתי', אפשר להקריא את הגמרא בפנים, ואז קורה הפעולה הפוכה, שהילד מתרגל להבין את הנקרא כבר בקריאה הראשונה, שהמח שלו מסוקרן איפה מה שאמרו לו כתוב בגמ'...
 
שמתי לב שהקושי מספר 1 בהבנה נובע מקריאת הגמרא ללא מנגינה.
כל אחד מאתנו יש לו כשרון מיוחד שהוא מומחה בו
בפיתוח הכשרון הזה והענקתו לתלמידים הוא מתקן את שאר הקשיים
אצלך כנראה הניגון של הגמ' זה הכשרון
ואתה עושה בו רבות ונצורות לכבוד התורה
דברים נכבדים מאוד לתת את הלימוד בצורתו הנכונה להאהיב את הלימוד לתלמיד
ואתה מצליח למנוע את הבעיות הראשונות של לימוד הגמ' דרך הניגון
ואולי זה באמת מספר 1 וכדאי לכל אחד לנסות אך אולי לא
ואולי אין מספר 1 או מספר 2
אלא יש הרבה מספרים שהם ברמה של 1
כגון מה שהציע כאן הרב @עוזי ומגני
להסביר את הגמ' בעל פה שיהיה ברור לפני שקוראים בפנים
אך ללא חולק שהניגון הוא מפתח גדול מאוד.
 

הודעות מומלצות

מתי אתם אוכלים סעודת פורים/משתה היין בפורים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון