ציצית תכלת | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה ציצית תכלת | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה
אבל הוא לא הצליח להוכיח עדיין מה זה צמר....
כבר פסקו שצמר שלנו יש לו דין צמר.

רוב הייצור של הטליתות וחוטי הצמר מיוצר מצמר של כבש מזן שנקרא "מרינו".
לפני כמה עשורים התעורר על זה פולמוס רחב.
לכבש הזה אין אליה, ובתורה כתוב שלכבש יש אליה, והנידון הוא האם זה נקרא כבש או לא.
למעשה לא אכנס לכל הנידון, אפשר לחפש בגוגל, וכאן קישור למכלול,
אבל רק אסביר את הודעתי, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח גריינימן, הגר"ש וואזנר, והגר"ח קנייבסקי זכר צדיקים לברכה, ולהבל"ח הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הכריעו שיש לו דין צמר רחלים דאורייתא, וא"כ יש לנו צמר, ודו"ק.
 
רוב הייצור של הטליתות וחוטי הצמר מיוצר מצמר של כבש מזן שנקרא "מרינו".
לפני כמה עשורים התעורר על זה פולמוס רחב.
לכבש הזה אין אליה, ובתורה כתוב שלכבש יש אליה, והנידון הוא האם זה נקרא כבש או לא.
למעשה לא אכנס לכל הנידון, אפשר לחפש בגוגל, וכאן קישור למכלול,
אבל רק אסביר את הודעתי, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח גריינימן, הגר"ש וואזנר, והגר"ח קנייבסקי זכר צדיקים לברכה, ולהבל"ח הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הכריעו שיש לו דין צמר רחלים דאורייתא, וא"כ יש לנו צמר, ודו"ק.
כונתי היתה שאתה לא יכול לזלזל בכל השמות שהבאת שלא לבשו תכלת ולסמוך עליהם לענין הצמר בלי לברר....
 
כונתי היתה שאתה לא יכול לזלזל בכל השמות שהבאת שלא לבשו תכלת ולסמוך עליהם לענין הצמר בלי לברר....
אתה הבאת ת"ח אחד שאמר לך שהוא לא הצליח להוכיח מה זה צמר, וע"ז כתבתי שכבר פסקו שהצמר שלנו הוא צמר.
הנידון על התכלת הוא נידון אחר, ואף אחד מהשמות שהבאתי לא פסק שזה לא התכלת, (אגב דעתי האישית שזה לא התכלת של תורה והריהו ככל קלא אילן).
 
אתייחס לסוגיא מכיוון שונה,
אמר לי ת"ח חשוב,
יש שתי סוגי תכלת,
אחד משכנע פחות ואחד משכנע יותר
כי על שניהם יש הרבה הרבה קושיות, וקושיות גדולות מאוד,
כל מי שהולך תכלת (עכ"פ מאיפה שאני מגיע, שהרבה לובשים)
זה או בגלל אמונה בצדיק, ש(כנראה) אמר שזהו התכלת, (התכלת המשכנעת פחות)
או כי אומרים שממ"נ, או יקיימו מצוה, או שהולכים בחוטים צבועים סתם כך,
וקלא אילן נאמר באלו הרוצים לרמות את הציבור ומוכרים להם דבר לא נכון,
אבל ללכת עם זה - אין בעיה, כך הם אומרים,
אז מי שלא הולך תכלת - יש לו הרבה על מה לסמוך, כי עדיין אין תשובות וודאיות לכל השאלות.
 
הרה"ג אריאל בוקוולד, [ת"ח יסודי מאוד], בעמח"ס קריאת אריאל, על תחומין, ספר יסוד ללומדי תחומין.
רב שכונת נווה אחיעזר ב"ב, ובשנה האחרונה נעשה מחשובי לומדי כולל פוניבז'.
בכ"א שמעתי שמועה שהגרמ"מ קארפ הולך בתכלת, רציתי לברר.
 
מה שכתבו על הגרד"ל שבדק וראה שזה לא התכלת, מי שמכיר [ואני מכיר היטב מאד], יודע שזה אינו, אלא הסיבה שהוא לא לובש כי היום הגישה של הרבנים היא שלא מחדשים דברים ויש להרחיב באסטרטגיה הזו אך זה הכיוון, וכ"כ הרב שפרן בהסכמה לאחד החוברות של התכלת
[אמר לי פעם ר' משה חיים אולמן,(למי שלא מכיר,מגדולי התלמידים של ר' דוב כיום נמצא איתו בכנסים שצריך שיתוף עם הקהל, גם אמור ליסוע עימו לארה"ב השבוע) שהגיע אחד להגרד"ל ושאלו על תכלת וכמדומני שהתשובה היתה שזה דבר מוזר,לא זכור לי במדויק אפ' לברר אצלו ]
פעם א"ל רא"מ פייבלזון שליט"א שהוא לא הולך עם תכלת {פ"א תפסתי אותו שהוא כן הולך בט"ק בצינעא כנראה} מפני שכל כלל ישראל לא קיבלו את התכלת והוא אוחז שיש לזה דין כמו בי"ד הגדול או הלך אחר הרוב (עי' דברי סופרים לגראו סי' ב' אולי) והמשמעות של זה שהולכים אחרי הכרעה של כלל"י אפי' אם היא נגד הלכה, וביאר לי את עמדתו שגם לו יצויר אחד ילמד את הסוגיא ויצא לו שמותר להדליק חשמל בשבת יהיה לו אסור כי כל כלל ישראל קיבל והכריע שזה אסור. [ובין אם ההצדקה שלהם הנ"ל נכונה ובין אם לא]
סופן של דברים הם עדינים, אינם שחור לבן, ולכן הםנמסרו לרבנים שמבינים את הנושאים האלו,ולכן גם לא כל רב שתלוש מההנהגה של הציבור החרדי יכול להוות ראי' לזה, ועיין היטב בכל מיני שמות.
 
אלא הסיבה שהוא לא לובש כי היום הגישה של הרבנים היא שלא מחדשים דברים ויש להרחיב באסטרטגיה הזו אך זה הכיוון,
וכן סבר הגרח"ק,
זכור לי שקראתי באחר מספרי ר"ג הוניגסברג, שפעם ראה ספר על תכלת בארון הספרים ,
כשפתח א"ז ראה שבעמוד הכריכה יש דברים חריפים מאוד נגד זה,
ונדמה לי שכתב שם הסיבה שגדולי ישראל לא הלכו ואין לפקפק עליהם,
 
מתשובתך נראה שזה נשאר אצלם בגדר ספק אם זה התכלת אם לאו, אמנם תמהני דאם כן הרי הדין הוא שספק דאו' לחומרא.
ידועה תשובת הבית הלוי בעניין.

שספק דאורייתא לחומרא אומרים רק היכא שאם יחמיר ודאי יקיים מצוה דאורייתא ולא בכל מקום שאם יחמיר אולי יקיים מצוה
 
שספק דאורייתא לחומרא אומרים רק היכא שאם יחמיר ודאי יקיים מצוה דאורייתא ולא בכל מקום שאם יחמיר אולי יקיים מצוה
וכידוע שיש הוכחות מהמשנה ברורה לא ככה [שצריך לתקוע בשופר בבין השמשות בר"ה מדין סד"א לחומרא].
 
שספק דאורייתא לחומרא אומרים רק היכא שאם יחמיר ודאי יקיים מצוה דאורייתא ולא בכל מקום שאם יחמיר אולי יקיים מצוה
וכידוע שיש הוכחות מהמשנה ברורה לא ככה [שצריך לתקוע בשופר בבין השמשות בר"ה מדין סד"א לחומרא].
מצו"ב סימן מ"א מספר עין התכלת להגאון זצ"ל מראדזין, בו משיב בראיות לסברת מרן בית הלוי.
וכמדו' שיש תשובה של מרן הגרי"ש שהביא את טענת הבית הלוי וכותב בערך בסגנון זה "וכבר השיב עליו האדמו"ר מראדזין".
 

קבצים מצורפים

יש לרב יעקב הלל שליט"א ספר עם כמה וכמה דפים [מעל 100 אני חושב], לבאר מדוע לא לובשים, ע"פ כל הפרד"ס,
אכן כתב תשובה ארוכה
אני הצעיר הייתי אצלו פעמיים פעם אחת שלחתי לו מכתב לאחד מהמשב''ק אצלו עם כמה קושיות מהרמב''ם, וחזר אלי בטלפון ואמר לי שזה קושיא חמורה. ולא השיב.
ופעם שנייה נשאתי ונתתי פא''פ, ואמר לי זה באמת קושיות גדולות. וצ''ע. אולם לא יהא אלא ספק. ואולי נשתנו הטבעים.

אני הקטן לא כ''כ זוכה להבין למה נשמע מצד שני מאנשים הקרובים אליו כאילו אוחז שזה ודאי. ושמעתי שבתחילה השתכנע, ולאחר מכן ראה שיש קושיות, אך סובר דאין בזה נזק, ולא יהא אלא צד, הרי חושש לכ''כ הרבה שיטות בציציותיו, ולמה לא יחוש גם לזה.
 
אינני בקיא בענין, ומעולם הוא גם לא ענין אותי.
רק אעיר מן הצד, שידועים דב' הב"י עה"ת [פרשת שלח] דהנה הכתיב 'יעשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם, ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת' וחזי' דנא' 'לדורותם' דווקא בציצית לבן, וה"ט דזה [לבן] לעולם יתקיים, ואילו התכלת עתידה להיבטל, וכ"כ החת"ס, וכ"כ במדרש רבה על במדבר פרשת שלח יז – ה וכ"ה בספר הברכה שנד וכ"ה בילקוט [תתקסא] שהחילזון והתכלת נגנזו לצדיקים בעתיד לבוא.

ולמעשה הציבור החרדי הנורמטיבי והמנהג הנפוץ ברבותינו נראה כשיטת הגר"א [ביאור הגר"א באו"ח סי' ט' סק"ג] וכ"כ הערוך לשולחן [סי' ט' סי"ב] שהתכלת נגנז ונותר לנו רק לבן ותו לא.
 

הודעות מומלצות

בֹּא אֶל פַּרְעֹה, במדרש הגדול: מפני...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון