משגיח או ר"מ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית משגיח או ר"מ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
176
תודות
351
נקודות
56
בפרשת הנשיאים אי' בחז"ל שאהרון נצטער על כך שלא מקריב קרבנות, וא"ל הקב"ה "שלך גדולה משלהם שאתה מדליק ומיטיב את הנרות" והיינו שזוכה לשרת במקדש.
מסופר כי פ"א הלך הגר"ש רוזובסקי ברחוב מלווה בתלמידים שדיברו עמו בלימוד, לפתע חלף המשגיח הגר"י לווינשטיין זצ"ל והיה הדבר לפגיעה מסויימת שהוא הולך לבד, צעק לעברו ר' שמואל: "ר' חצקל שלך גדולה משלי שאתה מדליק ומיטיב את הנרות". והיינו שהוא יושב לבחורים על הראש שיגדלו בירא"ש ובתורה ולא רק מדבר עימם בלימוד.
רציתי לשאול את כת"ר הציבור מה באמת עדיף להיות לכאו' ר"מ או משגיח. [ואינני מדבר על מי שנולד עם כישורים מסויימים, אלא כיצד ההשקפה הכללית] שבאמת הציבור מתייחס יותר בחשיבות לרמי"ם ומאידך בדר"כ המשגיחים יותר אכפת להם מבניין האישיות וה"שיעור קומה" שלהם ושל הבחורים. אשמח לדעת את דעת הציבור בעניין.
 
רציתי לשאול את כת"ר הציבור מה באמת עדיף להיות לכאו' ר"מ או משגיח.
אם אנחנו מדברים על משגיחים כמו ר' חצקל והרב וולבה, יש כאן מקום לדיון. והרמב''ם כתב חשוב לי דבר אחד שאלמד באמונה מכל אשר אלמדהו.

אבל אם מדובר על פיקוח על בחורים, וכו'. ולא על הנחלת יסודי התורה, והעבודה.

וודאי דאין ספק דר''מ עדיף.
 
לא בהכרח, הרבה פעמים ר"מים דואגים לזה מאוד
הוא כתב והדגיש בדרך כלל!
ומאידך בדר"כ המשגיחים יותר אכפת להם מבניין האישיות וה"שיעור קומה" שלהם ושל הבחורים
אתה חולק על זה?!
אז למה לכתוב תגובות מיותרות?!
 
מנין לך שיש השקפה כללית להכריע בענין?
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא,ב - רבי סימון ורבי אלעזר הוו יתבי חליף ואזיל רבי יעקב בר אחא אמר ליה חד לחבריה ניקו מקמיה דגבר דחיל חטאין הוא, אמר לו אידך ניקו מקמיה דגבר בר אוריין הוא, אמר ליה אמינא לך אנא דגבר דחיל חטאין הוא ואמרת לי את בר אוריין הוא? תסתיים דרבי אלעזר הוא דאמר דגבר דחיל חטאין הוא דאמר רבי יוחנן משום רבי אלעזר אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא יראת שמים בלבד שנאמר ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה וגו' וכתיב ויאמר לאדם הן יראת ה' היא חכמה וגו' שכן בלשון יוני קורין לאחת הן תסתיים:
 
שימו לב, עסיקנא במה שידוע מהמשגיחים בדור קודם אשר יכלו להיות גדולי רה"י [ולדוגמא י"ל ספר חי' רא"א דסלר] ועליהם יל"ע.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אולי לפני שאתה שואל מה עדיף להיות
תבאר מה כל אחד מהם אמור לעשות
אומרים שר"מ אמור ללמד את הבחורים ללמוד
אומרים שמשגיח אמור .......
האמת היא שכל השנים בישיבה (בעיקר הגדולה) לא הבנתי מה העניין של רה"י לשלם לבן אדם משכורת לזכרו של ר' ישראל סלנטר
מה גם שלתחושתי המשגיחים היום גורמים לי באופן אישי וכנראה גם לאחרים לסלוד מר' ישראל ולא להעריץ אותו
אז אם יהיה ברור מה הם שתי התפקידים יהיה קל יותר לברור ביניהם
 
האמת היא שכל השנים בישיבה (בעיקר הגדולה) לא הבנתי מה העניין של רה"י לשלם לבן אדם משכורת לזכרו של ר' ישראל סלנטר
מה גם שלתחושתי המשגיחים היום גורמים לי באופן אישי וכנראה גם לאחרים לסלוד מר' ישראל ולא להעריץ אותו
תלוי מה ואיפה, ואי אפשר להשמיץ באופן גורף,
אני מכיר המון משגיחים שעושים עבודה מצויינת והמון בחורים אוהבים להתייעץ איתם ונעזרים בהם המון
 
תלוי מה ואיפה, ואי אפשר להשמיץ באופן גורף,
אני מכיר המון משגיחים שעושים עבודה מצויינת והמון בחורים אוהבים להתייעץ איתם ונעזרים בהם המון
אם אנחנו מדברים על משגיחים כמו ר' חצקל והרב וולבה, יש כאן מקום לדיון. והרמב''ם כתב חשוב לי דבר אחד שאלמד באמונה מכל אשר אלמדהו.

אבל אם מדובר על פיקוח על בחורים, וכו'. ולא על הנחלת יסודי התורה, והעבודה.

וודאי דאין ספק דר''מ עדיף.
 
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא,ב - רבי סימון ורבי אלעזר הוו יתבי חליף ואזיל רבי יעקב בר אחא אמר ליה חד לחבריה ניקו מקמיה דגבר דחיל חטאין הוא, אמר לו אידך ניקו מקמיה דגבר בר אוריין הוא, אמר ליה אמינא לך אנא דגבר דחיל חטאין הוא ואמרת לי את בר אוריין הוא? תסתיים דרבי אלעזר הוא דאמר דגבר דחיל חטאין הוא דאמר רבי יוחנן משום רבי אלעזר אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא יראת שמים בלבד שנאמר ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה וגו' וכתיב ויאמר לאדם הן יראת ה' היא חכמה וגו' שכן בלשון יוני קורין לאחת הן תסתיים:
מה הבאת?
פלוג' אם לקום מפני המעלה של יראת שמים או מפני המעלה של בר אוריין?
מה זה קשור לר"מ או משגיח, ר"מ זה אומר שהוא לא יר"ש ומשגיח זה אומר שהוא עם הארץ?
הבנתי שהשאלה הייתה איזה שטל'ע להעדיף.. וזו, בעיני שאלה מוזרה.
ואם התכון השואל לשאול אילו תעמוד הבחירה לפני האדם אם להיות יר"ש או תלמיד חכם מה להעדיף, כבר כתבה המשנה באבות אין הבור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד.
 
מה הבאת?
פלוג' אם לקום מפני המעלה של יראת שמים או מפני המעלה של בר אוריין?
מה זה קשור לר"מ או משגיח, ר"מ זה אומר שהוא לא יר"ש ומשגיח זה אומר שהוא עם הארץ?
מחילה אבל המושגים מאד מאד דיכוטומיים, שחור לבן.
דחיל חטאין קמים מפניו, או לא יר''ש
בר אוריין שצריך לקום מפניו, או עם הארץ
קצוות..

כדי להיות ר''מ צריך להשקיע בעיקר בחלק הבר אוריין ולשכללו יום יום. ואילו משגיח עוסק בהעמקה בירא''ש וכו' וחלק זה מתפתח יותר.

ויש כאן מח' איזו מעלה גדולה יותר, באדם דאית ליה תרוייהו, מה עדיף ממה.

מקוה שהובנתי
 
ומעניין לעניין שלא באותו עניין יש לדון מה עדיף מק"ק [המכונה: משגיח קטן] או נו"נ [המכונה: משיב]...?
 
ומעניין לעניין שלא באותו עניין יש לדון מה עדיף מק"ק [המכונה: משגיח קטן] או נו"נ [המכונה: משיב]...?
לדעתי נו"נ עדיף אפי' מר"מ משום שהיום נו"נ [בישיבות מרובות בחורים] הוא מעמיד את הבחורים על הרגלים בדרך הלימוד דאם הרמי"ם אין אפשרות לכולם לקבל באופן אישי ע"י מו"מ איך אני הבנתי ומה לא טוב בהבנה שלי בסוגיא
ההרבצת תורה של היום והעמידו תלמידים הרבה מתקיים היוום בנו"נ טפי מר"מ
 
נדמה לי שהדיון לא התחיל ממקומו הנכון וכמו שכתב הרב
כדי להיות ר''מ צריך להשקיע בעיקר בחלק הבר אוריין ולשכללו יום יום. ואילו משגיח עוסק בהעמקה בירא''ש וכו' וחלק זה מתפתח יותר.
ויש כאן מח' איזו מעלה גדולה יותר, באדם דאית ליה תרוייהו, מה עדיף ממה.
אנוכי הקטן הייתי בעידנא דחדוותא אצל מו"ר הגרי"ג אדלשטיין כשנשאלה השאלה על מי שהוזכרו כאן.
מי יותר נחשב בשמיא בדרגה יותר גבוהה - ר' שמואל רוזובסקי או ר' יחזקאל לוינשטיין.
והתשובה שלו הייתה שכמו שכאן המשגיח היה נחשב יותר, גם בשמים כן הוא.

וחזינן בזה תרתי. א. עדות ממי שהכיר את שניהם שבזמנו המשגיח היה יותר מר' שמואל. ב. שכן הוא באמת גם כלפי שמיא.
[ולדוגמא י"ל ספר חי' רא"א דסלר]
בהזדמנות אחרת שמעתי ממו"ר הגרי"ג כי הספר הנ"ל שכתוב בסגנון טעלז אינו לכבודו של הרב דסלר... והוא היה תלמיד גדול שלו.
היאך הצעיר בשחבורה זוכר את ר' שמואל ויודע שקשה להאמין שיצעק
לא צריך להכיר.
יודע כל מי שקצת שמע או קרא שר' שמואל היה סמל לאצילות ואולי גם ממלכתיות.
קשה להאמין שהוא הרים את קולו במיוחד בפני תלמידים מקשיבים.
 
נדמה לי שהדיון לא התחיל ממקומו הנכון וכמו שכתב הרב

אנוכי הקטן הייתי בעידנא דחדוותא אצל מו"ר הגרי"ג אדלשטיין כשנשאלה השאלה על מי שהוזכרו כאן.
מי יותר נחשב בשמיא בדרגה יותר גבוהה - ר' שמואל רוזובסקי או ר' יחזקאל לוינשטיין.
והתשובה שלו הייתה שכמו שכאן המשגיח היה נחשב יותר, גם בשמים כן הוא.

וחזינן בזה תרתי. א. עדות ממי שהכיר את שניהם שבזמנו המשגיח היה יותר מר' שמואל. ב. שכן הוא באמת גם כלפי שמיא.

בהזדמנות אחרת שמעתי ממו"ר הגרי"ג כי הספר הנ"ל שכתוב בסגנון טעלז אינו לכבודו של הרב דסלר... והוא היה תלמיד גדול שלו.

לא צריך להכיר.
יודע כל מי שקצת שמע או קרא שר' שמואל היה סמל לאצילות ואולי גם ממלכתיות.
קשה להאמין שהוא הרים את קולו במיוחד בפני תלמידים מקשיבים.
אז אמר ולא צעק.
 
היום המשגיחים הם רק כותבים חיסורים ואיחורים כמעט כמו רבי בחיידר.

משגיח שהוא עושה מעשה משגיחים הוא גדול לא פחות מר"מ.
והכל לפי העניין
 
בהחלט יתכן.

אני רק ציינתי על הנידון הצדדי כאן
ר' שמואל? צעק? קשה להאמין.
ועוד יותר לא הגיוני שיפנה צעקה לכיוון המשגיח.
היאך הצעיר בשחבורה זוכר את ר' שמואל ויודע שקשה להאמין שיצעק
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון