משגיח או ר"מ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 משגיח או ר"מ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3
עובדי ד' אמיתיים שמשקעים עצמם בעבודת ד' ועולים במעלות המסילת ישרים
כאלו יש המון.
לא דיברתי על לדעת לצטט מסילת ישרים.
דיברתי על להבין את העומק.
כי כידוע לכל מי שיד ורגל לו במוסר האמיתי כי לתורת המוסר יש לומדעס' כמעט כמו ללימוד ב"ק...
את האנשים שהזכרתי שמעתי רבות וקבלתי רבות מהם ומספריהם
זה שקיבלת מהם לא אומר שהם בעלי מוסר אלא שהם למדו אצל בלי מוסר וכתבו זאת בספר...
בשביל להיות בעל מוסר צריך להיות 'שם'.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
יש מוסר שבנוי על מדרשים ואגדות חז"ל
והיו חוזרים עליהם בבכיות עצומות וכמו שכתב מרן הגרי"ס "ברגש הלב ושפתיים דולקות".
אני מצטער, אבל אי אפשר לקחת משפט של הגרי"ס ולהפוךאותו לשיטה.
שפתיים דולקות זה על דרך הלימוד.
לא על הלימוד עצמו.
 
ה שקיבלת מהם לא אומר שהם בעלי מוסר אלא שהם למדו אצל בלי מוסר וכתבו זאת בספר...
בשביל להיות בעל מוסר צריך להיות 'שם'.
מי אמר לך שהם לא שם??
וסתם בדרך אגב, אולי תחכים אותנו מלימודיך?...
זה לא על רגל אחת... בהזדמנות עיין בבלוגים
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
העובדה שהם מתעסקים בענינים אחרים.
הרב ווייסבלום בגיוס ועוד הרבה דברים אחרים,
והרב קלופט בישיבה בחזון יחזקאל...
מה הקשר?

אדם שעוסק בצרכי ציבור והגדלת תורה, ודאי אינו בעל מוסר??

שכחת שלהיות איש כלל זה מעיקרי העבודה והזכייה בדין לדעת הגרי''ס?
 
שכחת שלהיות איש כלל זה מעיקרי העבודה והזכייה בדין לדעת הגרי''ס?

הגרי"ס מעולם לא רצה לחשוב לומר אי פעם שעיסוק בצרכי ציבור הוא מעלה לאדם גדול.
גדולי ישראל עושים זאת מתוך הכרח ולא מתוך בחירה וידועים הסיפורים...
כשאדם עסוק בעיסוק צדדי מיד יורד עיסוקו בדברים האחרים.
לו יצוייר שהיינו מגדירים את ראשי הישיבות בתור - ש"ס בבלי, התואר היה יורד אוטומטית לכל מי שנכנס לפוליטיקה (באמת, לא כקישוט במועצת...).
וכשאנו מגדירים אדם כ'בעל מוסר' - אם הוא עסוק בדברים אחרים התואר יורד.
כי להיות בעל מוסר אינו לדעת ללמוד וללמד בענייני היראה והמוסר,
זו הגדרה של האדם.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מחילה, עיין בעלי שור ח''א בסוף לגבי העיסוק בצרכי ציבור לאדם גדול מתוך שיקולים של נקיות בלי נגיעות אישיות,
לזה צריך להיות בעל מוסר יותר מהכל...

וגם הרב שך שעסק במועצת לא הך להיות לא ת''ח, וכן ר' דב לנדו.

בקיצור אם אלו הבעיות ואלה התפיסה שלך את המוסר, אז זה לא המוסר של ר' ישראל שהסתובב בפריז, ובגרמניה כדי לעשות נפשות לתורה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
לקחת משפט מהסטייפלר שאולי נאמר ואולי לא, וגם אם כן בא לשבח מישהו... זה בדיק מה שכתבתי לעיל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ברור שגם המוסר של היום לא של פעם
אבל זה מחמת שהחזית השתנת
יש דברים שאף פעם לא משתנים.
כל הנ"ל הם יסודות הראשונים בתורת המוסר.
מי שלא יודע אותם לא יודע מוסר.
תבוא תכיר את עולם הכוללים
אפי' בכולל פונביז'
לא אפרט היכן אני לומד,
רק אומר כי איני בקיא בנעשה ברשתות הכוללים ברחבי הארץ,
אבל עיקר דיבורי היה על עולם הישיבות והמשגיחים שם,
ושם לענ"ד אפשר להגדיר את המצב
כפשיטת רגל מוסרית...
תרתי משמע.
 
אני מצטער, אבל אי אפשר לקחת משפט של הגרי"ס ולהפוךאותו לשיטה.
שפתיים דולקות זה על דרך הלימוד.
לא על הלימוד עצמו.
אני באתי להוכיח שזה משתנה עם הדור אבל עצם המסירה הוא כבר לא אותו דבר.
אין אנשים היום שמסוגלים לשמוע שיחות מוסר ארוכות.
ולכן זה עבר התאמה קיצונית לדורנו.
אבל עם ההתאמה הצורה והערך ירד.
 
ולכן זה עבר התאמה קיצונית לדורנו.
אבל עם ההתאמה הצורה והערך ירד.
אתה מלמד זכות למה ואיך זה קרה.
ויתכן מאוד שאתה צודק וזו הסיבה,
אבל בגלל שכמו שציינתי - הדברים אינם יכולים לעבור שינוי,
זה קלקל את כל צורת מסירת המוסר בדורינו.
וחבל.
 
קבלנו כמה וכמה דיווחים על האשכול הזה.
א. שיח אלים! ב. סטייה מנושא האשכול.
טרחנו ועברנו על הודעה אחת אחת וערכנו מחקנו, וגם פיצלנו.
אנחנו מבקשים מכל המשתמשים ללא יוצא מהכלל, קראו שוב את כללי השיח בפורום והימנעו מאזהרה הגבלה וחסימה.
  • שפה מכובדת ונקייה: על הדיונים להתנהל בכבוד הדדי, בנעימות וללא ביטויים שאינם הולמים בני תורה.
  • שמירה על כבוד הזולת: חל איסור מוחלט לכתוב לשון הרע או כל דבר העשוי להתפרש כאבק לשון הרע.
  • כבוד תלמידי חכמים: אין לזלזל, אפילו ברמז, בתלמידי חכמים מכל ציבור או מגזר.
  • קהילות ומגזרים: אסור בתכלית האיסור לפגוע, להשמיץ, להתריס או לזלזל במגזר אחר.

הסטת דיון​

  • פיצול דיונים מתוך אשכול קיים הוא דבר מורכב ולעיתים בלתי אפשרי. לכן חשוב להיצמד לנושא המקורי של האשכול ולא להסיט אותו לנושאים אחרים. אם אתה מבחין בחריגה מהנושא אנא דווח מיד לצוות הניהול כדי שנוכל לטפל בכך בהקדם ונמנע את המשך הסטת הדיון.
ההודעות הנוגעות לחסידות ומוסר (שהסיטו את האשכול) הועברו לאשכול חדש.


נבקש מכל הכותבים לסייע לנו, באמצעות מערכת הדיווחים. נתקלתם בשיח אלים, הסטת נושא, זלזול בקהילות ועוד ועוד, נא דווחו לנו שנטפל בזה בהקדם.
 
בפרשת הנשיאים אי' בחז"ל שאהרון נצטער על כך שלא מקריב קרבנות, וא"ל הקב"ה "שלך גדולה משלהם שאתה מדליק ומיטיב את הנרות" והיינו שזוכה לשרת במקדש.
מסופר כי פ"א הלך הגר"ש רוזובסקי ברחוב מלווה בתלמידים שדיברו עמו בלימוד, לפתע חלף המשגיח הגר"י לווינשטיין זצ"ל והיה הדבר לפגיעה מסויימת שהוא הולך לבד, צעק לעברו ר' שמואל: "ר' חצקל שלך גדולה משלי שאתה מדליק ומיטיב את הנרות". והיינו שהוא יושב לבחורים על הראש שיגדלו בירא"ש ובתורה ולא רק מדבר עימם בלימוד.
רציתי לשאול את כת"ר הציבור מה באמת עדיף להיות לכאו' ר"מ או משגיח. [ואינני מדבר על מי שנולד עם כישורים מסויימים, אלא כיצד ההשקפה הכללית] שבאמת הציבור מתייחס יותר בחשיבות לרמי"ם ומאידך בדר"כ המשגיחים יותר אכפת להם מבניין האישיות וה"שיעור קומה" שלהם ושל הבחורים. אשמח לדעת את דעת הציבור בעניין.
ר"מ , עם מעט שימת לב יכול לפעול גם משגיח ותרוייהו איתנייהו בי' , משאי"כ הפוך.
מידיעה קאמרינן.
 
ר"מ , עם מעט שימת לב יכול לפעול גם משגיח ותרוייהו איתנייהו בי' , משאי"כ הפוך.
מידיעה קאמרינן.
בד"כ לר"מ יש מרחב תמרון גדול יותר עם התלמיד מאשר המשגיח.
תפקידו של המשגיח יותר נוקשה כי הוא קשור יותר לצביון הישיבתי.
תפקידו של ר"מ הוא ללמד איך ללמוד.
 

הודעות מומלצות

כתב במכתב מאליהו חלק ב עמוד כח: כבר ביארנו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון