שלח - מְגַבֵּב אָעִין/זה היותר מסתבר מכל השיטות | במדבר שלח - מְגַבֵּב אָעִין/זה היותר מסתבר מכל השיטות | במדבר

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,044
תודות
5,092
נקודות
507
מקושש עצים, בתרגום כַּד מְגַבֵּב אָעִין, דהיינו כמ"ד (שבת צו:) מעמר הוה, שזה היותר מסתבר מכל השיטות, וכמו שכתב בספר ישועות מלכו (ליקוטי תורה) שהרי במדרש מבואר שמקושש לשם שמים נתכוין, ולפי"ז ע"כ מעמר היה, דאל"כ, למ"ד תולש או מעביר היה, אם נתכוין לש"ש למה לו לתלוש או להעביר "עצים" דמשמע הרבה, הלא בכוונתו לש"ש די היה לו להעביר או לתלוש עץ אחד, אבל למ"ד מעמר היה ניחא, דאין חיוב עימור אלא במעמר איזה עצים ולא בעץ אחד.​
 
די בשיעור כגרוגרת, בדיוק כמו מלאכת תולש ומעביר ד' אמות ברה"ר ככל ונועד למאכל אדם.
עץ אחד אינו 'מעמר' גם אם יש בו גרוגרת
(אגב הסברא הזאת כתב בס' ישועות מלכו הנ"ל, רק הוספתי את התרגום)
 
עץ אחד אינו 'מעמר' גם אם יש בו גרוגרת
עץ אחד אינו תולש אם אין בו כגרוגרת. (וממילא לא עבר על איסור טפי כשתלש עץ נוסף להשלים שיעורו, יותר מאשר מעמר).
(אגב הסברא הזאת כתב בס' ישועות מלכו הנ"ל, רק הוספתי את התרגום)
כמובן. וע"ז הגבתי.
.
 
עץ אחד אינו 'מעמר' גם אם יש בו גרוגרת
(אגב הסברא הזאת כתב בס' ישועות מלכו
צע''ק דהרי כוונתו ''שיראו אחרים'' ולזה היה מוכרח לעשות מה שיגרום לאחרים לראות, היינו מעשה שגורם ''רעש'' וחטיבת עצים מרעישה יותר ממעמר.

מה גם שאם היה רצונו למעט במלאכות הרי ממ''נ לא עבר כל עבירה מצד שעשה מלשאצ''ל
 
מהרש''א ב''ב קיט, א-
חטא באיסור שבת כדי לידע באיזה מיתה דנין המחלל שבת.
וי"ל כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה, כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש.
ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות.
 
מהרש''א ב''ב קיט, א-
חטא באיסור שבת כדי לידע באיזה מיתה דנין המחלל שבת.
וי"ל כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה, כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש.
ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות.
יישר כח על המהרש"א.
אבל שוב אין לזה קשר למה שנכתב ברישא של דבריך. (וזה לא משנה איזו מלאכה)
צע''ק דהרי כוונתו ''שיראו אחרים'' ולזה היה מוכרח לעשות מה שיגרום לאחרים לראות, היינו מעשה שגורם ''רעש'' וחטיבת עצים מרעישה יותר ממעמר.
 
מה שנכתב ברישא של דבריך
כתבתי ב' טעמים לזה שאין לדחות הדעה שמקושש עצים היה.
א. כיוון שרצה ש''יראו אחרים'' וכנ''ל.
ב. והרי לא ריבה במעשי העבירות עי''ז, כיון שלא היה בזה מעשה איסור כלל כבמהרש''א.
 
ב. והרי לא ריבה במעשי העבירות עי''ז, כיון שלא היה בזה מעשה איסור כלל כבמהרש''א.
הניסוח בתחילה לא היה ברור. עכשיו הסברת היטב מה כונתך. יישר כח!
כמובן שנקודת המוצא של הישועות מלכו חולקת על דברי המהרש"א ולדבריו הוא עבר על איסור גמור. כך שאין להכריח מהמהרש"א לתוכן הדברים של הישו"מ. ופשוט.
 
צע''ק דהרי כוונתו ''שיראו אחרים'' ולזה היה מוכרח לעשות מה שיגרום לאחרים לראות, היינו מעשה שגורם ''רעש'' וחטיבת עצים מרעישה יותר ממעמר.
די לו שיראו עדים, ואח"כ מתפרסם מאליו
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון