נישואין אינן מתבטלין, מדוע? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 נישואין אינן מתבטלין, מדוע? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
איש ואשה שהחליטו להפרד זה מזה בלי גט, האם תהפוך האשה לארוסה על כל המשתמע מכך, לא.
מדוע?
לכא' הם כבר לא חיים כנשואים, ולא נשאר אלא הקניין
הקנין במהותו הוא 'קנין איסור' כמו שעולה מרוב סוגיות הש"ס גבי דין זה, ולכך לק"מ.
 
איש ואשה שהחליטו להפרד זה מזה בלי גט, האם תהפוך האשה לארוסה על כל המשתמע מכך, לא.
מדוע?
לכא' הם כבר לא חיים כנשואים, ולא נשאר אלא הקניין
לא משנה מה שבמציאות הם לא חיים יחד הנושא הוא המחוייבות לחיות חיי אישות וזה עדיין קיים
 
לענ''ד התירוץ טמון בשאלה מדוע אין נידון האם ניתן לעשות קניין נישואין ע''י כסף או שטר כבקניין הקידושין
כתבתי בזה באריכות ואצטרך למצוא את שכתבתי כדי להכניס כאן, אבל לענ''ד טרם נגעו כאן בנקודת העניין. האריכו רבות במהות הקניינים, דלא כל הקניינים שווים. ולדוג' ארץ ישראל נקנתה בימי יהושוע ע''י כיבוש ומבאר בלקו''ש שכיון שנכבשה מיד ישראל, בטל הכיבוש ובטל הקניין. בימי עזרא הקניין היה ע''י חזקה והקמת בי''ד ולכן הקניין הזה לא בטל ועיין בביאור שם.
עד''ז גם לענייננו, הקניין דאירוסין הוא קניין שמהווה מעין קליפה שסביב הנישואין עצמם והוא 'נקנה' שנתחדש ע''י התורה.
רק לאחרי שישנו ה'נקנה' הזה שמקיף כל רגע בחיי הנישואין (בפעולה נמשכת) יכול לבוא הפנימיות של האירוסין והוא קניין הנישואין.
אמנם בסופו של דבר אי אפשר להתיר את הפנימי מבלי להתיר תחילה את קליפתו החיצונית.
 
נערך לאחרונה:
לא משנה מה שבמציאות הם לא חיים יחד הנושא הוא המחוייבות לחיות חיי אישות וזה עדיין קיים
המחויבות לאישות חלה בקידושין ובכ"ז האשה רק ארוסה, הנישואין לכאו' הם רק שמה שמחויב בקידושין מתקיים בפועל
וזו השאלה שלכאו' אם הם נפרדים נהי שהמחויבות קיימת מ"מ אינה נשואה אלא ארוסה
אא"כ יבאר מישהו איזה דבר דיני או קנייני חל בנישואין
למותר לציין שלא יועיל להביא דין דרבנן, כמו"כ לא יועיל להביא דין שהוא תוצאה מהנישואין כמו ירושה כיון שאדרבא גם הוא יתבטל כשיתבטלו הנישואין
 
יבאר מישהו איזה דבר דיני או קנייני חל בנישואין
ה'נקנה' בקידושין, הוא חידוש של תורה. היינו שלא היה שייך קודם מ''ת מציאות של 'נקנה' של קידושין, והתורה יצרה 'מוצר' ונתנה לו מחיר (יש ווארט שאומרים רה''י, שמעתי מהגרב''מ האזרחי שאישה או ששווה כל הון או שאפי' פרוטה אינה שווה וצ''ע מה ה'נקנה' ששייך בפרוטה וזה בא כהקדמה לכ''ז).

אבל בנישואין, בשונה מכך, מדובר ה'נקנה' שהיה שייך קודם מ''ת, הערך שלו הוא לא מוגדר במניין הדמים, המציאות שלו היא בתחום אחר מכל קניין אחר והפעולה שלו על ה'נקנה' אחרת.
אם בכל 'נקנה' נעשה שינוי בגוף החפץ (ע''ד שפוסק מלהיות מועד להצד בחקירה שזה שמועדות שייך לגוף השור ולא לחיוב שמירה), הוא הדין גם בנקנה זה, אבל לא בגלל מתן דמים.
 
המחויבות לאישות חלה בקידושין ובכ"ז האשה רק ארוסה, הנישואין לכאו' הם רק שמה שמחויב בקידושין מתקיים בפועל
וזו השאלה שלכאו' אם הם נפרדים נהי שהמחויבות קיימת מ"מ אינה נשואה אלא ארוסה
אא"כ יבאר מישהו איזה דבר דיני או קנייני חל בנישואין
למותר לציין שלא יועיל להביא דין דרבנן, כמו"כ לא יועיל להביא דין שהוא תוצאה מהנישואין כמו ירושה כיון שאדרבא גם הוא יתבטל כשיתבטלו הנישואין
אני מסכים איתך שנישואין הוא הקיום בפועל של הקידושין, אבל כשהנישואין נעשו התקיים קנין הקידושין ובמה יתבטל, דהיינו שהנישואין מביאים את הקנין קידושין לקנין שמתקיים ולא רק קנין בדין, אבל כשהם קרו היום הקנין קידושין בעצמו הוא קנין מקוים בפועל וכצריך משהו שיפקיע את ההתקימות של הקנין.
בקיצור הנישואין שינו את הקנין קידושין והפכו אותו לקנין מקוים וזו לא רק מציאות אלא זה שינוי בקנין קידושין.
 
אני מסכים איתך שנישואין הוא הקיום בפועל של הקידושין, אבל כשהנישואין נעשו התקיים קנין הקידושין ובמה יתבטל, דהיינו שהנישואין מביאים את הקנין קידושין לקנין שמתקיים ולא רק קנין בדין, אבל כשהם קרו היום הקנין קידושין בעצמו הוא קנין מקוים בפועל וכצריך משהו שיפקיע את ההתקימות של הקנין.
בקיצור הנישואין שינו את הקנין קידושין והפכו אותו לקנין מקוים וזו לא רק מציאות אלא זה שינוי בקנין קידושין.
לא הבנתי
קיום הקנין זה לא עוד דין או עוד קנין
אלא שהדין של הקנין אכן מתקיים בפועל
מה כוונתך שחל הקיום זה כמו לומר שמי שהולך ברחוב, ההליכה שלו חלה וגם אם הוא יפסיק ללכת הוא נקרא "הולך"
 
לא הבנתי
קיום הקנין זה לא עוד דין או עוד קנין
אלא שהדין של הקנין אכן מתקיים בפועל
מה כוונתך שחל הקיום זה כמו לומר שמי שהולך ברחוב, ההליכה שלו חלה וגם אם הוא יפסיק ללכת הוא נקרא "הולך"
מה זה שייך? פה זה עולם של דינים ומדובר בחלות קניינית. אם כבר - דמה זאת לב' אינשי שחתמו על חוזה שאם פלוני ידרוך בבית האחר הוא יקנה אותו לגמרי, האם אחרי שנכנס כשיצא משם זה יתבטל?
 
אלא שהדין של הקנין אכן מתקיים בפועל
מה כוונתך שחל הקיום זה כמו לומר שמי שהולך ברחוב, ההליכה שלו חלה וגם אם הוא יפסיק ללכת הוא נקרא "הולך"
קיום של דין זה דין, ולא מציאות בעלמא וכמו חוב שגובים שלפני הגביה רק מגיע לי שיהיה שלי וזה לא שלי בפועל ואחרי הגביה זה שלי בפועל וה"ה כאן.
 

הודעות מומלצות

מלבי"ם שופטים ט' ט'
תשיעי שבתשיעי בספר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון