תפילה מול בטחון | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה תפילה מול בטחון | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה

בנחת נשמעון

ים התלמוד - אוצר הסידור והתפילה
gemgem
מנהל פורום
הודעות
35
תודות
72
נקודות
18
השאלה ידועה לכל, אבל צריכין לזה תשובה מספקת.
השאלה הוא: מהו מקומו של בטחון שהקב"ה פועל הכל לטובה, אל מול מקומו של התפילה, שהקב"ה ישנה המצב מרעה לטובה.
 
השאלה ידועה לכל, אבל צריכין לזה תשובה מספקת.
השאלה הוא: מהו מקומו של בטחון שהקב"ה פועל הכל לטובה, אל מול מקומו של התפילה, שהקב"ה ישנה המצב מרעה לטובה.
זה ברור שהכל לטובה, אלא שיש טוב נגלה - שאנו מבינים למה זה טוב, ויש טוב נסתר - שלעינינו נדמה שזה רע.

ולכן, אנו סמוכים שכל מה שעושה השם הוא לטובה, אלא שאנו מתפללים שזה יהיה טוב נגלה.

כן קיבלתי מרבותי.
 
זה ברור שהכל לטובה, אלא שיש טוב נגלה - שאנו מבינים למה זה טוב, ויש טוב נסתר - שלעינינו נדמה שזה רע.

ולכן, אנו סמוכים שכל מה שעושה השם הוא לטובה, אלא שאנו מתפללים שזה יהיה טוב נגלה.

כן קיבלתי מרבותי.
אם טוב נסתר גם טוב, למה מתפללים שיהיה טוב נגלה, ואם טוב נגלה יותר טוב, אם כן טוב נסתר זה רע, כי זה יכול להיות יותר טוב?
 
אם טוב נסתר גם טוב, למה מתפללים שיהיה טוב נגלה, ואם טוב נגלה יותר טוב, אם כן טוב נסתר זה רע, כי זה יכול להיות יותר טוב?
ברור שטוב נגלה הוא יותר טוב מטוב נסתר, אך אין זה אומר שטוב נסתר הוא רע.

אלא שבעינינו הוא רע, ולכן אנו מתפללים שגם לעינינו זה יהיה טוב.
 
השאלה ידועה לכל, אבל צריכין לזה תשובה מספקת.
השאלה הוא: מהו מקומו של בטחון שהקב"ה פועל הכל לטובה, אל מול מקומו של התפילה, שהקב"ה ישנה המצב מרעה לטובה.

יש כמה דברים שהתפילה עושה לפעמים נגזר על האדם שיקבל שפע רק ע"י שיבקש ממי שהשפע שלו.
אם נגזר על האדם עונש שזה ברור שזה לטובתו להיות נקי מחטא אך ע"י תפילה יוכל לבטל העונש.
 
יש כמה דברים שהתפילה עושה לפעמים נגזר על האדם שיקבל שפע רק ע"י שיבקש ממי שהשפע שלו.
אם נגזר על האדם עונש שזה ברור שזה לטובתו להיות נקי מחטא אך ע"י תפילה יוכל לבטל העונש.
נמצא שאם לא התפלל הוא מקבל רע
וא"א לומר כן
 
נמצא שאם לא התפלל הוא מקבל רע
וא"א לומר כן
נכון מאוד, כי מגיע לו רע,
וכשמגיע לו רע לקבל את הרע זה הדבר הכי טוב בשבילו,
ואי קבלת הרע היא הדבר הכי גרוע בשבילו

וע"י התפילה הוא יפעל שלא יגיע לו רע, ואז גם לא יהיה לו רע וגם הוא לא יפסיד ע"י אי קבלת הרע
 
נכון מאוד, כי מגיע לו רע,
וכשמגיע לו רע לקבל את הרע זה הדבר הכי טוב בשבילו,
ואי קבלת הרע היא הדבר הכי גרוע בשבילו

וע"י התפילה הוא יפעל שלא יגיע לו רע, ואז גם לא יהיה לו רע וגם הוא לא יפסיד ע"י אי קבלת הרע
אז אם לא יתפלל כן יפסיד, ואז כן יהיה רע
?
 
יפסיד, כי אז יגיע לו הרע. וקבלת הרע לאדם שמגיע לו הרע, אין טוב ממנו, שבכך נפטר מרע הרבה יותר גדול - לעתיד.
אם היה אפשר ללא זה, זה נקרא רע.
ולמשל, אדם שהמירו לו גזר דין מות, במאסר עולם - אמנם זה שהמירו אותו זה טוב, אבל עצם המאסר רע
 
נכון, מי אמר שלא?
גם אדם שמקבל רע בעולם הוא מקבל דבר שבעצמותו הוא רע, אך אין לו טענות כלפי הקב"ה כי ההנהגה שהביאה לו רע זה היא ודאי טובה עבורו, שבכך נפטר מעונש הרבה יותר גדול.

וכי להבנת מר במושג אמונה אין מציאות שאדם מקבל עונש לשם עונש???
אתמהה!
 
עצם עניין תפילה אינו כ"כ שייך לטוב ולרע.
כידוע כשהפסוק אומר ואדם אין לעבוד את האדמה היינו להתפלל על הגשם.
התפילה היא הדרך האמיתית לקבל את כל השפע, בין אם זה טוב ובין אם זה רע.
ויש פעמים שמגיע לאדם אבל לא יקבל בלי תפילה כמו בקריעת ים סוף שלא נענו עד שצעקו.

עניין הטוב והרע מאד מורכב.
יש פעמים שהבורא עושה רע והטוב שבזה הוא שנתפלל לביטול הרע, כמאמרם ז"ל הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים.
יש פעמים שזה רע אבל הטוב שבזה הוא כי זה עונש לזכך את נשמתינו.
ויש פעמים שזה טוב בעצם ורק אנו לא מבינים זאת.
בל נשכח שישנו פסוק "יוצר אור ובורא רע".
 
שפע טוב,
אבל שפע רע???
אתה מתפלל על טוב, לכן תוצאה של תפילתך זה טוב,
אם תתפלל על רע, זה יהיה סיבה לרע.
ומלבד זאת, זה עצמו כבר סיבה להתפלל למה שטוב בעיני בשר, כי יתכן שזו הדרך היחידה שנקבל את הטוב.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון