קרח - אף אני כופר ואומר לא ד' שלחני | במדבר קרח - אף אני כופר ואומר לא ד' שלחני | במדבר

בד קודש

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
574
תודות
1,019
נקודות
156
"אם כמות כל האדם ימתון אלה ופקדת כל האדם יפקד עליהם לא ד' שלחני"

איתא במדרש - פתח משה ואמר לפני הקדוש ברוך הוא: אם מתים אלו על מטותם כדרך שבני אדם מתים, והרופאין עולין והן מבקרין אותם כדרך שכל החולים מתבקרין, אף אני כופר ואומר: לא ה' שלחני, ומלבי אמרתי זה.

והדברים מתמיהין וכי אפשר שבשביל שלא יקבלו עונשם יכפור משה בבו"ע? והרי הוא יודע שכן שלחו ד' ולא מליבו אמר דבר.

וביאר בזה המשגיח בעל ה'אור יחזקאל', כי ודאי שאין לפרש מחלוקת קרח ועדתו בכפירה כפשוטה, שהרי בדור דעה מדובר והצליח קרח לקחת איתו ר"נ ראשי סנהדראות.
אלא שביסוד טענת קרח הייתה שאין זה מהבורא לגמרי אלא משה מערב דעתו ושיקוליו והקב"ה מסכים עימו, ולכן טען שאם היה הוא במקום משה היה זה יותר טוב לכלל ישראל.

ומשה העניו מכל אדם, כששמע זאת, באמת חשד בעצמו אולי מעורב בזה עוד דברים וזה לא לגמרי לש"ש, וזו משמעות דבריו "אף אני אומר לא ד' שלחני" היינו שלא היה זה רק בשליחות ד' אלא "מליבי אמרתי זה" - הייתה כאן הוספה של דעתו שלו.
 
לא הבנתי את הקושי, הכוונה במדרש היא שמשה באמת יחשוב שלא ה' שלחו? הוא פשוט אמר שגם הוא יאמר כך,
גם זה נקרא כפירה.
אטו??
מה הוא בא לומר בזה שהוא "יאמר" כך?
האם זה נותן מעלה או חיסרון לאיזה מהצדדים?
וביותר, כיצד ידעו כלל ישראל מה מכוון בליבו?
וביותר, מה ענית אם גם אתה מודה שזה כפירה? כיצד יכל משה רבנו לומר 'אני אכפור'?
 
אטו??
מה הוא בא לומר בזה שהוא "יאמר" כך?
האם זה נותן מעלה או חיסרון לאיזה מהצדדים?
וביותר, כיצד ידעו כלל ישראל מה מכוון בליבו?
וביותר, מה ענית אם גם אתה מודה שזה כפירה? כיצד יכל משה רבנו לומר 'אני אכפור'?
יאמר בלי שחושב?? איזה משמעות יש לזה??
וגם דגם על אמירה בעלמא של דבר זה צריך יישוב רב
נחלק את טענותיכם לשתיים, הטענה האחת, מה המשמעות בכך שיאמר בלא שאכן חושב כך בליבו, כלומר מה יש בזה שיאמר למי זה מפריע,
והשנייה איך יוכל לעשות זאת,
לטענה הראשונה, אומר שדי ברור שאם משה שממנו שמעו כולם יבוא ויאמר שהכל שקר מן הסתם רוב עם ישראל יאמין לו כך שיש השלכות משמעותיות ביותר אם יאמר שהכל שקר גם אם יודע בליבו שהכל אמת,
ולטענה השנייה יש לומר בתרתי קודם כל לומר שיכפור באמת [היינו שבאמת יחשוב כך] זה דבר שלא יתכן [כמו מים יבשים אש קרה וכיו"ב]
לעומת זאת שמשה יעשה משהו שאסור זה דבר שלא יקרה אך לא דבר שאינו במציאות, שהרי גם משה לא נשלל ממנו הבחירה אלא שהיה צדיק
ועוד שכבר מצינו שאנשים שהיו בקשר עם הקב"ה יכלו כביכול להעמיד מה שנקרא בשפתינו אולטימטום, כמו שמצינו בשמעון בן שטח שכיון שהיה כבן המתחטא בפני אביו יכל לומר לא אצא מעוגה זו עד שירדו גשמים, וא"כ לא מופקע שמשה רבינו שהיה מדבר עם הקב"ה דרך קבע פה אל פה וכל רגע יכל לומר "עמדו ואשמעה", ג"כ יכל לומר שאם לא יעזור לו הקב"ה להוציא מלב בנ"א את הכפירה בו גם הוא יאמר שהכל שקר
 
לטענה הראשונה, אומר שדי ברור שאם משה שממנו שמעו כולם יבוא ויאמר שהכל שקר מן הסתם רוב עם ישראל יאמין לו כך שיש השלכות משמעותיות ביותר אם יאמר שהכל שקר גם אם יודע בליבו שהכל אמת,
חושבני שאתה פשוט לא מבין את לוז העניין.
השאלה היא כיצד אפשר להבין את זה שמשה יכפור, הן מצד שהוא יודע שזה לא הוא והן מצד שיש איסור, ואנו יודעים שלא יתכן שמשה היה כופר.
ניסית לתרץ שהוא רק "אמר",
א. זה לא איום ולא הוכחה למאום (כי זה חסר טעם ברגע שזו רק אמירה).
ב. זה לא השפיע כלום (כי הוא רק "אמר")
וגם אם זה השפיע וממילא זה לא חסר טעם -
ג. זה לא תירץ כלום (כי עדיין אנו יודעים שגם את זה משה לא היה עושה).
לעומת זאת שמשה יעשה משהו שאסור זה דבר שלא יקרה אך לא דבר שאינו במציאות, שהרי גם משה לא נשלל ממנו הבחירה אלא שהיה צדיק
על זה גופא שאלתי, הרי אנו יודעים שהוא היה צדיק בלי סרך שמץ ספק כפירה בבדל מחשבה רגעית קטנה!
ועוד שכבר מצינו שאנשים שהיו בקשר עם הקב"ה יכלו כביכול להעמיד מה שנקרא בשפתינו אולטימטום, כמו שמצינו בשמעון בן שטח שכיון שהיה כבן המתחטא בפני אביו יכל לומר לא אצא מעוגה זו עד שירדו גשמים, וא"כ לא מופקע שמשה רבינו שהיה מדבר עם הקב"ה דרך קבע פה אל פה וכל רגע יכל לומר "עמדו ואשמעה", ג"כ יכל לומר שאם לא יעזור לו הקב"ה להוציא מלב בנ"א את הכפירה בו גם הוא יאמר שהכל שקר
חוני המעגל...
ח"ו לומר שהיה מי שאיים בכפירה!
גם אצל אליהו ישנם פירושים ע"ג פירושים שאין זה כפשוטו.
שם היה זה כביכול איום מציאותי. לא לעבור על דיני תורה ק"ו שלא על אמונה.
 

הודעות מומלצות

אינני יודע מה הביא אותך לכך. אולי משהו פנימי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון