חכמות חיצוניות ומעלת התורה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית חכמות חיצוניות ומעלת התורה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
אחדד את שאלתי, חכמות חיצוניות אינם דבר מזויף, הם חכמה אמיתית, הפיזיקה אינה דבר מזויף, אינה דבר רע במהותו, היא באמת דבר שמביא תועלת לעולם, מדוע שהיא תהיה שונה מחכמת התורה. חזיר אני יכול להבין שהוא באמת דבר שרע במהותו, אך פיזיקה, אסטרולוגיה, ושאר דברים מעין אלו, מדוע שיהיו שונים מחכמת התורה?
 
צ"ע מה ההבדל בין לימוד תורה ללימוד חכמות חיצוניות, הלא את שניהם המציא הקב"ה.
אחדד את שאלתי, חכמות חיצוניות אינם דבר מזויף, הם חכמה אמיתית, הפיזיקה אינה דבר מזויף, אינה דבר רע במהותו, היא באמת דבר שמביא תועלת לעולם, מדוע שהיא תהיה שונה מחכמת התורה. חזיר אני יכול להבין שהוא באמת דבר שרע במהותו, אך פיזיקה, אסטרולוגיה, ושאר דברים מעין אלו, מדוע שיהיו שונים מחכמת התורה?

א גוטן טאג!

די שאלה וואס דו פרעגסט איז זייער א וויכטיגע און א טיפע. לאמיר עס צוטיילן צו פארשטיין בעסער:

א. וואס איז "חכמות חיצוניות"?

דער טערמין "חכמות חיצוניות" באדייט נישט אז די חכמה איז אוודאי "פאלש" אדער "רע". עס מיינט פשוט, אז די חכמה שטאמט פון א מקור וואס איז נישט די תורה. עס איז וויסנשאפט, פילאסאפיע, קונסט, און אזוי ווייטער, וואס מענטשן האבן אנטדעקט דורך זייער אייגן שכל און פארשונג, אן די הילף פון נבואה אדער תורה.

המשך ותרגום לעברית כאן
 
א גוטן טאג!

די שאלה וואס דו פרעגסט איז זייער א וויכטיגע און א טיפע. לאמיר עס צוטיילן צו פארשטיין בעסער:

א. וואס איז "חכמות חיצוניות"?

דער טערמין "חכמות חיצוניות" באדייט נישט אז די חכמה איז אוודאי "פאלש" אדער "רע". עס מיינט פשוט, אז די חכמה שטאמט פון א מקור וואס איז נישט די תורה. עס איז וויסנשאפט, פילאסאפיע, קונסט, און אזוי ווייטער, וואס מענטשן האבן אנטדעקט דורך זייער אייגן שכל און פארשונג, אן די הילף פון נבואה אדער תורה.

המשך ותרגום לעברית כאן
 
אחדד את שאלתי, חכמות חיצוניות אינם דבר מזויף, הם חכמה אמיתית, הפיזיקה אינה דבר מזויף, אינה דבר רע במהותו, היא באמת דבר שמביא תועלת לעולם, מדוע שהיא תהיה שונה מחכמת התורה. חזיר אני יכול להבין שהוא באמת דבר שרע במהותו, אך פיזיקה, אסטרולוגיה, ושאר דברים מעין אלו, מדוע שיהיו שונים מחכמת התורה?
ה' ירחם. אתה שואל "מדוע היא תהיה שונה מחכמת התורה"?! תורה שמסר אותה הקב"ה ועליה נבנה העולם לחכמה גשמית?
 
תניא פרק ח'
וכן מי שאפשר לו לעסוק בתורה ועוסק בדברים בטלים אין כף הקלע לבדו מועיל לנפשו למרקה ולזככה רק עונשים חמורים שמענישים על ביטול תורה בפרטות מלבד עונש הכללי לכל ביטול מצות עשה מחמת עצלות בגיהנם של שלג כמבואר במקום אחר וכן העוסק בחכמות אומות עובדי גלולים בכלל דברים בטלים יחשב לענין עון ביטול תורה כמו שכתוב בהלכות תלמוד תורה ועוד זאת יתרה טומאתה של חכמת האומות עובדי גלולים על טומאת דברים בטלים שאינו מלביש ומטמא רק המדות מיסוד הרוח הקדוש שבנפשו האלהית בטומאת קליפת נוגה שבדברים בטלים הבאים מיסוד הרוח הרע שבקליפה זו בנפשו הבהמית כדלעיל ולא בחינת חב"ד שבנפשו מאחר שהם דברי שטות ובורות שגם השוטים ועמי הארץ יכולים לדבר כן. מה שאין כן בחכמת האומות עובדי גלולים הוא מלביש ומטמא בחינת חב"ד שבנפשו האלהית בטומאת קליפת נוגה שבחכמות אלו שנפלו שמה בשבירת הכלים מבחינת אחוריים של חכמה דקדושה כידוע ליודעי חן אלא אם כן עושה אותן קרדום לחתוך בהן דהיינו כדי להתפרנס מהן בריוח לעבוד ה' או שיודע להשתמש בהן לעבודת ה' או לתורתו וזהו טעמו של הרמב"ם ורמב"ן ז"ל וסיעתן שעסקו בהן.
 
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל, כגון אני שלמדתי את כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יוונית?' קרא עליו המקרא הזה "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה" צא ובדוק שעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה ולמוד בה חכמת יונית' (מנחות צט:)

מדברי רע''ב סנהדרין י, א יש חשש שלימדו זה בכלל ספרים חיצוניים שרח''ל אין ללמוד בהם חלק לעוה''ב
 
צ"ע מה ההבדל בין לימוד תורה ללימוד חכמות חיצוניות, הלא את שניהם המציא הקב"ה.
יש שני חלקים.
א. הלימוד בעצם אינו בעייתי כמבואר בגמ' במנחות שאמר לו צא וברור יום שאינו מן הלילה ולא מן היום ולמד, חזי' שכל הבעיה היא ביטול תורה אך בעצם אין בעייה
ב. ההבדל בין חכמת התורה לשאר חכמות לענ"ד יש למר טעות בתפיסה, תורה מלמד המצווה ללומדה אינה חוכמה כשאר חוכמות, אסתכל באורייתא וברא עלמא אינו מתפאורה, התורה עמוקה ונוראה יש בה רובדים עד בלי סוף עפ"י התורה מושתת כל האנושות זה לא סתם פילוסופיה או פיזיקה היא המקור לחכמה ולחוכמות הכל טמון בה כל המושג חכמה, ידע, עומק, טמון בתורה הק', מגוחך אפי' לחשוב לדמותה לשאר החכמות הקיימות בעולם הפחות שלנו.
 
יש שני חלקים.
א. הלימוד בעצם אינו בעייתי כמבואר בגמ' במנחות שאמר לו צא וברור יום שאינו מן הלילה ולא מן היום ולמד, חזי' שכל הבעיה היא ביטול תורה אך בעצם אין בעייה
ב. ההבדל בין חכמת התורה לשאר חכמות לענ"ד יש למר טעות בתפיסה, תורה מלמד המצווה ללומדה אינה חוכמה כשאר חוכמות, אסתכל באורייתא וברא עלמא אינו מתפאורה, התורה עמוקה ונוראה יש בה רובדים עד בלי סוף עפ"י התורה מושתת כל האנושות זה לא סתם פילוסופיה או פיזיקה היא המקור לחכמה ולחוכמות הכל טמון בה כל המושג חכמה, ידע, עומק, טמון בתורה הק', מגוחך אפי' לחשוב לדמותה לשאר החכמות הקיימות בעולם הפחות שלנו.
וזו בדיוק הסיבה לכך ש"חכמה בגוים תאמין, תורה בגוים אל תאמין"
 
ראשית - לאחר שקיבלתי הודעות פרטיות שהדברים נשמעים כזלזול בתורתנו הקדושה, אדגיש שלפני הכל ואחרי הכל התורה היא מעל הכל, וכל דבר לא ישוה לה ולא ידמה לה ולא יערוך לה.
אני שמח מאד לראות את ריבוי הידיעות שקיים בדורינו אולם לצערי הרב עדיין לא מצאתי את שאהבה נפשי, ותשובה לשאלתי אין.
השאלה לא היתה מה מעלת התורה יותר מחכמות חיצוניות. וגם לא מה החסרון בחכמות חיצוניות.
השאלה היתה מדוע הגדרת התורה שונה מהגדרת חכמות החיצוניות, מה מגדיר את ההבדל, ומה גורם לשינוי ביניהם, הלא שניהם ממקור אחד נחצבו, ושניהם ענין חכמה, אז נכון שחכמת התורה יותר רחבה והרבה יותר עמוקה ושורשית, אולם זה נראה, וככה גם כולם מבינים ומרגישים, שההבדל הוא הרבה יותר גדול.
 
ראשית - לאחר שקיבלתי הודעות פרטיות שהדברים נשמעים כזלזול בתורתנו הקדושה, אדגיש שלפני הכל ואחרי הכל התורה היא מעל הכל, וכל דבר לא ישוה לה ולא ידמה לה ולא יערוך לה.
אני שמח מאד לראות את ריבוי הידיעות שקיים בדורינו אולם לצערי הרב עדיין לא מצאתי את שאהבה נפשי, ותשובה לשאלתי אין.
השאלה לא היתה מה מעלת התורה יותר מחכמות חיצוניות. וגם לא מה החסרון בחכמות חיצוניות.
השאלה היתה מדוע הגדרת התורה שונה מהגדרת חכמות החיצוניות, מה מגדיר את ההבדל, ומה גורם לשינוי ביניהם, הלא שניהם ממקור אחד נחצבו, ושניהם ענין חכמה, אז נכון שחכמת התורה יותר רחבה והרבה יותר עמוקה ושורשית, אולם זה נראה, וככה גם כולם מבינים ומרגישים, שההבדל הוא הרבה יותר גדול.
אולי בהזדמנות אביא את המענה הפשוט לתמיהה המוצדקת שהצגת.
רק אקדים, שלדבריך באשכולות האחרים שהתורה על כל רובדיה והסתעפותיה היא אלוקית, ומשמעותה, תכליתה, וסיבתה הוא אלוקי. לפי זה אין כלל מקום לדמות בין 'חכמות חיצוניות' לדבר שאיננו מייצג בעצמותו - 'חכמה', נא לא להתחיל לפלפל שזה 'חכמה אלוקית' וכולי דמלבד הזרות שבהענין, גם לפי"ז לא תתחיל קו' כ"ת.
 
ראשית - לאחר שקיבלתי הודעות פרטיות שהדברים נשמעים כזלזול בתורתנו הקדושה, אדגיש שלפני הכל ואחרי הכל התורה היא מעל הכל, וכל דבר לא ישוה לה ולא ידמה לה ולא יערוך לה.
אני שמח מאד לראות את ריבוי הידיעות שקיים בדורינו אולם לצערי הרב עדיין לא מצאתי את שאהבה נפשי, ותשובה לשאלתי אין.
השאלה לא היתה מה מעלת התורה יותר מחכמות חיצוניות. וגם לא מה החסרון בחכמות חיצוניות.
השאלה היתה מדוע הגדרת התורה שונה מהגדרת חכמות החיצוניות, מה מגדיר את ההבדל, ומה גורם לשינוי ביניהם, הלא שניהם ממקור אחד נחצבו, ושניהם ענין חכמה, אז נכון שחכמת התורה יותר רחבה והרבה יותר עמוקה ושורשית, אולם זה נראה, וככה גם כולם מבינים ומרגישים, שההבדל הוא הרבה יותר גדול.
הם כלל לא נמצאים על אותו מקום.
החכמה החיצונית היא הטבע.
התורה היא אלוקית.

או בהסבר רחב יותר,
התורה איננה מצוות והוראות.
התורה היא אור רוחני אשר מתבטא בתרי"ג מצוות, הסיבה שלמרות שהאבות קיימו את התורה הם עברו על חלק ממצוותיה (כמו יעקב שנשא שתי אחיות) זה כי הם ידעו את סודות התורה שטמונות באור האלוקי ולא התגשם בשבילינו לתרי"ג הוראות.
כמדומני שהעיקרים אומר ששופרות זה כנגד תורה מן השמים, כי התורה היא קול השופר. זהו משהו רוחני שאין לנו השגה בו.
וכשאנו לומדים תורה אנו מתחברים לאור האלוקי גם אם אנו לא מבינים אותו.

וזו הסיבה שחז"ל אומרים שתורה בגוים אל תאמין.
הם יוכלו להבין את הכתוב אבל לעולם לא יתחברו למקור.
 
צ"ע מה ההבדל בין לימוד תורה ללימוד חכמות חיצוניות, הלא את שניהם המציא הקב"ה.
גם את הים המציא הקב''ה, ואפשר שתקשה מה ההבדל בין הים לבין התורה. ???? באר נא מה הדמיון בין התורה לשאר החכמות וננסה לחלק אך ראשית הסבר מהו הדמיון.
אחדד את שאלתי, חכמות חיצוניות אינם דבר מזויף, הם חכמה אמיתית, הפיזיקה אינה דבר מזויף, אינה דבר רע במהותו, היא באמת דבר שמביא תועלת לעולם, מדוע שהיא תהיה שונה מחכמת התורה. חזיר אני יכול להבין שהוא באמת דבר שרע במהותו, אך פיזיקה, אסטרולוגיה, ושאר דברים מעין אלו, מדוע שיהיו שונים מחכמת התורה?
שוב פה אתה יוצא מנקודת הנחה שהחילוק בין התורה לשאר חכמות, כי התורה אמת ושאר החכמות שקר, אכן אתה צודק שזה אינו חילוק, אך לא ביארת מהו הדמיון שמצריך חילוק.
השאלה היתה מדוע הגדרת התורה שונה מהגדרת חכמות החיצוניות, מה מגדיר את ההבדל, ומה גורם לשינוי ביניהם, הלא שניהם ממקור אחד נחצבו,
כמו כל הבריאה והעולמות לא משהו יחודי לתורה ולשאר החכמות.
??? באר נא.
אז נכון שחכמת התורה יותר רחבה והרבה יותר עמוקה ושורשית, אולם זה נראה, וככה גם כולם מבינים ומרגישים, שההבדל הוא הרבה יותר גדול.
נראה שלא מבינים את הדמיון. ומשום כך לא נזקקים לחילוקי ספק סרק, באר 1. מה כוונתך במונח חכמה ? 2. למה אתה מגדיר את התורה חכמה?
3. יש דבר בבריאה שאינו חכמה ?
 
ראשית - לאחר שקיבלתי הודעות פרטיות שהדברים נשמעים כזלזול בתורתנו הקדושה, אדגיש שלפני הכל ואחרי הכל התורה היא מעל הכל, וכל דבר לא ישוה לה ולא ידמה לה ולא יערוך לה.
אני שמח מאד לראות את ריבוי הידיעות שקיים בדורינו אולם לצערי הרב עדיין לא מצאתי את שאהבה נפשי, ותשובה לשאלתי אין.
השאלה לא היתה מה מעלת התורה יותר מחכמות חיצוניות. וגם לא מה החסרון בחכמות חיצוניות.
השאלה היתה מדוע הגדרת התורה שונה מהגדרת חכמות החיצוניות, מה מגדיר את ההבדל, ומה גורם לשינוי ביניהם, הלא שניהם ממקור אחד נחצבו, ושניהם ענין חכמה, אז נכון שחכמת התורה יותר רחבה והרבה יותר עמוקה ושורשית, אולם זה נראה, וככה גם כולם מבינים ומרגישים, שההבדל הוא הרבה יותר גדול.
יש שני חלקים.
א. הלימוד בעצם אינו בעייתי כמבואר בגמ' במנחות שאמר לו צא וברור יום שאינו מן הלילה ולא מן היום ולמד, חזי' שכל הבעיה היא ביטול תורה אך בעצם אין בעייה
ב. ההבדל בין חכמת התורה לשאר חכמות לענ"ד יש למר טעות בתפיסה, תורה מלמד המצווה ללומדה אינה חוכמה כשאר חוכמות, אסתכל באורייתא וברא עלמא אינו מתפאורה, התורה עמוקה ונוראה יש בה רובדים עד בלי סוף עפ"י התורה מושתת כל האנושות זה לא סתם פילוסופיה או פיזיקה היא המקור לחכמה ולחוכמות הכל טמון בה כל המושג חכמה, ידע, עומק, טמון בתורה הק', מגוחך אפי' לחשוב לדמותה לשאר החכמות הקיימות בעולם הפחות שלנו.
כמדומני שתשובתי אמורה להוות מענה לקושייא
 
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל, כגון אני שלמדתי את כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יוונית?' קרא עליו המקרא הזה "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה" צא ובדוק שעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה ולמוד בה חכמת יונית' (מנחות צט:)
יעו"ש שדעת רוב התנאים לא כן.
 

הודעות מומלצות

הרה"ק רבי אלעזר בהרה"ק ר' אלימלך ווייסבלום...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון