איכה - איך נאמרו הנבואות הקשות מתוך שמחה? | חמש מגילות איכה - איך נאמרו הנבואות הקשות מתוך שמחה? | חמש מגילות

שירת העשבים

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
62
תודות
103
נקודות
70
(שבת ל:): "ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצלות ולא מתוך עצבות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים, אלא מתוך דבר שמחה של מצוה".
ושמעתי בעבר קושיא, [ואף תירוצים אך הם לא ישבו את דעתי...] איך ירמיהו שמח בעת שהתנבא את מגילת איכה?
ואף שאר הנבואות הקשות שנאמרו ע"י הנביאים, איך הם שמחו כשומעם את דברי הנבואה הקשים?
 
(שבת ל:): "ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצלות ולא מתוך עצבות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים, אלא מתוך דבר שמחה של מצוה".
ושמעתי בעבר קושיא, [ואף תירוצים אך הם לא ישבו את דעתי...] איך ירמיהו שמח בעת שהתנבא את מגילת איכה?
ואף שאר הנבואות הקשות שנאמרו ע"י הנביאים, איך הם שמחו כשומעם את דברי הנבואה הקשים?
יש שמחה פרטית, שהיא לא קשורה לשום דבר חיצוני.
ואת זה היה לנביאים.
 
יש שמחה פרטית, שהיא לא קשורה לשום דבר חיצוני.
ואת זה היה לנביאים.
אשמח מאוד שתרחיב בדברים, מה הכוונה "שמחה פרטית"?
ואיך ניתן להיות בשמחה זו כאשר מנבאים - א אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד, הָעִיר רַבָּתִי עָם--הָיְתָה, כְּאַלְמָנָה; רַבָּתִי בַגּוֹיִם, שָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת--הָיְתָה, לָמַס. {ס} ב בָּכוֹ תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה, וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ--אֵין־לָהּ מְנַחֵם, מִכָּל־אֹהֲבֶיהָ: כָּל־רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ, הָיוּ לָהּ לְאֹיְבִים. {ס} ג גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי, וּמֵרֹב עֲבֹדָה--הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם, לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ; כָּל־רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ, בֵּין הַמְּצָרִים. {ס} ד דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת, מִבְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד--כָּל־שְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין, כֹּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים; בְּתוּלֹתֶיהָ נּוּגוֹת, וְהִיא מַר־לָהּ. {ס} ה הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ אֹיְבֶיהָ שָׁלוּ, כִּי־יְהוָה הוֹגָהּ עַל רֹב־פְּשָׁעֶיהָ; עוֹלָלֶיהָ הָלְכוּ שְׁבִי, לִפְנֵי־צָר. וכו'?
 
אשמח מאוד שתרחיב בדברים, מה הכוונה "שמחה פרטית"?
ואיך ניתן להיות בשמחה זו כאשר מנבאים - א אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד, הָעִיר רַבָּתִי עָם--הָיְתָה, כְּאַלְמָנָה; רַבָּתִי בַגּוֹיִם, שָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת--הָיְתָה, לָמַס. {ס} ב בָּכוֹ תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה, וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ--אֵין־לָהּ מְנַחֵם, מִכָּל־אֹהֲבֶיהָ: כָּל־רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ, הָיוּ לָהּ לְאֹיְבִים. {ס} ג גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי, וּמֵרֹב עֲבֹדָה--הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם, לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ; כָּל־רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ, בֵּין הַמְּצָרִים. {ס} ד דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת, מִבְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד--כָּל־שְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין, כֹּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים; בְּתוּלֹתֶיהָ נּוּגוֹת, וְהִיא מַר־לָהּ. {ס} ה הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ אֹיְבֶיהָ שָׁלוּ, כִּי־יְהוָה הוֹגָהּ עַל רֹב־פְּשָׁעֶיהָ; עוֹלָלֶיהָ הָלְכוּ שְׁבִי, לִפְנֵי־צָר. וכו'?
יש שמחת חיים אישית ופנימית, שלא קשורה כלל למה שקורה מסביב.
והיא לא נוגדת כלל את העצב שנגרם כששומעים את הנבואות הקשות.
 
בגמ' תענית [דף ל'] מובא:
"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" וכו', ולכאורה נראה ש"אבלות" ו"שמחה" הם הפוכים, וודאי שירמיהו התאבל על ירושלים.
ואמנם לפי מה שכת"ר כותב, אין בזה סתירה, אך עדיין אינני מבין, האם יש מקום גם לשמחה וגם לאבלות יחדיו?
האם כאשר תראה [ ואפילו רק במראה נבואה] אם המשלת את ילדיה ע"מ לאוכלם יוכל להישאר בך טיפת "שמחה אישית ופנימית"? איך יהודי רחמן יוכל להשאר בשמחה אל מול מראה כה מזעזע???
 
בגמ' תענית [דף ל'] מובא:
"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" וכו', ולכאורה נראה ש"אבלות" ו"שמחה" הם הפוכים, וודאי שירמיהו התאבל על ירושלים.
ואמנם לפי מה שכת"ר כותב, אין בזה סתירה, אך עדיין אינני מבין, האם יש מקום גם לשמחה וגם לאבלות יחדיו?
האם כאשר תראה [ ואפילו רק במראה נבואה] אם המשלת את ילדיה ע"מ לאוכלם יוכל להישאר בך טיפת "שמחה אישית ופנימית"? איך יהודי רחמן יוכל להשאר בשמחה אל מול מראה כה מזעזע???
שתי רגשות יכולות להיות בו זמנית אצל אדם.
ואכן המראה שתיארת הוא מזעזע, אבל הרגש שמתעורר בגללו - לא חייב לכבות את הרגש השני.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון