הרמב״ם בדין שמיטת כספים | בית המדרש – דיונים תורניים הרמב״ם בדין שמיטת כספים | בית המדרש – דיונים תורניים
  • אלף תשע מאות חמישים ושבע שנים לחורבן בית המקדש ולגלות השכינה. עם ישראל מתאבל על צער השכינה ועל הריחוק שנגזר עלינו עם חורבן בית אלוקינו. נעתיר בתפילה לפני שוכן מעונה שיבנה ביתו כבתחילה וישיבנו אליו כתבחילה.

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
464
תודות
821
נקודות
182
כתב הרמב״ם
שמיטה ויובל פ''ט הל' כח
כל המחזיר חוב שעברה עליו שביעית רוח חכמים נוחה הימנו וצריך המלוה לומר למחזיר משמיט אני וכבר נפטרת ממני אמר לו אעפ"כ רצוני שתקבל יקבל ממנו שנאמר לא יגוש והרי לא נגש ואל יאמר לו בחובי אני נותן לך אלא יאמר לו שלי הם ובמתנה אני נותן לך.

ורציתי לבקש סיוע מחו''ר הפורום בהבנת הפשט בהא שכתב,
א. שנא' לא יגוש והרי לא נגש
ב. ואל יאמר . . אלא . . ובמתנה אני נותן לך.

דמהא דכתב ''והרי לא נגש'' משמע שיש איסור בנגישה, היינו, אף אם אין זו מתנה (או שיש נגישה במתנה).
ואילו מהא דהצריך מתנה, בלא מתנה לא די.
 
נערך לאחרונה:
דמהא דכתב ''והרי לא נגש'' משמע שיש איסור בנגישה, היינו, אף אם אין זו מתנה (או שיש נגישה במתנה).
ואילו מהא דהצריך מתנה, בלא מתנה לא די.
מה הפשט "אף אם אין זו מתנה", הנגישה הרגילה היא בחוב, והרמב"ם כותב שלא נגש את חובו. ואח"כ כותב הרמב"ם שכל החזיר לו זאת בתורת חוב הוא כן נחשב כנושה ולכן זה בעייתי, וכ"כ בקרית ספר : "דכל שנותנם בתורת פרעון הוי נושה ומשמט".
 

הודעות מומלצות

רבי בן ציון ב"ר אליהו אבא שאול זצ"ל, ראש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון