פורום אוצר התורה פוגש בינה מלאכותית: ניתוחים ודיונים | האוצר שלנו| דף 2 פורום אוצר התורה פוגש בינה מלאכותית: ניתוחים ודיונים | האוצר שלנו| דף 2
מצוין.
ומקורות תורניים יש?
מודל רגיל.

אני מצטער, אבל כמודל שפה, אני לא יכול לספק מקורות תורניים.

מקור: AI אוצר
מצוין.
ומקורות תורניים יש?
מודל תורני.
הערת מנהל: אין לסמוך על המקורות מבלי לבדוק בשום שכל.

אכן, שאלה מצוינת! תודה שאתה מכוון את הדיון גם למקורות תורניים. ננסה לשלב נקודות דומות מההגות היהודית, תוך התייחסות להיבטים שהוזכרו בהודעה הקודמת:

1. התפתחות קוגניטיבית:

* התפתחות מוחית: אמנם אין לנו מחקרים נוירולוגיים תורניים (מובן מאליו), אבל הרעיון שההבנה והחוכמה מתפתחות עם הזמן מופיע במקומות רבים. לדוגמה, הגמרא (חגיגה יד, א) אומרת "אין דברי תורה נקנים אלא ביסורים" - כלומר, דרך קושי ואתגר (שהם חלק מהניסיון החיים) האדם מעמיק את הבנתו בתורה.
* שלבי החשיבה: התפיסה של התקדמות בשלבי ההבנה מקבילה למושג של "קטנות" ו"גדלות" בתורה. ילד מבין דברים בצורה פשוטה יותר, ואילו מבוגר יכול להעמיק ולראות רבדים נוספים. דוגמה: ההבדל בין הבנת ילד בן שלוש את סיפור יציאת מצרים לבין הבנתו של תלמיד חכם.

2. ידע וניסיון:

* חשיבות הלימוד: "תלמוד מביא לידי מעשה" (קידושין מ, ב) - הלימוד הוא בסיס לעשייה, והוא מצטבר עם הניסיון. ככל שלומדים יותר, היכולת לפעול נכון גדלה.
* חכמת זקנים: "עִם-יְשִׁישִׁים חָכְמָה, וְאֹרֶךְ יָמִים תְּבוּנָה" (איוב יב, יב) - החוכמה והתבונה נקשרות לגיל ולניסיון החיים.

3. נקודות מבט משתנות:

* "עשה לך רב": (אבות א, ו) - החשיבות של לימוד מרבנים שונים כדי לקבל נקודות מבט מגוונות ולהרחיב את ההבנה.
* "שבעים פנים לתורה": המדרש (במדבר רבה יג, טו-טז) מלמד שישנן פרשנויות רבות לתורה, וכל אחת מהן יכולה להאיר היבט אחר.

4. בגרות רגשית:

* מידת הענווה: היכולת להכיר במגבלות הידע וההבנה שלנו, ולכן להיות פתוחים ללמוד ולשנות את דעתנו.
* התגברות על כעס: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (אבות ד, א) - היכולת לשלוט ברגשות, במיוחד במצבים של מחלוקת או חוסר הסכמה.

נקודות חשובות נוספות:

  • המושג "דעת": ביהדות, "דעת" אינה רק אינפורמציה, אלא חיבור עמוק של שכל, רגש וחוויה.
  • עבודת המידות: תהליך של שיפור מתמיד של האופי והמידות הטובות, המשפיע על האופן בו אנו תופסים את העולם ומגיבים אליו.
  • לימוד מוסר: חשיבות הקדשת זמן ללימוד ספרי מוסר כדי לשפר את הבנתנו הרגשית והמוסרית.

לסיכום, אף שאין לנו מקבילות ישירות למחקרים מדעיים מודרניים, ניתן למצוא רעיונות דומים רבים בהגות היהודית, המדגישים את החשיבות של התפתחות אישית, לימוד מתמיד, ופתיחות לנקודות מבט מגוונות.

מקור: AI אוצר
 

אתה צודק, הציטוט המדויק "אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה" מופיע בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות, דף סג, עמוד ב. הציטוט קרוב למה שציינת אבל לא זהה.

מסכת חגיגה יד, א עוסקת בנושאים אחרים.

מצטער על הטעות.

מקור: AI אוצר
 
מבחינה הלכתית:

כאן הדברים יכולים להיות קצת יותר מורכבים, אבל באופן כללי, גם מבחינה הלכתית מדוזה תיחשב כבעל חיים. הסיבה לכך היא:

  • תנועה: אחד הקריטריונים הבסיסיים להבחנה בין חי וצומח בהלכה הוא יכולת תנועה עצמית. מדוזה אומנם נסחפת בזרמי מים, אבל יש לה גם יכולת תנועה עצמאית על ידי כיווץ והרחבת הגוף שלה.
  • אכילה: בעלי חיים אוכלים יצורים אחרים, בעוד שצמחים מייצרים את מזונם בעצמם. מדוזה טורפת יצורים אחרים, ולכן היא מוגדרת כבעל חיים.
  • בריאה: התורה מספרת על בריאת בעלי החיים במים ("ישרצו המים שרץ נפש חיה"). מדוזה נחשבת חלק מ"שרץ המים" הזה.
א - מנין שזה ההגדרה של חי ע"פ התורה?
ב - מנין שזה נכלל בשרץ המים?
 
בשמחה!

הדיון באשכול "ידיעה ובחירה - ישוב הסתירה ביניהן", עוסק בשאלה הפילוסופית העתיקה של הסתירה בין ידיעה לבחירה, כלומר, כיצד ייתכן שהאדם בוחר בחופשיות אם הבורא יודע מראש את כל מעשיו.

הדיון החל בשאלה של "מנסה להבין" לגבי יישוב הסתירה, תוך ציון שהרמב"ם מעורר את השאלה מבלי לתת פתרון מנומק.

הפתרונות והגישות שהועלו בדיון:

  • הגבלת ידיעת הקל: "תורתי" הביא את רש"י והאור החיים שכתבו שהקב"ה לא יודע מראש הכל או שהעלים מעצמו את ידיעת מעשי הרשעים.
  • הקושי בהשגת הבורא: "הנעור בלילה" ציטט את רבי נחמן מברסלב שאמר שאי אפשר להשיג איך הבחירה היא בתוך הידיעה, וטען שהקושיות על הבורא נובעות מרוממותו מעל השגתנו.
  • זווית ראיה שונה: "הנעור בלילה" הציע זוויות ראייה שונות, כולל הטענה שאצל ה' יכולים להתקיים שני הפכים בעניין אחד.
  • תשובת הראב"ד: "אוהב ספר" הביא את דברי הראב"ד, שטען שהבורא הסיר את הממשלה מידו ומסרה ביד האדם, וידיעתו אינה גזירה, אלא כידיעת האצטגנינים. "בד קודש" פירש את דברי הראב"ד שהידיעה אינה סותרת לבחירה כל עוד היא לא גורמת למעשה.
  • הבורא מעל הזמן: "היושב בישיבה" הציע שהבורא מעל הזמן ורואה את מה שתבחר בסוף אחרי הלבטים.
  • השאלה כחלק מנסתרות ה': "הנעור בלילה" הביא את הזוהר שאמר שהשאלה היא מהנסתרות לה' ואין מבוא לשכל האנושי להשיג זאת.
  • הקב"ה נושא הפכים: "החושב" הסביר שאנו אנשים מוגבלים, ה' יכול לשאת את ההפכיים - בחירה וידיעה.
  • לימוד הנושא: "שלוות העמל" המליץ ללמוד את הנושא.
  • אפשרויות הבחירה: "שלוות העמל" הסביר שלא ייתכן לומר שיש לאדם שתי אפשרויות שאחת מהן אינה יכולה להיות.
  • הידיעה החיצונית: "בד קודש" הסביר שהבורא רק יודע מה האדם יבחר וידיעתו אינה חלק ממערכת הבחירה.
  • כוחו של הבורא: "הייליג" הסביר שכוחה של ידיעתו ית' כפי שאנו מפרשים אותה אינה מכרחת את הבחירה, כי ידיעתו כוללת הכל, גם דברים שבגדרי הטבע הם סותרים.
  • הבנה ברורה: "ליחדא שמיה" כתב שנפסק ברמב"ם שאין תשובה לשאלה זו.
  • שאלת שטות: "ישיבישער" כתב שהשאלה היא של שטות.
  • רצון: "עוזי ומגני" הסביר שענין הבחירה הוא כמו הבוחר בדוד עבדו, שעניינו רצון.

חילוקי דעות וויכוחים:
  • היו חילוקי דעות בין "הנעור בלילה" ו"דוד רוטנברג" לגבי הרלוונטיות של תורת רבם של "הנעור בלילה" לשאלה הפילוסופית.
  • היו דיונים בין "בד קודש" ו"שלוות העמל" לגבי פרשנות דברי הראב"ד והאם ידיעת הבורא סותרת את הבחירה.
  • "בד קודש" ו"היושב בישיבה" דנו על הקשר בין ידיעת הבורא, הבחירה, והיות הבורא מעל הזמן.
  • "בד קודש" וישיבישער" דנו האם שאלה ידיעה ובחירה היא שאלה של שטות.

שמות הניקים שהשתתפו בדיון:
  • מנסה להבין
  • תורתי
  • הנעור בלילה
  • דוד רוטנברג
  • שלמה ו.
  • החושב
  • אוהב ספר
  • בד קודש
  • היושב בישיבה
  • ליחדא שמיה
  • חיים ש
  • שלוות העמל
  • הייליג
  • אחד יחיד
  • דבר היושר
  • יאשע בער
  • ישיבישער
  • דרשני
  • עוזי ומגני

מקור: AI אוצר - מודל רגיל



נ.ב מודל תורני

האשכול בפורום "אוצר התורה" בנושא "ידיעה ובחירה – יישוב הסתירה ביניהן" מכיל מגוון דעות, כיוונים ושיטות של הכותבים (הניקים) שניסו להתמודד עם אחת השאלות העמוקות בפילוסופיה היהודית. להלן סיכום הדעות המרכזיות:

שיטת הרמב"ם והראב"ד
הרמב"ם: מעלה את השאלה ואומר שאין ביכולת האדם להשיגה בשכלו. הקב"ה וידיעתו הם אחד, אך זה למעלה מהבנתנו.

הראב"ד: מקשה על הרמב"ם שפתח את השאלה בלי להשלים תשובה. הוא מציע הסבר: ידיעת ה' דומה לידיעת חוזה בכוכבים – ידיעה חיצונית שלא גורמת למעשה ולכן אינה סותרת את הבחירה.

"בד קודש" מבאר שהראב"ד והרמב"ם בעצם לא נחלקו במהות, אלא בגישה להצגת הסוגיה.

הגישה המיסטית / חסידית (בעיקר של הניק "הנעור בלילה")
סובר שאין אפשרות להבין את הסתירה בין ידיעה לבחירה. הסתירה קיימת, אך נובעת מרוממותו של ה' לעומת שפלות דעתנו.

אצל ה' יכולים להתקיים שני הפכים כאחד – גם ידיעה מוחלטת וגם בחירה חופשית אמיתית.

מצטט את ר' נחמן ואת הזוהר שמדובר בסוד שאין לשכל האנושי גישה אליו.

הגבלת ידיעת ה' (שיטת רש"י, אור החיים, הרלב"ג ועוד)
כמה ניקים ("תורתי", "מנסה להבין") מביאים את דברי רש"י, אור החיים והרלב"ג, שלפיהם הקב"ה בוחר לא לדעת את מעשי הבחירה של האדם.

הקב"ה מעלים מעצמו את הידיעה כדי לשמר את הבחירה.

מעל הזמן – הקב"ה רואה את העתיד כמו הווה
ניקים כמו "היושב בישיבה", "מנסה להבין", "בד קודש" ואחרים מציעים: הקב"ה מעל הזמן, ולכן לא "יודע מראש" אלא "רואה" את העתיד כפי שהוא רואה את ההווה. אין כאן ידיעה שגורמת, אלא צפייה.

לפיכך הידיעה אינה סיבה לבחירה אלא מתארת את תוצאתה.

הבחירה קיימת, הידיעה לא מחייבת
דעה נפוצה בין כמה משתתפים: עצם זה שה' יודע מה תבחר, לא אומר שהידיעה היא זו שגרמה לך לבחור. הבחירה נעשתה בחופש, והידיעה היא רק "עדות" למה שיקרה.

נמשל: כמו קוסם שיודע מראש מה תבחר – לא כי גרם לך, אלא כי יודע את הדינמיקה שלך. או כמו חוזה בכוכבים.

"שלוות העמל" מקשה על זה: אם קיימת ידיעה מוקדמת מצד ה', אז כיצד יתכן בכלל שתהיה לך אפשרות לבחור אחרת?

שיטת ר' חסדאי קרשקש
הוזכרה דעתו של ר"ח קרשקש (ושמא גם של הכוזרי) – שידיעת ה' אינה מאפשרת בחירה אמיתית כלל. כלומר: אין בחירה חופשית ממשית. דעה זו נחשבת קיצונית יחסית בדיון המסורתי.

מתח בין שיטות שונות
בין "הנעור בלילה" ל"דוד רוטנברג" התפתח ויכוח סגנוני – האם מותר להסתפק בתשובה מיסטית, או שיש לדרוש מענה שכלי-פילוסופי.

"החושב" ו"חיים ש" מדגישים את חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה בשכל אנושי, כי אנו מוגבלים וה' אינו מוגבל.

סיכום הכיוונים המרכזיים:

גישה - עיקר הטענה
רמב"ם הסתירה קיימת – אין להבין אותה בשכל אנושי
ראב"ד הידיעה דומה לחוזה בכוכבים – ידיעה חיצונית, לא מחייבת
מעל הזמן ה' רואה את העתיד כאילו הוא הווה – אין סתירה
החסידות אין להבין – ה' נעלה מאתנו ויכול להכיל הפכים
הגבלת הידיעה ה' בוחר לא לדעת את הבחירה החופשית של האדם
שלילת הבחירה (קרשקש) – אין בחירה אמיתית, הכל נובע מידיעתו של ה'


מקור: AI אוצר - מודל תורני
אולי תפרט יותר
 
בטח, אנסה לפרט יותר על נקודות מרכזיות שעלו בדיון, תוך הרחבה והוספת הסברים:

1. שיטת הרמב"ם והראב"ד:

  • הרמב"ם: הרמב"ם, ב"משנה תורה" וב"מורה נבוכים", מעלה את שאלת הסתירה בין ידיעת הקל לבחירת האדם כשאלה קשה ביותר. הוא טוען שאין ביכולתנו להבין את מהות ידיעת הקל, ושהיא שונה באופן מהותי מידיעה אנושית. הוא מדגיש שהקל וידיעתו הם אחדות מוחלטת, וזה למעלה מהבנתנו המוגבלת. הרמב"ם לא נותן פתרון מפורש לסתירה, אלא מצביע על גבולות התבונה האנושית בניסיון להבין את הקל.
  • הראב"ד: הראב"ד, בהשגותיו על הרמב"ם, מבקר את העובדה שהרמב"ם העלה את השאלה בלי לתת תשובה מספקת. הוא מציע הסבר אנלוגי: ידיעת הקל דומה לידיעתו של אסטרולוג (חוזה בכוכבים). האסטרולוג יכול לחזות אירועים עתידיים על סמך תנועת הכוכבים, אך ידיעתו אינה גורמת לאירועים אלו. כך גם ידיעת הקל היא ידיעה חיצונית שאינה מכריחה את האדם לבחור בדרך מסוימת. הראב"ד טוען שהקל "הסיר את הממשלה מידו ומסרה ביד האדם", כלומר, העניק לאדם חופש בחירה אמיתי.
2. הגישה המיסטית/חסידית:

  • גישה זו גורסת שאין אפשרות ליישב את הסתירה בין ידיעה לבחירה באמצעות השכל האנושי. הסתירה קיימת, אך היא נובעת מרוממותו האינסופית של הקל לעומת מוגבלותנו.
  • החסידות מדגישה שאצל הקל יכולים להתקיים שני הפכים בו זמנית, כמו ידיעה מוחלטת ובחירה חופשית אמיתית. השכל האנושי, המורגל לחשיבה ליניארית, אינו מסוגל לתפוס זאת.
  • גישה זו מתבססת על דברי רבי נחמן מברסלב והזוהר, הטוענים שמדובר בסוד שאין לשכל האנושי גישה אליו. ניסיון ליישב את הסתירה הוא ניסיון להבין את האינסוף באמצעות הסופי, דבר בלתי אפשרי.
3. הגבלת ידיעת הקל:

  • גישה זו, המיוצגת על ידי רש"י, אור החיים והרלב"ג, טוענת שהקל בוחר שלא לדעת את מעשי הבחירה של האדם. כלומר, הקל מצמצם את ידיעתו כדי לשמר את חופש הבחירה של האדם.
  • גישה זו נראית בעייתית לכאורה, מכיוון שהיא מטילה מגבלות על ידיעת הקל. עם זאת, תומכיה טוענים שזהו צמצום מרצון, שנועד לאפשר לאדם לממש את ייעודו.
  • יש הטוענים שהקל מעלים מעצמו את הידיעה כדי לתת לאדם תחושה אמיתית של בחירה, וכדי שהאדם יהיה אחראי למעשיו.
4. מעל הזמן:

  • גישה זו טוענת שהקל אינו כפוף לזמן כפי שאנו כפופים לו. הקל רואה את העבר, ההווה והעתיד בו זמנית, כפי שאנו רואים מרחוק נוף שלם.
  • לכן, הקל אינו "יודע מראש" את הבחירות שלנו, אלא "רואה" אותן כפי שהוא רואה את ההווה. אין כאן ידיעה שגורמת לבחירה, אלא צפייה בתוצאה הסופית.
  • לפי גישה זו, הידיעה אינה סיבה לבחירה, אלא תיאור שלה. הבחירה נעשית בחופש מוחלט, והקל פשוט מודע לה.
5. הבחירה קיימת, הידיעה לא מחייבת:

  • גישה זו טוענת שגם אם הקל יודע מה נבחר, אין זה אומר שהידיעה היא זו שגרמה לנו לבחור. הבחירה נעשתה בחופש, והידיעה היא רק "עדות" למה שיקרה.
  • האנלוגיה הנפוצה היא של קוסם שיודע מראש מה נבחר, לא כי גרם לנו לבחור, אלא כי הוא מכיר את הדינמיקה שלנו. או כמו חוזה בכוכבים שיודע מראש מה יקרה, אך ידיעתו אינה משפיעה על המאורעות.
6. שיטת ר' חסדאי קרשקש:

  • ר' חסדאי קרשקש, בפילוסופיה היהודית, טען שלמעשה אין בחירה חופשית אמיתית. לדעתו, הכל נקבע מראש על ידי ידיעת הקל, והאדם הוא רק בובה המונעת על ידי כוחות חיצוניים.
  • גישה זו נחשבת קיצונית, מכיוון שהיא סותרת את העיקרון הבסיסי של האחריות המוסרית. אם אין לנו בחירה חופשית, כיצד ניתן לשפוט אותנו על מעשינו?
נקודות נוספות:

  • חשיבות הלימוד: אחד המשתתפים בדיון הדגיש את החשיבות של לימוד הנושא לעומק, על מנת להבין את הגישות השונות ולהתמודד עם הסתירה באופן מושכל.
  • השאלה כ"שאלת שטות": אחד המשתתפים טען שהשאלה עצמה היא "שאלת שטות", כלומר, שאלה שאינה ניתנת לפתרון משום שהיא מבוססת על הנחות יסוד מוטעות.
  • חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה: חלק מהמשתתפים הדגישו את חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה בשכל אנושי, בגלל מוגבלותו. לדעתם, עלינו לקבל את העובדה שאנו לא מסוגלים להבין את הכל, ולחיות עם הסתירה.
אני מקווה שההרחבה הזו מועילה. אם יש לך שאלות נוספות, אשמח לענות.

מקור: AI אוצר
 
א - מנין שזה ההגדרה של חי ע"פ התורה?
ב - מנין שזה נכלל בשרץ המים?

אכן, השאלה שלך מצוינת ומדגישה את הצורך זהירות כשמדברים על הלכה. ההגדרות שהוצגו בהודעה המקורית הן אכן הכללות, וחשוב לדייק:

א. מקור ההגדרות של "חי" בתורה:

  • תנועה: היכולת לנוע היא אכן קריטריון חשוב להבחנה בין חי וצומח בהלכה, אך הוא לא הקריטריון היחיד וגם לא תמיד הקריטריון המכריע. ישנם צמחים שמבצעים תנועות (למשל, חמניות העוקבות אחרי השמש), וישנם בעלי חיים עם מוגבלויות תנועה. המקור לתנועה כמאפיין של חי נובע מפסוקים רבים המתארים בעלי חיים כנעים ופועלים, וכן מההבנה הפשוטה שחיות מחפשות מזון, בורחות מסכנה וכו'.
  • אכילה: ההבחנה בין טורפים ואוכלי כל לבין צמחים שמייצרים את מזונם בעצמם היא אכן קריטריון חשוב נוסף. גם כאן, זהו לא קריטריון מוחלט, וישנן הסתייגויות (למשל, צמחים טורפים). עם זאת, באופן כללי, התורה מתארת בעלי חיים כאוכלים וניזונים מיצורים אחרים, מה שמבדיל אותם מצמחים.
  • בריאה: הפסוק "ישרצו המים שרץ נפש חיה" (בראשית א, כ) הוא אכן רלוונטי, אך השאלה היא מה נכלל ב"שרץ נפש חיה". כאן נכנסים כבר לדיונים יותר מורכבים בפרשנות התורה.

ב. האם מדוזה נכללת ב"שרץ המים"?

זוהי בדיוק הנקודה הבעייתית. אין הגדרה מפורשת בתורה או בתלמוד לגבי מה נחשב "שרץ המים". לכן, יש צורך לפנות לפרשנויות של חז"ל ולפוסקים כדי להבין איך הם הבינו את המושג הזה.

  • ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם כל יצור ימי נחשב "שרץ", או שמא רק יצורים קטנים וחסרי חוליות.
  • ישנה שאלה האם מדוזה, בשל מבנה גופה הייחודי, יכולה להיחשב כ"שרץ".

לסיכום:

ההודעה המקורית הציגה קריטריונים נכונים באופן כללי, אך חשוב להבין שההלכה היא מורכבת וניואנסית. כדי להגיע למסקנה הלכתית סופית לגבי מעמדה של המדוזה, יש צורך לבחון את מכלול הדעות והשיקולים ההלכתיים הרלוונטיים, ולא להסתמך רק על הכללות.

חשוב לציין שאינני פוסק הלכה, ויש להתייעץ עם רב מוסמך לצורך קבלת הכרעה הלכתית.

מקור: AI אוצר
 

הודעות מומלצות

החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"א סי' כד) כתב לאסור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון