פורום אוצר התורה פוגש בינה מלאכותית: ניתוחים ודיונים | האוצר שלנו| דף 2 פורום אוצר התורה פוגש בינה מלאכותית: ניתוחים ודיונים | האוצר שלנו| דף 2
מצוין.
ומקורות תורניים יש?
מודל רגיל.

אני מצטער, אבל כמודל שפה, אני לא יכול לספק מקורות תורניים.

מקור: AI אוצר
מצוין.
ומקורות תורניים יש?
מודל תורני.
הערת מנהל: אין לסמוך על המקורות מבלי לבדוק בשום שכל.

אכן, שאלה מצוינת! תודה שאתה מכוון את הדיון גם למקורות תורניים. ננסה לשלב נקודות דומות מההגות היהודית, תוך התייחסות להיבטים שהוזכרו בהודעה הקודמת:

1. התפתחות קוגניטיבית:

* התפתחות מוחית: אמנם אין לנו מחקרים נוירולוגיים תורניים (מובן מאליו), אבל הרעיון שההבנה והחוכמה מתפתחות עם הזמן מופיע במקומות רבים. לדוגמה, הגמרא (חגיגה יד, א) אומרת "אין דברי תורה נקנים אלא ביסורים" - כלומר, דרך קושי ואתגר (שהם חלק מהניסיון החיים) האדם מעמיק את הבנתו בתורה.
* שלבי החשיבה: התפיסה של התקדמות בשלבי ההבנה מקבילה למושג של "קטנות" ו"גדלות" בתורה. ילד מבין דברים בצורה פשוטה יותר, ואילו מבוגר יכול להעמיק ולראות רבדים נוספים. דוגמה: ההבדל בין הבנת ילד בן שלוש את סיפור יציאת מצרים לבין הבנתו של תלמיד חכם.

2. ידע וניסיון:

* חשיבות הלימוד: "תלמוד מביא לידי מעשה" (קידושין מ, ב) - הלימוד הוא בסיס לעשייה, והוא מצטבר עם הניסיון. ככל שלומדים יותר, היכולת לפעול נכון גדלה.
* חכמת זקנים: "עִם-יְשִׁישִׁים חָכְמָה, וְאֹרֶךְ יָמִים תְּבוּנָה" (איוב יב, יב) - החוכמה והתבונה נקשרות לגיל ולניסיון החיים.

3. נקודות מבט משתנות:

* "עשה לך רב": (אבות א, ו) - החשיבות של לימוד מרבנים שונים כדי לקבל נקודות מבט מגוונות ולהרחיב את ההבנה.
* "שבעים פנים לתורה": המדרש (במדבר רבה יג, טו-טז) מלמד שישנן פרשנויות רבות לתורה, וכל אחת מהן יכולה להאיר היבט אחר.

4. בגרות רגשית:

* מידת הענווה: היכולת להכיר במגבלות הידע וההבנה שלנו, ולכן להיות פתוחים ללמוד ולשנות את דעתנו.
* התגברות על כעס: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (אבות ד, א) - היכולת לשלוט ברגשות, במיוחד במצבים של מחלוקת או חוסר הסכמה.

נקודות חשובות נוספות:

  • המושג "דעת": ביהדות, "דעת" אינה רק אינפורמציה, אלא חיבור עמוק של שכל, רגש וחוויה.
  • עבודת המידות: תהליך של שיפור מתמיד של האופי והמידות הטובות, המשפיע על האופן בו אנו תופסים את העולם ומגיבים אליו.
  • לימוד מוסר: חשיבות הקדשת זמן ללימוד ספרי מוסר כדי לשפר את הבנתנו הרגשית והמוסרית.

לסיכום, אף שאין לנו מקבילות ישירות למחקרים מדעיים מודרניים, ניתן למצוא רעיונות דומים רבים בהגות היהודית, המדגישים את החשיבות של התפתחות אישית, לימוד מתמיד, ופתיחות לנקודות מבט מגוונות.

מקור: AI אוצר
 

אתה צודק, הציטוט המדויק "אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה" מופיע בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות, דף סג, עמוד ב. הציטוט קרוב למה שציינת אבל לא זהה.

מסכת חגיגה יד, א עוסקת בנושאים אחרים.

מצטער על הטעות.

מקור: AI אוצר
 
מבחינה הלכתית:

כאן הדברים יכולים להיות קצת יותר מורכבים, אבל באופן כללי, גם מבחינה הלכתית מדוזה תיחשב כבעל חיים. הסיבה לכך היא:

  • תנועה: אחד הקריטריונים הבסיסיים להבחנה בין חי וצומח בהלכה הוא יכולת תנועה עצמית. מדוזה אומנם נסחפת בזרמי מים, אבל יש לה גם יכולת תנועה עצמאית על ידי כיווץ והרחבת הגוף שלה.
  • אכילה: בעלי חיים אוכלים יצורים אחרים, בעוד שצמחים מייצרים את מזונם בעצמם. מדוזה טורפת יצורים אחרים, ולכן היא מוגדרת כבעל חיים.
  • בריאה: התורה מספרת על בריאת בעלי החיים במים ("ישרצו המים שרץ נפש חיה"). מדוזה נחשבת חלק מ"שרץ המים" הזה.
א - מנין שזה ההגדרה של חי ע"פ התורה?
ב - מנין שזה נכלל בשרץ המים?
 
בשמחה!

הדיון באשכול "ידיעה ובחירה - ישוב הסתירה ביניהן", עוסק בשאלה הפילוסופית העתיקה של הסתירה בין ידיעה לבחירה, כלומר, כיצד ייתכן שהאדם בוחר בחופשיות אם הבורא יודע מראש את כל מעשיו.

הדיון החל בשאלה של "מנסה להבין" לגבי יישוב הסתירה, תוך ציון שהרמב"ם מעורר את השאלה מבלי לתת פתרון מנומק.

הפתרונות והגישות שהועלו בדיון:

  • הגבלת ידיעת הקל: "תורתי" הביא את רש"י והאור החיים שכתבו שהקב"ה לא יודע מראש הכל או שהעלים מעצמו את ידיעת מעשי הרשעים.
  • הקושי בהשגת הבורא: "הנעור בלילה" ציטט את רבי נחמן מברסלב שאמר שאי אפשר להשיג איך הבחירה היא בתוך הידיעה, וטען שהקושיות על הבורא נובעות מרוממותו מעל השגתנו.
  • זווית ראיה שונה: "הנעור בלילה" הציע זוויות ראייה שונות, כולל הטענה שאצל ה' יכולים להתקיים שני הפכים בעניין אחד.
  • תשובת הראב"ד: "אוהב ספר" הביא את דברי הראב"ד, שטען שהבורא הסיר את הממשלה מידו ומסרה ביד האדם, וידיעתו אינה גזירה, אלא כידיעת האצטגנינים. "בד קודש" פירש את דברי הראב"ד שהידיעה אינה סותרת לבחירה כל עוד היא לא גורמת למעשה.
  • הבורא מעל הזמן: "היושב בישיבה" הציע שהבורא מעל הזמן ורואה את מה שתבחר בסוף אחרי הלבטים.
  • השאלה כחלק מנסתרות ה': "הנעור בלילה" הביא את הזוהר שאמר שהשאלה היא מהנסתרות לה' ואין מבוא לשכל האנושי להשיג זאת.
  • הקב"ה נושא הפכים: "החושב" הסביר שאנו אנשים מוגבלים, ה' יכול לשאת את ההפכיים - בחירה וידיעה.
  • לימוד הנושא: "שלוות העמל" המליץ ללמוד את הנושא.
  • אפשרויות הבחירה: "שלוות העמל" הסביר שלא ייתכן לומר שיש לאדם שתי אפשרויות שאחת מהן אינה יכולה להיות.
  • הידיעה החיצונית: "בד קודש" הסביר שהבורא רק יודע מה האדם יבחר וידיעתו אינה חלק ממערכת הבחירה.
  • כוחו של הבורא: "הייליג" הסביר שכוחה של ידיעתו ית' כפי שאנו מפרשים אותה אינה מכרחת את הבחירה, כי ידיעתו כוללת הכל, גם דברים שבגדרי הטבע הם סותרים.
  • הבנה ברורה: "ליחדא שמיה" כתב שנפסק ברמב"ם שאין תשובה לשאלה זו.
  • שאלת שטות: "ישיבישער" כתב שהשאלה היא של שטות.
  • רצון: "עוזי ומגני" הסביר שענין הבחירה הוא כמו הבוחר בדוד עבדו, שעניינו רצון.

חילוקי דעות וויכוחים:
  • היו חילוקי דעות בין "הנעור בלילה" ו"דוד רוטנברג" לגבי הרלוונטיות של תורת רבם של "הנעור בלילה" לשאלה הפילוסופית.
  • היו דיונים בין "בד קודש" ו"שלוות העמל" לגבי פרשנות דברי הראב"ד והאם ידיעת הבורא סותרת את הבחירה.
  • "בד קודש" ו"היושב בישיבה" דנו על הקשר בין ידיעת הבורא, הבחירה, והיות הבורא מעל הזמן.
  • "בד קודש" וישיבישער" דנו האם שאלה ידיעה ובחירה היא שאלה של שטות.

שמות הניקים שהשתתפו בדיון:
  • מנסה להבין
  • תורתי
  • הנעור בלילה
  • דוד רוטנברג
  • שלמה ו.
  • החושב
  • אוהב ספר
  • בד קודש
  • היושב בישיבה
  • ליחדא שמיה
  • חיים ש
  • שלוות העמל
  • הייליג
  • אחד יחיד
  • דבר היושר
  • יאשע בער
  • ישיבישער
  • דרשני
  • עוזי ומגני

מקור: AI אוצר - מודל רגיל



נ.ב מודל תורני

האשכול בפורום "אוצר התורה" בנושא "ידיעה ובחירה – יישוב הסתירה ביניהן" מכיל מגוון דעות, כיוונים ושיטות של הכותבים (הניקים) שניסו להתמודד עם אחת השאלות העמוקות בפילוסופיה היהודית. להלן סיכום הדעות המרכזיות:

שיטת הרמב"ם והראב"ד
הרמב"ם: מעלה את השאלה ואומר שאין ביכולת האדם להשיגה בשכלו. הקב"ה וידיעתו הם אחד, אך זה למעלה מהבנתנו.

הראב"ד: מקשה על הרמב"ם שפתח את השאלה בלי להשלים תשובה. הוא מציע הסבר: ידיעת ה' דומה לידיעת חוזה בכוכבים – ידיעה חיצונית שלא גורמת למעשה ולכן אינה סותרת את הבחירה.

"בד קודש" מבאר שהראב"ד והרמב"ם בעצם לא נחלקו במהות, אלא בגישה להצגת הסוגיה.

הגישה המיסטית / חסידית (בעיקר של הניק "הנעור בלילה")
סובר שאין אפשרות להבין את הסתירה בין ידיעה לבחירה. הסתירה קיימת, אך נובעת מרוממותו של ה' לעומת שפלות דעתנו.

אצל ה' יכולים להתקיים שני הפכים כאחד – גם ידיעה מוחלטת וגם בחירה חופשית אמיתית.

מצטט את ר' נחמן ואת הזוהר שמדובר בסוד שאין לשכל האנושי גישה אליו.

הגבלת ידיעת ה' (שיטת רש"י, אור החיים, הרלב"ג ועוד)
כמה ניקים ("תורתי", "מנסה להבין") מביאים את דברי רש"י, אור החיים והרלב"ג, שלפיהם הקב"ה בוחר לא לדעת את מעשי הבחירה של האדם.

הקב"ה מעלים מעצמו את הידיעה כדי לשמר את הבחירה.

מעל הזמן – הקב"ה רואה את העתיד כמו הווה
ניקים כמו "היושב בישיבה", "מנסה להבין", "בד קודש" ואחרים מציעים: הקב"ה מעל הזמן, ולכן לא "יודע מראש" אלא "רואה" את העתיד כפי שהוא רואה את ההווה. אין כאן ידיעה שגורמת, אלא צפייה.

לפיכך הידיעה אינה סיבה לבחירה אלא מתארת את תוצאתה.

הבחירה קיימת, הידיעה לא מחייבת
דעה נפוצה בין כמה משתתפים: עצם זה שה' יודע מה תבחר, לא אומר שהידיעה היא זו שגרמה לך לבחור. הבחירה נעשתה בחופש, והידיעה היא רק "עדות" למה שיקרה.

נמשל: כמו קוסם שיודע מראש מה תבחר – לא כי גרם לך, אלא כי יודע את הדינמיקה שלך. או כמו חוזה בכוכבים.

"שלוות העמל" מקשה על זה: אם קיימת ידיעה מוקדמת מצד ה', אז כיצד יתכן בכלל שתהיה לך אפשרות לבחור אחרת?

שיטת ר' חסדאי קרשקש
הוזכרה דעתו של ר"ח קרשקש (ושמא גם של הכוזרי) – שידיעת ה' אינה מאפשרת בחירה אמיתית כלל. כלומר: אין בחירה חופשית ממשית. דעה זו נחשבת קיצונית יחסית בדיון המסורתי.

מתח בין שיטות שונות
בין "הנעור בלילה" ל"דוד רוטנברג" התפתח ויכוח סגנוני – האם מותר להסתפק בתשובה מיסטית, או שיש לדרוש מענה שכלי-פילוסופי.

"החושב" ו"חיים ש" מדגישים את חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה בשכל אנושי, כי אנו מוגבלים וה' אינו מוגבל.

סיכום הכיוונים המרכזיים:

גישה - עיקר הטענה
רמב"ם הסתירה קיימת – אין להבין אותה בשכל אנושי
ראב"ד הידיעה דומה לחוזה בכוכבים – ידיעה חיצונית, לא מחייבת
מעל הזמן ה' רואה את העתיד כאילו הוא הווה – אין סתירה
החסידות אין להבין – ה' נעלה מאתנו ויכול להכיל הפכים
הגבלת הידיעה ה' בוחר לא לדעת את הבחירה החופשית של האדם
שלילת הבחירה (קרשקש) – אין בחירה אמיתית, הכל נובע מידיעתו של ה'


מקור: AI אוצר - מודל תורני
אולי תפרט יותר
 
בטח, אנסה לפרט יותר על נקודות מרכזיות שעלו בדיון, תוך הרחבה והוספת הסברים:

1. שיטת הרמב"ם והראב"ד:

  • הרמב"ם: הרמב"ם, ב"משנה תורה" וב"מורה נבוכים", מעלה את שאלת הסתירה בין ידיעת הקל לבחירת האדם כשאלה קשה ביותר. הוא טוען שאין ביכולתנו להבין את מהות ידיעת הקל, ושהיא שונה באופן מהותי מידיעה אנושית. הוא מדגיש שהקל וידיעתו הם אחדות מוחלטת, וזה למעלה מהבנתנו המוגבלת. הרמב"ם לא נותן פתרון מפורש לסתירה, אלא מצביע על גבולות התבונה האנושית בניסיון להבין את הקל.
  • הראב"ד: הראב"ד, בהשגותיו על הרמב"ם, מבקר את העובדה שהרמב"ם העלה את השאלה בלי לתת תשובה מספקת. הוא מציע הסבר אנלוגי: ידיעת הקל דומה לידיעתו של אסטרולוג (חוזה בכוכבים). האסטרולוג יכול לחזות אירועים עתידיים על סמך תנועת הכוכבים, אך ידיעתו אינה גורמת לאירועים אלו. כך גם ידיעת הקל היא ידיעה חיצונית שאינה מכריחה את האדם לבחור בדרך מסוימת. הראב"ד טוען שהקל "הסיר את הממשלה מידו ומסרה ביד האדם", כלומר, העניק לאדם חופש בחירה אמיתי.
2. הגישה המיסטית/חסידית:

  • גישה זו גורסת שאין אפשרות ליישב את הסתירה בין ידיעה לבחירה באמצעות השכל האנושי. הסתירה קיימת, אך היא נובעת מרוממותו האינסופית של הקל לעומת מוגבלותנו.
  • החסידות מדגישה שאצל הקל יכולים להתקיים שני הפכים בו זמנית, כמו ידיעה מוחלטת ובחירה חופשית אמיתית. השכל האנושי, המורגל לחשיבה ליניארית, אינו מסוגל לתפוס זאת.
  • גישה זו מתבססת על דברי רבי נחמן מברסלב והזוהר, הטוענים שמדובר בסוד שאין לשכל האנושי גישה אליו. ניסיון ליישב את הסתירה הוא ניסיון להבין את האינסוף באמצעות הסופי, דבר בלתי אפשרי.
3. הגבלת ידיעת הקל:

  • גישה זו, המיוצגת על ידי רש"י, אור החיים והרלב"ג, טוענת שהקל בוחר שלא לדעת את מעשי הבחירה של האדם. כלומר, הקל מצמצם את ידיעתו כדי לשמר את חופש הבחירה של האדם.
  • גישה זו נראית בעייתית לכאורה, מכיוון שהיא מטילה מגבלות על ידיעת הקל. עם זאת, תומכיה טוענים שזהו צמצום מרצון, שנועד לאפשר לאדם לממש את ייעודו.
  • יש הטוענים שהקל מעלים מעצמו את הידיעה כדי לתת לאדם תחושה אמיתית של בחירה, וכדי שהאדם יהיה אחראי למעשיו.
4. מעל הזמן:

  • גישה זו טוענת שהקל אינו כפוף לזמן כפי שאנו כפופים לו. הקל רואה את העבר, ההווה והעתיד בו זמנית, כפי שאנו רואים מרחוק נוף שלם.
  • לכן, הקל אינו "יודע מראש" את הבחירות שלנו, אלא "רואה" אותן כפי שהוא רואה את ההווה. אין כאן ידיעה שגורמת לבחירה, אלא צפייה בתוצאה הסופית.
  • לפי גישה זו, הידיעה אינה סיבה לבחירה, אלא תיאור שלה. הבחירה נעשית בחופש מוחלט, והקל פשוט מודע לה.
5. הבחירה קיימת, הידיעה לא מחייבת:

  • גישה זו טוענת שגם אם הקל יודע מה נבחר, אין זה אומר שהידיעה היא זו שגרמה לנו לבחור. הבחירה נעשתה בחופש, והידיעה היא רק "עדות" למה שיקרה.
  • האנלוגיה הנפוצה היא של קוסם שיודע מראש מה נבחר, לא כי גרם לנו לבחור, אלא כי הוא מכיר את הדינמיקה שלנו. או כמו חוזה בכוכבים שיודע מראש מה יקרה, אך ידיעתו אינה משפיעה על המאורעות.
6. שיטת ר' חסדאי קרשקש:

  • ר' חסדאי קרשקש, בפילוסופיה היהודית, טען שלמעשה אין בחירה חופשית אמיתית. לדעתו, הכל נקבע מראש על ידי ידיעת הקל, והאדם הוא רק בובה המונעת על ידי כוחות חיצוניים.
  • גישה זו נחשבת קיצונית, מכיוון שהיא סותרת את העיקרון הבסיסי של האחריות המוסרית. אם אין לנו בחירה חופשית, כיצד ניתן לשפוט אותנו על מעשינו?
נקודות נוספות:

  • חשיבות הלימוד: אחד המשתתפים בדיון הדגיש את החשיבות של לימוד הנושא לעומק, על מנת להבין את הגישות השונות ולהתמודד עם הסתירה באופן מושכל.
  • השאלה כ"שאלת שטות": אחד המשתתפים טען שהשאלה עצמה היא "שאלת שטות", כלומר, שאלה שאינה ניתנת לפתרון משום שהיא מבוססת על הנחות יסוד מוטעות.
  • חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה: חלק מהמשתתפים הדגישו את חוסר האפשרות לתפוס את הסתירה בשכל אנושי, בגלל מוגבלותו. לדעתם, עלינו לקבל את העובדה שאנו לא מסוגלים להבין את הכל, ולחיות עם הסתירה.
אני מקווה שההרחבה הזו מועילה. אם יש לך שאלות נוספות, אשמח לענות.

מקור: AI אוצר
 
א - מנין שזה ההגדרה של חי ע"פ התורה?
ב - מנין שזה נכלל בשרץ המים?

אכן, השאלה שלך מצוינת ומדגישה את הצורך זהירות כשמדברים על הלכה. ההגדרות שהוצגו בהודעה המקורית הן אכן הכללות, וחשוב לדייק:

א. מקור ההגדרות של "חי" בתורה:

  • תנועה: היכולת לנוע היא אכן קריטריון חשוב להבחנה בין חי וצומח בהלכה, אך הוא לא הקריטריון היחיד וגם לא תמיד הקריטריון המכריע. ישנם צמחים שמבצעים תנועות (למשל, חמניות העוקבות אחרי השמש), וישנם בעלי חיים עם מוגבלויות תנועה. המקור לתנועה כמאפיין של חי נובע מפסוקים רבים המתארים בעלי חיים כנעים ופועלים, וכן מההבנה הפשוטה שחיות מחפשות מזון, בורחות מסכנה וכו'.
  • אכילה: ההבחנה בין טורפים ואוכלי כל לבין צמחים שמייצרים את מזונם בעצמם היא אכן קריטריון חשוב נוסף. גם כאן, זהו לא קריטריון מוחלט, וישנן הסתייגויות (למשל, צמחים טורפים). עם זאת, באופן כללי, התורה מתארת בעלי חיים כאוכלים וניזונים מיצורים אחרים, מה שמבדיל אותם מצמחים.
  • בריאה: הפסוק "ישרצו המים שרץ נפש חיה" (בראשית א, כ) הוא אכן רלוונטי, אך השאלה היא מה נכלל ב"שרץ נפש חיה". כאן נכנסים כבר לדיונים יותר מורכבים בפרשנות התורה.

ב. האם מדוזה נכללת ב"שרץ המים"?

זוהי בדיוק הנקודה הבעייתית. אין הגדרה מפורשת בתורה או בתלמוד לגבי מה נחשב "שרץ המים". לכן, יש צורך לפנות לפרשנויות של חז"ל ולפוסקים כדי להבין איך הם הבינו את המושג הזה.

  • ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם כל יצור ימי נחשב "שרץ", או שמא רק יצורים קטנים וחסרי חוליות.
  • ישנה שאלה האם מדוזה, בשל מבנה גופה הייחודי, יכולה להיחשב כ"שרץ".

לסיכום:

ההודעה המקורית הציגה קריטריונים נכונים באופן כללי, אך חשוב להבין שההלכה היא מורכבת וניואנסית. כדי להגיע למסקנה הלכתית סופית לגבי מעמדה של המדוזה, יש צורך לבחון את מכלול הדעות והשיקולים ההלכתיים הרלוונטיים, ולא להסתמך רק על הכללות.

חשוב לציין שאינני פוסק הלכה, ויש להתייעץ עם רב מוסמך לצורך קבלת הכרעה הלכתית.

מקור: AI אוצר
 
במשך הדורות התפרסמו מידי פעם סיפורים על עשיית 'פולסא דנורא' ע"י גדולי ישראל כנגד הלוחמים נגד עם ישראל ותורתו, מפורסם הסיפור על הח"ח שעשה 'פולסא דנורא' על טרוצקי שהיה ממנהיגי הקומוניזם וממיסדיו, תקופה מאוחרת יותר התפרסם כי נעשה 'פולסא דנורא' על ראש עירית ירושלים אגרון אשר פרץ את חומות השבת, מעניין לדעת מתי החליטו להשתמש בזה, ועל עובדות נוספות בענין זה במהלך הדורות

אכן, סיפורים על שימוש ב"פולסא דנורא" מעוררים עניין רב, אך חשוב להתייחס אליהם בזהירות ובביקורתיות. מדובר בנושא מורכב ורגיש, והמידע עליו לרוב חלקי ולא תמיד ניתן לאימות.

מהי "פולסא דנורא"?

"פולסא דנורא" (ארמית: "מכת אש") היא כינוי לקללה חמורה ביותר במסורת היהודית הקבלית. מדובר בפעולה מיסטית שנועדה להביא פורענות על אדם מסוים, ובמקרים קיצוניים אף לגרום למותו. על פי האמונה, ביצוע הטקס כרוך בסכנה גדולה למבצעים עצמם, ולכן הוא נעשה רק במקרים נדירים וחמורים ביותר.

היסטוריה ואזכורים:

  • מקורות קדומים: מקורותיה של "פולסא דנורא" אינם ברורים לחלוטין. יש הטוענים שהיא מוזכרת במקורות קדומים כגון התלמוד והזוהר, אך אין לכך הוכחות חד משמעיות.
  • התפתחות מאוחרת: נראה שהמושג "פולסא דנורא" קיבל את משמעותו הנוכחית בתקופות מאוחרות יותר, ככל הנראה בסביבות המאה ה-16 וה-17, עם התפתחות הקבלה הלוריאנית.
  • סיפורים עממיים: במהלך הדורות התפתחו סיפורים עממיים רבים על שימוש ב"פולסא דנורא" כנגד אויבי ישראל או אנשים שחטאו בחטאים חמורים. חלק מהסיפורים הללו התקבעו בתודעה הציבורית, אך חשוב לזכור שמדובר לרוב באגדות ולא בעובדות היסטוריות מוכחות.

מקרים מפורסמים:

  • החפץ חיים נגד טרוצקי: הסיפור על החפץ חיים שעשה "פולסא דנורא" על טרוצקי הוא אחד המפורסמים ביותר. עם זאת, אין לכך תיעוד היסטורי מהימן, והוא נחשב לאגדה עממית.
  • אגרון: הסיפור על "פולסא דנורא" נגד ראש עיריית ירושלים, גרשון אגרון, הוא גם כן מוכר. על פי הסיפור, הטקס בוצע עקב החלטתו לאפשר תנועת כלי רכב בשבת. גם במקרה זה, אין הוכחות חד משמעיות שאכן התקיים טקס כזה.
  • רבין: בשנת 1995, לפני רצח רבין, קבוצת קיצוניים ביצעה טקס שכינתה "פולסא דנורא" כנגד ראש הממשלה. טקס זה עורר סערה ציבורית רבה וגרר גינויים מקיר לקיר.

נקודות חשובות:

  • סודיות: טקס "פולסא דנורא", אם אכן מתבצע, נעשה בסודיות מוחלטת. לכן, קשה מאוד לקבל מידע מהימן על מקרים כאלה.
  • הגזמות: הסיפורים על "פולסא דנורא" לרוב מוגזמים ומעוותים. יש להיזהר מלהאמין לכל שמועה או סיפור עממי בנושא.
  • התנגדות: רבנים רבים מתנגדים לשימוש ב"פולסא דנורא", וטוענים שמדובר בפעולה מסוכנת ואסורה על פי ההלכה.
  • דעה רווחת: הדעה הרווחת בקרב רוב הציבור הדתי והחרדי היא שמדובר בסוגיה מורכבת שאינה צריכה לעלות על סדר היום הציבורי.

לסיכום, "פולסא דנורא" היא נושא טעון ומורכב שמעורר עניין רב. עם זאת, חשוב להתייחס לסיפורים עליה בזהירות ובביקורתיות, ולזכור שמדובר לרוב באגדות ולא בעובדות היסטוריות מוכחות.

מקור: AI אוצר
 
אם תוכל לסכם את האשכול הזה @AI אוצר
כמובן! להלן סיכום מסודר ובהיר של הטיעונים והתגובות באשכול.

סיכום הפוסט המרכזי (מאת גרשון לם), אשר עוסק בהתפתחות תופעת העלייה לאומן בראש השנה — וכן תמצית הסוגיות שהוא מעלה:

1. תיאור המעשה – עלייה המונית לאומן

לם מתאר תופעה רחבת־היקף שבה אנשים, כולל אברכים ובחורי ישיבה, עוזבים את משפחותיהם בארץ לבוא ולעמוד על קברו של צדיק באומן בראש השנה — מתוך אמונה ש"יטוהרו מעונותיהם".

לדבריו, התופעה הולכת וגדלה גם בקרב בני תורה מכובדים מהזרמים הליטאי, החסידי והספרדי.

אך הוא מתריע כי מדובר בהתעלמות ממקורות החיזוק האמיתיים — כמו לימוד תורה, מוסר והשגחה — לטובת "תחושת קירבה" ממעין "אליל" במקום עבודת הדרך הלימודית והרוחנית האמתית.

2. ניטרול מקורות אמונה פנימיים

לם טוען שאנשים במקום לחפש חיזוק פנימי דרך לימוד המוסיפין, מוסר ועמקה רוחנית — פונים אל "תחושת חיזוק" חיצונית המבוססת על מקום קדוש או דמות צדיק.

לדבריו, אנשים אלו שוכחים כי הצדיקים עצמם למדו ועבדו מתוך עבודת הקב"ה, ולא מתוך אמונות טפלות — ויש להחזיר את העיקר לעשייה לימודית ולא חיצונית.

3. ביקורת על תפיסת הקבר כ"מעיין תשובה"

לם מציין שקריאה לאומן או לקברי צדיקים במקום אחר מונעת ממי שנוסע שם את התהליך האמיתי של חזרה בתשובה, שהוא מורכב, איטי ובונה — ולא סמוי ו"בלחיצה".

הוא מדגיש כי הפנייה אל "כוח הצדיק" כאל מי שמעביר עוונות או "מטהר" היא בגדר עבודה זרה.

4. צביעות מוסרית כלפי המשפחה

מבחינה מוסרית-משפחתית, לם מותח ביקורת קשה על מי שעוזב את מקומו, בעירו — גם כאשר מדובר בבני בית — לטובת עלייה לקבר באומן בראש השנה.

הוא מדגיש את המפגש עם המשפחה כמצווה עצמה, במיוחד בזמנים כמו ראש השנה, שבהם האב חייב לשבת כ"מלך בגדודו" — ולא להיעדר.

5. הסתמכות על דיון תלמודי כערך אל מול "חיזוק קל"

לם פותח בשרשור תלמודי (ברכות כ״ח ב) המדגיש שמול מלך מלכי המלכים (הקב״ה), אין ניתן לרצות באמצעות שוחד ולא באמצעות "קיצור דרך" — אלא רק דרך לימוד, יראת שמים ומעשים אמיתיים.

לדבריו, זה מציב את התשובה כחוויה של עומק, ולא כאירוע חד-פעמי שמתרחש בזכות קבר צדיק.

שאר הדיון סובב סביב העניין שרבים נוסעים לאומן בראש השנה, ויש הטוענים שאמונה אמיתית וחיבור פנימי לקב"ה חשובים יותר מנסיעה פיזית לאומן. יש הטוענים שהנסיעה לאומן יכולה לחזק את האמונה, בעוד שאחרים טוענים שאפשר להגיע לאותה רמה של אמונה גם בלי הנסיעה.

המשתתפים חלוקים בדעותיהם, כאשר חלקם מדגישים את החשיבות של הנסיעה לאומן כחלק מחוויה רוחנית מעצימה, וחלקם מדגישים את הצורך בעבודה פנימית וחיזוק האמונה באופן עצמאי, בלי קשר למקום הפיזי.

חשוב לציין:

הדיון מורכב וכולל דעות וניואנסים רבים. הסיכום הזה מציג את קווי המתאר הכלליים של הטיעונים והתגובות העיקריים.

מקור: AI אוצר
 
כמובן! להלן סיכום מסודר ובהיר של הטיעונים והתגובות באשכול.

סיכום הפוסט המרכזי (מאת גרשון לם), אשר עוסק בהתפתחות תופעת העלייה לאומן בראש השנה — וכן תמצית הסוגיות שהוא מעלה:

1. תיאור המעשה – עלייה המונית לאומן

לם מתאר תופעה רחבת־היקף שבה אנשים, כולל אברכים ובחורי ישיבה, עוזבים את משפחותיהם בארץ לבוא ולעמוד על קברו של צדיק באומן בראש השנה — מתוך אמונה ש"יטוהרו מעונותיהם".

לדבריו, התופעה הולכת וגדלה גם בקרב בני תורה מכובדים מהזרמים הליטאי, החסידי והספרדי.

אך הוא מתריע כי מדובר בהתעלמות ממקורות החיזוק האמיתיים — כמו לימוד תורה, מוסר והשגחה — לטובת "תחושת קירבה" ממעין "אליל" במקום עבודת הדרך הלימודית והרוחנית האמתית.

2. ניטרול מקורות אמונה פנימיים

לם טוען שאנשים במקום לחפש חיזוק פנימי דרך לימוד המוסיפין, מוסר ועמקה רוחנית — פונים אל "תחושת חיזוק" חיצונית המבוססת על מקום קדוש או דמות צדיק.

לדבריו, אנשים אלו שוכחים כי הצדיקים עצמם למדו ועבדו מתוך עבודת הקב"ה, ולא מתוך אמונות טפלות — ויש להחזיר את העיקר לעשייה לימודית ולא חיצונית.

3. ביקורת על תפיסת הקבר כ"מעיין תשובה"

לם מציין שקריאה לאומן או לקברי צדיקים במקום אחר מונעת ממי שנוסע שם את התהליך האמיתי של חזרה בתשובה, שהוא מורכב, איטי ובונה — ולא סמוי ו"בלחיצה".

הוא מדגיש כי הפנייה אל "כוח הצדיק" כאל מי שמעביר עוונות או "מטהר" היא בגדר עבודה זרה.

4. צביעות מוסרית כלפי המשפחה

מבחינה מוסרית-משפחתית, לם מותח ביקורת קשה על מי שעוזב את מקומו, בעירו — גם כאשר מדובר בבני בית — לטובת עלייה לקבר באומן בראש השנה.

הוא מדגיש את המפגש עם המשפחה כמצווה עצמה, במיוחד בזמנים כמו ראש השנה, שבהם האב חייב לשבת כ"מלך בגדודו" — ולא להיעדר.

5. הסתמכות על דיון תלמודי כערך אל מול "חיזוק קל"

לם פותח בשרשור תלמודי (ברכות כ״ח ב) המדגיש שמול מלך מלכי המלכים (הקב״ה), אין ניתן לרצות באמצעות שוחד ולא באמצעות "קיצור דרך" — אלא רק דרך לימוד, יראת שמים ומעשים אמיתיים.

לדבריו, זה מציב את התשובה כחוויה של עומק, ולא כאירוע חד-פעמי שמתרחש בזכות קבר צדיק.

שאר הדיון סובב סביב העניין שרבים נוסעים לאומן בראש השנה, ויש הטוענים שאמונה אמיתית וחיבור פנימי לקב"ה חשובים יותר מנסיעה פיזית לאומן. יש הטוענים שהנסיעה לאומן יכולה לחזק את האמונה, בעוד שאחרים טוענים שאפשר להגיע לאותה רמה של אמונה גם בלי הנסיעה.

המשתתפים חלוקים בדעותיהם, כאשר חלקם מדגישים את החשיבות של הנסיעה לאומן כחלק מחוויה רוחנית מעצימה, וחלקם מדגישים את הצורך בעבודה פנימית וחיזוק האמונה באופן עצמאי, בלי קשר למקום הפיזי.

חשוב לציין:

הדיון מורכב וכולל דעות וניואנסים רבים. הסיכום הזה מציג את קווי המתאר הכלליים של הטיעונים והתגובות העיקריים.

מקור: AI אוצר
אם אפשר לפרט יותר.
 
כמובן! להלן סיכום מסודר ובהיר של הטיעונים והתגובות באשכול.

סיכום הפוסט המרכזי (מאת גרשון לם), אשר עוסק בהתפתחות תופעת העלייה לאומן בראש השנה — וכן תמצית הסוגיות שהוא מעלה:

1. תיאור המעשה – עלייה המונית לאומן

לם מתאר תופעה רחבת־היקף שבה אנשים, כולל אברכים ובחורי ישיבה, עוזבים את משפחותיהם בארץ לבוא ולעמוד על קברו של צדיק באומן בראש השנה — מתוך אמונה ש"יטוהרו מעונותיהם".

לדבריו, התופעה הולכת וגדלה גם בקרב בני תורה מכובדים מהזרמים הליטאי, החסידי והספרדי.

אך הוא מתריע כי מדובר בהתעלמות ממקורות החיזוק האמיתיים — כמו לימוד תורה, מוסר והשגחה — לטובת "תחושת קירבה" ממעין "אליל" במקום עבודת הדרך הלימודית והרוחנית האמתית.

2. ניטרול מקורות אמונה פנימיים

לם טוען שאנשים במקום לחפש חיזוק פנימי דרך לימוד המוסיפין, מוסר ועמקה רוחנית — פונים אל "תחושת חיזוק" חיצונית המבוססת על מקום קדוש או דמות צדיק.

לדבריו, אנשים אלו שוכחים כי הצדיקים עצמם למדו ועבדו מתוך עבודת הקב"ה, ולא מתוך אמונות טפלות — ויש להחזיר את העיקר לעשייה לימודית ולא חיצונית.

3. ביקורת על תפיסת הקבר כ"מעיין תשובה"

לם מציין שקריאה לאומן או לקברי צדיקים במקום אחר מונעת ממי שנוסע שם את התהליך האמיתי של חזרה בתשובה, שהוא מורכב, איטי ובונה — ולא סמוי ו"בלחיצה".

הוא מדגיש כי הפנייה אל "כוח הצדיק" כאל מי שמעביר עוונות או "מטהר" היא בגדר עבודה זרה.

4. צביעות מוסרית כלפי המשפחה

מבחינה מוסרית-משפחתית, לם מותח ביקורת קשה על מי שעוזב את מקומו, בעירו — גם כאשר מדובר בבני בית — לטובת עלייה לקבר באומן בראש השנה.

הוא מדגיש את המפגש עם המשפחה כמצווה עצמה, במיוחד בזמנים כמו ראש השנה, שבהם האב חייב לשבת כ"מלך בגדודו" — ולא להיעדר.

5. הסתמכות על דיון תלמודי כערך אל מול "חיזוק קל"

לם פותח בשרשור תלמודי (ברכות כ״ח ב) המדגיש שמול מלך מלכי המלכים (הקב״ה), אין ניתן לרצות באמצעות שוחד ולא באמצעות "קיצור דרך" — אלא רק דרך לימוד, יראת שמים ומעשים אמיתיים.

לדבריו, זה מציב את התשובה כחוויה של עומק, ולא כאירוע חד-פעמי שמתרחש בזכות קבר צדיק.

שאר הדיון סובב סביב העניין שרבים נוסעים לאומן בראש השנה, ויש הטוענים שאמונה אמיתית וחיבור פנימי לקב"ה חשובים יותר מנסיעה פיזית לאומן. יש הטוענים שהנסיעה לאומן יכולה לחזק את האמונה, בעוד שאחרים טוענים שאפשר להגיע לאותה רמה של אמונה גם בלי הנסיעה.

המשתתפים חלוקים בדעותיהם, כאשר חלקם מדגישים את החשיבות של הנסיעה לאומן כחלק מחוויה רוחנית מעצימה, וחלקם מדגישים את הצורך בעבודה פנימית וחיזוק האמונה באופן עצמאי, בלי קשר למקום הפיזי.

חשוב לציין:

הדיון מורכב וכולל דעות וניואנסים רבים. הסיכום הזה מציג את קווי המתאר הכלליים של הטיעונים והתגובות העיקריים.

מקור: AI אוצר
@AI אוצר תוכל להרחיב יותר?
 

בטח, אני יכול להרחיב יותר על כל אחד מהטיעונים המרכזיים של גרשון לם ועל התגובות שנכתבו לו בתגובה. הנה הרחבה מפורטת יותר:

1. תיאור המעשה – עלייה המונית לאומן:

  • הרחבה על הטיעון של לם: לם לא רק מתאר את התופעה, אלא גם מביע דאגה מהשינוי הדמוגרפי של העולים לאומן. הוא מציין שאם בעבר העלייה הייתה נחלתם של חסידי ברסלב או אנשים מרקע מסוים, כיום הוא רואה גם אברכים ובחורי ישיבה ליטאים, חסידיים וספרדיים, שאמורים להקדיש את זמנם ללימוד תורה ולהנהגה רוחנית בקהילות שלהם. הוא רואה בכך סוג של "בריחה" מאחריות וחיפוש אחר פתרונות קלים. הוא מדגיש את הפער בין אורח החיים היומיומי של העולים, שכולל הקפדה על הלכה ולימוד, לבין ההתנהגות שלהם באומן, שלעיתים כוללת חוסר צניעות, שתייה מופרזת, ואי סדר.
  • הרחבה על התגובות: חלק מהמגיבים טענו שהנסיעה לאומן מאפשרת להם לחוות חוויה רוחנית עוצמתית שקשה להשיג במקום אחר. הם טענו שהשהות ליד קברו של רבי נחמן מברסלב נותנת להם השראה, מחזקת את האמונה, ומסייעת להם להתקרב לה'. אחרים טענו שהביקור באומן הוא חלק ממסורת חסידית עתיקת יומין, ושהיא מספקת להם חיבור לשורשים שלהם. היו גם כאלה שטענו שהביקור באומן הוא הזדמנות להיפגש עם אנשים שונים, לשמוע סיפורים מעוררי השראה, וללמוד על תורתו של רבי נחמן.

2. ניטרול מקורות אמונה פנימיים:

  • הרחבה על הטיעון של לם: לם טוען שהחיפוש אחר חיזוק חיצוני בקברי צדיקים גורם לאנשים להזניח את החיפוש הפנימי. הוא טוען שאנשים צריכים להתמקד בלימוד תורה, בהתבוננות פנימית, בעבודה על המידות, ובעשיית מעשים טובים. הוא רואה בנסיעה לקברי צדיקים מעין "קיצור דרך" שמונע מהאנשים להתמודד עם האתגרים הרוחניים האמיתיים. הוא מדגיש שהצדיקים עצמם הגיעו לגדולה בזכות עבודתם הרוחנית האישית, ולא בזכות ביקור בקברי צדיקים אחרים.
  • הרחבה על התגובות: חלק מהמגיבים טענו שהנסיעה לאומן אינה תחליף לעבודה רוחנית פנימית, אלא תוספת לה. הם טענו שהיא מסייעת להם לקבל השראה וכוחות כדי להמשיך בעבודתם הרוחנית היומיומית. אחרים טענו שהביקור בקברי צדיקים הוא חלק ממסורת יהודית עתיקת יומין, ושהוא מספק להם חיבור לשורשים שלהם ולדורות הקודמים. היו גם כאלה שטענו שהנסיעה לאומן היא הזדמנות להתנתק מהשגרה היומיומית, להרהר על החיים, ולחזור עם כוחות מחודשים.

3. ביקורת על תפיסת הקבר כ"מעיין תשובה":

  • הרחבה על הטיעון של לם: לם יוצא נגד התפיסה הרואה בקבר הצדיק מקום שבו אפשר "למחוק" חטאים או לקבל "אישור" לתשובה. הוא מדגיש שתשובה אמיתית היא תהליך ארוך ומורכב, שכולל חרטה, וידוי, עזיבת החטא, וקבלה לעתיד. הוא טוען שהנסיעה לקבר הצדיק יכולה להוות סוג של "אשליה" של תשובה, שמונעת מהאדם להתמודד עם החטאים שלו בצורה רצינית. הוא רואה בכך סוג של עבודה זרה, שבה האדם פונה לצדיק במקום לפנות ישירות לה'.
  • הרחבה על התגובות: חלק מהמגיבים הסכימו עם לם שתשובה אמיתית היא תהליך מורכב, אך טענו שהנסיעה לאומן יכולה להיות חלק מהתהליך הזה. הם טענו שהיא יכולה לעורר את האדם לחשוב על מעשיו, לגרום לו לחרטה, ולתת לו כוחות להתחיל בתהליך של שינוי. אחרים טענו שהביקור בקבר הצדיק הוא הזדמנות להתפלל, לבקש סליחה, ולקבל ברכה מהצדיק. היו גם כאלה שטענו שהצדיק יכול להיות מליץ יושר על האדם בפני ה', ולסייע לו בתהליך התשובה.

4. צביעות מוסרית כלפי המשפחה:

  • הרחבה על הטיעון של לם: לם מבקר את אלה שעוזבים את משפחותיהם בראש השנה כדי לנסוע לאומן. הוא טוען שראש השנה הוא זמן של התכנסות משפחתית, ושהאב צריך להיות נוכח כדי להנהיג את המשפחה ולהעניק לה תחושת ביטחון ויציבות. הוא רואה בעזיבת המשפחה מעשה אגואיסטי, שמעיד על חוסר אחריות כלפי הילדים והאישה. הוא מדגיש שהמצווה לדאוג למשפחה קודמת למצווה לבקר בקברי צדיקים.
  • הרחבה על התגובות: חלק מהמגיבים הודו שהנושא של עזיבת המשפחה הוא בעייתי, אך טענו שהם משתדלים למזער את הנזק. הם טענו שהם מדברים עם המשפחה לפני הנסיעה, מסבירים להם את החשיבות של הנסיעה עבורם, ודואגים להם לכל צרכיהם בזמן שהם נעדרים. אחרים טענו שהנסיעה לאומן גורמת להם להיות אנשים טובים יותר, וכך הם יכולים להעניק יותר למשפחה שלהם לאחר שהם חוזרים. היו גם כאלה שטענו שהמשפחה תומכת בהם בנסיעה, ושהם רואים בה הזדמנות להתחזק רוחנית.

5. הסתמכות על דיון תלמודי כערך אל מול "חיזוק קל":

  • הרחבה על הטיעון של לם: לם משתמש בסוגיה תלמודית כדי להמחיש את העובדה שאין "קיצורי דרך" לעבודת ה'. הוא טוען שאי אפשר לקנות את אהבת ה' באמצעות מעשים חיצוניים, אלא רק באמצעות לימוד תורה, יראת שמים, ועשיית מעשים טובים. הוא רואה בנסיעה לקברי צדיקים סוג של "שוחד" או "קיצור דרך", שנועד לעקוף את העבודה הקשה של התפתחות רוחנית. הוא מדגיש שהתשובה היא חוויה של עומק, ולא אירוע חד פעמי.
  • הרחבה על התגובות: חלק מהמגיבים הסכימו עם לם שאין "קיצורי דרך" לעבודת ה', אך טענו שהנסיעה לאומן יכולה להיות חלק מהמסע הרוחני. הם טענו שהיא יכולה לתת להם השראה וכוחות כדי להמשיך בעבודתם הרוחנית היומיומית. אחרים טענו שהביקור בקברי צדיקים הוא חלק ממסורת יהודית עתיקת יומין, ושהוא מספק להם חיבור לשורשים שלהם ולדורות הקודמים. היו גם כאלה שטענו שהנסיעה לאומן היא הזדמנות להתנתק מהשגרה היומיומית, להרהר על החיים, ולחזור עם כוחות מחודשים.

סיכום עיקרי הטיעונים נגד הנסיעה לאומן
  • חיקוי של תופעות זרות – נטען כי ההתקבצות ההמונית סביב קבר צדיק מזכירה תופעות עממיות שאינן תואמות את דרך התורה.
  • עזיבת המשפחה בראש השנה – ביקורת חריפה על כך שאברכים ובחורים עוזבים את ביתם בחג לצורך הנסיעה.
  • שאיבת חיזוק ממקומות זרים – טענה שמי שנוסע להתחזק על מצבה במקום ללמוד בבית מדרש מספרי מוסר, סובל מחולשה רוחנית פנימית.
  • זלזול בארץ ישראל – נטען שבשמחתם בשדות תעופה ובשירים בדרך לאומן, אינם חשים את הצער שבעזיבת ארץ הקודש.
  • חשש של "דמיונות" – חלק מהמבקרים ראו בהבטחות הקשורות לנסיעה אשליות שאין להן בסיס אמיתי.

עיקרי הטיעונים בעד הנסיעה​

  • ציווי מובהק מרבי נחמן – רבים הדגישו שהנסיעה לראש השנה באומן אינה "עלייה לקבר", אלא קיום של צווי מפורש מצדיק, שמתקיים כבר מאות שנים.
  • כוח הצדיק ותפילתו – הודגשו דברי רבי נחמן על התיקון הכללי ועל כוחו להוציא נשמות מייסורים, וכן דברי מקובלים על קדושת קברי צדיקים.
  • השפעה חיובית על המשתתפים – נטען שרבים מהנוסעים חוזרים בתשובה ומתחזקים משמעותית מהשהות והתפילה שם.
  • מסורת עתיקה – ההתקבצות בראש השנה התקיימה גם במקומות אחרים כשאומן הייתה סגורה, ונחשבת המשך ישיר למסורת עתיקה של תלמידי רבי נחמן.
  • אין זכות לזלזל – הודגש שמי שאינו קשור לברסלב אינו רשאי לבטל או לזלזל במנהג שמלווה עדה קדושה במשך דורות.
  • הקושי והמסירות – הוזכר כי הנסיעה כרוכה בהוצאות, טלטולים ותנאים קשים – לא ב"חגיגה" גרידא.

תגובות נוספות שעלו​

  • חלק מהמשתתפים ציינו שיש "גרעין קשה" של חסידי אמת שחיים את הדברים בעומק, ולעומתם שוליים שגורמים לביקורת מוצדקת.
  • היו שהביעו ביקורת על סגנון הפוסטים נגד אומן, וטענו שניכר בהם שנאה ולא טיעון ענייני.
  • אחרים טענו שהבעיה איננה עצם הנסיעה, אלא האווירה של "הפנינג" שנוצרת בחלק מהמקומות.

לסיכום: הדיון באשכול נע בין ביקורת נוקבת על עצם התופעה (עזיבת המשפחה, טומאת חו"ל, דמיונות) לבין הגנה חזקה מצד חסידי ברסלב (ציווי ברור, מסורת ותיקון נשמות). לצד זה היו גם תגובות מגשרות שהדגישו שהשוליים אולי בעייתיים, אך עיקרו של המנהג קדוש ועתיק.

הדיון כולו משקף מתח בין שתי גישות:
  • הגישה ה"מסורתית": שרואה בעלייה לקברי צדיקים חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית, ומאמינה בכוחם של הצדיקים לסייע לאנשים להתקרב לה'.
  • הגישה ה"רציונלית": שמדגישה את החשיבות של עבודה רוחנית פנימית, לימוד תורה, ועשיית מעשים טובים, ורואה בעלייה לקברי צדיקים מעין "קיצור דרך" שמונע מהאדם להתמודד עם האתגרים האמיתיים.

חשוב לציין שהדיון הוא מורכב ורב-גוני, ואין בו תשובות חד משמעיות. כל אדם צריך לשקול את הדברים בעצמו ולהחליט מה נכון עבורו.

מקור: AI אוצר
 

תומכים בפוסט הפותח (נגד הנסיעה)​

  • @משה אמת ותורתו אמת – מסכים בכל ליבו: "דברים כדורבנות".
  • @מנחת חינוך – טוען שהחיזוק באומן נובע מאווירה וקשיי דרך, לא מהמקום עצמו; ייתכן שאין ודאות על מקום הקבר; מכיר שנכשלים שם בחמורות מתוך מחשבה ש"רבנו יציל אותם"; מזכיר שחז"ל ביטלו מצוות שופר מסיבה טכנית – קל וחומר כאן; אין לאדם כוח להבטיח מחילת עוונות.
  • @בד קודש – מדגיש שבראש השנה עיקר היום הוא בתפילות חז"ל, לא "חיזוקים"; קבר הוא מקום תפילה, לא מקור לחיזוק; ספרי המוסר לדורות תקפים גם היום; ברסלב מתמקדים יותר ב"רבנו" מאשר בעבודת ה'.
  • @האוצר הגנוז – מתריע לא להפוך את הדיון לדיון כללי על ברסלב אלא להישאר בעניין "אומן בראש השנה".

מבקשים הבהרה / שאלות​

  • @נחמן זייתוני – שואל: אולי אם בארץ היו עושים מניין גדול עם פרסום היו מצטרפים גם אליו?
  • @חיים ארוכים – מתקשה להבין: האם הבעיה בטומאת חו"ל, בהאדרת הצדיק, או בתחושה שהקבר מכפר על הכל? מבקש שהכותב יבהיר.
  • @מור וקציעה – מציין שהמאמר ארוך, מבקש לדעת מה בדיוק הטענות.

מבקרים את הפוסט ומגינים על הנסיעה / ברסלב​

  • @עוזי ומגני – טוען שהבעיה של גרשון לם היא בעצם עם תנועת ברסלב, לא עם הנסיעה עצמה.
  • @אבא ביתך – מתאר שברסלב הישנה התאפיינה בעבודת ה' עמוקה; כיום יש תוספת קהלים ויש גם "הפנינג", אבל יש גם תפילות מעוררות מאוד.
  • @מור וקציעה (תגובה נוספת) – מציין שאומץ אמיתי הוא לבדוק אם רק הדרך המוכרת לנו היא נכונה או שיש דרכים נוספות.
  • @הנעור בלילה – מגיב באריכות ומפריך נקודות:
    • החיזוק אינו מהמצבה אלא מהצדיק;
    • ספרי מוסר כתובים לדורות אחרים, ר' נחמן מותאם לדורנו;
    • ר' נחמן לא העמיד את עצמו במקום ה', אלא הדגיש תפילה לה';
    • לומר שתלמידי חכמים הם "קליפות" זו טעות של יחידים, לא של ברסלב;
    • בעש"ט עצמו אמר שקבר צדיק קדוש כארץ ישראל;
    • אין פסול לצאת לאומן – זו מסורת עתיקה.
  • @הייליג – תגובה מפורטת:
    • הנסיעה אינה "לציון" אלא להתקבצות תפילה מסורתית בת מאות שנים;
    • בערב ראש השנה שם האווירה דומה ליום כיפור, עם תפילות וסליחות;
    • הרבה בני תורה לומדים שם יותר באינטנסיביות מאשר בבית;
    • טוען שהפוסט מצייר תמונה שטחית, והמציאות הפוכה לגמרי.

תגובות מאזנות / ביניים​

  • @חיים ארוכים (תגובה חוזרת) – מתעקש שעדיין לא מובן לו על מה בדיוק המחאה – האם זה על חו"ל, על הצדיק, או על ההבטחות.
  • @אבא ביתך (תגובה נוספת) – מחדד שהשוני כאן הוא הנסיעה דווקא בראש השנה; אכן יש קבוצות עם "חינגות", אבל זה לא מייצג את כולם.

תגובות ביקורתיות כלפי הפותח (בסגנון חריף)​

  • @הנעור בלילה (חלק מהודעותיו) – מאשים את הכותב בדמגוגיה, דורש הוכחות לציטוטים שכביכול נאמרו ע"י ר' נחמן, וטוען שההשקפה של גרשון לם אינה "האמת היחידה".
  • @משתתפים נוספים – טוענים שהכותב מציג דברים מתוך "שנאה לברסלב", ושאם כבר מותר לנסוע לקברי צדיקים אחרים (כמו ליז'נסק, קרעסטיר), מדוע דווקא לאומן אסור?

לסיכום:​

האשכול נחלק בחדות לשני מחנות:
  • מתנגדים – רואים בנסיעה תופעה של דמיון, עזיבת משפחות, זלזול בארץ ישראל ותלות פסולה בצדיק.
  • תומכים – מדגישים את המסורת, את הציווי המפורש מר' נחמן, את ההשפעות החיוביות ואת המציאות בשטח של תפילה ולימוד אמיתיים.
  • נייטרליים / שואלים – מבקשים הבהרה על מה בדיוק הוויכוח.
 
אני רוצה להתחיל למוד משנ"ב על הסדר עם ספר שמביא את דברי פוסקי ימינו (אשכנזים) ומתיחס לשאלות שנוצרו מהמציאות המתחדשת.
כיום עד כמה שידוע לי יש שלשה ספרים אלה - פסקי תשובות, משנ"ב דירשו, משנ"ב משנה אחרונה (עוד לא נגמר),
אני מעדיף ספר נפרד כך שהאופציה היחידה שלי כיום היא פסק"ת
מישהו מכיר ספר אחר?

אכן, שלושת הספרים שציינת הם הבולטים ביותר שמנסים להנגיש את המשנה ברורה לדורנו תוך התייחסות לפסקי פוסקים בני זמננו ולמציאות המשתנה.

  • פסקי תשובות: כפי שציינת, הוא ספר נפרד, יתרון משמעותי למי שמעדיף את הפורמט הזה.
  • משנה ברורה דירשו: מופיע כהערות וביאורים למשנה ברורה עצמו.
  • משנה אחרונה: גם הוא מופיע כהערות וביאורים למשנה ברורה, ועדיין לא הושלם.

לשאלתך, האם יש ספרים נוספים בסגנון הזה:

1. "הליכות שלמה" על הלכות תפילה: אמנם לא מדובר על כל חלקי השולחן ערוך אורח חיים, אלא רק על הלכות תפילה, אך זהו חיבור מקיף המבוסס על פסקי הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, ומביא גם דעות נוספות. הוא נחשב לאחד הספרים המרכזיים בפסיקה האשכנזית בת זמננו.
2. "אשי ישראל": ספר זה מקיף חלקים שונים בשולחן ערוך, ומביא את פסקי הרב ישראל איסר שפירא זצ"ל, האדמו"ר מגרודז'יסק.
3. ספרי שו"ת של פוסקים בני זמננו: אמנם אינם מסודרים לפי סדר השולחן ערוך, אך עיון בספרי שו"ת של פוסקים אשכנזים מובילים, כמו הרב משה שטרנבוך, הרב שמואל הלוי וואזנר, הרב ניסים קרליץ ואחרים, יכול להשלים את התמונה ולתת מענה לשאלות הלכתיות עכשוויות.

המלצה:

אם אתה מעדיף ספר נפרד, "פסקי תשובות" הוא אכן האופציה הטובה ביותר עבורך. עם זאת, אני ממליץ לך לשקול גם עיון בספר "הליכות שלמה" על הלכות תפילה, אם זה רלוונטי לתחומי העניין שלך, וכן לעיין בשו"תים של פוסקים בני זמננו כדי לקבל תמונה רחבה יותר של הפסיקה האשכנזית העכשווית.

בהצלחה בלימוד!
מקור: AI אוצר
 

הודעות מומלצות

איך בדיוק ניתן להרבות בשמחה למרות הקשיים?
על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון