הלכות שבת - האם מותר לקחת בשבת כדורים להקלת צום שחל במוצ"ש | הלכה ומנהג הלכות שבת - האם מותר לקחת בשבת כדורים להקלת צום שחל במוצ"ש | הלכה ומנהג
  • אלף תשע מאות חמישים ושבע שנים לחורבן בית המקדש ולגלות השכינה. עם ישראל מתאבל על צער השכינה ועל הריחוק שנגזר עלינו עם חורבן בית אלוקינו. נעתיר בתפילה לפני שוכן מעונה שיבנה ביתו כבתחילה וישיבנו אליו כתבחילה.
כמדו' שלא גזרו אלא ברפואה, לא?
אכן, וכמדו' שראיתי בעבר למי שהורה להמיס את זה מע"ש במים, ואז אינו נראה כמכין ומותר

ואף באכילה בעלמא ראיתי שכתבו שיש ליזהר שלא יאמר בפה שאוכל בכדי להקל על הצום
וכמבואר במשנה ברורה (רצ,ד) לגבי שינה בשבת שלא יאמר "נילך ונישן כדי שנוכל לעשות מלאכתנו במו"ש".
 
כמדו' שלא גזרו אלא ברפואה, לא?
זה גופא השאלה, האם זה רפואה או לא.
אכן, וכמדו' שראיתי בעבר למי שהורה להמיס את זה מע"ש במים, ואז אינו נראה כמכין ומותר
ייש"כ, אמנם אשמח למקור מדויק.
ואף באכילה בעלמא ראיתי שכתבו שיש ליזהר שלא יאמר בפה שאוכל בכדי להקל על הצום
וכמבואר במשנה ברורה (רצ,ד) לגבי שינה בשבת שלא יאמר "נילך ונישן כדי שנוכל לעשות מלאכתנו במו"ש".
זה פשוט.
 
איזה טעם יש שיחשב רפואה?
כי זה מחזק הגוף.
לתומי סברתי שפשוט יותר לאסור משהו שכל מהותו הוא לצורך יום א, מאשר לאמר שאוכל לשם כך, ואולי טעות בידי
אכן, אבל גם דבר שבאמת אינו עושהו לצורך יום א' - לכאורה אסור לו לומר שעושה כן לצורך יום א'.
 
אכן, אבל גם דבר שבאמת אינו עושהו לצורך יום א' - לכאורה אסור לו לומר שעושה כן לצורך יום א'.
מדין "מדבר שקר תרחק"
ואכילה בעלמא אינה מחזקת הגוף?
ייש"כ, אמנם אשמח למקור מדויק.
כעת בדקתי וראיתי שבגליונות שמעתא עמיקתא הובא קחנו משם
 
מדין "מדבר שקר תרחק"
לא דייקתי בדברי.
בדבר שיש בו תועלת גם לשבת וגם ליום א' - אסור לומר שעושה כן לצורך יום א', גם אם כל כוונתו לצורך שבת.
ואכילה בעלמא אינה מחזקת הגוף?
לא זו מטרת האכילה.
 
אם ט' באב יוצא בשבת זה נקרא צורך שבת לאכול? כי בסוף מקיים את הדין שחל היום, אם זה השלמה, זה כמו להתארגן בשבת למעריב השני שיצטרך במקום מנחה של שבת.
אבל לכאורה פשוט שאני לא צודק.
 

הודעות מומלצות

הנה כתוב בחז"ל שהתורה הינה מגנא ומצלא, ויש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון