חושן משפט - היתר הליכה לערכאות | הלכה ומנהג| דף 2 | פורום אוצר התורה חושן משפט - היתר הליכה לערכאות | הלכה ומנהג| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
בגלל זה לא סוגרים את הב"ד, עם ישראל קיים הרבה דורות. וודאי שברוב כל הזמנים יד עכו"ם הייתה תקיפה הרבה. ובכל זאת הלכו להתדיין לפני ב"ד כדי לדעת את האמת, גם אם אין יד ב"ד תקיפה, זאת ועוד שבמגזר החרדי יש הרבה פחד מב"ד. בפרט אצל אנשי עסקים, אך גם בלי זה כל עוד לא הוחזק הגברא כאחד שלא ציית דינא. צריך לדון בב"ד ישראל ,ולא להרים יד בתורת משה ח"ו
מחילה מכבודו
אבל כשאתה קונה דירה
כמה אתה חושב על בי"ד?
וכמה על בית משפט?

זאת ועוד שבמגזר החרדי יש הרבה פחד מב"ד.
אתה כותב מהשערה או מהמציאות?

עם ישראל קיים הרבה דורות. וודאי שברוב כל הזמנים יד עכו"ם הייתה תקיפה הרבה. ובכל זאת הלכו להתדיין לפני ב"ד כדי לדעת את האמת,
יש תשובה ברא"ש (בזמן שהיתה יד העכו"ם תקיפה)
על אישה שהיתה יפה והחטיאה הרבה אנשים
ובאו חכמי הדור וחתכו לה את האף
ודן שם בכוח לענוש בזמן הזה
זה נראה לך שייך היום?
 
אוקיי תברר את המציאות
יתכן ויש שני בעלי דינים ירא"ש שמפחדים מבית דין
אבל משהו שהציבור יפחד צריך כוח

נ.ב. אני מבין שזה קשה לאנשים לעכל את זה....
אני התכוונתי שלכל אחד יש בי"ד אחר והוא לא מפחד מהבית דין של השני, אבל המציאות היא שכמעט כל הציבור ירא"ש ברמה הזאת של לשמוע לבית דין.
 
אני התכוונתי שלכל אחד יש בי"ד אחר והוא לא מפחד מהבית דין של השני, אבל המציאות היא שכמעט כל הציבור ירא"ש ברמה הזאת של לשמוע לבית דין.
כשאתה עושה עסקה עם כל אחד
אתה מחשבן איך אפשר לכפות אותו
 
ע"פ רוב ניתן לומר שה'עמך' מורא בי"ד עליו, אבל בדיוק אותם אנשים שלרוב אנו רוצים שבמקרים של דעות חלוקות תהיה לנו השפעה עליהם דרך בי"ד, דהיינו קבלנים, עסקנים, מנהלי מערכות ציבוריות שונות ושאר כיוצ"ב, פעמים רבות הם 'מכירים את המערכת' ועושים כל תרגיל אפשרי כדי לא להיכנס מתחת לסמכות ביה"ד, וגם כשהם מגיעים לבית הדין הם עדיין שומרים לעצמם (בפרט עם יש להם טו"ר/עו"ד משופשף) את האפשרות לנצל כל סדק אמיתי או דמיוני כדי לפעול לביטול פסק בורר בטענות שונות ומשונות, במקרה שפסק הדין לא ימצא חן בעיניהם.
ובעיני ראיתי אנשים כאלה שמחוללים פרובוקציות בבית הדין כולל הטחת האשמות בדיינים בעזות מצח בצורה שהיא חילול כבוד שמים וכבוד ת"ח, שכל מטרתם היא לגרור את הדיינים לאמירה חריפה שישתמשו בה אח"כ כטענה לבוררות מוטה. בבית משפט לא היה מעיז איש לנהוג בעשירית מזה, כיון שעל אתר ישקול למטרפסיה ויואשם בבזיון בית המשפט, אבל כאן אין יד ישראל תקיפה למרבה הצער.
 
אני קיבלתי היתר פנייה לערכאות מבית דינו של רב אשר וייס. הנתבע סירב להתייצב בבית דין. והתעקש ללכת לבית דין שיצאו נגדו כל רבני עירו.

המזכיר של רב הבית דין הקציב לנתבע כמה ימים להסכים להתייצב או להציע בית דין אחר. הנתבע לא הגיב - אז קיבלתי היתר פנייה לערכאות (לא הלכתי).

לצערינו זה נפוץ מאוד
 
והתעקש ללכת לבית דין שיצאו נגדו כל רבני עירו.
אולי זה לא קשור,
אך האם בגלל זה ניתן ללכת לערכאות,
או שבי"ד גם של רבנות או מזרחי - כל עוד הם פוסקים על פי דיני התורה, יהיו אלפי קולות והסתמכויות, אבל מותר מפני זה ללכת לערכאות?
 
אולי זה לא קשור,
אך האם בגלל זה ניתן ללכת לערכאות,
או שבי"ד גם של רבנות או מזרחי - כל עוד הם פוסקים על פי דיני התורה, יהיו אלפי קולות והסתמכויות, אבל מותר מפני זה ללכת לערכאות?
הבית דין שהוא הציע - אינו בית דין. והוא מסרב להציע בית דין אחר. אז כן - הוא לא ציית דינא.
 

קבצים מצורפים

  • Lakewood letter.jpg
    Lakewood letter.jpg
    138.1 KB · צפיות: 57
הבית דין שהוא הציע - אינו בית דין.

בתחילת המכתב מופיע המשפט: פתח לעצמו בי"ד שלא בהמלצת רבני העיר וכו'.

אני שואל מתוך חוסר ידע.
האם יש בימינו איזה סעיף שמחייב פתיחת בי"ד רק בהמלצת רבני אותו העיר?

אין הכוונה כאשר יש מרא דאתרא אחד ובי"ד יחיד,
אלא כמו שיש בערים החרדיות הגדולות רבנים רבים ובתי דינים פרטיים (הכוונה במונח הזה שאינם מטעם המדינה) רבים,
ובפרט כאשר שני המתדיינים חותמים על בוררות כנהוג היום.

להעיר, שגם כאשר יש רב יחיד לאותה עיר,
יש מקום לדון עד כמה סמכותו מחייבת,
כאשר בני העיר לא קבלו אותו עליהם אלא נבחר ע"י מי שנבחר וכו' כנהוג בימינו.
 
אני שואל מתוך חוסר ידע.
האם יש בימינו איזה סעיף שמחייב פתיחת בי"ד רק בהמלצת רבני אותו העיר?
אני עונה מחוסר ידע,
מסתמא הם ידעו טוב טוב מה עליהם לעשות, כזו כמות של רבנים - כנראה שזה לא סתם.
 
התכוונתי שאתה לא צריך לשאול,
הם יודעים טוב טוב מה לעשות,
אם הם עשו את זה - זה לא בגלל שאסור לפתוח בי"ד אחר,
ואת זה אפשר לענות גם עם חוסר ידע.
 
התכוונתי שאתה לא צריך לשאול, הם יודעים טוב טוב מה לעשות.

דווקא בגלל שאני בטוח שהם יודעים מה שהם עושים - אני שואל!

אם הייתי סבור שהם סתם אומרים או שמדובר בשיקולים פוליטיים או עסקיים - אין מה לשאול.

אם ראיתי את העגלון עובר על ההלכה - אני לא שואל, הוא פשוט לא יודע. זהו.

אבל אם ראיתי ת"ח עושה משהו שונה מהכתוב במשנ"ב, דווקא אתו יש על מה לדבר.

כי הוא יודע מה שהוא עושה!

ואת זה אפשר לענות גם עם חוסר ידע.

האם עכשיו הובנתי?

עדיין שאלתי במקומה עומדת.
 
מחילה מכבודו
אבל כשאתה קונה דירה
כמה אתה חושב על בי"ד?
וכמה על בית משפט?
חושב על הביהמ"ש אך גם על ב"ד כי אם ב"ד יורה לי מה לעשות אני אהיה מחיוב לכך
אתה כותב מהשערה או מהמציאות?
לא הרבה. אך אני יודע שאני וכמותי אלפים ורבבות. לא יעשו עסק אם אחד שיש נגדו מכתב מהב"ד שאינו ציית דינא. בין אם זה יהיה ב"ד של ר' ניסים. או הרב ואזנאר. או הישר והטוב.
או שאר בתי דינים המוכרים
יש תשובה ברא"ש (בזמן שהיתה יד העכו"ם תקיפה)
על אישה שהיתה יפה והחטיאה הרבה אנשים
ובאו חכמי הדור וחתכו לה את האף
ודן שם בכוח לענוש בזמן הזה
זה נראה לך שייך היום?
מה קשר לעניינינו, לב"ד אין אפשרות לבצע. יש לה כן אפשרות להפעלת לחץ
 
מובא בגמ' בגיטין [פח, ב;] שנא' 'ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם' - לפניהם ולא לפני עכו"ם ואעפ"י שדנים כדיני ישראל. וי"א ולא לפני הדיוטות [וכ"ש עכו"ם].

לכ' כיצד ניתן להתיר זאת? מי התיר זאת? ומה משנה אם הדיינים הסכימו לכך? - אשמח אם מאן דהו יפשט לי בקצרה את תורף הענין הרחב הזה.
 
מובא בגמ' בגיטין [פח, ב;] שנא' 'ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם' - לפניהם ולא לפני עכו"ם ואעפ"י שדנים כדיני ישראל. וי"א ולא לפני הדיוטות [וכ"ש עכו"ם].

לכ' כיצד ניתן להתיר זאת? מי התיר זאת? ומה משנה אם הדיינים הסכימו לכך? - אשמח אם מאן דהו יפשט לי בקצרה את תורף הענין הרחב הזה.
בשו"ע [חו"מ כו ב] 'היתה יד עכו"ם תקיפה ובעל דינו אלם ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל יתבענו לדייני ישראל תחלה אם לא רצה לבא נוטל רשות מב"ד ומציל בדיני עכו"ם מיד בעל דינו'.
ועי' בדברי הג"ר אשר ויס שליט"א כאן. [וע"ע בדבריו כאן 'והנה ראיתי בכלי חמדה פרשת משפטים שהקשה איך מהני רשות בי"ד להתיר לאו הבא מכלל עשה "דלפניהם ולא לפני ערכאות" וכי מותר לעבור על איסור תורה בשביל הפסד ממון, אך באמת לק"מ דכאשר יש רשות בי"ד אין כלל עבירה ולא שבי"ד מתירים לעבור על עבירה זו, אלא הותרה היא ולא דחויה דכיון דברשות בי"ד הוא עושה אין כאן הרמת יד בתורת משה וז"פ'].

[אגב, אצל המזרח'ניקים יש גישה שלבתי המשפט בישראל אין דין ערכאות].
 
אלא הותרה היא ולא דחויה דכיון דברשות בי"ד הוא עושה אין כאן הרמת יד בתורת משה וז"פ'].
חידוש מעניין ,כיסו"ס דנים דיני עכו"ם ולא דיני ישראל ולכאורה הוא סברא פשוטה דמי שלא הסכים להדיין בדיני ישראל ולכן ב"ד התיר ללכת לערכאות יענש ולפי דברים אלו הרי הותרה
הגישה הנוספת שהובאה שם לא מתאימה לפורום תורני
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אורחות צדיקים

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה