התבטאויות מפליגות על ספר מסילת ישרים | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית התבטאויות מפליגות על ספר מסילת ישרים | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,168
תודות
4,603
נקודות
375
ר' יחזקאל סרנא בפירושו עיונים על מסילת ישרים מביא בשם הגר"א שעד פרק יא במס"י אין אף מילה אחת מיותרת.

ובספר חיים באמונתם עמוד רס אות ב הביא בשם ר' אליהו דסלר שבעיר קלם היו אומרים:
"כי מה שאומרים בשם הגר"א שאין מלה מיותרת בספר מסלת ישרים עד פרק י"א, באמת זה נאמר גם על כל הספר, ורק שבפרק יא ישנם כמה פסקי הלכה אשר שייך לחלוק עליהם".

ובהקדמה לספר דרך ה' מעיד ר' יצחק מאלצאן ששמע מגדולים על שהתבטא הגר"א, כי אילו היה המחבר בחיים היה הולך ברגל לאיטליה כדי לקבל את פניו, והיה רגיל לחזור על ספר מס"י הרבה.

נא הוסיפו התבטאויות נוספות של גדולים ובעלי המוסר על הספר מס"י.
 
רבי ירוחם ממיר בדעת חכמה ומוסר (חלק א עמוד רמט) כתב:
"ספר מסילת ישרים בנוי על כל ספרי הרמח"ל שכתב בתורת הקבלה, אלא שהוריד הענינים וקירבן ללשוננו עד שבלמדינו אותו אנו מדַמים שיש לנו שייכות בזה".
 
שמעתי מהמשגיח רבי שלמה וולבה כמדומני בשם החת"ס כי כל המס"י בנוי על יסודות הקבלה, וכי הוא תמצת בו את כל יסודותיו הקבליים שנכתבו בספריו האחרים.
 
שמעתי מהמשגיח רבי שלמה וולבה כמדומני בשם החת"ס כי כל המס"י בנוי על יסודות הקבלה, וכי הוא תמצת בו את כל יסודותיו הקבליים שנכתבו בספריו האחרים.
קרוב לוודאי ששמע את זה מרבו המופלג ר' ירוחם, כפי שהובא בהודעה קודמת.
 
וכבר יצאו כמה וכמה קונטרסים לבאר את כוונת המס"י ע"ד הקבלה, ביניהם פירוש שנקרא צמאה נפשי שחיברו אחד מתלמידי ר' ירוחם.
כמו כן יש ספר של הרב פריצקי מבית וגן על הקדמת הרמח"ל למס"י שמראה איך כולה סובבת והולכת ע"פ קבלה.

אבל איני חושב שבזה מתבטאת ייחודיותו של הספר*, מי שרוצה ללמוד קבלה שילמד ישירות בספרים המתאימים, אך הספר מתייחד בכך שהוא בונה לאדם מהלך שלם ומקיף בכל סדרי העבודה במשך כל ימי חייו, בשונה משאר הספרים שעוסקים במידות ספציפיות, הוא ספר שבונה צורה שלמה של חיים בסולם העבודה.

*אם כי יש בזה מעלה גדולה, בפרט שעי"ז יודע הלומד שהדברים שכתובים פה מכוונים לאמת, ואינם ווארטים בעלמא.
 
עוד אמר הגר"י סלנטר ביכולתו לחבר תשובות כמו תשובותיו של הנודע ביהודה, אבל דף אחד במסילת ישרים אינו יכול לכתוב [ועי' בדברי הגרי"א וינטרוב זצ"ל בהסכמתו למס"י עם ביאורו של הרב אברהם שמואל פפנהים, מה שבי' בזה].
 
ואולי זהו המקום להעיר,
פעמים רבות שומעים מכל מיני אנשים ציטוטים מתוך המסילת ישרים,
והרבה פעמים אלו ציטוטים שנלקחו מתוך דברים שנוגעים בעצם סולם העבודה,
כך שזה לא נכון לצטט אותם בפני עצמם, הם נאמרו כסדר בתוך המסילה של רפב"י,
[ובשונה משאר הספרים שעוסקים בכמה נושאים ובכמה ענינים, מסילת ישרים עוסק כולו בעבודה אחת, ואי"ז נכון להביא ציטוטים שנאמרו ביחס לענין מסוים בתוך העבודה],
ובאמת חבל שאנשים לוקחים את המסילת ישרים כעוד ספר מוסר,
הרי הוא נותן מהלך שלם של עבודה בכל תחומי החיים ולמשך כל החיים,
גילוי נאות, ממתי שגיליתי את אורו של הספר, בסדר מוסר אני לומד רק מסילת ישרים.
 
זה ציטוט מספר של הרב עמאר על מס"י בהקדמה.
 

קבצים מצורפים

  • 1755723591431.png
    1755723591431.png
    159.9 KB · צפיות: 0
גילוי נאות, ממתי שגיליתי את אורו של הספר, בסדר מוסר אני לומד רק מסילת ישרים.
גם אני כך,
ולא מפני שהשלכתי כל הספרים האחרים,
אלא מפני שכל פעם שאני מסיימו, מתחיל אני מחדש,
עד שהסכנתי בעצמי - שעד שלא אדע בע"פ ממש את כל הספר, לא אעזבו בעז"ה מתח"י...

מי ששם לב, כל מילה היא עומק אין סופי, כשלומדים אותו זה פשוט להרגיש את הקב"ה - אין משפט אחר..
 
גם אני כך,
ולא מפני שהשלכתי כל הספרים האחרים,
אלא מפני שכל פעם שאני מסיימו, מתחיל אני מחדש,
עד שהסכנתי בעצמי - שעד שלא אדע בע"פ ממש את כל הספר, לא אעזבו בעז"ה מתח"י...

מי ששם לב, כל מילה היא עומק אין סופי, כשלומדים אותו זה פשוט להרגיש את הקב"ה - אין משפט אחר..
ובכך אתה מקיים את הקדמתו שכתב שכל דבריו הם פשוטים ולכן לא יפעלו בלב הלומד אא"כ יחזור עליהם פעמים מרובות".
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

לְכָל בְּנֵי אַהֲרֹן תִּהְיֶה אִישׁ...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון