פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
פרדוקס הרב השקרן - אם רב כותב מאמר תורני שבו הוא טוען שלרב מותר לשקר, האם מאמר זה עצמו הוא שקר?
באחד העלונים לעניני כלכלה חרדית נכתב בסוף העמוד
"העלון אינו טעון גניזה"
והסתפקתי שהלכה זו שהעלון לא טעון גניזה, זה עצמו טעון גניזה...
אלא שאם כך הלכה זו היא שקר והעלון אינו טעון גניזה...

מעתה האם העלון טעון גניזה או לא?
 
פרדוקס הלכתי מפורסם נוסף, הוא פרדוקס שהעלה רבי חיים ברלין, והוא במקרה של גירושין על תנאי, באופן הבא, כאשר בעל גירש את אשתו על תנאי שלא תאכל דבר איסור, לאחר מכן אסרה על עצמה דבר מאכל בנדר והבעל הפר לה את הנדר, ואכלה את אותו הדבר, אם נאמר שהיא מגורשת - הפרתו איננה מועילה, ואם כן היא אכלה דבר איסור, וא"כ אינה מגורשת. אך אם אינה מגורשת, א"כ הפרתו מועילה, וא"כ לא אכלה דבר איסור, וממילא מגורשת.
שו"ת מהרש"ג (לפי זכרוני - ח"ב) סימן ל"ח ס"ק ב' דן בזה,

פרדוקס הקפדן

אליהו הנביא היה קפדן (כידוע מעדותו של רבי יוסי בסנהדרין קיג.). הפרדוקס במה ששנוי במסכת כלה פ"ד שאחד מהתנאים שאליהו מציב בכדי להתגלות לאדם, שלא יהיה קפדן. אז כיצד הדברים עולים בקנה אחד?
מה זה קשור לאליהו הנביא?
הוא עצמו קפדן,
וכדכ להתגלות לאדם - על האדם לא להיות קפדן!
(חוץ מזה - אין לנו ידיעה על מידת קפדנותו של אליהו, איך וכיצד),

פרדוקס קריאת המגילה

המנחת יצחק רבי יצחק וייס גאב"ד העדה החרדית זצ"ל פסק בזמנו ששכונת רמות אין דין של ירושלים לגבי פורים, והם צריכים לחגוג בי"ד אדר. רבי שלמה זלמן אוירבך התנגד לפסק זה וטען שרמות היא כירושלים ועל תושביה לחגוג בשושן פורים כמו הירושלמים.
בהנחה שהירושלמים מקבלים את בעל מנחת יצחק כרבה של העיר ירושלים, הרי שפסק רבי שלמה זלמן כאומר לתושבי רמות - "אם רמות בירושלים יש לשמוע לרב וייס. אם תשמעו לו הרי שרמות אינה ירושלים. אם רמות אינה ירושלים אין צורך לשמוע לרב וייס (שהרי אין תושבי רמות תושבי עירו של הרב וייס) ואז אפשר לשמוע לי - אם תשמעו לי הרי שרמות דינה כירושלים ויש לשמוע לרב ווייס וחוזר חלילה.
כיום אין שאלה, שהרי רמת שלמה מחברת ביניהם.
 
פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"?
מי אמר שאסור?
פרדוקס זכירת עמלק - איך אפשר, גם למחות את זכר עמלק, וגם לזכור את מעשי עמלק?
זכר הגופים ולא המעשים,
פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה.
למה?
פרדוקס זמן קריאת שמע

זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה.
ועל זה אמר דוד המלך - ואני קם בחצות הלילה וכו'
 
פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"?
ודאי שזה לא איסור אלא הוראה (ולכא' מי שיש אופציה לנבל ברשות התורה ולא ניבל לא קיים מצוה ,ואדרבה אם יש לך מקור שכן אשמח שתראני)
פרדוקס "לא תעמוד על דם רעך" - האם אדם, שמלכתחילה לא למד רפואה, טוב יותר מאדם שלמד רפואה וסירב לטפל בחולה?
אין שום חיוב ללמוד רפואה וכמו שלא מצאנו שרבותינו הורו ללמוד החייאה שזה דבר פשוט ומצוי לפעמים , אך מי שיודע אותו התורה חייבה.
 
ודאי שזה לא איסור אלא הוראה (ולכא' מי שיש אופציה לנבל ברשות התורה ולא ניבל לא קיים מצוה ,ואדרבה אם יש לך מקור שכן אשמח שתראני)
רמב"ן עה"ת ריש פרשת קדושים
ולפי דעתי אין הפרישות הזו לפרוש מן העריות כדברי הרב, אבל הפרישות היא המוזכרת בכל מקום בתלמוד שבעליה נקראים פרושים. והענין: כי התורה הזהירה בעריות ובמאכלים האסורים, והתירה הביאה איש באשתו ואכילת הבשר והיין. אם כן ימצא בעל התאוה מקום להיות שטוף בזמת אשתו או נשיו הרבות, ולהיות בסובאי יין בזוללי בשר למו, וידבר כרצונו בכל הנבלות - שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך בא הכתוב אחרי שפרט האיסורים שאסר אותם לגמרי, וצוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות:​
 
פרדוקס בגיטין עם תנאי.
גירש אישה ע"מ שלא תנשאי לפלוני בגט זה ואח"כ נתן לה גט נוסף ללא תנאי
עכשיו ברגע שנשאת לאותו פלוני הגט הראשון מתבטל כיון שהיה בו תנאי ואז חל השני כיון שלא היה בו תנאי
וממילא חוזר וחל הראשון כיון שלא נישאת לפלוני מכוח הגט הראשון
מזכיר את היסוד שכל חלות של יכול לחול הוא לא חל רק הפוך
 
פרדוקס המניין כסימן למציאה

אם אין להכריז על שני מטבעות כסימן למציאה כי מיעוט רבים שנים, אז גם אין להכריז על שלושה כי זה המיעוט החדש, וכן הלאה. (מבוסס על פרדוקס בוחן הפתע).
כל מספר עומד בפני עצמו. ולכן אין סיבה להחיל את הכלל על מספר 3 לדוגמא.
 
פרדוקס בגיטין עם תנאי.
גירש אישה ע"מ שלא תנשאי לפלוני בגט זה ואח"כ נתן לה גט נוסף ללא תנאי
עכשיו ברגע שנשאת לאותו פלוני הגט הראשון מתבטל כיון שהיה בו תנאי ואז חל השני כיון שלא היה בו תנאי
וממילא חוזר וחל הראשון כיון שלא נישאת לפלוני מכוח הגט הראשון
מזכיר את היסוד שכל חלות של יכול לחול הוא לא חל רק הפוך
זה אלף בית של פרדוקס הלכתי אני חושב שר' שמעון מסביר את התוס' שדנים
 
פרדוקס בגירושין על תנאי

פרדוקס הלכתי מפורסם נוסף, הוא פרדוקס שהעלה רבי חיים ברלין, והוא במקרה של גירושין על תנאי, באופן הבא, כאשר בעל גירש את אשתו על תנאי שלא תאכל דבר איסור, לאחר מכן אסרה על עצמה דבר מאכל בנדר והבעל הפר לה את הנדר, ואכלה את אותו הדבר, אם נאמר שהיא מגורשת - הפרתו איננה מועילה, ואם כן היא אכלה דבר איסור, וא"כ אינה מגורשת. אך אם אינה מגורשת, א"כ הפרתו מועילה, וא"כ לא אכלה דבר איסור, וממילא מגורשת.
אם היא אכלה אחרי ההפרה, וודאי שלא אכלה איסור, הרי הרב יתיר לה כזה דבר.
 
פרדוקס בגיטין עם תנאי.
גירש אישה ע"מ שלא תנשאי לפלוני בגט זה ואח"כ נתן לה גט נוסף ללא תנאי
עכשיו ברגע שנשאת לאותו פלוני הגט הראשון מתבטל כיון שהיה בו תנאי ואז חל השני כיון שלא היה בו תנאי
וממילא חוזר וחל הראשון כיון שלא נישאת לפלוני מכוח הגט הראשון
מזכיר את היסוד שכל חלות של יכול לחול הוא לא חל רק הפוך
היום אתה יכול לומר שהיא עברה איסור?
לדעתי לא, כי היא ממה נפשך מגורשת.
וודאי שאם הגט השני לא יכול לחול כיוון שאינו מתירה לכל אדם, ממילא גט ראשון בטל, ובטל בודאי, וחזר גט שני.
אני ס"ה טוען שלדעתי הגלגל נעצר כשהגט השני חל, כיוון שהיום הגט הראשון ודאי לא יכול לחול.
 
פרדוקס נר חנוכה וקידושי אישה

בשו"ת מנחת אליעזר (חלק ד סי' סט) דן במקרה של אורחת באכסניה בחנוכה, שרצתה להשתתף בפרוטה עם בעל הבית בשביל קיום מצות הדלקת נר חנוכה. בעל האכסניה קידש אותה ואמר: "הרי את מקודשת לי בפרוטה שהיית צריכה לתת לי." ועתה יש לדון, שאם היא מקודשת - אז אינה צריכה לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו, וממילא הוא לא נתן לה מאומה עבור קידושיה - ואזי שוב אינה מקודשת. ולמעשה כתב שיצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה.
בשביל לצאת יד"ח, היא צריכה לשלם פרוטה,
אז מה אכפ"ל אם בשביל קידושין, או להשתתפות בנר.
להבנתי דברי המנחת אליעזר הם אומדנא בדעתו, שלולי זה, לא ברור למה יצאה יד"ח.
 
דוגמא לפרדוקס הלכתי מפורסם הוא פרדוקס שמהותו העדר יכולת להכרעה בעקבות ניגוד עצמי בכללי ההכרעה. בפרדוקס קידוש החודש שני עדים אשר הגיעו לבית דין על מנת להזים עדות של זוג עדים אחר על מולד הלבנה וקידוש החודש באותו היום, כששני העדים המזימים יהיו ביום א' לחודש זה בני 13 וכשירים לעדות ההזמה הזו רק מאותו יום. אם העדים הראשונים כשרים, החודש מקודש ושני העדים השניים גדולים ויכולים להזים את הראשונים, אולם אז יפוג תוקף קידוש החודש והמזימים יחזרו להיות קטנים ופסולים לעדות ולהזמת העדים הראשונים.
אין זה פרדוקס, קיום העדות הוא סיבת ביטולה. אך ביטול העדות אינו סיבת קיומה (הוא לכל היותר מאפשר לה להתקים אך אינו יוצר אותה, ואם הקיום מכריח ביטול ואילו הביטול אינו מכריח קיום, בודאי שהכל בטל.
 

הודעות מומלצות

ב'סידור המפורש' הובא, שהסיבה היא משום ש"שושנה"...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון