פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
יש משנה בסוף אהלות נדמה לי
ומבואר שם מקרה, אדם שעשה תנאי על תרומה שאם תטמא אינו רוצה בתרומה,
ונטמאה בשלישי לטומאה, מה יהיה הדין?
אם נטמאה הרי שאינה תרומה, ואם תתבטל התרומה משום התנאי הרי שהיא טהורה, וממילא כן תהיה תרומה.
 
אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.
גם הוא אינו פרדוקס, הכשרת הסוכה מחייבת את פסולה, אך פסולה אינו מחייב את כשרותה וכנ"ל.
 
אדם מל במזיד בשבת, שאם זה נחשב מילה הרי הוא משומד וממילא זו אינה מילה המתקנת, ואם כן אינו משומד, ואז המילה חלה והוא משומד, וחוזר חלילה.
המילה אינה חלה למפרע ולעולם מעשה המילה נעשה בגיותו עדיין, ושמא אם ייזהר שלא למול בשבת יעבור על גוי ששבת וצ"ע.
 
פרדוקס זכירת עמלק - איך אפשר, גם למחות את זכר עמלק, וגם לזכור את מעשי עמלק?
מחיית הזכר אינה לשכוח אלא למחות את קיומו מן העולם כמו שירשו הראשונים.
פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה?
מדוע ראית כאן פרדוקס, הרי עדיין חייב להשיב הלואה ונמצא העני נהנה יותר ממה שהלווה.
פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה.
א. בשביל לבחור רב צריך לדעת תורה? ב. לא בוחרים רב, עושים רב. עיין במפרשים באבות שם.
פרדוקס "לא תעמוד על דם רעך" - האם אדם, שמלכתחילה לא למד רפואה, טוב יותר מאדם שלמד רפואה וסירב לטפל בחולה?
אין עניין שאלה זו לפרדוקסים בכלל. השאלה היא האם אדם חייב ללמוד רפואה או לא, כמדומני דנו בזה בפורום.
פרדוקס קים לי 1 - אם אפשר להסתמך על פוסק אחד נגד שאר הפוסקים, מדוע אי אפשר לדחות את דעתו של אותו פוסק?
דין קים לי נאמר בחושן משפט לטובתו של הנתבע, איך אתה רוצה לדחותה?
פרדוקס קים לי 2 - האם בית דין יכול להגיד "קים לי" שבית דין יכול להגיד "קים לי"?
כנ"ל. אינו שייך לבי"ד.
אולי תבאר שאלתך יותר.
 
פרדוקס הסוכה

אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.
אם נוי סוכה בטל לדפנות ממילא לא נתמעט הסוכה משיעורא כיון שהנוי בטל לדפנות
וממילא קאי הסוכה בשיעור זע"ז
 
פרדוקס זמן קריאת שמע

זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה.
בני מלכים גויים
ונקבע הדבר לפי בני מלכים כי כל בני ישראל ה"ה כבני מלכים אך ברור שבני ישראל קמים עוד יותר מוקדם כיון שלרוב השיטות מצוות שחרית הוא בהנץ וא"כ בהכרח שבני ישראל קמים לפני ג' שעות
 
פרדוקס רוב

שלושה חנויות:
בחנות 1 מוכרים בשר כשר שהוא גם טהור
בחנות 2 מוכרים בשר כשר שאינו טהור
בחנות 3 מוכרים בשר טהור שאינו כשר

חנות 2 ו-3 שייכות לאותו אדם.
בשר הנמצא, יהיה שייך לבעל שתי החנויות, ויהיה כשר וטהור.
הרי לאותו אדם אין בשר כשר שהוא גם טהור...
נראה לי שזה טעות מיסודו
כי אם הנידון הוא של מי הבשר
בכה"ג שיך לדון את הרוב שזה שייך לבעל שני החניות ואז קיים הספק האם זה כשר או טהור כין דהוי מחע"מ [בלי להיכנס לאין הולכין בממון אחה"ר].
ואם הנידון על הבשר עצמו מהו כשר או טהור
בכה"ג איכא רוב כשר ואיכא רוב טהור אלא שאם נקבע שהוא גם כשר וגם טהור לכאו' איכא רוב נגד (חנות 2 ו3) אך כזה דבר מצינו אף בשני שבילים שאם באו בזאח"ז הרי שניהם טהורים אע"ג שזה לא יכול להיות. וא"כ הנידון הוא האם השאלה האם הבשר כשר או טהור חשוב כבאו בבא"ח או לא. ויל"ע
 

הודעות מומלצות

הסטייפלער בבניית סוכה
קרדיט למערכת קובץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון