ארגון הצלה וערבים זה טוב? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית ארגון הצלה וערבים זה טוב? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

הפקדתי ש.

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
85
תודות
206
נקודות
130
שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. אמנם לא מצאתי את זה בספרו. וכך הגר"ח גריינמן סבר לגבי 'ערבים' (אם כי רובם חלקו עליו). וזו התשובה למי ששאל למה לא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים.
 
כדאי להביא גם את מה שכתב ר' אליהו דסלר חלק א' החל מעמוד 187 עד עמוד 205 שם עוסק בעניני בטחון. ושם הוא כותב-
"ומשקל זה (של מעשה השתדלות) צריך להיות בדקדוק עצום ודיוק רב, כי משני הצדדים היצר יארב עליו: אם ירבה בהשתדלותו מכפי ערך אמונתו – הרי יכפור, ואם ימעט מכפי ערכו, יבא לתהות על הראשונות וגם לכפור אחר כך. והיצר לפעמים מסית אותנו להרבות בהשתדלות – היינו בשעת רפיון רוחנו – ולפעמים יסיתנו לקצר בה – בשעת התעוררנו לרוחניות – והמשקל בזה הוא דק מאוד ותלוי בחירת האדם, ואי אפשר להגיע בו אל הנקודה האמיתית אם לא מתוך יראת שמים טהורה המצלת מן הנגיעות" ע"כ.
 
שו"ת אגרות משה, או"ח ח"ב סימן קיא-
"א"כ גם אינשורענס (ביטוח) הוא ככל עניני מסחר וכדומה שעושין לפרנסת עצמו ופרנסת בניו שרשאין ליקח זה כיוון שהוא מעשה פרנסה, וגם אולי יקל זה מעליו שלא יצטרך לעבוד הרבה להניח שיישאר לעת זקנותו ולירושה לבניו אחריו, כיוון שבדרך נס אינו זוכה וגם אסור להתפלל על זה וגם בשבת דף נ"ג מגנה זה אביי למי שהוצרך לפרנסתו לנס ולא נתן לו ה' יתברך בדרך הטבע להצליחו שיהיה לו שכר מניקה וגם אסור ליהנות ממעשה נסים כדאיתא בתענית דף כ"ד עיין שם ברש"י, ואם כן כשרוצה להשאיר לזקנותו ולירושה הרי צריך שה' יתברך ישפיע לו ממה שעושה יותר מכפי הראוי בדרך הרגיל שהוא כעין דרך נס שאולי אינו זוכה וגם אינו מן הראוי כדלעיל, ולכן כיון שה' יתברך נתן דעה בדורות האחרונים שיהיה עסק זה של אינשורענס בעולם שהוא השארה לזקנותו ולירושה בדרך טבעי, הוא דבר טוב וראוי גם לאנשים כשרים יראי ה' יתברך ובוטחים רק על ה' יתברך שהוא הנותן עצה למיקני נכסין (לקנות נכסים), דגם מי שקונה אינשורענס הוא נמי עצת ה' יתברך למיקני אינשורענס ובוטח על ה' יתברך שיוכל לשלם בהגיע הזמן בכל שנה וזהו הביטחון שאנו מחוייבין, וכן הוא באינשורענס של שריפה וגניבה והאינשורענס של הקארס, (ביטוח של מכוניות) שכל אלו הוא דבר שאין בזה שום חיסרון לעניין הביטחון וכמו שנהגו היתר כל העולם אף יראי ה' יתברך ביותר" עכ"ל.
 
הכלל הידוע ברכסים ממורינו הרב אורי קלרמן זצ"ל [מחמשת התלמידים הראשונים של פוניבז', ואח"כ ממקימי הקהילה ברכסים], שלא היה לו ביטוח רפואי:
אם אתה משלם ביטוח במשך שנים, ואז מחליט להתחזק בבטחון ולהפסיק לשלם
ובדיוק לאחר מכן קורה מקרה שהיה מכוסה בביטוח, וכבר לא...
אם תאמר לעצמך - כך רצון השם, למאי נפ"מ שהיה לי ביטוח ממילא הייתי נזקק להוציא הוצאה זו - אזי אתה בעל בטחון, ובאמת חבל שאתה משלם
אבל אם תאמר לעצמך, אויש, רק עוד חודש אחד הייתי ממשיך לשלם....
אל תבלבל את המוח בציפצופי בטחון, ותמשיך לעשות את העיסקה הכלכלית המכונה ביטוח.
 
שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. אמנם לא מצאתי את זה בספרו. וכך הגר"ח גריינמן סבר לגבי 'ערבים' (אם כי רובם חלקו עליו). וזו התשובה למי ששאל למה לא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים.
הגר''ח גריינמן אמר בשיעור בבית מדרשו למטה פעם שלמדו הצלת נפשות שאם לא היה קם הצלה לא היה פצועים
 
וכך הגר"ח גריינמן סבר לגבי 'ערבים' (אם כי רובם חלקו עליו). וזו התשובה למי ששאל למה לא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים
הדברים צ"ב
שהרי וודאי המוות הוא גזירה
וגם ההתמודדות הכלכלית היא גזירה
וכשנגזרה הגזירה לא יעזור ערבים וכדו' כדי להנצל ממנה
ואם לא נגזר גם ערבים א"צ הם יסתדרו גם בלי זה
אבל מסתברא שזה חלק ממהלך הקב"ה כדי שלא יהא התמודדות כלכלית
א"כ מה הטענה?
 
ידוע ווארט יפה - חסידי.
הנותן שלג כצמר - לפי כמות הבגדים להתכסות כך יש שלג.
כפור כאפר יפזר - לפי כמות העצים להסקה כך יהיה הקור.
אמנם זה לא הפשט, אבל רעיון יש כאן, גישה חדשה בנושא ההשגחה.
 
אני סתם שואל, מישהו מכל המתנגדים כאן לארגוני החסד מתכווין ברצינות למעשה לסגור אותם אם זה היה בשליטתו?
אפשר להגיד הרבה דברים, אבל אם כשזה בא לידי מעשה אתה מתחיל להסס, כנראה שזו לא באמת דעתך האמיתית.

ומי שבאמת חושב כך, אז שיחשוב לרגע:
למה גדולי הדור עצמם לא מורים לסגור אותם?
וגם אם לא היו קופות הצדקה אז לא היו עניים? הרי זה היה כבר בזמן המשנה.
 
אני סתם שואל, מישהו מכל המתנגדים כאן לארגוני החסד מתכווין ברצינות למעשה לסגור אותם אם זה היה בשליטתו?
אפשר להגיד הרבה דברים, אבל אם כשזה בא לידי מעשה אתה מתחיל להסס, כנראה שזו לא באמת דעתך האמיתית.

ומי שבאמת חושב כך, אז שיחשוב לרגע:
למה גדולי הדור עצמם לא מורים לסגור אותם?
וגם אם לא היו קופות הצדקה אז לא היו עניים? הרי זה היה כבר בזמן המשנה.
שאלה מוזרה.
באמת הרבנים שסברו שזה גורם להיפך, אם היו שואלים אותם מראש ברור שהיו מורים להימנע.
ושאר גדולי הדור סברו אחרת.
 
זכורני כי הרב שך נשאל על למידת עזרה ראשונה לבנות הסמינרים והוא אמר כי מי שלומד נתקל במקרים מעין אלו, אך מי שלא לומד לא יתקל במקרים מעין אלו כמעט לחלוטין ולכן אסר על לימוד זה בסמינרים.
 
זכורני כי הרב שך נשאל על למידת עזרה ראשונה לבנות הסמינרים והוא אמר כי מי שלומד נתקל במקרים מעין אלו, אך מי שלא לומד לא יתקל במקרים מעין אלו כמעט לחלוטין ולכן אסר על לימוד זה בסמינרים.
מענין
כי היום לומדים בכל הסמינרים
 
לצערנו היום לומדים בסמינרים עוד הרבה דברים שפעם גדולי ישראל לא היו מתירים ומסכימים עליהם.
מה תאמר על שת"פ בין הסמינרים לצבא לעבודת הבנות שם אחר סיום לימודיהם בו היו מעורבים הסמינרים הטובים ביותר, ושעליו כתב מרן הגר"ד לנדו שזה כלול באיסור החזו"א של בנות בצבא, אמנם לאחר המחאות של גדו"י זה הפסיק באופן רשמי אך כפי שהבנתי מתחת לשולחן זה עדיין ממשיך, והסמינרים לא מלמדים את הבנות על כך שהדבר אסור בתכלית האיסור.
 
הדברים האלו הם מאוד משתנים
דוד דור ואיך שהוא נוהג.
שהשתדלות תלויה בהרבה בנוהג העולם באותה התקופה,
ובתקופתינו שעל חתונות ילדים מדברים כבר לפני הלידה יש מקום לומר שזו כבר השתדלות,
שאם לא תחשוב קדימה אתה תוקע את הראש בחול,
ומי שזכה ונמצא טפח מעל הקרקע, ולדידו לא צריך לחשוש כ"כ - אני מקנא בו, ואשריו ואשרי חלקו.
 
ומי שזכה ונמצא טפח מעל הקרקע, ולדידו לא צריך לחשוש כ"כ - אני מקנא בו, ואשריו ואשרי חלקו.
אין אחד כזה!
יש מי שמנסה לעבוד על עצמו,
אבל אין מי שבאמת נמצא במדריגת ביטחון,
עד כדי שאינו זקוק להשתדלות.
 
אין אחד כזה!
יש מי שמנסה לעבוד על עצמו,
אבל אין מי שבאמת נמצא במדריגת ביטחון,
עד כדי שאינו זקוק להשתדלות.
אין אדם שיעשה טוב ולא יחטא, ובכד הקמח מבאר שכל מה שיעקב אבינו עשה השתדלות מול עשיו הוא משום שהיה ירא שמא יגרום החטא,
ומוסיף שם שכל אדם שיודע בעצמו שנקי הוא, אסור לו אפילו השתדלות.
ויש בזה כמו שמצינו אצל גדולי המוסר דרגות על גבי דרגות.
 
זה שלא זכית להכיר בכולל פוניבז' אחד כזה, לא סותם את הגולל על אנשים שכן נמצאים במחוזות פחות מוכרים.
אני זכיתי להכיר יהודי בעל בטחון שגידל משפחת בת 16 נפשות באמונה ובטחון נוראיים. חיתן את כולם מתוך כבוד והרווחה.
 

הודעות מומלצות

מהו האיסור החמור להנות מסעודתו של אותו רשע, עד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון