פחיות - טבילת כלים | בית המדרש – דיונים תורניים פחיות - טבילת כלים | בית המדרש – דיונים תורניים
מה עם טבילת כלים? ידוע שיש הרבה פוסקי זמיננו אוסרים לשתות בפחית בגלל טבילת כלים.
מקובל שכלי חד פעמי אינו צריך טבילה (כי אינו עשוי להוציא ולהכניס נראה לי?)
פחית היא דבר חד פעמי.
אלא אם כן ראית מישהו משתמש בפחית פעמיים?
 
מה עם טבילת כלים? ידוע שיש הרבה פוסקי זמננו אוסרים לשתות בפחית בגלל טבילת כלים.
כמדו' שבפחיות יש צד להקל, וכבקופסאות שימורים.
לדעת החזו"א שפתיחתם היא עשיית הכלי, ולכך אוסר מן התורה לפתחם בשבת
וא"כ הרי נעשה הכלי ביד ישראל, וקודם לכן לא היה עדיין חשוב כלי.
מצרף בזה מדברי הגרנ"ק חוט שני.png
 
מקובל שכלי חד פעמי אינו צריך טבילה (כי אינו עשוי להוציא ולהכניס נראה לי?)
פחית היא דבר חד פעמי.
אלא אם כן ראית מישהו משתמש בפחית פעמיים?
כלי חד פעמי, בפשוטו היינו שאינו ראוי לתשמיש מתמשך
אמנם מנהג העולם להקל בתבניות וכיוצא בזה, כל שאין דעתו להשתמש בזה פעם נוספת
ומנהג מקצת יראים ושלמים להחמיר בזה.
ובפחית שמא יש להקל לכו"ע, שלפי צורתה אינה מיועדת לתשמיש כלל, אלא לשתיית מה שבתוכה.
 
מה עם טבילת כלים? ידוע שיש הרבה פוסקי זמננו אוסרים לשתות בפחית בגלל טבילת כלים.
העולם נוהג להקל בכל כה"ג
ומשום
623203_46.png
ואמנם נסתפקתי מעצמי שמא יש להחמיר בפחית, מכיון שמשתמש בה ככוס לשתיה, וגרע משאר כלים כיוצא בזה.
אך ראיתי שכ' הגרנ"ק
623203_47.png 623203_48.png
וא"כ כ"ש בפחית לפי"ז
 
לא מונח בסוגיא. אבל חשוב להבדיל בין הדור הנוכחי שקופסאות שימורים ופחיות מיועדים לשימוש חד פעמי ותיכף נזרק לפח, ובין תקופות קודמות שהשתמשו בהם לאכסן מאכלים לטווח רחוק. (בגלל עניות ותעשיה פחות מפותחת).
ואגב, החילוק הזה הוא גם סיבה (לחלק מהפוסקים) להתיר בשבת כל מיני עניינים אבל זה לא הנושא.
 
שמעתי פעם ממקור מוסמך שאע"פ שבהוראה לכלל פסק הגר"נ קרליץ שאי"צ לטבול בקבוקי זכוכית בשימוש חד פעמי, מ"מ את הבקבוקי מיץ ענבים של האוצר בית דין שלו היו טובלים לפני.
 
כלי חד פעמי, בפשוטו היינו שאינו ראוי לתשמיש מתמשך
אמנם מנהג העולם להקל בתבניות וכיוצא בזה, כל שאין דעתו להשתמש בזה פעם נוספת
ומנהג מקצת יראים ושלמים להחמיר בזה.
ואציין בזה לדברי הגרנ"ק בנידון, שמחמיר בזה
623203_41.png

אמנם כפי שכבר כתבתי לעיל, נרא' שבפחיות לא שייך דין זה, כיון שהם עשויים בצורה שאינה ראויה לתשמיש הגיוני יותר מפעם אחת
ודווקא בבקבוקים וכיוצא בזה שייך יותר להחמיר בזה
 
שמעתי פעם ממקור מוסמך שאע"פ שבהוראה לכלל פסק הגר"נ קרליץ שאי"צ לטבול בקבוקי זכוכית בשימוש חד פעמי, מ"מ את הבקבוקי מיץ ענבים של האוצר בית דין שלו היו טובלים לפני.
נר' שדעתו היא שגם אם לקונה מותר להשתמש בכה"ג, ומטעמא הנ"ל דהורקת הכלי, טעם זה אינו שייך למכניס לכלי, ואין לדון אלא אי מיקרי 'סחורה', וראה מש"כ בזה בחוט שני
623203_47 (1).png
 
שמעתי פעם ממקור מוסמך שאע"פ שבהוראה לכלל פסק הגר"נ קרליץ שאי"צ לטבול בקבוקי זכוכית בשימוש חד פעמי, מ"מ את הבקבוקי מיץ ענבים של האוצר בית דין שלו היו טובלים לפני.
מה שהצריך טבילה בבקבוקי האוצר בי"ד בגלל שזה לא כלי סחורה שהרי אסור לעשות סחורה וא"כ יש בעיה במילוי של הבקבוק אבל בריקון אין בעיה זה לא נחשב השתמשות בכלי
 
יש לברר על המציאות של יצירת הפחיות אם הם ע"י ישראל או עכו"ם דלכאו' הוא נוצר ולכה"פ נגמר במפעל השתיה, וא"כ זה ע"י ישראל
ואיני יודע איך מייצרים
 
א. כדאי לציין מנלך הא

ב. הרב @ירא אלקים העלה טענה נכונה לכאו', והיא
לכאו' הוא נוצר ולכה"פ נגמר במפעל השתיה
מן הסתם הפחית אינה מגיעה אטומה כבר למפעל, לא כך?
יש למר מה להשיב עליה?
 
וכעי"ז י"ל בקופסאות טונה ושמעתי שרובם מיוצרים בארץ
אך שמעתי לדון דבהרבה מפעלים יש מניות של גויים, ויש שחוששים במניות לבעלות כידוע לגבי מעשרות, ויתכן שה"נ.
 
כמדו' שבפחיות יש צד להקל, וכבקופסאות שימורים.
לדעת החזו"א שפתיחתם היא עשיית הכלי, ולכך אוסר מן התורה לפתחם בשבת
וא"כ הרי נעשה הכלי ביד ישראל, וקודם לכן לא היה עדיין חשוב כלי.
מצרף בזה מדברי הגרנ"ק חוט שני.png
וכן הורה גם מהגר"ר פוזן שליט"א,
וצל"ע שאי"ז ודאי כ"כ דהא יתכן דמקב"ט ולא נ' דגרע מפשוטי כלי מתכות
 

הודעות מומלצות

יבא המלך והמן אל המשתה, ת''ר מה ראתה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון