אילן חברותא | דברי הימים | פורום אוצר התורה אילן חברותא | דברי הימים | פורום אוצר התורה

מאן דהו

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
898
תודות
2,935
נקודות
171
כל מי שהיה ביש"ג מכיר את זה שבאלול מצמידים לכ"א מבחורי שיעור א' כעין חונך שנקרא אילן... בחור משיעור יותר גבוה שלומד איתו בער"ש .

אגדה אורבנית מספרת שאילן נקרא על שמו של בחור מפוניבז' שהגה את הרעיון...
האמת שלא ברור מי התחיל, וגם מי נקרא אילן המבוגר או הצעיר וצריך עיון.
 
כל מי שהיה ביש"ג מכיר את זה שבאלול מצמידים לכ"א מבחורי שיעור א' כעין חונך שנקרא אילן... בחור משיעור יותר גבוה שלומד איתו בער"ש .

אגדה אורבנית מספרת שאילן נקרא על שמו של בחור מפוניבז' שהגה את הרעיון...
האמת שלא ברור מי התחיל, וגם מי נקרא אילן המבוגר או הצעיר וצריך עיון.
לכאורה המבוגר הוא האילן, והצעיר נתלה באילן גבוה.
 
אצלנו היה
ואגב הרבה מאוד מהגדולים אמרו שהייתה להם תועלת גדולה מזה ויכול להיות אפ' יותר מהקטנים
(למה נקראים התלמידי חכמים בשם תלמיד אלא כיון שתמיד הם תלמידים כי הם לומדים מכל אחד)
 
אילן (נהגה במלעיל) הוא כינוי בעגה הישיבתית לבחור מבוגר המשמש כחונך לבחור צעיר ממנו בתקופה הראשונה של הבחור בישיבה.

נוהג נפוץ בעולם הישיבות, שכאשר בחור מגיע לשיעור א' מצמידים לו בחור מבוגר יותר, בדרך כלל מה'קיבוץ' כדי שילמד אתו חברותא בתחילת דרכו בישיבה, בדרך כלל הבחור המבוגר נקרא 'אילן' אך לעיתים נעשה שימוש הפוך בשם. יש שיקראו לזמן הלימוד המשותף 'סדר אילן', לפעמים משתמשים בהשאלה אף לקרוא לבחור הצעיר 'האילן של פלוני המבוגר'. לרוב יכונה הבחור בצעיר "פרח" או פשוט "צעיר".

ישנם מנהגים שונים לגבי הלימוד, אך בדרך כלל מדובר בלימוד חד שבועי, וברוב המקרים זה יקרה בשבתות שאז לשני הבחורים אין 'חברותא' קבועה, אך ישנן ישיבות שהחברותא תלמד מידי ערב. ברוב המקרים הם ילמדו את החומר הנלמד בישיבה, כאשר ה'אילן' יחדד לבחור הצעיר את צורת הלימוד וההבנה, עם זאת ישנם מקרים בהם יחליטו השניים במשותף ללמוד חומר אחר.

מטרת העל של ה'אילן' היא כדי לשלב את הבחור החדש בישיבה וללמדו את הכללים וההנהגות השונות בישיבה, ה'אילן' יעזור לבחור הצעיר במידת האפשר, אך הכול נכנס תחת המסגרת של הלימוד החד שבועי, במקרים רבים הם ייצרו קשר אף בשאר ימות השבוע, ישוחחו ביניהם או ילמדו משהו משותף. מטרה נוספת בהנהגה זו, היא יצירת אחריות אצל הבחור המבוגר אשר מחייבת אותו להתנהגות ראויה יותר.

ה'אילן' הוא במידה רבה כעין דמות אבהית עבור הבחור הצעיר, זאת כמובן במידה וישנה התאמה ביניהם, (ישנם מקרים שאין התאמה והאיחוד מתפרק מהר מאד, לפעמים אף בתוך זמן אלול), כך בדרך כלל נוצרת ביניהם ידידות עמוקה וטובה, שתימשך שנים רבות, יש שאפילו ימשיכו ללמוד כאשר הבחור הצעיר יעלה לשיעור ב' וכן הלאה. אצל בחורים רבים ניתן למצוא שאף שנים רבות לאחר נישואיהם הם יזכרו את ה'אילן' שלהם וידברו עליו בתחושת שייכות מסוימת.

הרב גרשון אדלשטיין ביטל נוהג זה בישיבת פוניבז', מאחר שלדעתו בחלק מהמקרים נוצרים קשרים ותסבוכים מיותרים מחמת כך, ויצא שכר הרבים בהפסד היחידים

מקור השם​

האגדה הישיבתית מספרת כי מקור השם הוא על שם הרב יעקב דוד אילן שהנהיג את הדבר בהיותו בחור בישיבת פוניבז'.

הדימוי לאילן המעניק צל ופירות​

לשם 'אילן' קונוטציה לאילן המעניק צל ופירות לחוסיו. בתמונה: עץ תות עם צל רב תחתיו
לשם 'אילן' יש גם משמעות מטאפורית עם קונוטציה לדברי חז"ל:

"אילן אילן במה אברכך? שיהיו פירותיך מתוקין - והרי פירותיך מתוקין, שיהא צילך נאה - והרי צילך נאה, שאמת המים תעבור תחתיך - והרי אמת המים עוברת תחתיך, אלא יהי רצון, שכל נטיעות שנוטעים ממך - יהיו כמוך".
תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף ה' עמוד ב'
הבחור ה'אילן' הוא כמו העץ במשל, בכך שהוא נותן לבחור הצעיר לחסות בצלו וליהנות מ"פירותיו", ולמעשה מתברך בעצמו בזכות התהליך, בכך שהחניכה מאפשרת לו לממש את הפוטנציאל האישי שלו עצמו:

"בשבתות ישיבה ובמועדים מיוחדים מתקיים בישיבה 'סדר אילן', במסגרתו לומד בחור מבוגר עם בחור צעיר ממנו בחברותא.

המטרה כפולה מסביר לנו משגיח הישיבה הרב יעקב הורוביץ שליט"א, 'כשבחור מבוגר צריך לעזור ולהסביר לצעיר ממנו הוא מקבל תחושת אחריות והוא צריך לשמש דוגמא אישית, זה מחייב אותו להתנהגות מיוחדת וראויה. הבחור הצעיר אף הוא מרגיש רצון מיוחד 'להוכיח את עצמו' וגם לומד ומקבל מהמבוגר מושגים מהעולם הישיבתי…'

איך מתבצע השידוך? אנו שואלים.

'לפני כל שבת אנו חושבים ומחפשים את ההתאמה המושלמת כל בחור לפי דרגתו, שלצעיר יהיה ממי לקבל ולמבוגר יהיה אתגר'.

וברוך השם הניסיון מוכיח כי האילן הופך לעץ עושה פרי…".
משגיח בישיבת קירוב מתאר יישום ייחודי של מתכונת לימוד 'אילן'. מתוך אתר אחינו
 

הודעות מומלצות

וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון