'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 2 'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 2
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

ואין לטעות מאשר כולי עלמא אמרי 'מוריד הטל' בקמץ
דכולי עלמא לא פליגי למימר בקמץ ?
לא כולי עלמא.

וראיתי למדקדקים שאומרים זאת בפתח

ובסידור עליות אליהו מנמקים את אמירת הטל בקמץ, בכך שמצינו מקומות בתנ"ך בהם מנוקד הטל בקמץ אף שאין בהם אתנחתא.
אך, ברוב המקומות כשאינו באתנחתא מנוקד בפתח
 
הניקוד סגול ופתח קשור לסיום הענין או אמצע הענין,
תמיד היה כתוב, גם טל וגם גשם, בקמץ,
ובדורות האחרונים שינו לסגול.
 
הניקוד סגול ופתח קשור לסיום הענין או אמצע הענין,
תמיד היה כתוב, גם טל וגם גשם, בקמץ,
ובדורות האחרונים שינו לסגול.
ברוך שכוונתו לדברי האמורים מעלה:
לעניות דעתי נראה, שהוא מתלי תלי למה מתייחס המשפט,

ואבאר דברי:

הניקוד המובא ברוב הסידורים מוריד הטל (בקמ"ץ) הוא כדי להדגיש האתנחתא בתיבות אלו, ולציין דקאי אדלעיל "מחיה מתים אתה" וכו', ע"י טל של תחיה,

וכמבואר, כי טל וברכה מיעצר (תענית ג:) ומזכירין שיהא לברכה וצירופי מצרפינן הרמז שיחיו המתים בטל, וכדברי המדרש כשנעקד יצחק וכו' מיד הביא הקדוש ברוך הוא טל והחיה אותו וכו' מיד פתחו מלאכי השרת ואמרו בא"י מחיה המתים.

משא"כ גבי 'משיב הרוח ומריד הגשם', דקא אזיל לבתר מיניה, מכלכל חיים וכו', דהוא לברכת שפע

והיינו דהוא מתלי היכן מעמידים אתנחתא
 
בסידור ויעתר יצחק (מר' יצחק מסטנוב מברלין, נדפס ש' תקמ"ד, מוזכר מספר פעמים במכתבי הפמ"ג שבהקדמתו (כגון במכתב ה' אות ג')) כתב,

לאמר משיב הרוח ומריד הגשם בקמץ, וביאר דהוא כדין כל מפסיק,

וכדכתיב (זכריה י"ד ט"ו): "יהיה הגָשׁם", וכדברי רש"י (בהעלותך י"א ח') על הפסוק לשד השמן,

ואחריו העתיקו והדפיסו כן בכמה סידורים (עמק ברכה שם),

ובשו"ת אג"מ (או"ח ח"ד סי' מ'),
ושו"ת אבן ישראל (ח"ח סי' ט'),
הסכימו בהחלט לניקוד זה בקמץ,

ובשו"ת אפרקסתא דעניא (ח"ב סי' י"ח) שהגידו לו שכן היה אומר בעל אמרי אמת זצ"ל מגור.
 
בסידור ויעתר יצחק (מר' יצחק מסטנוב מברלין, נדפס ש' תקמ"ד, מוזכר מספר פעמים במכתבי הפמ"ג שבהקדמתו (כגון במכתב ה' אות ג')) כתב,
הוא היה משכיל וזייפן נודע ואין ראוי לכנותו רבי!
כבר הזכרתי לעיל
על סמך מה מתבססת קביעה זו?

וכעת ראיתי מובא שהוא משינוי הויי"צ
173284_67.png
וראה
 
והלכך? וכי משנים ניקוד מילה לצורך יופי החרוז?
ברור. ובפרט אצלנו האשכנזים שמשקל השירה היה פחות מדוקדק מהספרדים שגם אצלם היחידים היו מדקדקים.
ובפרט שזה לא מילה של תפילה אלא קרובות הנאמרות כתוספת.

בכללי, לפי הדקדוק בסוף משפט תמיד יהיה קמץ למעט יחידים.
נראה יותר על פי קבלה להגיד בסגול.
ויש מח' ישנה לגבי בורא פרי הגפן בסגול או בקמץ ודון מינה ומינה.
 
אבאיר מעט את הנתונים, הסידורים הישנים לא נתנו משקל של הפסק בתפילה אלא בהפסק גמור, אבל הרז"ה שינה וטען שכל קטע בתפילה עומד בפני עצמו וראוי לנקדו כהפסק והסכים עמו יעב"ץ.
ולכן בסידורים ישנים טל בפתח וגשם בסגול.
אבל כיון שכל התפילה שלנו מלאה בצורות הפסק דומה לָך, גדלֶך, אָתה,לתורתֶך, לעבודתֶך, פשָענו, אָתה, שְמֶך, ונושֵעה, תאבֵד, יכרֵתו, וכן כולם בכל הסידור.
אז לסיכום הרוצה לומר טל בפתח וגשם בסגול צריך לתקן את כל נוסח הסידור מתחילתו ועד סופו. והמתקן רק את אלו ואת שאר התפילה משאיר בצורת הפסק הרי זה מזוייף מתוכו וסותר דעת עצמו.
מלבד העניין שהסכים עמו היעב"ץ בעניין צורות ההפסק בכלל התפילה.
 
אני לאחר דברי מרנא הגרשז"א שהבאתי לעיל,

לא נראה לי שיש בזה ב' צדדים
 
ועדיין כתב היעב"ץ לומר הטל בפת"ח והגשם בסגו"ל, וכאמור לעיל.
והרי שוברך בצדך.
אפשר לראות בהודעתי שהבחנתי בזה, ואני רק הבהרתי נתונים, אם יש לך השגות אשמח, למנות שמות של אנשים שהביעו דיעה בעניין השארתי לאחרים.
 
אפשר לראות בהודעתי שהבחנתי בזה, ואני רק הבהרתי נתונים, אם יש לך השגות אשמח, למנות שמות של אנשים שהביעו דיעה בעניין השארתי לאחרים.
ההשגה עצמה, כמדו' שפשוטה היא בתכלית.
מר מניח שיש כאן הפסק שאינו גמור, ולא היא, אלא שאין כאן הפסק, והרי הוא כז"ק.
 
מצו"ב תשובת ראב"ד ירושלים, הגרי"י פישר,

ונדפסה תשובה זו בשו"ת אבן ישראל ח"ח סי' ט' כמדומני,

בתשובתו נוקט בארוכה שיש לומר בקמץ, אך משיב כנגד המביא ראיה מדברי סידור ויעתר יצחק,

יעוין בדבריו הנפלאים כיצד משיב על כך, וצריך תלמוד

תשובת הגרי''י פישר בענין.jpg
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

"וּבְכֹל אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה