חידה בהלכה - קרא ק"ש פעמיים באחת יצא יד"ח ובאחת לא | אוצר החידות חידה בהלכה - קרא ק"ש פעמיים באחת יצא יד"ח ובאחת לא | אוצר החידות
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

שיל"ת

משתמש רגיל
gemgemgem
פותח האשכול
הודעות
78
תודות
110
נקודות
30
איך יכול להיות מקרה בו אדם קרא ק"ש של שחרית או של ערבית בזמנה ובשניהם לא כוון לצאת ידי חובת מצוה דאורייתא של ק"ש ובאחת יצא ידי חובה ובאחת לא יצא ידי חובה.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
המשנה ברורה (סי' ס"ו ס"ק י') מביא בשם החיי אדם דהיכא שמוכח לפי הענין שעשייתו כדי לצאת, אף על פי שלא כיון בפירוש יצא, אבל בסתמא בודאי לא יצא.
ולפי"ז אדם שאינו מקפיד להתפלל קריאת שמע וברכותיה בשחרית, לפני סוף זמן קריאת שמע, כשקורא קריאת שמע תוך כדי תפילתו, אף בתוך הזמן, לכאורה אינו מוכח לפי הענין שקורא כדי לצאת, דהרי הרבה פעמים מתפלל לאחר זמן קריאת שמע, ולכן אי אינו מכוון לצאת אינו יוצא ידי חובתו.
אמנם כשקורא קריאת שמע לא בתוך תפילתו, לכאורה יוצא ידי חובתו, אף אם לא כוון לצאת, כיון שבכה"ג מוכח לפי הענין שעשייתו כדי לצאת ידי חובתו.
אשמח למקור.
ויש עוד תשובה
בביאור הלכה (סימן סב, סעיף ב) הביא את דברי הריטב"א (על הרי"ף, נדרים א, א), לפיהם אם נדר אדם נדר בלשון האומות, אין הנדר חל אלא במקום שנהגו לדבר באותה שפה.
לאור דברי הריטב"א כתב בביאור הלכה שאם קרא אדם קריאת שמע בלשון לעז, אינו יוצא ידי חובתו אלא במקום שמדברים באותה לשון, אבל במקום שאין מדברים בה אינו יוצא ידי חובתו.
 
המשנה ברורה (סי' ס"ו ס"ק י') מביא בשם החיי אדם דהיכא שמוכח לפי הענין שעשייתו כדי לצאת, אף על פי שלא כיון בפירוש יצא, אבל בסתמא בודאי לא יצא.
ולפי"ז אדם שאינו מקפיד להתפלל קריאת שמע וברכותיה בשחרית, לפני סוף זמן קריאת שמע, כשקורא קריאת שמע תוך כדי תפילתו, אף בתוך הזמן, לכאורה אינו מוכח לפי הענין שקורא כדי לצאת, דהרי הרבה פעמים מתפלל לאחר זמן קריאת שמע, ולכן אי אינו מכוון לצאת אינו יוצא ידי חובתו.
אמנם כשקורא קריאת שמע לא בתוך תפילתו, לכאורה יוצא ידי חובתו, אף אם לא כוון לצאת, כיון שבכה"ג מוכח לפי הענין שעשייתו כדי לצאת ידי חובתו.
 
פִּתָרוֹן
המשנה ברורה (סי' ס"ו ס"ק י') מביא בשם החיי אדם דהיכא שמוכח לפי הענין שעשיתו כדי לצאת, אף על פי שלא כון בפירוש יצא, אבל בסתמא בודאי לא יצא.
ולפי"ז
זכורני ששמעתי שסופר סת"ם שקרא תוך כדי כתיבתו את פרשת שמע, לא יצא יד"ח.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אמש התקיים כינוס אדמורי"ם ורבנים החסידיים מכל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה