סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אליהו הנביא ורב האי גאון בהקפות בהר הזתים | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אליהו הנביא ורב האי גאון בהקפות בהר הזתים | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,449
תודות
5,863
נקודות
507
בספר חסידים (סימן תר"ל - דפוס מקיצי נרדמים): רב היי [גאון] היה עולה בכל שנה לירושלים מבבל והיה שם בחג הסוכות, כי היו מקיפין את הר הזיתים בהושענא רבה ז' פעמים, ואומרים מזמורים שסידר להם רב היי, ולפני רב היי הולכים כהנים מלובשים סיריקון ומעילים, ואחריו העם, והוא בתווך ורחוק מאלה שלפניו ק' אמה וכן משל אחריו. והיה רב היי שוחק לאחר הסעודה, ראה בעל התשובה את רב היי שלבו שמח, ואמר לו רבי, למה הייתה הולך לבד כשהייתם מקיפים את הר הזיתים, אמר לו רב היי מפני שאני עולה בכל שנה מבבל להקיף את הר הזיתים בסוכות ואני מטהר את עצמי בהושענא רבה אליהו הולך אתי, לכך נרחקין מאשר לפנינו ומאשר לאחרינו ומדבר אליהו עמי, ושאלתי לו מתי יבוא משיח, ואמר לי כישיקיפו הר הזיתים עם כהנים, ולקחתי כל הכהנים שמצאתי להקיף אולי ביניהם כך. ואמר לי אליהו ראה כל הכהנים שאתה רואה מלובשים מעילים והולכים בגיאות אין שום אחד מזרע אהרן רק אחד שהוא הולך אחר כולם שנבזה להם והוא נמאס בעיניהם והולך בבגדים רעים ואינו חפץ בכבוד ומשים את עצמו כמי שאינו והוא חיגר ברגלו אחת ומצד אחד חסר עין, אמר זהו כהן אמת מזרע אהרן, אמר רב היי, חיי, מזה שחקתי, שבכולם לא היה כהן אלא אותו בעל מום. עכ"ל.

יש סוברים שלמעשה הנ"ל התכוון המהרש"ל בים של שלמה (בבא קמא פ"ה סי' לה): "אבל זרע כהנים ולוים קרוב לודאי שנתבלבלו, ואם לא כולו, הרוב נתבלבל, וכמעשה של אליהו ז"ל עם הלוים הידוע בדברי רז"ל, ואם לא הרוב בוודאי קרוב למחצה נתבלבלו".​

 
ע"פ החשבון בחשבון פשוט נראה שהכהנים בספק גדול
דכאשר היינו שש מאות אלף היה לנו חמשה כהנים והאיך פתאום נשתנה המספר כל כך בריבוי כהנים לפי ערך מספר בני ישראל כהיום שכמדומה בדרך כלל בכל מנין רווח יש כהן אם הכהנים מתרבים גם העם מתרבה
אפשר אולי למצוא סברא למה הכהנים נתרבו ביותר או שרדו יותר משאר העם עד שמספרם התרבה באופן פלאי ביותר אבל מידי ספק לא נפקא
 
ע"פ החשבון בחשבון פשוט נראה שהכהנים בספק גדול
דכאשר היינו שש מאות אלף היה לנו חמשה כהנים והאיך פתאום נשתנה המספר כל כך בריבוי כהנים לפי ערך מספר בני ישראל כהיום שכמדומה בדרך כלל בכל מנין רווח יש כהן אם הכהנים מתרבים גם העם מתרבה
אפשר אולי למצוא סברא למה הכהנים נתרבו ביותר או שרדו יותר משאר העם עד שמספרם התרבה באופן פלאי ביותר אבל מידי ספק לא נפקא
עשרת השבטים גלו בבית ראשון, ונשאר שבט יהודה ובנימין, ושבט הכהונה.

ומה שיש להעיר, דלפי החשבון הפשוט היה צריך להיות הרבה יותר לויים מכהנים, דמכל שבט לוי, רק בני אהרן הכהן היו כהנים, ופוק חזי דיש הרבה יותר כהנים מלויים, ממש לאין ערוך וצ"ב.
 
ומה שיש להעיר, דלפי החשבון הפשוט היה צריך להיות הרבה יותר לויים מכהנים, דמכל שבט לוי, רק בני אהרן הכהן היו כהנים, ופוק חזי דיש הרבה יותר כהנים מלויים, ממש לאין ערוך וצ"ב.
לכהנים היה איזה תפקיד נשיאת כפים וגם איסורים טומאת כהנים וכדו' גם בגולה שבזכות זה לא השתכח גם מצאצאים עובדת היותם כהנים
אבל ללווים לא היה תפקיד מסוים וא"כ בקושיי הגלות אנשים פשוט איבדו את זהותם כלווים, כמו שאתה לא יודע מאיזה שבט אתה, כמו"כ הלוי לא יודע מאיזה שבט הוא,
ואותם שכן יודעים, כנראה מאוד הקפידו לנטילת ידים לכהנים, הם ובניהם, ובזכות זה השתמר לילדיהם עובדת היותם לווים
 
שבט יהודה א באייר שנה השנית - ארבעה ושבעים אלף ושש מאות
שבט בנימין א באייר שנה השנית - חמשה ושלשים אלף (במדבר א לז)
כהנים א באייר שנה השנית - אהרן אלעזר אתמר
בערך ג כהנים למאה אלף מעלה מטה
כהיום כהן לכל כמה איש ?
בענין ואני אברכם שעי"ז מתרבים כל כך המציאות לא מראה משפחה רחבה יותר אצל הכהנים הגם שמקיימים מצות ברכת כהנים
 
בענין ואני אברכם שעי"ז מתרבים כל כך המציאות לא מראה משפחה רחבה יותר אצל הכהנים הגם שמקיימים מצות ברכת כהנים
לא הכל רואים בעיניים...
אבל לך תדע כמה כהנים ניצלו בשואה בזכות הברכה (סתם נקטתי דוגמא, או שכן או שלא)
 
כן אפשר להעלות כמה סברות וכן כתבתי מתחלה
ולהעיר באתי שעכ"פ החשבון אינו מכיוון לפי פשוטו
 
אחרי שובי נחמתי אציין סברא חזקה שאכן התרבו
מכיון דאי אפשר לכשלשה כהנים בימי הרגל לעשות הפסחים וכל קרבנות היחידים של כשש מאה אלף איש (לפי ערך הכהנים ובני ישראל בכל עת) בלי נס מופלג אזי התרבו מאד בזמן המקדש דלמעט בניסא עדיף
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה