שבוע מחוץ לפרוטקול - לחיות כמו גוי גמור לשבוע? סקר | חינוך הבנים| דף 4 שבוע מחוץ לפרוטקול - לחיות כמו גוי גמור לשבוע? סקר | חינוך הבנים| דף 4
לא ח"ו למעשה אלא תאורטית
למיטב הבנתי כל מחשבה של חוץ לתורה אפילו שהיא תיאורטית אסורה מן התורה
כמו הסתכלות על ערווה שהתורה אסרה בכל אופן גם אם האדם חושב תיאורטית [כמו שברור לכל אחד שאסור לחשוב אם האשה הזאת לא היתה אשת איש וכו' כי למעשה היום היא אשת איש] והם כתובים בסמוך ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
 
למיטב הבנתי כל מחשבה של חוץ לתורה אפילו שהיא תיאורטית אסורה מן התורה
כמו הסתכלות על ערווה שהתורה אסרה בכל אופן גם אם האדם חושב תיאורטית [כמו שברור לכל אחד שאסור לחשוב אם האשה הזאת לא היתה אשת איש וכו' כי למעשה היום היא אשת איש] והם כתובים בסמוך ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
מה הגדר של מחשבה חוץ לתורה?
 
למיטב הבנתי כל מחשבה של חוץ לתורה אפילו שהיא תיאורטית אסורה מן התורה
כמו הסתכלות על ערווה שהתורה אסרה בכל אופן גם אם האדם חושב תיאורטית [כמו שברור לכל אחד שאסור לחשוב אם האשה הזאת לא היתה אשת איש וכו' כי למעשה היום היא אשת איש] והם כתובים בסמוך ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
אחדד, השאלה רטורית בלבד כדי לעורר תשומת לב המעין היכן הוא ביחסיו מול הקב"ה ותורתו האם הוא במקום של אהבה אמתיתי ויראה אמתית או עושה את הדברים כי כך גדל ובגלל שאין ברירה אחרת רח"ל.
 
אני לא חושב שההחדרה אמורה להיות רק שהתורה זה מתוק והמצוות הם יקרות וכו', השאלה היתה גם על עצם המהות להיות גוי לשבוע חוץ מזה שהכל מותר, אני חושב שאם העונים לאותו סקר, בין אם הם ענו ברצינות ובין אם לא היו שמים לב לנקודה הזאת, הם לא היו עונים כך לעולם, כי תאוות יש לכולם וההפקרות והמתירנות קורצת לכולם, אבל להיות גוי להפקיע עצמך מלהיות קרוב לקב"ה זה לא ענין של שווי למי שמבין מה זה להיות קרוב אליו יתברך.
 
אבותינו היו גדורים מאד לפני מתן תורה בלי שום חיוב ואחת היתה ופרסמה הכתוב, ונעשה ונשמע אמרו כאחד בלי שום כפיה.
יש גם בימינו הרבה מאד בחורים לדוגמה חסידי ברסלב שעיקר תפילותיהם (התבודדות בלשונם) הוא רק על קירבת ה' וקדושה וטהרה. אזי בודאי שההיפך הוא אצלם כרעל.
תלוי לפי מהות הישיבה\הקהילה במהלך המחשבה.
 
אחדד, השאלה רטורית בלבד כדי לעורר תשומת לב המעין היכן הוא ביחסיו מול הקב"ה ותורתו האם הוא במקום של אהבה אמתיתי ויראה אמתית או עושה את הדברים כי כך גדל ובגלל שאין ברירה אחרת רח"ל.
אינני מסכים [כמו שכתבתי כמה פעמים]
ואם אדם רוצה לחדד את האהבה האמיתית שלו להקב''ה
יבדוק את עצמו
אם הוא מוכן ומזומן לקיים יהרג ואל יעבור בג' עבירות
ואז ממילא לא צריך להביא דוגמאות כמו שהביאו כאן באשכול בכותרת
וגם אסור להביא דוגמאות כאלו כפי שנראה לעניות דעתי.
 
נערך לאחרונה:
למיטב הבנתי כל מחשבה של חוץ לתורה אפילו שהיא תיאורטית אסורה מן התורה
כמו הסתכלות על ערווה שהתורה אסרה בכל אופן גם אם האדם חושב תיאורטית [כמו שברור לכל אחד שאסור לחשוב אם האשה הזאת לא היתה אשת איש וכו' כי למעשה היום היא אשת איש] והם כתובים בסמוך ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
דבריך מחודשים מאוד
ולא דומה לערווה ששם אדם מהרהר וכלי מעשה גומרים
משא"כ לחשוב מה היתי מגיב אילו היו נותנים לי אופציה לעשות עבירה
ואם זה כבר דומה זה דומה להרהר בגוף מעשה הגזילה
אבל להרהר באופציה שיותר לגזול מה שייך
ולכאו' אפי' בלהרהר על גוף מעשה הגזילה הוא בכלל מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה
ולדבריך הוא נאסר באיסור של ולא תתורו וא"כ הוא אסור בתכלית האיסור
 
אוי לנו שבקצב הזה, עניין של עשר שנים שכל הציבור החרדי יקרוס לתוך עצמו ולא ישאר ממנו כלום.
ח"ו, אנחנו מובטחים ועומדים, 'כי לא תשכח מפי זרעו', 'לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם'.
 
אני שמעתי בנוסח אחר זה גם יענה על רבות מהתמיהות של רבני הפורום מה שהתרשמתי מרפרוף קל באשכול עשו סקר אצל כמה עשרות בחורים, סקר אנונימי ודיסקרטי, אם היתה להם אפשרות להיוולד חילונים באיזה כוך בדרום, לא יודעים כלום על התורה ונותנה, ואחרי עשרים שלושים שנה יגלו וכו' יחזרו ויהיו יראים ושלמים ת"ח וכו', כתשעים אחוז בחרו באפשרות הזאת,
אוי לה לאותה בושה,
אוי לה לאותה כלימה,
אוי לנו שאין מחדירים בילדינו את הבנת משמעות החיים,
אוי לנו שילדינו לומדים כי ככה אבא שלהם החליט כשהיו בני 9
אוי לנו שבקצב הזה, עניין של עשר שנים שכל הציבור החרדי יקרוס לתוך עצמו ולא ישאר ממנו כלום.
 
דבריך מחודשים מאוד
ולא דומה לערווה ששם אדם מהרהר וכלי מעשה גומרים
משא"כ לחשוב מה היתי מגיב אילו היו נותנים לי אופציה לעשות עבירה
ואם זה כבר דומה זה דומה להרהר בגוף מעשה הגזילה
אבל להרהר באופציה שיותר לגזול מה שייך
ולכאו' אפי' בלהרהר על גוף מעשה הגזילה הוא בכלל מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה
ולדבריך הוא נאסר באיסור של ולא תתורו וא"כ הוא אסור בתכלית האיסור
א. בסופו של דבר האדם מתעסק במחשבתו בדבר שאסור לו לעשות. [ומתרץ לעצמו שזה רק אופציה ורק תיאורטי, בו בזמן שהוא נהנה לחשוב על הדבר הזה].
ב. מה שכתבתם ולא דומה לערווה וכו' גם אם היינו מקבלים את דבריכם הלא פותח האשכול לא חילק בזה ודי למבין.
ג. מה שכתבתם בכלל מחשבה רעה אין הקב''ה מצרף למעשה ע''כ כמדומני שכ''ז אמור לענין עונש שאין הקב''ה מעניש על זה בלבד אבל הוא אסור בודאי.
 
לא קראתי את כל האשכול, אבל אם היו עושים את הסקר הזה אצל בעלי תשובה - ספק אם היו מקבלים תשובה אחת שהיו מעדיפים לחיות כמו גוי
ולא מפני שאלו צדיקים מאלו, אלו עובדים מאהבה ואלו מיראה
אלא מפני שאלו מתייחסים לזה כאותו משל של חתול בזבל
ואלו מתייחסים לזה כלחיֵי פריץ גוי המוקף בתענוגות
וזה שחיי הפריץ מסקרנים אותם ובכל זאת לא טועמים מהם - הוא נטו בגלל יראת שמים!
כלומר, שבח הוא ולא גנאי!
"צדיקים נדמה להם כהר גבוה... היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה"
אם תחנכו כך - גם התוצאות יהיו בסוף של רוממות
אם תחנכו עם אוי ויייייי כוייייפר רושעֶ מרושע - וכל כיו"ב - אכן תגדלו סקרנים לטעימה אסורה
אלו המסקנות המתבקשות לענ"ד
 
מה שכתבתם בכלל מחשבה רעה אין הקב''ה מצרף למעשה ע''כ כמדומני שכ''ז אמור לענין עונש שאין הקב''ה מעניש על זה בלבד אבל הוא אסור בודאי.
אם הוא אסור למה אין ע"ז עונש והלא עשה דבר אסור
 
כתב לי על זאת הרב יוסף פיית מלונדון:
זה מזכיר לי את דברי הרמב"ם בשמונה פרקים פרק ו':

וכאשר חקרנו דברי חכמים בזה הענין נמצא להם: שהמתאוה לעברות ונכסף אליהן - הוא יותר חשוב ויותר שלם, מאשר לא יתאוה אליהן ולא יצטער בהנחתן; עד שאמרו: שכל אשר יהיה האדם יותר חשוב ויותר שלם - תהיה תשוקתו לעברות והצטערו בהנחתן יותר גדול. והביאו בזה הדברים ואמרו: "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו" (סוכה נב, א). ולא דים זה, עד שאמרו: ששכר המושל בנפשו גדול לפי רוב צערו במשלו בנפשו, ואמרו: "לפום צערא אגרא" (אבות ה, כג). ויותר מזה - שהם צוו להיות האדם מתאוה לעברות, והזהירו מלומר: שאני בטבעי לא אתאוה לזאת העברה, ואע"פ שלא אסרה התורה. והוא אמרם: "רבן שמעון בן גמליאל אומר: לא יואמר אדם אי אפשי לאכול בשר בחלב; אי אפשי ללבוש שעטנז; אי אפשי לבוא על הערוה, אלא: אפשי, ומה אעשה אבי בשמיים גזר עלי".

ולפי המובן מפשוטי שני המאמרים בתחילת המחשבה הם סותרים זה את זה - ואין הענין כן; אבל שניהם אמת ואין מחלוקת ביניהם כלל. והוא: שהרעות אשר הן אצל הפילוסופים רעות, אשר אמרו: שמי שלא יתאוה אליהן יותר חשוב מן המתאוה אליהן ויכבוש את יצרו מהן - הם הענינים המפורסמים אצל כל בני האדם שהם "רעות": כשפיכות דמים, וגנבה, וגזלה, ואונאה, ולהזיק למי שלא הרע לו, ולגמול רע למיטיב לו, ולבזות אב ואם וכיוצא באלו. והן המצוות שאמרו עליהן החכמים, ז"ל: 'שאילו לא נכתבו ראויות הן לכתב' (יומא סז, ב). ויקראו אותן קצת מחכמינו האחרונים אשר חלו חולי המדברים: "מצוות שכליות", ואין ספק שהנפש אשר תכסוף לדבר מהם ותשתוקק אליו - שהיא חסרה; ושהנפש החשובה לא תתאוה לאחד מאללו הרעות כלל, ולא תצטער בהמנעה מהם. אבל הדברים שאמרו עליהם החכמים, שהכובש את יצרו מהם הוא יותר חשוב וגמולו יותר גדול - הם: "התורות השמעיות", וזה אמת: שאלמלא התורה לא היו רעות כלל. ומפני זה אמרו: שצריך האדם שיניח נפשו אוהבת אותן ולא יהיה לו מונע מהן רק התורה. ובחן חכמתם, ע"ה, ובמה שהמשילו. שהם לא אמרו: "אל יאמר אדם: אי אפשי להרוג הנפש; אי אפשי לגנוב; אי אפשי לכזב, אלא: אפשי, ומה אעשה אבי שבשמים גזר עלי"' אבל הביאו דברים "שמעיים" כולם: בשר בחלב, ולבישת שעטנז, ועריות. ואלו המצוות וכיוצא בהן, הן אשר קראן השם יתברך: "חוקות". ואמרו רבותינו, ז"ל: "חוקים שחקקתי לך - אין לך רשות להרהר בהם; ועובדי כוכבים משיבים עליהם, והשטן מקטרג בהם, כגון: פרה אדומה ושעיר המשתלח" וכו'. ואשר קראו אותן האחרונים: שכליות, יקראו: מצוות, כפי מה שבארו החכמים. הנה התבאר לך מכל מה שאמרנו איזו מן העברות יהיה מי שלא ישתוקק אליהן יותר חשוב מן המשתוקק אליהן וכובש יצרו מהן, ואיזו מהן יהיה הענין בהפך. וזה חידוש נפלא בהעמיד שני המאמרים; ולשונם מורה על אמיתת מה שבארנו.
 
קראתי את השרשור הזה ברתק רב.
ואני רוצה להעלות עמדה מעניינת שאף אחד לא חשב עליה,

ראיתי שני סקרים שונים שעשו בעניין, רובם ככולם התייחסו אליהם כתוצאה שווה, אבל אני חושב שהיא לא כך,
סקר אחד היה על אפשרות להיות גוי לשבוע
סקר שני על אפשרות להולד חילוני,

ההבדלים בינהם, בסקר הראשון אותו אחד לא מצער את השי"ת, (כל עוד מקיים שבע מצוות) בסקר השני הוא מצער,
בסקר הראשון מדובר על שבוע אחד בלבד, ובסקר השני מדובר לתמיד,

כך שאינני חושב שהם דומים כלל,

-----

ולכן, לומר על אותו אחד שהוא תוהה על הראשונות, אינני בטוח כלל, וכי אדם שהיה מעדיף לא להולד כלל, הוא תוהה על הראשונות?
לא ולא.
אלא שהוא מעדיף לא להחזיק לידיו את האחריות הכה גדולה,

----

לדעתי אילו יהיה סקר האם היית מעדיף לא לרדת לעולם, אינני יודע מה היתי עונה בו.
 
קראתי את השרשור הזה ברתק רב.
ואני רוצה להעלות עמדה מעניינת שאף אחד לא חשב עליה,

ראיתי שני סקרים שונים שעשו בעניין, רובם ככולם התייחסו אליהם כתוצאה שווה, אבל אני חושב שהיא לא כך,
סקר אחד היה על אפשרות להיות גוי לשבוע
סקר שני על אפשרות להולד חילוני,

ההבדלים בינהם, בסקר הראשון אותו אחד לא מצער את השי"ת, (כל עוד מקיים שבע מצוות) בסקר השני הוא מצער,
בסקר הראשון מדובר על שבוע אחד בלבד, ובסקר השני מדובר לתמיד,

כך שאינני חושב שהם דומים כלל,

-----

ולכן, לומר על אותו אחד שהוא תוהה על הראשונות, אינני בטוח כלל, וכי אדם שהיה מעדיף לא להולד כלל, הוא תוהה על הראשונות?
לא ולא.
אלא שהוא מעדיף לא להחזיק לידיו את האחריות הכה גדולה,

----

לדעתי אילו יהיה סקר האם היית מעדיף לא לרדת לעולם, אינני יודע מה היתי עונה בו.
מענין מה היית עונה אילו היו נותנים לך רק ב' אופציות, או להיות גוי לשבוע, או להיוולד כחילוני,

אני חושב שהייתי בוחר באפשרות השניה..

[בדגש על להוולד כחילוני, ולא להיות חילוני לשבוע, שאין כזה דבר מושג חילוני, אלא אינו שומר תורה ומצוות, וזה חמור מאוד, אולם להוולד חילוני הוא תינוק שנשבה, עכ"פ עד שמגיע לגיל בינה].
 
מענין מה היית עונה אילו היו נותנים לך רק ב' אופציות, או להיות גוי לשבוע, או להיוולד כחילוני,

אני חושב שהייתי בוחר באפשרות השניה..

[בדגש על להוולד כחילוני, ולא להיות חילוני לשבוע, שאין כזה דבר מושג חילוני, אלא אינו שומר תורה ומצוות, וזה חמור מאוד, אולם להוולד חילוני הוא תינוק שנשבה, עכ"פ עד שמגיע לגיל בינה].
כן,
ולקחת את הסיכון שתשאר כך?
סורי אני מפחד לקחת כזה סיכון.
 
כן,
ולקחת את הסיכון שתשאר כך?
סורי אני מפחד לקחת כזה סיכון.
אבל אתה יודע מה זה להיות יהודי...
מה זה לשבת על השיבר הראשי של הבריאה
גם אם יש לך רק השפעה מועטת מחמת שהוא תינוק שנשבה [לקלקל הוא גם לא כ"כ מצליח] אבל יש לו משהו השפעה
יש לו כח להיות שותף עם הקב"ה למעשה בראשית
א"א לוותר ע"ז גם לא במחיר של ניתוק של רק שבוע מהרבש"ע ביחס לחיים שלמים של משהו השפעה
לענ"ד
 
אבל אתה יודע מה זה להיות יהודי...
מה זה לשבת על השיבר הראשי של הבריאה
גם אם יש לך רק השפעה מועטת מחמת שהוא תינוק שנשבה [לקלקל הוא גם לא כ"כ מצליח] אבל יש לו משהו השפעה
יש לו כח להיות שותף עם הקב"ה למעשה בראשית
א"א לוותר ע"ז גם לא במחיר של ניתוק של רק שבוע מהרבש"ע ביחס לחיים שלמים של משהו השפעה
לענ"ד
בעצם אתה אומר בהודעה,
לא אכפת לי מהשם, אני אישית רוצה להיות בשיבר, למעלה גבוה

אבל אני לא מסכים עם זה, אנו צריכים לרצות לעשות את רצון השם ולהמנע מלצער אותו, ולכן אילו היתה לי אפשרות בחירה בין חילוני לגוי, העדיף גוי, נכון, רחוק מהשי"ת. אבל לא מצער.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ונוהגין באלו מדינות למזוג כוס אחד יותר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה