היפוך אותיות | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה היפוך אותיות | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

דרך המלך

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
84
תודות
143
נקודות
70
למילים בלשון הקודש יש משמעות דומה או הפוכה, גם כשנהפוך את סדר האותיות.

וכתב על זה הרמב"ם במורה נבוכים (ב' מג')

"ויותר נפלא מזה – שתהיה ההערה בשם אחד אותיות השם ההוא הם אותיות שם אחר בשינוי סדרם,
ואף על פי שאין שם גזרה בין שני השמות ההם ולא שיתוף ענין ביניהם בשום פנים – כמו שתמצא במשלי זכריה בלקחו שני המקלות לרעות הצאן 'במראה הנבואה' וקראו האחד 'נעם' והאחר 'חובלים'; והיתה הכונה בזה המשל – שהאומה בתחילת ענינה היתה ב'נועם יי' והוא אשר הנהיגה והישירה והיתה שמחה בעבודת האלוה מאושרת לזה והאלוה רוצה אותה אוהבה, כמו שאמר "את יי האמרת היום וגו' ויי האמירך היום וגו'" – ומנהיגה ומישירה, אז משה ומי שאחריו מן הנביאים; ואחר כן נעתק ענינה עד שמאסה עבודת האלוה ומאסה האלוה ושם מנהיגיה 'חובלים' כירבעם ומנשה. הנה זאת המילה לפי הגיזרה – כי 'חובלים' מן 'מחבלים כרמים'; ואחר כן למד ממנו גם כן – רצוני לומר: מקרוא שמו 'חובלים' – על מאסם בתורה ומאוס האלוה אותם – וזה הענין לא יגזר מ'חובלים' אלא בהחליף סדר החי"ת והבי"ת והלמ"ד – ואמר בענין המיאוס והגעילה מזה המשל: "ותקצר נפשי בהם וגם נפשם בחלה בי" – והפך אותיות 'חבול' ושמהו 'בחול'."


ומצאנו הרבה דוגמאות לדבר לדוגמה: אריה ישאג מי לא יראה, היפוך אותיות אריה יוצא יראה שעניינם דומה.
וכתב הט"ז באו"ח סימן א' :תגבר כארי – עיקר גבורה כנגד היצה״ר שאמרו איזה גבור וכו׳ ואמר כארי כי טבע הארי אשר אין לו יראה משום בריה כמ״ש מקולם לא יחת כו׳ כן לא יעלה על האדם מורא יצרו אף שהוא תקיף ממנו.

דהיינו ששמו של האריה הוא אריה משום שאינו יראה והיינו היפוך האותיות.

רציתי להעלות את הנושא ולשמוע עוד דוגמאות מיושבי בית במדרש,
 
נכון, אבל פירוש השורש הוא אותו דבר, אלא שבבניין של לשרש משמע לעקור, ואי"ז משמעות אחרת בשורש.
עכשיו עולה בדעתי הרבה מהצירופים של ש.ר
הם בענין החיבור
כמו
שרשרת שירשור
שורש
שר [מתחבר למלך]
שיר [חיבור תווים]
שיר [של בהמה]
 
אני לא בטוח שזו הגדרה מדוייקת כל כך.

שר לא בהכרח קשור למלך, אלא שלטון מסויים שאינו מלכות.

זה המהות של שיר?
 
אני לא בטוח שזו הגדרה מדוייקת כל כך.
לענ"ד כן
והראיה מהמושג הרחב של הדבר
שר לא בהכרח קשור למלך, אלא שלטון מסויים שאינו מלכות.
אבל תמיד שר הוא תחת משהו ועוזר לו בשלטון הוא לא השליט העליון
אולי באמת צ"ל חיבור מילים ובאמת צ"ע
 
לענ"ד כן
והראיה מהמושג הרחב של הדבר
עד היום הבנתי ששורש הוא בסיס, וזה יכול להסתדר ג"כ בהרבה מקרים.

אבל תמיד שר הוא תחת משהו ועוזר לו בשלטון הוא לא השליט העליון
אני לא זוכר כרגע דוגמאות, אבל זכורני שלא בהכרח.
 
אני רוצה להחזיר את הנושא לנידון דידן

למילים בלשון הקודש יש משמעות דומה או הפוכה, גם כשנהפוך את סדר האותיות.

ומצאנו הרבה דוגמאות לדבר לדוגמה: אריה ישאג מי לא יראה, היפוך אותיות אריה יוצא יראה שעניינם דומה.
וכתב הט"ז באו"ח סימן א' :תגבר כארי – עיקר גבורה כנגד היצה״ר שאמרו איזה גבור וכו׳ ואמר כארי כי טבע הארי אשר אין לו יראה משום בריה כמ״ש מקולם לא יחת כו׳ כן לא יעלה על האדם מורא יצרו אף שהוא תקיף ממנו.

דהיינו ששמו של האריה הוא אריה משום שאינו יראה והיינו היפוך האותיות.

רציתי להעלות את הנושא ולשמוע עוד דוגמאות מיושבי בית במדרש,
ונוסיף עוד דוגמה המילה סכה מלשון "סוככים בכנפיהם"(שמות כה כ) מצב של עשית כיסוי.
וכשנהפוך את סדר האותיות נמצא את המילה כסה מלשון כיסוי "כיסה הענן" (במדבר ט' טו) והיינו משמעות דומה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

המ"ב לא הזכיר לעמוד בכל קבלת שבת אלא רק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה