חזן בשטיבלאך? יש משהו שאתה צריך לדעת. | אוצר הסידור והתפילה| דף 2 חזן בשטיבלאך? יש משהו שאתה צריך לדעת. | אוצר הסידור והתפילה| דף 2
בטוש"ע (סי' נ"ה) מבואר, שאם התחיל בעשרה אפילו יצאו קצתן, שליח ציבור גומר. וכן מבואר בסי' קכ"ד.
ולהנ"ל לכאורה יצטרכו י'.

אמנם עדיין לנגד עינינו שיטת המהרי"ל המוזכרת במג"א (סימן נ"ה סק"ח) ובמשנ"ב (סקי"ט) שהעולם סומכים על ששה עונין.
אז למה ברוב בתי הכנסיות מוציאים לאנשים את הנשמה עד שמתחילים לחזור את התפילה.
מכח דיוק לא ברור בש"ע.
 
מישהו מבין תלמידי החכמים יכול להאיר את עיני עם מקור ברור שצריך להתחיל תפילה בעשרה וכן את חזרת הש"ץ כי אני נבוך בזה הרבה שנים.
ראה שו"ע סימן נה ס"ו ובמ"ב שם ס"ק לב שיש שהחמירו ביותר מאחד.


משנה ברורה סימן נה
(לב) אחד מהעשרה - ה"ה (כח) יותר מאחד ובלבד שישארו רובם שאין מתפללים ש"ע ויכולין לענות עמהם (כט) ויש מחמירין ביותר מאחד ובישן בודאי (ל) אין לצרף אפילו במקום הדחק ביותר מאחד כי בלא"ה יש הרבה פוסקים המחמירי' בישן וכדלקמיה:
 
מישהו מבין תלמידי החכמים יכול להאיר את עיני עם מקור ברור שצריך להתחיל תפילה בעשרה וכן את חזרת הש"ץ כי אני נבוך בזה הרבה שנים.
עי' סי' נ״ה סעי' ד' ה' ובמשנ״ב סקל״ב, אמנם כבר הקשו רבים הסתירה מסי' קכ״ד ס״ד הובא בתחילת הנושא, והתירוץ המרווח דשאני דבר שבקדושה מחזרת הש״ץ,
 
ראה שו"ע סימן נה ס"ו ובמ"ב שם ס"ק לב שיש שהחמירו ביותר מאחד.


משנה ברורה סימן נה
(לב) אחד מהעשרה - ה"ה (כח) יותר מאחד ובלבד שישארו רובם שאין מתפללים ש"ע ויכולין לענות עמהם (כט) ויש מחמירין ביותר מאחד ובישן בודאי (ל) אין לצרף אפילו במקום הדחק ביותר מאחד כי בלא"ה יש הרבה פוסקים המחמירי' בישן וכדלקמיה:
אתה מביא לי ראיה שלא צריך עשר?
 
עי' סי' נ״ה סעי' ד' ה' ובמשנ״ב סקל״ב, אמנם כבר הקשו רבים הסתירה מסי' קכ״ד ס״ד הובא בתחילת הנושא, והתירוץ המרווח דשאני דבר שבקדושה מחזרת הש״ץ,
???????
לא הבנתי מה המקור.
 
בסימן קכד כותב השו"ע ואם אין תשעה קרוב להיות ברכה לבטלה. ולכאו' סתירה לסימן נה. ועל כן כתבו לחלק דחזרת הש"ץ חמיר טפי.
חמיר טפי מתפילה עצמה?
וא"כ למה לא הצריכו עשרה אלא תשעה והוא?
 
חמיר טפי מתפילה עצמה?
וא"כ למה לא הצריכו עשרה אלא תשעה והוא?
חמיר טפי מקדיש ודבר שבקדושה.
זו כבר שאלה אחרת. ולכאו' התשובה בפשיטות, שחזרה נתקנה בעשרה. והש"צ מצטרף עמהם. אלא שלא עונה על ברכותיו כמו בכל ברכה.
 
יש פה כמה דברי מעניינים בנידון.
 

קבצים מצורפים

לכאורה דברי השו"ע בסימן נ"ה סותרים את מה שכתב בסימן קכ"ד ד' עפ"י שו"ת הרא"ש (כלל ד' סימן י"ט): "ואם אין תשעה המכוונים לברכותין קרוב להיות ברכותיו לבטלה".
שני כיוונים באחרונים ליישוב סתירה זו:
א. לאמירת דברים שבקדושה מספיק ששה (סימן נ"ה), אך בחזרת הש"ץ יש דין ייחודי שצריך עשרה (סימן קכ"ד).
כך כתבו שולחן ערוך הגר"ז (נ"ה ז), הבן איש חי (פרשת ויחי אות ו'), וכף החיים (נ"ה סקמ"ח, וסי' קכ"ד סקי"ז): "כי לא נתקנה ברכת הש"ץ כי אם לאומרה בעשרה וכשאין ט' המכוונים לברכותיו נראת כברכה לבטלה".
ב. גם לחזרת הש"ץ מספיק ששה שיענו (סימן נ"ה), כך כתבו הב"י (סי' נ"ה), המג"א (נ"ה סק"ח), והציץ אליעזר (י"ב ט'): וארבעת האחרים מצטרפים אלא אם כן חלק מהארבעה מדברים ומפנים לבם לדבר אחר שלא מענינא צרכי שמים וגורם על כן לסילוק שכינתא (כ"כ בציץ אליעזר שם).
 
מש״כ מב״י כן הביא ממהרי״ל אבל זה גופא הסתירה בדברי השו״ע,
אבל מנהג העולם שלא מקפידים שיהי' ט' המכוונים הוא ודאי כמו שכתב המהרי״ל והביאו מג״א הנ״ל דלא נהוג עלמא כהרא״ש,
 
מש״כ מב״י כן הביא ממהרי״ל אבל זה גופא הסתירה בדברי השו״ע,
זה הבאתי לעיל.
לכאורה דברי השו"ע בסימן נ"ה סותרים את מה שכתב בסימן קכ"ד ד' עפ"י שו"ת הרא"ש (כלל ד' סימן י"ט): "ואם אין תשעה המכוונים לברכותין קרוב להיות ברכותיו לבטלה".
שני כיוונים באחרונים ליישוב סתירה זו:
א. לאמירת דברים שבקדושה מספיק ששה (סימן נ"ה), אך בחזרת הש"ץ יש דין ייחודי שצריך עשרה (סימן קכ"ד).
כך כתבו שולחן ערוך הגר"ז (נ"ה ז), הבן איש חי (פרשת ויחי אות ו'), וכף החיים (נ"ה סקמ"ח, וסי' קכ"ד סקי"ז): "כי לא נתקנה ברכת הש"ץ כי אם לאומרה בעשרה וכשאין ט' המכוונים לברכותיו נראת כברכה לבטלה".
ב. גם לחזרת הש"ץ מספיק ששה שיענו (סימן נ"ה), כך כתבו הב"י (סי' נ"ה), המג"א (נ"ה סק"ח), והציץ אליעזר (י"ב ט'): וארבעת האחרים מצטרפים אלא אם כן חלק מהארבעה מדברים ומפנים לבם לדבר אחר שלא מענינא צרכי שמים וגורם על כן לסילוק שכינתא (כ"כ בציץ אליעזר שם).
 
מש״כ מב״י כן הביא ממהרי״ל אבל זה גופא הסתירה בדברי השו״ע,
אבל מנהג העולם שלא מקפידים שיהי' ט' המכוונים הוא ודאי כמו שכתב המהרי״ל והביאו מג״א הנ״ל דלא נהוג עלמא כהרא״ש,
בציץ אליעזר שהבאתי מאריך בזה, יעוי"ש.
ויש גם את חבל האחרונים שסברו לא כך, כפי שהבאתי.
 
הערה בענין.
גם אם אפשר להתחיל עם ו' מתפללים עדיין הרבה פעמים אין לזה הגיון, (ואולי אפי' בעשרה)
מתפללים כאן נניח עשרים שלושים אנשים רובם עדיין באמצע התפילה והחזן דנן עומד לחוץ ממתין שיהיו כבר תשעה שסיימו שמו"ע, (חוץ מהחזן).
ולפעמים החזן יצירתי וכשיש ששה שסיימו הוא קורא לאנשים מבחוץ, מה ההגיון???
אמנם לפעמים טוב לדעת את זה לשעת דחק וכו' או כשהמנין מצומצם ויש אחד שמאוד מאריך.
אז לומר לחזן שיתכן שאפשר להסתפק בששה שסיימו, צריך לבוא עם הערה ובקשה,
אנא! תנו לציבור זמן הגיוני להתפלל, ואם הרוב עדיין מתפללים, תחשבו האם באמת חייבים להתחיל שמו"ע או שאולי אפשר להמתין עוד קצת.
לפעמים האווירה נוצרת בסה"כ ע"י בן אדם אחד בודד לחוץ שאין לו כח להמתין כמה שניות נוספות, ולא תמיד צריך להלחץ ממנו.
(אמנם צריך להיות חכם ולא למתוח את הסבלנות של המתפללים).
נקודה למחשבה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שני אנשים שמוזכרים במפורש באחת הפרשיות בתורה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה