אלול - אורו של חודש אלול על פי תורת הבעל שם טוב | ענייני דיומא| דף 2 אלול - אורו של חודש אלול על פי תורת הבעל שם טוב | ענייני דיומא| דף 2
ישנם קווים משותפים בין חסידות למוסר.
(יש שיחה באור ישראל שכותב על השמחה בעבודת ד', וזה נראה כמו לקוח מספר חסידי נלהב...)
כמובן שישנם קווים משותפים,
אך המשפט האחרון מעיד על הכל.
כי לא כתבת שזה נראה כמו לקוח מספר מוסר נלהב, אלא ספר חסידי נלהב.
ז"א שלא היית מצפה מספר מוסר שידבר בצורה כזו.
 
כמובן שישנם קווים משותפים,
אך המשפט האחרון מעיד על הכל.
כי לא כתבת שזה נראה כמו לקוח מספר מוסר נלהב, אלא ספר חסידי נלהב.
ז"א שלא היית מצפה מספר מוסר שידבר בצורה כזו.
דיברתי על עניין השמחה.
בעלי המוסר תמיד דיברו על השמחה בעבודת ד' כעניין מרכזי,
אבל המילים שכתובות שם שמי שלא חי עם שמחה בעבודת ד' שלו מגיע לרציחה כמו קין שרצח את הבל, ושאר המשפטים שם,
אינם מילים שמצויים בספרי מוסר בדרך כלל.
אגב, פעם שמעתי ממו"ר הגר"א גינזבורג (נכד בעל האור יחזקאל) שבעלי המוסר דיברו על שמחה הרבה יותר מברסלב...
אמנם ברור שהדברים אינם ידועים כ"כ בציבור, לכן כשאני בא לפשט את זה אני משתמש במילים הנ"ל.
 
בעלי המוסר דברו על שמחה פנימית אמתית ולא סיסמאות.
מאמין שלפחות חלק מהמובאות בספרי החסידות עוסקים בשמחה פנימית בעבודת ד',
זה שיש גם את העניין של "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" זה לא סותר את זה.
 
הבנתי גם הבנתי, וכנראה הרבה יותר טוב ממך!
נראה לי ברור שהשוני בין החסידים לשאינם, הוא בעיקר האם התורה והמצות הם כלי להשגת שלימות או אמצעי להתבטלות לבורא, ועל אף ששניהם נחוצים ומשלימים אחד את השני, עדיין תורת החסידות מציבה במרכז את ההתמסרות לבורא, ואילו תורת המוסר מציבה במרכז את שלימות האדם.
מי שמנסה בכח להוציא מילים שלא נאמרו, ממאמר שכל מטרתו היא להביע את המסר על ידי הדגשת ההבדלים, מוזמן ללמוד ולהחכים קצת לפני שהוא פוער את פיו.
עניתי לך על אף הבוטות, ואולי דוקא בגלל כן...
 
נראה לי ברור שהשוני בין החסידים לשאינם, הוא בעיקר האם התורה והמצות הם כלי להשגת שלימות או אמצעי להתבטלות לבורא, ועל אף ששניהם נחוצים ומשלימים אחד את השני, עדיין תורת החסידות מציבה במרכז את ההתמסרות לבורא, ואילו תורת המוסר מציבה במרכז את שלימות האדם.
מי שמנסה בכח להוציא מילים שלא נאמרו, ממאמר שכל מטרתו היא להביע את המסר על ידי הדגשת ההבדלים, מוזמן ללמוד ולהחכים קצת לפני שהוא פוער את פיו.
עניתי לך על אף הבוטות, ואולי דוקא בגלל כן...
אף אחד מאיתנו לא עסק בהבדלים שבין גישת החסידות לגישת המוסר,
למרות שגם שם לא דייקת כלל.

חלילה וחס, מעולם לא אמר אי מי גדול כלשהו כי "התורה והמצוות הם כלי להשגת שלימות"!
המצוות הם לא כלי, הם ציווי הבורא ויש בהם מטה עצמית.

אתה הוא זה שמוזמן ללמוד ולהחכים לפני שאתה מגיב בכלל לנושא.

אבל, לומר שבלי החסידות ראש השנה קודר וחשוך, זוהי שטות ממדרגה ראשונה והוצאת שם רע.
לומר שהמוסר שם את האדם והדין במרכז ולא את הבורא והמלכתו - זהו שקר גס המלמד על חוסר ידיעה מוחלטת.

לפני שאתה מדבר איתי על בוטות, עיין בספרי בעלי המוסר ובגישתם לראש השנה,
נוכל להתדיין על כך אחר העיון, כשתיווכח בטעותך.
 
נערך לאחרונה:
חלילה וחס, מעולם לא אמר אי מי גדול כלשהו כי "התורה והמצוות הם כלי להשגת שלימות"!
אם היית עוסק קצת בתורת הראשונים ובעלי המוסר לא היית אומר את זה אך בכל אופן אין טעם להמשיך בדיון חסר תוחלת
 
אם היית עוסק קצת בתורת הראשונים ובעלי המוסר לא היית אומר את זה אך בכל אופן אין טעם להמשיך בדיון חסר תוחלת
זכיתי ללמוד מרב את מאמרי אור ישראל,
למדתי את כתבי הסבא מקלם ותלמידיו, את מכתב מאליהו, את אור יחזקאל, את דעת חכמה ומוסר, ואת אור יהל.
באף אחד מהספרים המוזכרים לא נאמרה השטות הזו.
אשמח מאוד אם תביא מקור אחד הנחשב ל"בעלי המוסר".

בכל אופן, הניסוח של פותח האשכול אינו מעמיד את תורת המוסר באורה האמיתי,
במיוחד לא בנושא הנידון,
וכבר שינה המנהל שליט"א את כותרת האשכול שהציבור קבל על חריפותה ובזיון ת"ח שבזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שמעתי באומרים לי, שדעת הרב אפרתי שליט"א
שאין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה