ענוותן כמשה או כהלל? תשובת הגראי"ל | דברי הימים ענוותן כמשה או כהלל? תשובת הגראי"ל | דברי הימים

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,060
תודות
6,804
נקודות
407
התורה מעידה על משה רבינו שהיה "עניו מאוד מכל האדם". ואילו חז"ל אומרים "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל".
לכאורה יש כאן סתירה?

אלא, רבי משה הלל זו התשובה...

כך התבטא חכימא דיהודאי מרן הרב שטיינמן על רבי משה הלל הירש.
(שמעתי זאת מידיד, שסיפר לו הרב שטראוס ששמע זאת מפ"ק של הגראי"ל).
 
בפשטות בפסוקים:

וכמשה אי אפשר כי התורה העידה

ואיך נהיה ענוים כמותו אם הוא העניו מ כ ל האדם
אכן זה בפשיטות.
רק דרוש להעמיד את הדברים עם מה שכתב הרמב"ם (בפרק ה' מהלכות תשובה ה"ב) וז"ל: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או א סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה" ע"כ.

ובדוחק י"ל שדקדק בלשונו לכתוב "ראוי לו". ויל"ד.
 
לא הבינותי השאלה.
הגמ' לא עוסקת במשה אלא בהלל, והובא שם בדמ' המעשה עם הלל ולא מעשה עם משה.
לו היה המעשה על משה ודאי הייתה הגמ' כותבת לעולם יהיה כמשה...
 
אכן זה בפשיטות.
רק דרוש להעמיד את הדברים עם מה שכתב הרמב"ם (בפרק ה' מהלכות תשובה ה"ב) וז"ל: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או א סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה" ע"כ.

ובדוחק י"ל שדקדק בלשונו לכתוב "ראוי לו". ויל"ד.
במהלך ביקור חיזוק של הגראי"ל שטיינמן במחנה 'בני תורה', הרב בן ציון אזרחי, בנו של ר' ברוך מרדכי זצ"ל, אמר לבחורים שכל אחד יכול לצמוח כמו משה רבינו!.
אבל הרב שטיינמן תיקן אותו שלא שייך להגיע לדרגתו של משה רבינו. ובתגובה שלף לו ר' ברוך מרדכי את הרמב"ם הזה, ור' אהרון לייב קיבל את דבריו.
 
במהלך ביקור חיזוק של הגראי"ל שטיינמן במחנה 'בני תורה', הרב בן ציון אזרחי, בנו של ר' ברוך מרדכי זצ"ל, אמר לבחורים שכל אחד יכול לצמוח כמו משה רבינו!.
אבל הרב שטיינמן תיקן אותו שלא שייך להגיע לדרגתו של משה רבינו. ובתגובה שלף לו ר' ברוך מרדכי את הרמב"ם הזה, ור' אהרון לייב קיבל את דבריו.
הרמב"ם אומר ראוי, לא יכול.
וזה הבדל עצום.
ב'בכוח' יש לכל איש מישראל את האפשרות להגיע לדרגות גבוהות מאוד, אבל ב'בפועל' הגוף החומרי אינו מאפשר לנו להוציא את זה.
 
אכן זה בפשיטות.
רק דרוש להעמיד את הדברים עם מה שכתב הרמב"ם (בפרק ה' מהלכות תשובה ה"ב) וז"ל: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או א סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה" ע"כ.

ובדוחק י"ל שדקדק בלשונו לכתוב "ראוי לו". ויל"ד.
ראיתי ביאור של ר' אלחנן בביאורי אגדות שכתב להסביר שכל אחד יכול לממש בכוחותיו שלו עד הקצה כמו שמשה רבינו מימש, למרות שיש הבדל בין הכוחות. ואולי זה הטעם שהרבמ"ם כותב רק ראוי.
 
ובדוחק י"ל שדקדק בלשונו לכתוב "ראוי לו". ויל"ד.
הרמב"ם אומר ראוי, לא יכול.
אמרו חז"ל חייב אדם לומר אימתי יגיעו מעשי למעשה אברהם יצחק ויעקב (תדב"א פכ"ה)
מכאן שיש בכוח האדם להגיע למעשה האבות וה"ה למשה רבינו.
 
אמרו חז"ל חייב אדם לומר אימתי יגיעו מעשי למעשה אברהם יצחק ויעקב (תדב"א פכ"ה)
מכאן שיש בכוח האדם להגיע למעשה האבות וה"ה למשה רבינו.
וכתב הרמח"ל בהקדמה לספר פתחי חכמה:

"הלא האדם רוב שנות ימיו עומד לחשוב חשבונות עסקיו, עסקי חיי שעה, ולמה לא ישים אל לבבו אפילו שעה אחת גם לזאת לחשוב מחשבת ממש: מה הוא? ולמה בא לעולם? או מה מבקש ממנו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא? ומה יהיה סוף כל עניניו? זאת היא התרופה היותר גדולה וחזקה שתוכל להמציא נגד היצר, והיא קלה, ופעולתה גדולה, ופריה רב שיעמוד האדם בכל יום לפחות שעה אחת פנוי משאר כל המחשבות לחשוב רק על הענין הזה שאמרתי. ויבקש בלבבו, מה עשו הראשונים אבות העולם שכך חשק ה' בהם? מה עשה משה רבינו עליו השלום? מה עשה דוד משיח ה', וכל הגדולים אשר היו לפנינו? ויעלה בשכלו מה טוב לאדם כל ימי חייו לעשות כן גם הוא וטוב לו:
אז יתורו מחשבותיו לדעת, באיזה מצב הוא נמצא ועומד, לפי הנרצה בדרך אשר דרכו אנשי השם אלה אשר מעולם המה, ואם אין? ואם רב ממנו כח היצר ולא יכול לדין עם שתקיף ממנו? הן לזאת חרד היה וצווח ככרוכיא, הקדוש רבי שמעון בן יוחאי בתיקוניו תיקון עשירי, וזה לשונו: (ווי לון לבני נשא דקודש בריך הוא אסיר עמהון בגלותא, "ויפן כה וכה וירא כי אין איש" - אלא איש לדרכו פנו בעסקין דלהון בארחין דלהון) [אוי להם לבני אדם, שהקדוש ברוך הוא אסור עמם בגלות, "ויפן (הקב"ה)] כה וכה וירא כי אין איש" - אלא איש לדרכו פנו בעסקיו בדרכו]:
כלל הדברים, האדם שאינו חושב על זה קשה לו מאוד מאוד להגיע אל השלימות, והאדם החושב על זה קרוב אליה מאוד. והחכמים הולכים הלוך וחשוב תמיד, לא יפנו דעתם מזאת, ולכן יצליחו בכל מעשיהם. אך הממעיט לא ימעיט מלהיות לו קביעות זמן לפחות לשים אל לבו אם מעט ואם הרבה, כי אז יצליח את דרכיו ואז ישכיל: אחר שידעת זה היות המשא הזה עליך להתבונן ולהשכיל על זאת, עתה אשכילך ואורך מה הדברים אשר עליהם תעמוד להתבונן ולחקור".
 
אמרו חז"ל חייב אדם לומר אימתי יגיעו מעשי למעשה אברהם יצחק ויעקב (תדב"א פכ"ה)
מכאן שיש בכוח האדם להגיע למעשה האבות וה"ה למשה רבינו.
המילים "מתי יגיעו מעשי" אינו אומר שבאמת יגיעו.
בעלי המוסר ביארו בזה שהשאיפה צריכה להיות כמעשי האבות למרות שבבפועל אין אפשרות לזה.

ר' ישראל מאריך שלאדם צריך להיות שני התבוננויות-
הא' ההיקף של העבודה המוטלת עליו בשיא השלימות והדביקות, והב' התבוננות בדרגתו שלו וכיצד הוא מנצל את כוחותיו שלו.

גם הרמח"ל המצוטט לא אומר שיגיע לזה אלא שירצה להגיע לזה.
 
נערך לאחרונה:
התורה מעידה על משה רבינו שהיה "עניו מאוד מכל האדם". ואילו חז"ל אומרים "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל".
לכאורה יש כאן סתירה?

אלא, רבי משה הלל זו התשובה...

כך התבטא חכימא דיהודאי מרן הרב שטיינמן על רבי משה הלל הירש.
(שמעתי זאת מידיד, שסיפר לו הרב שטראוס ששמע זאת מפ"ק של הגראי"ל).
האם ידוע לך באיזה הקשר נאמרו הדברים ?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב המגן אברהם (סימן תרנח ס"ק י"ב) לענין אתרוג...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה