רוחניות ועל טבעי - לא מובן או לא מוסבר | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית רוחניות ועל טבעי - לא מובן או לא מוסבר | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

בד קודש

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
1,598
תודות
3,124
נקודות
229
בעקבות דיון שערכתי עם @תענוג
ברצוני לשאול את חוות דעתם של חו"ר הפורום.

ישנם הרבה דברים שעל פי דרך הטבע של עולמינו, אינם יכולים להיות מציאותיים, אבל לכולם ברור שאלו דברים קיימים.

וברצוני לקחת כדוגמה את עניין החיים אחר המוות.
מחקרים שנעשו בעניין מעידים מעל לכל ספק סביר, וכך היא דעתם של רוב ככל חכמי האומות,
שישנם חיים לאחר המוות, ואף לאחר מות האדם נשארת הנשמה בקיומה, ופעמים אף אפשר לתקשר איתה באופנים שונים (האסורים ע"פ התורה).
בוכחות לכך ישנם באלפי סיאנסים שנעשו ונעשים, וכן בעשרות מקרי מוות קליני - מוכחים.

אבל עם זאת, ברור לכולם שעל פי הכללים היבשים של עולם הטבע זה דבר שאינו מציאותי בעליל, והטבע אינו מסוגל לקבל את הישארות הנפש.
אך הטבע שלנו כן מסוגל לקבל שיש דברים שהם מעל הטבע שלנו.

דהיינו,
הטבע לא יכול להסביר כיצד זה פועל ומה ההיגיון העומד מאחורי הישארותה של הנפש,
אבל כן יודע שזה דבר קיים.

במילים אחרות,
זה דבר שלא מוסבר ולא יכול להיות מוסבר ע"פ כללי הטבע,
אבל זה דבר שקיומו מובן כי באמת יתכן שיש דברים שמעל הכללים הטבעיים שלנו.

בקיצור, ברצוני לשאול-
האם ההיגיון הטבעי מקבל את העובדה שיש דברים שמעל הטבע ולכן הם אינם מוסברים אבל קיומם מובן,
או שמא ההיגיון הטבעי אינו מקבל את הדברים הרוחניים כלל וכופר בכל דבר שאינו מוסבר בדרך טבעית.
 
השאלה על פי מה אתה קובע את ההגיון הטבעי
על מה אתה מייסד את ההגיון הטבעי
הרי ללא הקב''ה לא היה שום דבר בעולם
גם לא היה ההגיון הטבעי
ממילא ההגיון הטבעי עצמו מעיד על זה שיש דבר רוחני
כי ללא דבר רוחני אין שם דבר טבעי
גם לא הגיון טבעי
וכיון שההגיון הטבעי מעיד שיש בורא לעולם
ממילא ההגיון הטבעי מחייב לקבל כל דבר.

וכבר אמרו ואפילו בהסתרה שבהסתרה שם אתה
במילים אחרות
ואפילו בטבע שבטבע שם אתה
 
נערך לאחרונה:
א
השאלה על פי מה אתה קובע את ההגיון הטבעי
על מה אתה מייסד את ההגיון הטבעי
הרי ללא הקב''ה לא היה שום דבר בעולם
גם לא היה ההגיון הטבעי
ממילא ההגיון הטבעי עצמו מעיד על זה שיש דבר רוחני
כי ללא דבר רוחני אין שם דבר טבעי
גם לא הגיון טבעי
וכיון שההגיון הטבעי מעיד שיש בורא לעולם
ממילא ההגיון הטבעי מחייב לקבל כל דבר.


וכבר אמרו ואפילו בהסתרה שבהסתרה שם אתה
במילים אחרות
ואפילו בטבע שבטבע שם אתה
אני שואל כיצד יבין זאת חילוני,
לא ממבט אמוני, אלא ממבט הגיוני טבעי.
ישנו מאמר נפלא של הגריי"ל בלוך בספרו "שיעורי דעת" (מאמר "ניסים וטבע" ג' חלקים) העוסק בנושא זה בדיוק, ומאריך שם בראיות וביאורים, ע"ש ותרווה נחת.
אינו תחת ידי.
אשמח אם תעלו
 
נערך לאחרונה:
איך חרדי יכול להבין חילוני
אי אפשר להבין אותו
כי גם הוא לא מבין את עצמו
אע''פ שהוא חושב שמבין.
אנחנו דנים בשאלה אינטלקטואלית, אם חושב אתה שחילוני לא מבין את עצמו,
כנראה שהאשכול לא מתאים לך.
היה שלום ועל טוב.
 
ברור שחלק מההבנה היא להבין שיש דברים שלא מובנים, ובנידו"ד - יש דברים בטבע שעדיין לא הובן איך הם פועלים. על 'חומר אפל' ו'אנרגיה אפילה' שמעת?
כעת בדקתי את הנושא,
נדמה כי האשכול התייתר לחלוטין...
יש"כ עצום!
 
כעת בדקתי את הנושא,
נדמה כי האשכול התייתר לחלוטין...
יש"כ עצום!
כמובן שגם חלק ניכר ממה ש'המדע גיחה' הוא לא במת מבין, ועומד נבוך למול התגליות.
הדוגמא המפורסמת ביותר היא 'מכניקת הקוונטים'.
נאמרו כבר כמה פרשנויות, אך המקובלת ביותר היא: "אם זה עובד, אל תגע".
ומציע לך גם לחפש "התאוריה של הכל".
 
אם תוכל לשתף אותנו מה החכמת?
החכמתי בכך שראיתי באופן ברור, שגם ללא התייחסות לנשמות ורוחניות בצורה מפורשת, המדע מכיר גם במה שהוא לא מבין.

החומר האפל - גם בלי להכיר את הנושא, ומקריאת הערך במכלול - הוא חומר תיאורתי שאין שום בסיס אמיתי עובדתי להניח שהוא קיים,
מלבד מה שהדבר מוכח במחקרים שונים.
המדע אינו יודע לומר ממה הוא עשוי, קיימות תאוריות שונות אך המדע אומר מפורשות שיתכן וההסבר אחר מכל התאוריות כולן.

כך גם האנרגיה האפלה - המחקרים מראים על קיומה של אנרגיה, אך היא בלתי מורגשת ואין לנו כלים לראות באופן אמיתי האם היא קיימת או לא.

היינו המדע מכיר בכך שיכול להיות קיום למרות שאיננו מבינים כיצד ומה הוא.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כידוע ערבנו עבור כל אחד מישראל על קיום התורה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה