תולדות - הטעם שלא לקח עשו את בגדי החמודות לצוד בהם | בראשית תולדות - הטעם שלא לקח עשו את בגדי החמודות לצוד בהם | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,774
תודות
7,876
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותקח רבקה את בגדי עשו בנה הגדל החמודות אשר אתה בבית (כז טו)

בספר לוית חן הקשה מדוע השאיר עשו את בגדי החמודות ולא לקח אותם עימו כדי לצוד בהם, שהרי איתא במדרש [מובא בדעת זקנים כאן] שבגדים אלו היו של נמרוד והיו מצויירין עליהן כל חיה ועוף שבעולם וכשהיה בשדה היו החיות והעופות באין אצלו וניצודין מאליהן. א"כ כיון שהם טובים לציד, למה לא נטלן עמו לצוד ציד להביא לאביו.

ויש ליישב דהנה בבראשית רבה פרשה ס"ה סי' ט"ז איתא, דבבגדים אלו היה משמש עשו לפני יצחק אביו, ואמרינן שם אמר רשב"ג כל ימי הייתי משמש את אבא ולא שמשתי אותו אחד ממאה ממה ששמש עשו את אביו, אני הייתי משמש את אבא בבגדים מלוכלכים ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות. ובדרשות ר"י אבן שועיב הביא המדרש בזה"ל "ועשו יוצא לחוץ בבגדי חול, ומשמש בבגדים חמודים". מבואר דזה היה מכבוד אביו שלא היה יוצא בבגדים אלו, כדי שיהיו מיוחדים לשימושו של אביו, ולא באותם בגדים שמבשל הקדרה הוא מוזג את הכוס. וממילא ניחא מה שלא יצא לצוד בהם.

ובלוית חן שם כתב ליישב דיצחק אבינו אמר לו "שא נא כליך תליך וקשתך", ופירשו במדרש רבה פרשה ס"ה "סב כלי זינך שלא תאכלני גזילות וחמסין", ופירש ביפה תואר שיביא מן ההפקר שהן ניצודין בקושי וצריכין כלי זיין ולא מן הנמצאים ביד בני אדם אחרים שהם ניצודין ועומדין ואינן צריכין כלי זין. ומעתה אם היה נוטל הבגדים החמודות והיו באים חיות ועופות מאליהן יש לחוש שיבואו משל בני אדם אחרים, [וכמו שמצינו בסנהדרין כה. דאסור לצוד ע"י ארא היינו חיה או עוף המתעים בהמות אחרות לבוא אחריהן מאליהן, משום חשש שיביאו מן הישוב]. וזהו שאמר יצחק שא נא כליך "תליך וקשתך", ולמה הוצרך לפרוט לו הכלים ולא די שיאמר שא נא כליך, אלא כיון שכוונתו בזה היה להזהירו מן הגזל וכדברי המדרש הנ"ל, הוצרך לפרוט לו כדי שלא יביא על ידי הבגדים החמודות אלא ע"י קשת.​
 
בספר לוית חן הקשה מדוע השאיר עשו את בגדי החמודות ולא לקח אותם עימו כדי לצוד בהם, שהרי איתא במדרש [מובא בדעת זקנים כאן] שבגדים אלו היו של נמרוד והיו מצויירין עליהן כל חיה ועוף שבעולם וכשהיה בשדה היו החיות והעופות באין אצלו וניצודין מאליהן. א"כ כיון שהם טובים לציד, למה לא נטלן עמו לצוד ציד להביא לאביו.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ובאוצר המדרשים מדרש עשרת המלכים איתא דרבקה נטלתן באותו היום והחביאתן כדי לעכב את עשו [אך יש בספר הנ"ל מדרשים שאינן מוסמכים, וצריך בדיקה].​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה