• מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן
האם מחלל שבת צריך לעשות הבדלה?

(בלי קשר לתינוק שנשבה. במקרה שהוא התחנך ויודע).
למה אתה שואל רק על הבדלה?, תשאל כבר על קידוש עצמו
האם יעלה על דעתך שמחלל שבת בפרהסיא פטור מקידוש היום?

[דנו הפוסקים אם הוא יכול לקדש לעצמו - (ולא זכור לי הצד שיוכל הרי הוא מנסך היין) אבל בודאי שהוא חייב בקידוש היום וכן בהבדלה].

אמנם שוב מצאתי שהגרח"ק זצ"ל ס"ל שהבדלה לא שייך למי שלא שמר שבת:
____________________________________________________________________________________________________
1764664986500.png
 
נערך לאחרונה:
שוב מצאתי שהגרח"ק זצ"ל ס"ל שהבדלה לא שייך למי שלא שמר שבת:
הגרח"ק דן שם לגבי נהגי מוניות וכדו' שלא יודעים משבת כלל ולגבי מי שחוזר בתשובה נראה שהוא מסתפק ונוטה לחייב הבדלה ולכן בנידונינו שהוא רוצה לעשות הבדלה שמא זה גופא מעיד שחוזר בתשובה על החילול שבת וצ"ע
 
הגרח"ק דן שם לגבי נהגי מוניות וכדו' שלא יודעים משבת כלל ולגבי מי שחוזר בתשובה נראה שהוא מסתפק ונוטה לחייב הבדלה ולכן בנידונינו שהוא רוצה לעשות הבדלה שמא זה גופא מעיד שחוזר בתשובה על החילול שבת וצ"ע
לפי הסברא שלו שבלי שמירת שבת לא שייך הבדלה, לכאורה אין הבדל.
 
לפי הסברא שלו שבלי שמירת שבת לא שייך הבדלה, לכאורה אין הבדל.
"ונשאל דא"כ גם אם יחזרו בתשובה לא יבדילו ודן דשם ע"י התשובה נחשב להם החילול שבת לשמירת שבת עכ"פ בשב מאהבה ונחשב כשימר שבת דתשובה עוקר למפרע"
לכאו' לפי זה היהודי שרוצה כעת לעשות הבדלה שמא זה גופא נחשב לשב בתשובה
 
בנידונינו שהוא רוצה לעשות הבדלה שמא זה גופא מעיד שחוזר בתשובה על החילול שבת
נראה לך באמת שאם הוא מחלל שבת בפרהסיא תמיד, והוא מתכונן להמשיך כך - אז בגלל שכרגע באופן חד-פעמי הוא רוצה לעשות הבדלה זה -
נחשב להם החילול שבת לשמירת שבת עכ"פ בשב מאהבה ונחשב כשימר שבת דתשובה עוקר למפרע"
אתמהה.
 
את זה אמר ר' חיים קנייבסקי לא אני
נראה לך באמת שאם הוא מחלל שבת בפרהסיא תמיד, והוא מתכונן להמשיך כך - אז בגלל שכרגע באופן חד-פעמי הוא רוצה לעשות הבדלה זה -
מי אמר שהוא מתכוון להמשיך כך
ותשובה זה דבר מאד קל כמבואר בגמ': ע"מ שאני צדיק גמור ספק מקודשת שמא הרהר בתשובה
 
אתה שואל רק על הבדלה?, תשאל כבר על קידוש עצמו
האם יעלה על דעתך שמחלל שבת בפרהסיא פטור מקידוש היום
כי בקידוש, היום עוד לפניו ומחוייב בשמירתו, ודעתו לחטוא אינה קיימת.
אבל בהבדלה הוא כבר אחר מציאות של חילול.
 
עיין כאן סט''ו והערה 25
עוד בענינים אלו
 

קבצים מצורפים

ב'אליבא דהלכתא' (גליון נ"ב עמ' מ"ד) הביא מתשובת מרנא שר התורה זיע"א גבי אדם שמעוניין לנסוע עם אינו שומר תו"מ לאחר השבת, שהרי מכשילו בכך שעושה מעשי איסור ללא הבדלה, ונענה בזה מרן:
"לא היה לו שבת, מה הוא יעשה הבדלה, הוא לא שמר שבת בכלל, על מה הוא יבדיל על החילול שבת שלו", עכל"ק.
 
לא היה לו שבת, מה הוא יעשה הבדלה, הוא לא שמר שבת בכלל, על מה הוא יבדיל על החילול שבת שלו", עכל"ק
ואם נאנס לחלל, יבדיל ?
ואעיקרא לכאורה י'ל דתליא אם עכ'פ נמנע באיזה משהו בשבת, אז כבר שייך הבדלה
 

הודעות מומלצות

מה יש לך בבית

הט"ז...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון