חנוכה - הדלקת נר חנוכה דוקא בכלי – ביאור ומקור לדברי ר"י סגי נהור | ענייני דיומא חנוכה - הדלקת נר חנוכה דוקא בכלי – ביאור ומקור לדברי ר"י סגי נהור | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

אליהו ישראלי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
90
תודות
227
נקודות
30
ידוע מה שמביאים מר"י סגי נהור בן הראב"ד, דצריך להדליק נר חנוכה בתוך כלי, ועי' בדבריו שכתב כן גם על נר שבת. וצריך עיון מהיכן הוציא חידוש זה, דלכאו' אין לו מקור בש"ס.

וביאור דבריו לכאו' משום דצריך להדליק 'נר', ונר בלשון חז"ל הוא הכלי שבו השמן והפתילה, וע"כ ס"ל דצריך להדליק בתוך נר. ולפי זה לכאו' אין צריך לזה כל גדרי כלי לגבי טומאה וטהרה וכדו', ואי"צ להקפיד שיהא כלי העומד מאליו וכו', דיתכן שפיר דאף מה שאין לו שם כלי לגבי טו"ט יש לו שם נר, והעיקר שלא יעמוד לעצמו (כמו נרות שעוה של ימינו).

אכן לכאו' חידוש הוא דהא גם בבדיקת חמץ אמרו דצריך לבדוק ל'אור הנר', ולא שמענו מעולם להקפיד על נר בתוך כלי, וגם המנהג הפשוט אינו כן, ואדר' כתבו הפוסקים שלא יהא נר של שמן אלא של שעוה. ובאמת גם ריס"נ לא הזכיר בדבריו בדיקת חמץ, אלא רק נר חנוכה ושבת. ואולי בבדיק"ח אין העניין אלא ב'אור הנר' ולא בנר גופא, וכל שיש כאן אור כעין אור ה'נר' גם כן טוב ואי"צ 'נר' דווקא.

ומקור לדבריו לכאו', ממה שאמרו בשבת כג: אריב"ר אר"ה נר שיש לו שתי פיות עולה לב' נרות, דלפו"ר אינו מובן מאי קמ"ל, ובהמשך הגמ' אמרו דקערה שהקיפה פתילות צריך לכפות עליה כלי ואל"ה דמיא למדורה, אבל נר עם שתי פיות אי"צ לכפות עליו כלי וא"כ לא בא לחדש הלכה זו, וא"כ מאי קמ"ל ואמאי לא יעלה לו משום שתי נרות.

ולדברי ריס"נ אש"ה, דהו"א דצריך כלי מיוחד לכל נר ונר, וקמ"ל דאם יש שתי פתילות מכלי אחד יוצא יד"ח. וטעם הדבר פשוט דסוכ"ס הדליק בכלי ואין הלכה שיהא כלי מיוחד לכל נר, ואף ד'נר' היינו הכלי, הדבר פשוט דעיקר הנר הוא האש, אלא דכיון דנקרא נר צריך שיהא בכלי, וכל שהוא בכלי – מספר הפתילות והאש הוא הקובע את כמות הנרות שיש כאן. ופשוט.
 
ידוע מה שמביאים מר"י סגי נהור בן הראב"ד, דצריך להדליק נר חנוכה בתוך כלי, ועי' בדבריו שכתב כן גם על נר שבת. וצריך עיון מהיכן הוציא חידוש זה, דלכאו' אין לו מקור בש"ס.
בנר חנוכה היה אפש"ל בפשטות דומיא דמנורה. וכמו שכתבו הראשונים בנוגע לשימוש לאורה. ויש מהאחרונים שמטעם זה פסלו נר חשמלי, דאינו אור של שמן ופתילה אלא מתכת שמתחממת ראה במקראי קודש ומאורי אש. אבל בנר שבת לא שייך טעם זה ובהכרח כמש"כ שס"ל שיש דין בנר.
 
ובאמת גם ריס"נ לא הזכיר בדבריו בדיקת חמץ, אלא רק נר חנוכה ושבת. ואולי בבדיק"ח אין העניין אלא ב'אור הנר' ולא בנר גופא
יש בפוסקים (הגרשז"א בשש"כ) שכתבו שחשמל מועיל במקום נר שבת גם בברכה אף שלא מועיל בנר חנוכה, מטעם שתכלית המצווה איננה בהדלקה כמו בנר חנוכה אלא כדי שביתו של אדם יהיה מואר (וזה בין לטעם שלום בית כתוס' שבת, או מדין כבוד ועונג שבת כהר"מ. ולד' מה שמברכים להדליק כי זו דרך המצווה בד"כ). ובאמת זו מחלוקת הראשונים בנר שבת האם גדר המצוה זה "להדליק" נר לכבוד שבת או שיהיה דלוק כמו שכתב הר"מ.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה