חידה פרשת שבוע - מי מסר למי סימנים? | אוצר החידות חידה פרשת שבוע - מי מסר למי סימנים? | אוצר החידות
הודעה חבר 3 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
2,575
תודות
6,043
נקודות
622
מי מסר למי סימנים?

1) רחל ליעקב.

2) יעקב לרחל.

3) רחל ללאה.

4) כל התשובות נכונות.​
 
יעקב מסר לרחל את הסימנים רק הוא לבדו
רחל לא מסרה ללאה, היא לא גילתה לה שזה סימנים, לא תבגוד ביעקב. וגם לא צנוע לומר לה זאת שיש בניהם סימנים.
אלא רק לימדה אותה את ההלכות שמסר לה יעקב. ואמרה לה אם יעקב ישאל אותך את ההלכות האלו, תעני לו כך וכך.
ואלו הם הלכות נדה הדלקת הנר וכו'.
ועל כן מובן איך לאה אומרת לה המעט קחתך את אישי וכו' איך זה שלא הכירה לה טובה שהיא מסרה לה את הסימנים שלא תתבייש וכו'
ואכמ''ל.
כך ידוע מהרב שבדרון זצ''ל
 
דו''ק שם בהמשך היא מסרה לו אותם מתחת למטה במקום לאה.
"קפצה רחל אימנו לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה: ריבונו של עולם! גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתרה ועבד בשבילי לאבא שבע שנים. כשהשלימו אותן שבע שנים והגיע זמן נשואיי ליעקב, יעץ אבי להחליפני באחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד כי נודעה לי העצה. הודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי כדי שלא יוכל אבי להחליפני. לאחר מכן ניחמתי בעצמי, וסבלתי את תאוותי וריחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה. לערב החליפו אחותי בשבילי ומסרתי לאחותי כל הסימנים שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, וגמלתי חסד עמה ולא קינאתי בה ולא הוצאתיה לחרפה" (מדרש רבה – פתיחה לאיכה אות כ"ד בסופה).
 
נערך לאחרונה:
אם לא קיבלה אז מה ענין למסור ליעקב שידע שזאת רחל. אלא תאמר שהיא מסרה ליעקב. זה לא מבואר קודם בכלל. ועוד הרי ידוע הסימנים הלכות נדה וכו' מנין לרחל סימנים אלו.
 
"קפצה רחל אימנו לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה: ריבונו של עולם! גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתרה ועבד בשבילי לאבא שבע שנים. כשהשלימו אותן שבע שנים והגיע זמן נשואיי ליעקב, יעץ אבי להחליפני באחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד כי נודעה לי העצה. הודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי כדי שלא יוכל אבי להחליפני. לאחר מכן ניחמתי בעצמי, וסבלתי את תאוותי וריחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה. לערב החליפו אחותי בשבילי ומסרתי לאחותי כל הסימנים שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, וגמלתי חסד עמה ולא קינאתי בה ולא הוצאתיה לחרפה" (מדרש רבה – פתיחה לאיכה אות כ"ד בסופה).
תמשיך שם עוד כמה שורות למה הפסקת
 
העתקתי את כל לשון המדרש
1764446999223.png

האמת שעיינתי עוד כמה שורות קודם. ולפי מדרש זה. אכן רחל היא בעלת הרעיון של הסימנים והיא מסרה ליעקב ואחר כך ללאה
רק צע''ג למה מסרה לה אם היא שכבה שם תחת המטה וענתה לשאלות של יעקב שלא יכיר את הקול של לאה
ואולי היו עוד סימנים שלא על ידי דיבור
וצ''ע

1764448215157.png

אלו השורות קודם. אמנם כתוב סימן ואחר כך כתוב סימנים וצ''ב
 
לפי המדרש הזה כל התשובות נכונות
אכן זו היתה כוונתי, וכדלקמן:

בתלמוד בבלי (מגילה יג. ב"ב קכג.) מובא שיעקב מסר לרחל סימנים ורחל מסרה אותם ללאה.

ואילו בפתיחתא לאיכה רבה פתיחה כ"ד (המובא ברש"י ובמפרשים בירמיה) מובא שרחל מסרה ליעקב סימנים כדי שלא יחליפוה בלאה, ולבסוף התחרטה ומסרה הסימנים ללאה.

ואלו ואלו דא"ח, וממילא כל התשובות נכונות.
 
היה צריך להיות אופציה של מח' ולא כל התשובות נכונות.
זו היתה גם כוונתי. בתחילה השבתי שכל התשובות נכונות לפי אותו מדרש. אך שוב עיינתי שם וחזרתי בי. דהתם לא מבואר כלל שיעקב מסר לרחל סימנים אלא להיפך. ופליג על הידוע מהגמ' הנ''ל. ואם כן בהכרח יש כאן מחלוקת ואין מציאות לדעה אחת שכל התשובות נכונות.
מ''מ פותח האשכול לא כיוון לומר אם יש דעה אחת שסוברת שכל התשובות נכונות. אלא בכללי מה ידוע בחז''ל מבין כל התשובות. והתשובה שבמכלול דברי חז''ל כל התשובות נכונות. והיינו שיש את כל הדעות הנ''ל אך לא בדווקא שדעה אחת סוברת את כל התשובות. ודו''ק היטב בזה. ודברי בעל הגעגועים מדויקים להפליא.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה