כי תבוא - אבנים שלמות - מזבח | דברים | פורום אוצר התורה כי תבוא - אבנים שלמות - מזבח | דברים | פורום אוצר התורה

עתניאל

משתמש רשום
gemgem
הודעות
30
תודות
61
נקודות
18
'אבנים שלמות תבנה'
הרמב"ם בהל' בית הבחירה א' י"ד כתב שמכאן שאבן שנפגמה כדי חגירת הציפורן פסולה.

בהלכה ט"ז לא כתב שיעור זה לגבי אבן שכבר נבנתה במזבח אלא שהיא פסולה, ומשמע שאין את שיעור זה אלא רק קודם שנבנית.

הגמ' בזבחים נט. דורשת מ'וזבחת עליו' - בזמן שהוא שלם ולא בזמן שהוא חסר לפסול קרבנות שנפגם כשהיו שחוטים.

רש"י בחולין יז: ביאר שהמקור לפסול אבנים לאחר שנבנו במזבח הוא מ'עליו' ואם כן אולי מובן לחלק ששיעור כ"כ עדין של חגירת
הציפורן שייך רק היכא שהדגישה התורה 'שלמות' שזה רק קודם הבניה במזבח, משא"כ כשרק נדרש שיהא שלם אז נחשב שלם כל
עוד לא נחסר ממנו שיעור חשוב ולא סתם פגימה קטנה.

אך צ"ע כי הרמב"ם כתב את הדרשה מ'עליו' רק לגבי פסול קדשים ואילו בהל' בית הבחירה לא הזכיר מקור זה לגבי פסול האבן הבנויה.
ונראה לי שלמרות זאת מוכרח שהרמב"ם ג"כ למד זאת מ'עליו' ולא מ'שלמות' כי הרי קי"ל שהזריקה היא העיקר ובה מתכפרים ובה תלוי
דין פיגול ועוד, וא"כ אם כבר גילתה התורה ב'שלמות' שכשהמזבח נפגם אז הוא פסול אז פשיטא שקרבן שעוד לא נזרק דמו לאחר שחיטתו
ונפגם המזבח שיהא פסול ואיך דורשת הגמ' בזבחים מ'עליו' לפסול, אלא וודאי שמשם כל המקור שאבן שנפגמה לאחר שנבנית פסולה.​
 
הרמב"ם בהל' בית הבחירה א' י"ד כתב שמכאן שאבן שנפגמה כדי חגירת הציפורן פסולה.
בהלכה ט"ז לא כתב שיעור זה לגבי אבן שכבר נבנתה במזבח אלא שהיא פסולה, ומשמע שאין את שיעור זה אלא רק קודם שנבנית.
במקור הדברים בחולין יח' נאמר שיעור זה דחגירת צפורן על פגימת "המזבח" הרי שזה גם כשהוא בנוי
 

הודעות מומלצות

היכן מצינו דין דופן עקומה שלא בדיני סוכה?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון