פסח, חודש ניסן - אדם שמשכיר דירתו לחילונים עובר בבל יראה? | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - אדם שמשכיר דירתו לחילונים עובר בבל יראה? | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן אדם שמשכיר דירתו לחילונים עובר בבל יראה?

כל חילוני אוכל חמץ בפסח?
כדאי לעדכן את הכותרת ל'אדם שיש בדירתו המושכרת חמץ בפסח, עובר בבל יראה?'.
הערה טובה. אם כי מכיון וגם זה חלק מהדיון, כלומר, לא כל החילונים אוכלים חמץ, אם כן זה צד מסויים להתיר. ולכן לענ"ד אפשר להשאיר את הכותרת על מקומה, שדנה במקרה מצוי כשאדם משכיר לחילוני בלי ידיעה ברורה אם הוא אוכל או לא. (לא נעים לברר...)
 
כי סו"ס זה ביתו
זה אינו ביתו הוא השכיר את זה
אלא שאולי יש בזה לפני עיוור (או משתכר באיסורי הנאה רק שזה לכאורה רק אם אמר לו בפירוש שסוחר את זה בכדי להכניס בזה חמץ)
 
זה אינו ביתו הוא השכיר את זה
אלא שאולי יש בזה לפני עיוור (או משתכר באיסורי הנאה רק שזה לכאורה רק אם אמר לו בפירוש שסוחר את זה בכדי להכניס בזה חמץ)
כן זה אני יודע
אבל אני זוכר שיש צד שהוא כן עובר ואני לא זוכר מה הצד
אני מחפש משהו שיעזור לי לזכור את הצד שזה בעיה
 
ר' יעקב פוזן זצ"ל נקט שיתכן שיעבור בכך על איסור של חמץ בפסח
במצו"ב עמוד 2
 

קבצים מצורפים

חיוב בדיקת חמץ בשוכר ומשכיר [המשכיר בית לחבירו בחזקת בדוק ונמצא שאינו בדוק, על השוכר לבדוק ואינו מקח טעות ואפילו במקום שבודקים בשכר שהרי מצוה הוא עושה, מג"א פי' אליבא דר"ן, שכרו לפני ליל י"ד, מחלוקת תוס' והר"ן בביאור הגמ', ספק הגמ' אם מוטל על המשכיר דהוי שלו או על השוכר דהוי ברשות - לא דנו של מי החמץ ומי העובר בב"י ותשביתו אלא איך היתה התקנה בענין שכירות, גירסאות בפסק רמב"ם, מי שלא בדק באור לי"ד ומכר את ביתו, פקעה ממנו מצוותו, אין לדור בבית שאינו בדוק, אבי עזרי: דיסוד החיוב מוטל על המשכיר, אלא שמדיני שכירות הטילו החיוב על השוכר, הרי"ף השמיט בעיא אם חזקתו בדוק אם לאו] [הרב אליהו גרינצייג שליט"א] קרואי מועד – פסח (ח"ב), תשע"ח (עמ' פד)

חיוב בדיקת חמץ בשוכר ומשכיר [על מי לבדוק, שוכר עובר אף שאין החמץ שלו, חיוב הבדיקה משום 'לא ימצא בבתיכם', חיוב בדיקה של שוכר משום 'קנין שכירות' או משום 'מצוי בידך לבדוק', חיוב בדיקה במקום שאינו עובר בבל יראה ובל ימצא] [הגר"י ברטלר זצ"ל] איתרי (יג), תשפ"ב (עמ' לג)

משכיר בית לחילוני פניני הלכה-מרבני ישיבת מיר-אוסף גיליונות פסח, תשע"ט (עמ' עו)

 
חזור
חלק עליון