סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אדם שקיימות לפניו ב' אפשרויות, לשבת בסוכה שפסולה מדרבנן או לשבת בבית? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אדם שקיימות לפניו ב' אפשרויות, לשבת בסוכה שפסולה מדרבנן או לשבת בבית? | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,571
תודות
5,477
נקודות
375
הסתפקתי היום מה הדין אדם שקיימות לפניו ב' אפשרויות, או לשבת בסוכה שפסולה מדרבנן או לשבת בבית, מה עדיף?

וספק זה שייך ביושב בסוכה גדולה ושולחנו בתוך הבית ויהיה תלוי בפלוגתת הראשונים, לשיטת התוס' (ג. סוד"ה דא"ל) דהיא מהתורה אין ענין שישב בסוכה כזו ואילו לשיטת הריטב"א והרן (כח.) דהוא מדרבנן אולי י"ל עדיף שישב בסוכה כזו מאשר בביתו.

כמו כן ביושב בסוכה ו' על ו' שלשיטת הרי"ף (ד. מדפי הרי"ף) כשרה מהתורה ורבנן הוא שפסלוה, יש להסתפק מה עדיף.

וכן בעשה כל הסוכה בצורת הפתח שלדעת הרא"ש פסול מדרבנן וממילא אפשר ועדיף שישב בסוכה כזו מאשר בביתו, ואילו לרוב הראשונים שלא יד"ח מהתורה אם כן אין שום ענין שישב בסוכה כזו.

ולכאורה אפשר להכריח שעדיף לשבת בסוכה שפסולה מדרבנן ולא בביתו והוא על פי מה שמצאתי שכתבו האחרונים (כף החיים ריש סימן תרכ"ז) שאדם שקיימות לפניו ב' אפשרויות, לישן בביתו או לישן בסוכה תחת מטה גבוהה מי' טפחים שלא יד"ח מדרבנן, שעדיף לישן בסוכה תחת המטה מכיון ולחלק מהשיטות יוצא עכ"פ מהתורה. ולפי זה גם בנידונים הללו עדיף לשבת בסוכה מאשר בביתו.

אמנם יש מקום לחלק בדין דברי הפוסקים שכתב שעדיף לישן תחת המטה לנידונים דידן. דבטעם הפסול בסוכות שלא ראויות לישיבה י"ל דכיון דרבנן אסרוה לישיבה כזו בסוכה וע"ו או בצוה"פ וכן באופן ששולחנו בתוך הבית אין זו כבר דרך דירה וממילא אינו יוצא כלל משא"כ בישן תחת המטה אף שרבנן פסלו עצם הישיבה אבל שם סוכה חל גם מתחת למטה דסיבת הפסול בגלל שלא ניכר שהוא בסוכה ולא מטעם שליתא דרך דירה בזה ויל"ע.
 
ולכאורה אפשר להכריח שעדיף לשבת בסוכה שפסולה מדרבנן ולא בביתו והוא על פי מה שמצאתי שכתבו האחרונים (כף החיים ריש סימן תרכ"ז) שאדם שקיימות לפניו ב' אפשרויות, לישן בביתו או לישן בסוכה תחת מטה גבוהה מי' טפחים שלא יד"ח מדרבנן, שעדיף לישן בסוכה תחת המטה מכיון ולחלק מהשיטות יוצא עכ"פ מהתורה. ולפי זה גם בנידונים הללו עדיף לשבת בסוכה מאשר בביתו.
ובמ"ב (סימן תרל"א ס"ק לד) הביא בשם הפמ"ג וז"ל: כתב הפמ"ג כל מקום שיש פלוגתא דרבוותא בסוכה אם הוא בדאורייתא אזלינן לחומרא ואי לית ליה סוכה אחריתא אוכל שם בלי ברכה ואי בדרבנן ביש לו סוכה אחריתא ראוי להחמיר ולילך שם ובאין לו סוכה אחריתא יוצא בה י"ח וברוכי נמי מברך ועדיין צ"ע קצת עכ"ל: ובטעם שנשאר הפמ"ג בצריך עיון קטן כתב הכף החיים (שם ס"ק נו) שיתכן שאף בספק דרבנן יש לחוש לספק ברכה ולהימנע מלברך עיין שם.

אמנם בפמ"ג אפשר וכל דבריו במחלוקת הפוסקים דווקא. ומכל מקום בכה"ח הנ"ל מבואר דאף בישן תחת המטה שנפסק בשו"ע דפסול מדרבנן יש עדיפות מאשר לשבת בבית.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ראיתי מביאים בשם ספר שיחות חיים להג"ר נתן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון