"אוצר פתגמי @הייליג" | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 4 "אוצר פתגמי @הייליג" | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 4
פַּעַם אַחַת הָיְתָה אִמָּא אַחַת מְהַלֶּכֶת כְּדַרְכָּהּ, וּפָגְעָה בְּהַהוּא סַבָּא, שָׁאַל אוֹתָהּ: הַאִם אַתְּ יוֹדַעַת לָמָּה אַתְּ אִמָּא? וְלֹא הָיְתָה יוֹדַעַת לְהָשִׁיב, וְהַ'לֹּא־יוֹדַעַת' שֶׁלָּהּ, הִדְהֵד בְּכָל הָעוֹלָם​
 
"האמונה נתפשת בלב בני אדם כמנוס במקום של אי ידיעה, אך האמונה האמיתית יושבת על ידיעה ברורה, כלומר, האמונה יוצרת את הידיעה כי היא באה ממנה"
 
מה שאדם מתעורר אחר החטא בתשובה ולא לפני זה, כי בחטא השתמש האדם ברצונו, וכיון שנתגלה הרצון, כבר רוצה משהו אחר,​
 
שָׁאֲלוּ בַּמָּקוֹם שֶׁשָּׁאֲלוּ, מַהוּ מָשִׁיחַ? וְשָׁמְעוּ קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם, בְּיוֹם שֶׁיִּהְיֶה מָשִׁיחַ תֵּדְעוּ מַהוּ, אַךְ כָּעֵת הַבִּיטוּ אֶל הַגַּעְגּוּעַ שֶׁבְּלִבְּכֶם
 
כְּשֶׁאָנוּ בְּטוּחִים בְּעַצְמֵנוּ, אָז אָנוּ בְּוַדַּאי טוֹעִים, כִּי מִי זֶה 'עַצְמֵנוּ' שֶׁאֶפְשָׁר לִסְמֹךְ עָלָיו?
 
שלושה הם שאי-אפשר להאמין לסיפוריהם: ציידים החוזרים ממסע ארוך ביער, דייגים השבים מהפלגה ממושכת בים ואסיר שעשה זמן רב בבית-האסורים.
 
כשאנו מאיימים על מישהו - זו כבר חולשה גלויה
וכידוע שהוכיחו זאת מהפסוק [במעשה של יעקב עם שרו של עשיו] "כי שרית...ותוכל"-יעקב נקרא שניצח, אף שיעקב הוא שיצא מהמריבה צולע, כיוון שאם המלאך עבר מוויכוח ענייני, לאלימות-סימן שהרגיש מנוצח...
 
כְּשֶׁאָנוּ בְּטוּחִים בְּעַצְמֵנוּ, אָז אָנוּ בְּוַדַּאי טוֹעִים, כִּי מִי זֶה 'עַצְמֵנוּ' שֶׁאֶפְשָׁר לִסְמֹךְ עָלָיו?
אין לנו משהו חוץ לעצמנו אז זה העולם שלנו וזה מה שיש לנו וע"ז אנו סומכים
 
גם בטוחים זה מה שיש לך אין לך דבר אחר
אדם יכול לבטוח על עצמו ורק על עצמו. וזה מה שבא לשלול ולומר שצריך לכופף את ראשו בפני המציאות ולדעת שייתכן בהחלט שהוא שוגה, בפרט אם אין לו שותפים לדעה. הארכתי במקום שהיה ראוי לקצר.. כי סוף סוף חביבים בעיני דברי @הייליג
עיין תוספות ע"ז ו. שמי שלא רוצה לקבל טובה הוא הכפוי טובה וזה שלא כדבריכם
כוונתך בדף ה.
וזה לשונם: כפויי טובה - לכך קראם כפויי טובה שלא רצו לומר אתה תן לפי שלא היו רוצים להחזיק לו טובה בכך:
ומכאן שגם מי שמכיר בחובת ההודאה (ואדרבה בגלל זה לא רוצים לקבל ממנו ולהחזיק לו טובה) נחשב כפוי טובה.

אמנם שים לב שגם לדבריך, מה שייך לומר כפוי טובה על מי שאינו מכיר בטובתו של חבירו? (*וזה הלא תוספות לא שללו!)
בהכרח כוונת תוס', שכפוי טובה מתחלק לשני פנים א. כפוי טובה כמו בדרך כלל שלא מכיר בטובת חבירו או שלא מכיר בחובת ההודאה.
ב. כפוי טובה שלא רוצה להתחייב ולהחזיק טובה לחבירו.
*(ואכן מדברי תוס' מבואר בפשיטות שהתקשו כיצד שייך לפרש כפוי טובה במקרה המובא בסוגיא שם. ולכן פירשו שגם זה בכלל כפוי טובה במה שלא רוצים להחזיק טובה).
 
אמנם שים לב שגם לדבריך, מה שייך לומר כפוי טובה על מי שאינו מכיר בטובתו של חבירו? (*וזה הלא תוספות לא שללו!)
בהכרח כוונת תוס', שכפוי טובה מתחלק לשני פנים א. כפוי טובה כמו בדרך כלל שלא מכיר בטובת חבירו או שלא מכיר בחובת ההודאה.
ב. כפוי טובה שלא רוצה להתחייב ולהחזיק טובה לחבירו.
קצת דחוק שיש 2 סוגי כפיות טובה.
אני חושב שהפשט שכתוב בתוספות שהבעיה בכפיות טובה זה מה שאדם לא מסוגל לחיות במערכת חברתית ומערכת חברתית בנויה מיחסים של מחויבות ויחסי תן וקח ואדם שחי לבד לעצמו הוא אותו כפוי טובה כמו אדם שמקבל טובה ולא מחזיר שורש החסרון הוא לא מה שגזלת שקיבלת ולא החזרת אלא מה שאתה חי לעצמך, צריך להגדיר יותר ברור אבל זה הרעיון לדעתי.
 
קצת דחוק שיש 2 סוגי כפיות טובה.
אני חושב שהפשט שכתוב בתוספות שהבעיה בכפיות טובה זה מה שאדם לא מסוגל לחיות במערכת חברתית ומערכת חברתית בנויה מיחסים של מחויבות ויחסי תן וקח ואדם שחי לבד לעצמו הוא אותו כפוי טובה כמו אדם שמקבל טובה ולא מחזיר שורש החסרון הוא לא מה שגזלת שקיבלת ולא החזרת אלא מה שאתה חי לעצמך, צריך להגדיר יותר ברור אבל זה הרעיון לדעתי.
אתה בעצם מנסה להסביר את דבריהם בצורה של ניתוח התנהגות אנושית תקינה בתוך מסגרת חברתית. ומבלי לזלזל זה אכן הסבר סוציולוגי נחמד ביותר. (גם אם יש בו דימוי רחוק בין אדם שקיבל ולא מחזיר לאדם שלא רוצה כלל לקבל) אבל לא קולע במילותיהם הקדושות.

וזה לשונם: כפויי טובה - לכך קראם כפויי טובה שלא רצו לומר אתה תן לפי שלא היו רוצים להחזיק לו טובה בכך:
תוס' מתקשים, מה שייך כפוי טובה באדם שמסרב לקבל טובה?
ועל זה הם עונים, "לכך קראם וכו'". כלומר, אין הבדל בין אדם שלא מחזיר טובה לחבירו, ובין מי שלא רוצה להתחייב להשיב טובה, כך או כך שניהם כפויי טובה. קרי, אינם רוצים להטיב לחבריהם, זה על מה שקיבל וזה על מה שלא קיבל... זה לענ"ד ההסבר הפשוט בדבריהם הקדושים. שכפי כל קורא ברור לו שתוס' לא באו להגדיר מחדש את הכלל כפוי טובה, אלא להסביר את המקרה הנוכחי מדוע הוא כלול במידת כפוי טובה.
 

הודעות מומלצות

המשך מהשאלות הקודמים ע"פ סדר האל"ף...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון