חידת היכי תימצי - אחד טמא ואחד טהור | אוצר החידות חידת היכי תימצי - אחד טמא ואחד טהור | אוצר החידות
פִּתָרוֹן
רעיון יפה, אני חשבתי על מקוה שגורמת לזה להיות טמא ולזה טהור

והוא רמב''ם בהל' נזירות
(יט) נָזִיר שֶׁנִּטַּמֵּא בְּמֵת, וְיָרַד וְטָבַל בִּמְעָרָה, וְהֵבִיא קָרְבְּנוֹת טֻמְאָה, וּמָנָה נְזִירוּת וְגִלַּח תַּגְלָחַת טַהְרָה, וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע שֶׁמֵּת הָיָה מֻשְׁקָע בְּקַרְקָעִית הַמְּעָרָה כְּשֶׁיָּרַד לִטְבֹּל אַף עַל פִּי שְׁהִיא טֻמְאָה שְׁאֵינָהּ יְדוּעָה סָתַר הַכֹּל, מִפְּנֵי שֶׁהֻחְזַק לַטֻּמְאָה, וְחֶזְקַת הַטָּמֵא טָמֵא, עַד שֶׁיִּטְהַר וַדַּאי.י

י(כ) יָרַד לְהָקֵר הֲרֵי זֶה טָהוֹר, עַד שֶׁיֵּדַע שֶׁנָּגַע, נִמְצָא הַמֵּת צָף עַל פְּנֵי הַמָּיִם הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת טָמֵא, שֶׁחֶזְקָתוֹ שֶׁנָּגַע בְּזֶה שְׁהוּא צָף.י
 
נערך לאחרונה:
תלוי אי אזלינן בתר רוב העולם או אחרי דעתם יעוי' בב"י ריש קצח
אכן, ידיעה מעניינת, ואנוכי לא ידעתי.

וז"ל שם: והיכא דרובן אינן מקפידות וזו מקפדת מספקא לי. ונראה דהוא פלוגתא דהרמב"ם והרשב"א שהרמב"ם כתב בפ"ב מהל' מקואות שערה א' שנקשרה חוצצת והוא שיהא מקפיד עליה ע"כ והדבר ידוע שאין דרך העולם להקפיד בקשירת שער אחת ואפ"ה כתב דאם זו מקפדת חוצץ. וכ"נ שהוא דעת רבינו שכתב גבי צואה ובצק שתחת הציפורן ומיהו אין דרך בני אדם להקפיד בכך הילכך מי שאינו מקפיד אינו חוצץ עכ"ל. משמע מדבריו בהדיא שמי שמקפיד עליו חוצץ ואע"פ שדרך ב"א שלא להקפיד בכך אבל מדברי הרשב"א אינו נראה כן שכתב בת"ה היו שערות ראשה קשורות זו בזו אם הן קשורות אחת אל אחת ויש בה הרבה קשורים כן עד שדרך האשה להקפיד בכך הרי אלו חוצצין ע"כ. הרי שתלה הדבר בדרך האשה להקפיד ולא תלה הדבר בקפידתה של זו ובדברי הרמב"ם שכתבתי יש לדון דמשמע דלא תלה הדבר אלא בקפידתה של זו אבל אם אינה מקפדת אע"פ שדרך שאר נשים להקפיד לא חייץ דבתר דידה אזלינן בין להקל בין להחמיר ושלא כדברי הרשב"א ורבי' ירוחם שכתבתי בסמוך וצ"ע.
 
אכן, ידיעה מעניינת, ואנוכי לא ידעתי.

וז"ל שם: והיכא דרובן אינן מקפידות וזו מקפדת מספקא לי. ונראה דהוא פלוגתא דהרמב"ם והרשב"א שהרמב"ם כתב בפ"ב מהל' מקואות שערה א' שנקשרה חוצצת והוא שיהא מקפיד עליה ע"כ והדבר ידוע שאין דרך העולם להקפיד בקשירת שער אחת ואפ"ה כתב דאם זו מקפדת חוצץ. וכ"נ שהוא דעת רבינו שכתב גבי צואה ובצק שתחת הציפורן ומיהו אין דרך בני אדם להקפיד בכך הילכך מי שאינו מקפיד אינו חוצץ עכ"ל. משמע מדבריו בהדיא שמי שמקפיד עליו חוצץ ואע"פ שדרך ב"א שלא להקפיד בכך אבל מדברי הרשב"א אינו נראה כן שכתב בת"ה היו שערות ראשה קשורות זו בזו אם הן קשורות אחת אל אחת ויש בה הרבה קשורים כן עד שדרך האשה להקפיד בכך הרי אלו חוצצין ע"כ. הרי שתלה הדבר בדרך האשה להקפיד ולא תלה הדבר בקפידתה של זו ובדברי הרמב"ם שכתבתי יש לדון דמשמע דלא תלה הדבר אלא בקפידתה של זו אבל אם אינה מקפדת אע"פ שדרך שאר נשים להקפיד לא חייץ דבתר דידה אזלינן בין להקל בין להחמיר ושלא כדברי הרשב"א ורבי' ירוחם שכתבתי בסמוך וצ"ע.
זכור לי שברשב"א עצמו בתוהב"א כתב להדיא שהולכים אחר רוב העולם בין להקל בין להחמיר
(וכבר דנו בזה האם היה לב"י את תורת הבית "הארוך")
 
ז"ל הרשב"א בית שביעי שער ז'
לרבנן כיון דדרכן של נשים נשואות להקפיד אפילו אינה מקפדת בטלה דעתה ולעולם בנשואה שדרכה להקפיד, וההפך באיש דכיון שאין דרכן של אנשים להקפיד אע"פ שזה מקפיד בטלה דעתו. ולר"ש כל אחד ואחד לפי הקפדתו בין איש בין אשה. וקיימא לן כרבנן.
 

הודעות מומלצות

ידוע לכל, את התיקון הגדול, שעשו אנשים יקרים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון