אידיש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 | פורום אוצר התורה אידיש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 | פורום אוצר התורה
לאידיש יש מסורת מה שאין כן לעברית שעד לפני 25 שנה לא דברו בה באחד מהישיבות האשכנזיות מה צריך לומר יותר מזה וחוץ מזה כתוב מצדיקים שאסור לשנות אות או תג אחד וכתוב לשונות חריפים מאוד והם שינו לא אות אחת אלא את כל הלשון . ומה שבטוח שאליעזר בן יהודה שרי לא בה לעשות שפה שכבר קימת ובודאי לא שפה קדושה אז מי שרוצה לשרת את האינטרסים שלו [שאף אחד לא יודע מה רע בהם ]שימשיך לדבר את שפת הטומאה עברית ויפקפק בכל הצדיקים בכל הדורות שלא הבינו את הדבר הפשוט ביותר שכל ילד בן 4 יודע למה לא לדבר בעברית סליחה לשון הקודש... ואנחנו נמשיך ללכת בדרך של המיושנים שלא יודעים להתחדש כמו היהודים הנהורים שאמרו כבר לפני 400 שנה שהעולם כבר חדש ואסור להמשיך בדרך מיושנת חס ושלום ואסור להתעלם מהעובדה הפשוטה שאנחנו בעידן חדש .... ונמשיך לא לשנות את מלבושינו שמינו ולשונינו וכמו גאולה ראשונה כך נגאל גאולה אחרונה על ידי זה שלא נשנה !!!!!!!!!!!!
שינוי מלשון הקודש - אולי כן.
שפה טמאה - זה לא.
 
הנה רשימה קצרה שהם שינו אולם ל.ה חלק מבית המקדש ע. טרקלין ענק חשמל ל.ק שם מלאך ע. כל הדברים מעלעקטרא תיקו ל.ק ספק בגמרא שלא נפסק ע. משחק שלא גבר אחד על השני קול קורא במדבר ל.ק פניה שנשמעת חזק וברור ע. תצעק עד מחר לא שומעים אותך החלום ואת שברו ל.ק החלום ופתרונו ע. חלום שלא התקיים מסורת ל.ק המשך העברת התורה מדור לדור ע. מכבסת מילים של יהודי בלב וכדומה ועוד ועוד וכבר כתב היעבץ אם כן כלי קדוש כזה [לשון הקודש ] פשיטא לא ניתן להשתמש בה לדברים ריקנים של הדיוטות או לעניני שחוק וקלות ראש לחלל קדושתו חלילה חולין הוא לחכמים הכשרים באמת וממשיך לכתוב שם מגדל עוז בית מדות עליית הלשון פרק ב דברים חריפים מאוד עיין שם
 
למה לא?????????????????????????????????????????
אם אתה מודה שזה לא לשון קודש אז שפה שעשה רשע אליעזר בן יהודה זה לא טמא למה כי לקחו לשון קדוש וחיללהו או בגלל שלקחו את השפה זו ועמה חילנו חללים הרבה או אולי בגלל שכל הרבנים התנגדו לזה למה למה למה
 
לא ראיתי מקור לזה ואמר כבר אחד מגדולי תלמידיו רב אהרן רוטער שאין לסמוך על שמועה בשמו [בפרט בענינים כאלו]
אני אישית שמעתי ממנהל ת"ת תשבר ר' משה הלוי זצ"ל שהסטייפלר אמר להם בשם החזו"א שהמלחמה עם הציונות עברה למקומות אחרים.

לעצם העניין - אידיש בנוייה על לועזית. אין בזה שום קדושה! ברור שהאידיש הייתה רק כדי לא להתערב עם הגויים ואם הציבור היה יודע לשה"ק היו עוברים לדבר בלשה"ק, אבל אנו מדברים על דורות שבכפרים היו אנשים שלא ידעו קרוא וכתוב, לשה"ק ודאי לא. הברירה היחידה הייתה לבנות שפה על הלועזית המוכרת שתהיה רק ליהודים.
העברית בנויה על לשה"ק גם אם היא לא מדוייקת. ואם הבחירה היא בין שפה שבנויה על לועזית לשפה שבנויה על לשה"ק, אני לא חושב שיש נידון בכלל.
כמובן לולי הטענה על התחברות לציונות שגם הליטאים אחזו מהטענה הזו בשלב מוקדם.
 
נניח שאתה צודק, ואין כוונת התורה לרחוב, למה שאנחנו משתמשים לרחוב,
אטו נהפכים שאר המילים לשפה אחרת, כיון שתיבה אחת ממשפט שלם איננה לשון הקודש?
זה רק מראה שלא זה הלשון
ואפי' אם הרבה מילים לקוחות ממנה
הגע עצמך - אם בן יהודה שר''י היה מחליט לקרוא לזה משהו אחר אז היית אומר את המשהו האחר, אז בגלל שהוא החליט במילה זו לקחת אותה מלשון מסויימת זה נקרא שאתה מדבר את הלשון ההוא???
 
אידיש בנוייה על לועזית. אין בזה שום קדושה! ברור שהאידיש הייתה רק כדי לא להתערב עם הגויים
דבר שיהודים דברו בו מאות שנים נהפך לקדוש
בפרט שהוא נעשה לצורך תועלת עצומה בעבודת הבוי''ש
 
דבר שיהודים דברו בו מאות שנים נהפך לקדוש
בפרט שהוא נעשה לצורך תועלת עצומה בעבודת הבוי''ש
אמצעי אף פעם לא נהפך למטרה ודבר שנעשה בדיעבד אף פעם לא נהפך ללכתחילה.
זאת מלבד שאינני רואה שום קדושה בדבר שהשתמשו בו לתועלת. את המקל שאיתו שרפתי חמץ זרקתי אחר כבוד לפח האשפה וכך גם הנוצה והנר של הבדיקה...
וביותר אינני מבין, האם מי שמדבר באידיש בביתו ובקהילתו מדבר כך גם במכולת בבנק ובבית המרקחת? ולא רק שם, חסיד שידבר איתי, ידב עברית ולו רק מפני שאידיש אינני מבין....
מה התועלת שיש בזה אם אנו חייבים לדבר בעברית בסופו של דבר?
 
מה התועלת שיש בזה אם אנו חייבים לדבר בעברית בסופו של דבר?
ברור שכיום אין תועלת לדבר דוקא באידיש ולא בעברית
השאלה היא אם יש בזה עניין מצד קדושת השפה ומנהג אבותינו, וכן - גם להתרחק מפני הרחוב. אין מה לומר - דובר אידיש ודאי יותר מוגן מפני הרחוב.
 
השאלה היא אם יש בזה עניין מצד קדושת השפה ומנהג אבותינו, וכן - גם להתרחק מפני הרחוב. אין מה לומר - דובר אידיש ודאי יותר מוגן מפני הרחוב.
קדושה - אין. חושבני שבושה היא לומר ששפה לועזית יש בה קדושה כלשהי.
להתרחק מפני הרחוב - זה עניין רחב מאד. אבל ודאי שלא לצאת מהבית אלא רק לבית הכנסת זה דבר שמגן פני הרחוב, אתה לדוגמה לא נוסע לטיולים? ולא רק טיול, כל נסיעה לכותל המערבי זה החשפות לרחוב... השאלה מה מוטל עלינו לעשות ומה כבר מעבר לזה. ובדיוק לזה כיון החזו"א שאמר שהמלחמה היום היא לא שם.
 
להתרחק מפני הרחוב - זה עניין רחב מאד. אבל ודאי שלא לצאת מהבית אלא רק לבית הכנסת זה דבר שמגן פני הרחוב, אתה לדוגמה לא נוסע לטיולים? ולא רק טיול, כל נסיעה לכותל המערבי זה החשפות לרחוב... השאלה מה מוטל עלינו לעשות ומה כבר מעבר לזה. ובדיוק לזה כיון החזו"א שאמר שהמלחמה היום היא לא שם.
אבל ברור שכל מה שעוזר - עוזר
 
אל תגזים. לא נראה לי שיש חולקים על כך שאידיש, שהיא השפה ששימשה גדולי עולם במשך מאות שנים, נחשבת קדושה.
תביא לי מקור אחד שמדבר על קדושה שיש בשפת האידיש.
גם אם תצליח להביא מקור חסידי, ליטאי אין! למרות שגדולי ליטא דיברו רק אידיש (שיעוריהם של ר' שמואל רוזובסקי, הרב שך, ר' דוד פוברסקי, היו באידיש עד סוף ימיהם. וכן הגרי"ג אדלשטיין ולהבדלחט"א הגרב"ד פוברסקי, מסרו שיעורים באידיש לאורך שנים ארוכות).

ובנוגע לרחוב - שוב, כמו שלא תאמר שלא לצאת מהבית כדי להישמר מהרחוב כך יש לך לומר על האידיש. או שתבאר את ההבדל ביניהם.
 
נערך לאחרונה:
ולגבי 'שינוי הלשון, הרי כבר אמרו 'לשון מקרא לחוד' ו'לשון משנה לחוד'
ולשון שדברו בו חז"ל אינו לשון הקודש?
 

הודעות מומלצות

וַיִּדֹּם אַהֲרֹן

במדרש פליאה מה היה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון