אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 5 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 5 | פורום אוצר התורה
עכשיו תורי לשאול - אתה רציני?
תרח לא היה טמא בעצם אלא מעשיו טמאים!
מה הקשר?????
ושוב חוזר אני לשאול - מקור אחד הן בהלכה והן במילי דעלמא לדבר טמא בעצמותו שהתוצר שלו הוא טהור. ושוב חוזר אני שאף אם יהיה דבר טהור עדיין לא יהיה זה קדוש!
אם ימצא מישהו דבר כזה, אוריד בפניו את כובעי ואחזור בי.
 
עכשיו תורי לשאול - אתה רציני?
תרח לא היה טמא בעצם אלא מעשיו טמאים!
מה הקשר?????
ע"ד הדרוש והאגדה:
המדרש בפרשת חוקת דורש מי יתן טהור מטמא לא אחד- אברהם מתרח ודו"ק ודפח"ח וק"ל ואכמ"ל ולע"ע וצ"ת
 
נו, ומעשי האדם לא משפיעים על מהותו?
אני צריך להזכיר את הנאמר "ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא"??

מהו האדם כולו? מה זו מהות האדם? מה בדיוק משתנה על ידי חטא? מה נשאר? מהי נקודת הישראל שתמיד נשארת?
מה שמעת על המדרש הזה שאתה מתחיל לצטט אותו כאילו הוא פשוט ומובן?
ואתה עוד מביא דוגמה מהחסידה שהיא בדרגת חי לאדם בדרגת מדבר?
אל תביא פתגמים שאשכול שלם לא יספיק בכדי להסבר אותם לכל השיטות וההסברים...
 
אני צריך להזכיר את הנאמר "ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא"??

מהו האדם כולו? מה זו מהות האדם? מה בדיוק משתנה על ידי חטא? מה נשאר? מהי נקודת הישראל שתמיד נשארת?
מה שמעת על המדרש הזה שאתה מתחיל לצטט אותו כאילו הוא פשוט ומובן?
ואתה עוד מביא דוגמה מהחסידה שהיא בדרגת חי לאדם בדרגת מדבר?
אל תביא פתגמים שאשכול שלם לא יספיק בכדי להסבר אותם לכל השיטות וההסברים...
מחילה, הרב החשוב @בד קודש תרח היה גוי גמור ומאי שיאטי' דישראל אע"פ שחטא ישראל הוא?
 
ראיתי כעת את המדרש.

אתה באמת התכוונת להביא ראיה ממדרש שמסביר את המושג "חוק"?

הרי כל כוונת המדרש לדמות את זה לפרה אדומה.
ולהפך בדיוק!
המדרש מתחיל מי יתן טמא מטהור? לא אחד. אין דבר כזה!
ומה שמצאנו בתרח וכו' "מי עשה כן, מי צוה כן, מי גזר כן, לא יחידו של עולם?!"

מה שכן יש להביא משכ"ז שיוצרת טהור אבל גם בזה אין ממש מאחר וזה החומר ולא היוצר ויש לחלק טובא ודו"ק
 
מחילה, הרב החשוב @בד קודש תרח היה גוי גמור ומאי שיאטי' דישראל אע"פ שחטא ישראל הוא?
גם בישראל שחטא כותב הרמב"ם שתשובה משנה אותו ואם הוא נשאר ישראל, מה צריך שינוי?

אבל זו רק דוגמה.
מה זה נקרא שחטא משנה את מהות האדם? מהו האדם בכלל? מהו חטא? האם יש הבדל בין חטא של ע"ז לחטאים אחרים?
ובכלל, אברהם היה טהור מרחם או שהוא טיהר את עצמו?

הנושא של חטא, פגם, מהות האדם ושינוי מהותו הם הררים התלויים בשערה ולא כל הרוצה ליטול את השם יכול לעשות זאת.
בתורתינו הקדושה ישנם הרבה מאד ביטויים והשאלות לשון וצריך לעיין היטב בכל דבר בכדי לדמות מילתא למילתא.

מה שביקשתי זה - דבר טמא כפשוטו שתוצאה ישירה ממנו הוא דבר טהור. בדיוק כמו השפה. זה הכל.
אין כזה?
 
מדוע אתה כזה בטוח ששפת העמים היא טמאה בעצמותה???
יותר מישראל שחטא?
למה אתה מנסה להכשיר את השרץ בק"נ טעמים?
ישראל שחטא אינו טמא. נקודה סוף פסוק.
ארץ העמים מטמאת בעצמותה הרבה יותר מישראל שחטא, נכון?
 
אתה באמת שואל? לך תלמד!
הנכנס לארץ העמים טמא (אחר שגזרו עליהם טומאה- והוא עצמו משום הטומאה העצמית שיש בה) והנוגע בחוטא אינו טמא ולא כלום
עכשיו אתה עדיין רציני???
היש קשר בין טומאת ארץ העמים שחז"ל גזרו עליה מחשש קברים לשפת העמים???
 
עכשיו אתה עדיין רציני???
היש קשר בין טומאת ארץ העמים שחז"ל גזרו עליה מחשש קברים לשפת העמים???
לא אמרתי שזה קשור לשפה.
אמרתי שאתה מקשר שני נושאים שלא קרבו זה אל זה כל היום וכל הלילה.
אדם - רשע ככל שיהיה - אינו טמא כלל.
שפה - ככל שתדובר אצל קדושי עליון - לא תהיה קדושה כלל.
בדיוק כמו - שארץ העמים טמאה כפשוטו ואדם לא.
הניסיון להביא מאדם שחטא כאילו הוא טמא ודומה לשפת העמים הוא מגוחך ולא רלוונטי.
 
שפה - ככל שתדובר אצל קדושי עליון - לא תהיה קדושה כלל.
זה כבר טיעון אחר.
אם השפה לא קדושה הרי שגם שפת העמים לא טמאה וכל הנידון הנ"ל על היוצא מן הטמא - מיותר.

עכשיו אתה חוזר לעיקר הנידון - האם יש קדושה בשפה מסויימת בגלל שדברו בה קדושי עליון
 
זה כבר טיעון אחר.
אם השפה לא קדושה הרי שגם שפת העמים לא טמאה וכל הנידון הנ"ל על היוצא מן הטמא - מיותר.

עכשיו אתה חוזר לעיקר הנידון - האם יש קדושה בשפה מסויימת בגלל שדברו בה קדושי עליון
לא הבנתי מה הבנת מדברי...

מוסכם על כולם שלועזית היא שפה שאינה קדושה.
אני טוען ששפת האידיש לא יכולה להיות קדושה כי היא בנויה על שפה שאינה כזו, ובדיוק כמו ש- מבחינה לוגית - לא יצא דבר טהור מדבר טמא.
ניסית להביא מאדם שחטא כביכול הוא טמא ויכול לצאת ממנו אדם טהור.
עניתי על זה
א. האדם החוטא אינו נחשב לטמא בעצמותו (אלא על ידי עבודתו ומעשיו).
ב. האדם הנולד ממנו לא נחשב לטהור בעצמותו (אלא על ידי עבודתו ומעשיו).
ג. גם אם נניח שהאנשים עצמם טהורים וטמאים, הטומאה והטהרה של אדם אינה כפשוטה וממילא אינה ראיה לשום דבר.
 
לא הבנתי מה הבנת מדברי...

אני טוען שהשפה לא יכולה להיות קדושה כי היא בנויה על שפה שאינה כזו, ובדיוק כמו ש- מבחינה לוגית - לא יצא דבר טהור מדבר טמא.
ניסית להביא מאדם שחטא כביכול הוא טמא ויכול לצאת ממנו אדם טהור.
עניתי על זה
א. האדם החוטא אינו נחשב לטמא בעצמותו (אלא על ידי עבודתו ומעשיו).
ב. האדם הנולד ממנו לא נחשב לטהור בעצמותו (אלא על ידי עבודתו ומעשיו).
ג. הטומאה והטהרה של אדם אינה כפשוטה וממילא אינה ראיה לשום דבר.
יפה מאוד.
אז מה יוצא? ששפה איננה טמאה או טהורה, הלא כן?
אז מה שייך יוצא מן הטמא?
בפרט שאין שום קשר פיזי ביניהם אלא ס"ה הם המילים מכאן מבוססות על כאן...
 
יפה מאוד.
אז מה יוצא? ששפה איננה טמאה או טהורה, הלא כן?
אז מה שייך יוצא מן הטמא?
בפרט שאין שום קשר פיזי ביניהם אלא ס"ה הם המילים מכאן מבוססות על כאן...
ממש ממש לא.
לשון הקודש טהורה וקדושה. ושפת העמים טמאה לחלוטין.
כעיקרון, בהחלט יכולה להיות שפה קדושה.
 

הודעות מומלצות

במשלי פרק כ''ב פסוק ו' כתוב: ''חנך לנער על פי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון