אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 16 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 16 | פורום אוצר התורה
להרה"ג רבי @מנחם שרייבער
אעבור על דבריך ואענה על ראשון ראשון...

האם צריך לכתוב זאת ביידיש?
הטענה שלך שאסור לדבר עברית. אם בכל אופן המציאות היא שכן מדברים עברית - הטענה נשללת.
לא כעיקרון אלא כי הטענה אינה עומדת במציאות והיא לא למעשה.
מ"הרם שיק כותב להלכה יו"ד סימן רל"ב שצריך מסירות נפש על זה
רב דוד בהר"ן כותב שפעם הצאר כתב שחייבים היהודים ללמוד שפתו ושלחו ווילנער גאון ואמר שיסכימו ליהרג ולא לשמוע לו
זה לא קשור כלל.
שם הייתה גזירה לחייב ללמוד.
כאן אין שום חוק שמחייב לדבר עברית.
אבקש שלא לדבר בדמגוגיה ולערב נושאים שאינם קשורים.
שפה של אפיקורס שהצדיקים אמרו שעדיף לדבר כל שפה ולא שפה זו שמטרתה היא אחת שמד שמד שמד
עקרונית אתה צודק.
אבל כבר עניתי על זה מספיק פעמים.
כדאי שתקרא את כל מה שכתבתי ולא רק ברפרוף בעלמא...
עדיף להיות כפרי נבער מדעת .מלהיות חוטא לדעת. לדעת גדולי עולם...
לא אמרתי שלא...
עניתי לטענה כאילו אפשר היה להסתדר בלי לדעת את שפת המדינה, וציינתי שזה היה להיות 'כפרי נבער מדעת'.
מי שחושב שהוא מסוגל לזה, אדרבה!
אבל איזה גדול דיבר עברית מרצון
א. כבר אמרתי ששמעתי בעצמי מהרב משה הלוי זצ"ל - מנהל ת"ת תשב"ר - שהסטייפלר הורה לו ללמד בעברית.
ב. מרן הגר"ש רוזובסקי אמר את שיעוריו בישיבת גרודנא בעברית! לא בלשה"ק.
השיעורים מופיעים עד היום בקו השיעורים של ישיבת פוניבז'.

ככלל, אני רוצה לשאול אותך-
האם אתה מגדיר את עצמך, כפרי נבער מדעת?
האם אתה מקפיד לדבר בכל מקום רק ביידיש?
האם כשאתה מדבר יידיש לא נכנסות מילים בעברית לתוך שיחתך?
אם התשובות חיוביות - אני רץ לבקש ממך ברכות....
 
מאחר ולכל טענותיו של ה'ויואל משה' נמצאו תשובות מצוינות. ואם נרצה נוכל למלאות את האשכול במאות אלפי דפים נוספים בציטוטים משלל ספרים וחוברות בעד ונגד העברית והאידיש.
מקור???

א. כבר אמרתי ששמעתי בעצמי מהרב משה הלוי זצ"ל - מנהל ת"ת תשב"ר - שהסטייפלר הורה לו ללמד בעברית.
ב. מרן הגר"ש רוזובסקי אמר את שיעוריו בישיבת גרודנא בעברית! לא בלשה"ק.
השיעורים מופיעים עד היום בקו השיעורים של ישיבת פוניבז'.
מאילוץ גמור, מה, שלא ילמדו? ותורה מה תהא עליה?
 
האם צריך לכתוב זאת ביידיש?
הטענה שלך שאסור לדבר עברית. אם בכל אופן המציאות היא שכן מדברים עברית - הטענה נשללת.
לא כעיקרון אלא כי הטענה אינה עומדת במציאות והיא לא למעשה.
זה כן צריך להפוך למציאות
זה לא קשור כלל.
שם הייתה גזירה לחייב ללמוד.
כאן אין שום חוק שמחייב לדבר עברית.
אבקש שלא לדבר בדמגוגיה ולערב נושאים שאינם קשורים.
עיין בחתם סופר ועוד הרבה שלא היתה גזירה בכלל
עקרונית אתה צודק.
אבל כבר עניתי על זה מספיק פעמים.
כדאי שתקרא את כל מה שכתבתי ולא רק ברפרוף בעלמא...
תענה שוב כי לצערי לא הבנתי
לא אמרתי שלא...
עניתי לטענה כאילו אפשר היה להסתדר בלי לדעת את שפת המדינה, וציינתי שזה היה להיות 'כפרי נבער מדעת'.
מי שחושב שהוא מסוגל לזה, אדרבה!
אם הרבה ממאה שערים והרבה מרמה ב" בית שמש נקראים 'כפרי נבער מדעת'. אשמח להיות כן
 
זה כן צריך להפוך למציאות
נראה לי היידיש עשתה לך משהו...
זה שזה צריך להפוך זה מצויין.
אבל כל עוד זה לא קורה אין לך מה לחזור על הטענה הזו.
כי אתה לא מקיים אותה.

עיין בחתם סופר ועוד הרבה שלא היתה גזירה בכלל
א. אז אל תביא מה שלא קשור. תמחוק את הנ"ל ואל תחזור על זה להבא
ב. תביא מקור נורמלי בלי גוזמאות ודמגוגיה.

תענה שוב כי לצערי לא הבנתי
שהיום המלחמה כבר עברה למקומות אחרים.
אף אחד היום לא חושב על העברית כאפשרות לחלן את הציבור החרדי...
א"א להשתמש בטענות של הדור הקודם כשזה לא המצב היום!
אם הרבה ממאה שערים והרבה מרמה ב" בית שמש נקראים 'כפרי נבער מדעת'. אשמח להיות כן
אבל אתה לא!
אז בבקשה, תמשיך לרצות להיות כזה...
 
זה אומר שזה מאילוץ או שזה מבחירה????
מאילוץ
אני לא יכול להוכיח לך כי לא שאלתי אותם
אבל תנסה לדבר עם מישהו בלשון הקודש ותראה כמה זה לא נעים וחסר טקט לדבר בשפה/ניב אחר,

וסתם כך, כשהתחיל להכנס העברית והחילונים נלחמו על זה בכל הכח, בדרכים כשרות ולא כשרות, כדי שכולם ידברו את השפה - זה מראה עד כמה צריך להתרחק ממנה, עם כל הכח,
אמנם צריך גם להיות מציאותי עם הסביבה, ולא ללכת ראש בקיר...
 
עד כמה צריך להתרחק ממנה, עם כל הכח,

אמנם צריך גם להיות מציאותי עם הסביבה, ולא ללכת ראש בקיר...
זה מראה שזו סתם דמגוגיה...
מצד אחד "ללכת בכל הכוח" אבל מצד שני "לא ללכת ראש בקיר"...

אם זה אסור ו"שמד" וכל הדברים הנוראים שכתבתם כאן, וזה כל כך חמור, עדיף להיות קצת חסר טקט ולא נעים ולדבר בלשון הקודש.
מה גם שזו המצאה בלעדית שלך, ואין לכך כל אסמכתא.
וסתם כך, כשהתחיל להכנס העברית והחילונים נלחמו על זה בכל הכח,
הם נלחמו הרבה לפני שזה נכנס.
כשזה נכנס הם לא שמו לב.
הם כבר עברו הלאה, לנסות להכניס אותנו למועדונים לקולנוע ולטלוויזיה...
וזו בדיוק הנקודה שאתם לא מבינים.
תעברו על ההיסטוריה.
זה מראה עד כמה צריך להתרחק ממנה, עם כל הכח,
ממש לא.
הם נלחמו על זה כי הם ראו בזה שיתוף במדינה שהם הקימו,
ואנחנו עושים את זה כי אנחנו רוצים לחיות במדינה שהם הקימו.

(וזו, אם תרצה - על רגל אחת - כל תורתו של החזו"א בעניין המדינה. אנחנו לא משתתפים במדינה, אבל אנחנו חיים בה. כמו היה זה וועד בית.)
 
אם זה אסור ו"שמד" וכל הדברים הנוראים שכתבתם כאן, וזה כל כך חמור, עדיף להיות קצת חסר טקט ולא נעים ולדבר בלשון הקודש.
מה גם שזו המצאה בלעדית שלך, ואין לכך כל אסמכתא.
כל עם ישראל סובר כך?
לא כולם סברו שזה שמד אבל גם אומרים שעד כמה שאפשר צריך להתרחק מזה...
סתם דמגוגיה תגיד לי, לא למורי דרכי,
ואגב זו לא המצאה שלי, זה מה שעשו הרבה גדולי ישראל בביתם, עד שבניהם / נכדיהם שינו את השפה, (איך הרב שך דיבר? לא בישיבה...)
וכן, בקום המדינה היה גם הרבה אנשים מודרנים, (או לא דווקא) שבדווקא דיברו בעברית, בלי לשאול אף אחד מה נכון לעשות, וחלק גדול מעם ישראל - הם הצאצאים שלהם...
ואת זה אני כן אומר בידיעה גמורה.

אנחנו עושים את זה כי אנחנו רוצים לחיות במדינה שהם הקימו.
ניתן לעשות את זה טוב מאוד עם שפה אחרת...
לא צריך לשנות שפה כדי לחיות כאן...
(וזו, אם תרצה - על רגל אחת - כל תורתו של החזו"א בעניין המדינה. אנחנו לא משתתפים במדינה, אבל אנחנו חיים בה. כמו היה זה וועד בית.)
אגב, וזה נושא לדיון בפנ"ע, האם לא להשתתף במדינה וכן להתנהל בה כמו ועד בית. או שלא להכיר בה בכלל, ורק מה שאי אפשר בלעדיהם - עושים דרכם כגון תעודת זהות וכד', והיו גם כאלו(נטורי קרתא וכו') שגם לזה לא הסכימו,
 
להרב בד קודש שלום כתבת טענה חזקה למה מותר לדבר עברית כי אי אפשר להסתדר בלי זה התורה הקדושה אומרת ואבדיל אתכם להיות לי רש"י על המקום כותב (מביא מחז"ל) אם אתם מובדלים מהעמים
[בבית המרקחת היו חילונים.
בבנק היו חילונים.
בארנונה היו חילונים.
בסופרים היו חילונים.
בעבודה היו חילונים.
בבניין היו חילונים.
הספרים היו בעברית.
העיתונים היו בעברית.] אתם שלי ואם לאו אתם של... וחבריו החילונים אני לא רואה כל תשובה בזה שאי אפשר להסתדר במחילה לך תבקר בבית שמש בירושלים אלפים של אנשים מסתדרים בלי עברית מצוין רב דוד בהר"ן כותב שפעם הצאר כתב שחייבים היהודים ללמוד שפתו ושלחו ווילנער גאון ואמר שיסכימו ליהרג ולא לשמוע לו המקרי דדרקי סימן אלף ט"ז כותב על הפסוק הקול קול יעקב שאם הקול של יעקב קול יעקב .הידים של עשו לא יכול לשלוט עליו וחס ושלום אם לא... וזה על שפת הגוים בקל וחומר על שפה של אפיקורס שהצדיקים אמרו שעדיף לדבר כל שפה ולא שפה זו שמטרתה היא אחת שמד שמד שמד
יש הרבה תורה שלולי הדיבור בעברית היא לא הייתה קיימת. מדובר בבתים שאינם דוברי אידיש שאם לא היו מדברים איתם בעברית הם היו מגיעים לשמד.
נראה שדווקא ההתעקשות על אידיש גרמה להרבה מאוד שמד.
 
סתם דמגוגיה תגיד לי, לא למורי דרכי,
מורי דרך שמעלים את הטענות שהעלית כרלוונטיים היום - אינם אלא טועים! (ספוילר - אין כאלו.)
ואגב זו לא המצאה שלי, זה מה שעשו הרבה גדולי ישראל בביתם, עד שבניהם / נכדיהם שינו את השפה, (איך הרב שך דיבר? לא בישיבה...)
א. הרב שך לא ידע עברית כי הוא לא למד אותה, הוא לא היה צריך לקנות במכולת, קנו לו... וכן הלאה.
את המילים שהוא ידע הוא דיבר בעברית.
ב. מאז שהמציאו את המזגן למשל, אין מי שנמנע מלומר את המילה הזו בגלל שהיא עברית. גם לא רבנים גדולים.
ג. להפך בדיוק. שיעור בישיבה בלימוד תורה שנמסר בעברית מראה הרבה יותר משיחת חולין בעברית.
וכן, בקום המדינה היה גם הרבה אנשים מודרנים, (או לא דווקא) שבדווקא דיברו בעברית, בלי לשאול אף אחד מה נכון לעשות, וחלק גדול מעם ישראל - הם הצאצאים שלהם...
ברור.
אבל לא עליהם אנחנו מדברים...
הרב שך, ר' שמואל, ולהבדלחט"א ר' בער'ל פוברסקי, ועוד גדולים וצדיקים.
עליהם אנחנו מדברים.
ניתן לעשות את זה טוב מאוד עם שפה אחרת...
לא צריך לשנות שפה כדי לחיות כאן...
עי' לעיל.
אי אפשר לחיות נורמלי במדינה בה חצי מהאזרחים לא מבנים מה אתה מדבר והמציאות שאתה צריך לדבר איתם.
(בהנחה שאתה רוצה לצאת מידי פעם מגבולות מאה שערים...).
ורק מה שאי אפשר בלעדיהם - עושים דרכם כגון תעודת זהות וכד',
זה היינו הך.
תעודת זהות זה הכרה במדינה - דה פקטו.
וזה חלק מה-לחיות שאליו התכוונתי...

(אגב, על פי חוק, כל מי שמקבל אזרחות - לא נולד בארץ - חייב להצהיר אמונים למדינת ישראל...)
 

הודעות מומלצות

על איזה שתי איסורים בפרשה העובר עליהם מכונה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון