סוכות, שמח"ת ושמ"ע - איך אפשר להשקיע באתרוג סכום נמוך זה מצווה !!!!!!!! | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - איך אפשר להשקיע באתרוג סכום נמוך זה מצווה !!!!!!!! | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

האיש השרוי בשמחה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
580
תודות
1,258
נקודות
156
לחו''ר הפורום עליכם השלום תמיד קינן לי בראש שאלה לראות אברך קונה אתרוג בחמישים שקל לולב ב30 וכו' ואחרי זה אתה רואה את הקופסא מכסף החפתים מזהב מה קורה פה גם אם מבחינת ההלכה זה גלאט הכי שיא ההידור אבל עדיין אחרי יו''כ קצת לכבודו ית' להשקיע חביבות המצוות להראות חיבה למצווה כן כן להשקיע מה שאנחנו משקיעים על בגדים על אוכל משובח לחג על סוכה נאה זה קלי ואנוהו התנאה לפניו במצוות
 
ראיתי אברך צעיר שקונה אתרוג באיזה 700 ש''ח נגשתי אליו ואמרתי לו זה נקי זה בלי כלום ותשובתו הדהימה אותי מבחינתי בסוגיא הייתי קונה במאה בלב שלם לגמרי בלי שום בעיות אבל ההרגשה שלכבוד החג קונים את העילית בבית בשאר דברים ובזה לא לא מסוגל שככה יהיה אמרתי לו שיש מעשה בגמ' על בית שמאי שכל יום היה קונה בהמה אחרת יותר משובחת מקודמה ואפי' שמהדין לא והתרגשתי להבין מה זה רצה הקב''ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להן תורה ומצוות לחבר אותם להבין שהרוחניות מעל לחומריות ומטרת הכסף דבר ראשון הוא להתנאות לפניו מיד אחר שנקה אותנו מחטאינו ויצאתי מבית המכירת אתרוגים ופזמתי לי אשרי העם שככה לו
 
כתב מהרי''ל הובא בביה''ט תרמ''ה הקונה אתרוג ולולב יפים זוכה לחיי עוה''ז וחיי עוה''ז רבותי מי לא רוצה לזכות לברכת המהרי''ל
שאלה כמובן בחיוך... אתה מוכר ארבעת מינים?...
ולגופו של עניין
מחיר האתרוג או הלולב אינו בהכרח מצביע על איכותו ויופיו
אתרוג יפהפה אפשר למצוא גם הרבה פחות מ700 ש״ח ופוק חזי כעת ממש
אם אתה מדבר על אברך שקונה אתרוג בינוני בגלל שהוא עלה פחות אולי אתה צודק
אבל אברך שקונה אתרוג מהודר שעומד בכללים של הדר, גם אם הוא לא שילם עליו 700 ש״ח אין בזה שום פגם והרי הוא מהדר את המצווה ומתנאה לפני הקב״ה במצוות
בוודאי ובוודאי אם כשהוא קונה אתרוג במחיר מפולפל (שאגב גם על זה צריך לפתוח אשכול מדוע המחירים מגיעים לסכומים לא הגיוניים בעוד שאפשר להשיג אתרוגים שלא נופלים בהרבה מאותם אתרוגי יוקרה במחיר שפוי ולא לעשוק את עמך בית ישראל שגם ככה חנוקים בכלל ובתקופה זו בפרט) זה לאו דווקא בשביל כבוד הקב״ה אלא הרבה מכבוד עצמו משחק פה...
 
שאלה כמובן בחיוך... אתה מוכר ארבעת מינים?...
ולגופו של עניין
מחיר האתרוג או הלולב אינו בהכרח מצביע על איכותו ויופיו
אתרוג יפהפה אפשר למצוא גם הרבה פחות מ700 ש״ח ופוק חזי כעת ממש
אם אתה מדבר על אברך שקונה אתרוג בינוני בגלל שהוא עלה פחות אולי אתה צודק
אבל אברך שקונה אתרוג מהודר שעומד בכללים של הדר, גם אם הוא לא שילם עליו 700 ש״ח אין בזה שום פגם והרי הוא מהדר את המצווה ומתנאה לפני הקב״ה במצוות
בוודאי ובוודאי אם כשהוא קונה אתרוג במחיר מפולפל (שאגב גם על זה צריך לפתוח אשכול מדוע המחירים מגיעים לסכומים לא הגיוניים בעוד שאפשר להשיג אתרוגים שלא נופלים בהרבה מאותם אתרוגי יוקרה במחיר שפוי ולא לעשוק את עמך בית ישראל שגם ככה חנוקים בכלל ובתקופה זו בפרט) זה לאו דווקא בשביל כבוד הקב״ה אלא הרבה מכבוד עצמו משחק פה...
א' איני מוכר ד' מינים ואין לי שום קרבה לנושא
ב' אני לא מדבר מבחינת האתרוג ואפרט מי שמצא אתרוג מהודר א' א' ב10 ש''ח שיחטוף אשריו אני דברתי על נושא אחר שהוא יודע שיש אתרוגים יותר יפים במחירים קצת יותר גבוהים אך לא רוצה להשקיע במצווה כי אצלו המצווה היא לא ערך מעל החומריות אלא אינטרס של רצונות
 
א' איני מוכר ד' מינים ואין לי שום קרבה לנושא
ב' אני לא מדבר מבחינת האתרוג ואפרט מי שמצא אתרוג מהודר א' א' ב10 ש''ח שיחטוף אשריו אני דברתי על נושא אחר שהוא יודע שיש אתרוגים יותר יפים במחירים קצת יותר גבוהים אך לא רוצה להשקיע במצווה כי אצלו המצווה היא לא ערך מעל החומריות אלא אינטרס של רצונות
והאדם שכן משקיע וקונה את האתרוג היקר יותר אבל גם אצלו המצווה היא לא ערך מעל החומריות אלא אינטרס של רצונות?
 
והאדם שכן משקיע וקונה את האתרוג היקר יותר אבל גם אצלו המצווה היא לא ערך מעל החומריות אלא אינטרס של רצונות?
גם עליו תמיד אומרים מעניין איך היה נראה אם האתרוג היה בבית והמרור בבית כנסת חד וחלק מסכים איתך אבל אני שואל אותך על תופעת הקמצנות למצוות אני מסתובב לפעמים במכירת ד' מינים ומזדעזע אברך מגיע עם שתי ילדים לבושי חליפות יקרות מגיעים לאתרוגים של ה80 ש''ח והאבא אומר יש פה נקודה טוב זה מתחת לחוטם על דבר אחר טוב זה כשר לפי הרשב''א וכו' ואחרי זה הוא לא מבין למה הילד שלו לא קונה אתרוג בכלל
 
לקנות תכשיט לאישה ובגד לילדים זה ג''כ דין תורה.
הכל קשור בגישה שאיתה יוצאים לחנות, אליבא דאמת אפשר וצריך ללכת לכל ארוחת בוקר חדורים בתחושה שזה הניתנת כח ללימוד
 
לחו''ר הפורום עליכם השלום תמיד קינן לי בראש שאלה לראות אברך קונה אתרוג בחמישים שקל לולב ב30 וכו' ואחרי זה אתה רואה את הקופסא מכסף החפתים מזהב מה קורה פה גם אם מבחינת ההלכה זה גלאט הכי שיא ההידור אבל עדיין אחרי יו''כ קצת לכבודו ית' להשקיע חביבות המצוות להראות חיבה למצווה כן כן להשקיע מה שאנחנו משקיעים על בגדים על אוכל משובח לחג על סוכה נאה זה קלי ואנוהו התנאה לפניו במצוות
כמה עלו הציציות שלך, יש היום פתילים ב200$
זה לא מצוה שיש להשקיע בה במיוחד שזה כל השנה...
 
כמה עלו הציציות שלך, יש היום פתילים ב200$
למה זה עולה 200$?
אני יכול למכור לך את שלי ב 500$,
יש הבדל בין שווי אמיתי, לשווי כי סתם אתה רוצה לקנות יקר,
אתרוג המשקיעים השקיעו בו ב800 ש"ח או לחילופין, הביקוש הרב מעלה את המחיר
 
למה זה עולה 200$?
אני יכול למכור לך את שלי ב 500$,
יש הבדל בין שווי אמיתי, לשווי כי סתם אתה רוצה לקנות יקר,
אתרוג המשקיעים השקיעו בו ב800 ש"ח או לחילופין, הביקוש הרב מעלה את המחיר
אני מכיר אדם ששילם על הציצית 200$ (חוטים של וולס) ולא סתם זה כי הם מקפידים על כל מיני חומרות.
אז השאלה היא האם יש עניין לשלם על כך שהאתרוג יהיה עם כל מיני חומרות משונות שוודאי אינם משנות.
(מעל 200 ש"ח אני לא יודע מה עוד אפשר להגיד שזו חומרה שיש מה לשלם עליה כ"כ הרבה כסף).
 
אני מכיר אדם ששילם על הציצית 200$ (חוטים של וולס) ולא סתם זה כי הם מקפידים על כל מיני חומרות.
אז השאלה היא האם יש עניין לשלם על כך שהאתרוג יהיה עם כל מיני חומרות משונות שוודאי אינם משנות.
(מעל 200 ש"ח אני לא יודע מה עוד אפשר להגיד שזו חומרה שיש מה לשלם עליה כ"כ הרבה כסף).
אבל באתרוג יש אתרוג נקי מאוד, בלי בלעטלאך בכלל,
עצם הטיפוח המתמיד עליו כבר בפרדס, מצריך את העליית מחירים שלו.
 
לקנות תכשיט לאישה ובגד לילדים זה ג''כ דין תורה.
הכל קשור בגישה שאיתה יוצאים לחנות, אליבא דאמת אפשר וצריך ללכת לכל ארוחת בוקר חדורים בתחושה שזה הניתנת כח ללימוד
מענין לענין שמעתי שא' מגדולי ישראל פגש את (כמדומה) הגר''י פוזן בצאתו מחנות עציצים בשנה שחל יו''ט א' בשבת והלה נטל בידו ד' מינים והגרי''פ נטל עציץ לאשה
אמר לו הגרי''פ ''אתה עסוק בדרבנן ואני עסוק בדאוריתא''
 
ידידי היקרים מכל שכבות האכלוסיה לא באתי נגד הדעת תורה מה אסור ומה מותר כל אחד יעשה כשיחפוץ באתי רק להביע רגשותי לא מתאים לכם הכל טוב כשם שפרצופיהן שונים וצבע הניק שונה כך רגשותיהן שונים
 
לחו''ר הפורום עליכם השלום תמיד קינן לי בראש שאלה לראות אברך קונה אתרוג בחמישים שקל לולב ב30 וכו' ואחרי זה אתה רואה את הקופסא מכסף החפתים מזהב מה קורה פה גם אם מבחינת ההלכה זה גלאט הכי שיא ההידור אבל עדיין אחרי יו''כ קצת לכבודו ית' להשקיע חביבות המצוות להראות חיבה למצווה כן כן להשקיע מה שאנחנו משקיעים על בגדים על אוכל משובח לחג על סוכה נאה זה קלי ואנוהו התנאה לפניו במצוות
יש ללמד זכות על הציבור, ע"פ מש"כ בספר התודעה שאם קונה האתרוג מהודר יש בליבו ואפי' משהו כדי להתגאות בו, עדיף שלא יקנה מהודר כלל, אא"כ כוונתו בלב שלם לשם שמים. והמציאות מוכיחה היום שרוב הציבור מתגאים באתרוגיהן, ועכ"פ כמעט לא ימצא מי שנקי מזה לגמרי...

וסתם באופן כללי, למה לא עדיף להשקיע את הסכום לצדקה? (וכן זכורני מין מעשה כזה שהיה אצל ר' זושא מאניפולי, דרוש מקור) והגמ' דזה קלי ואנווהו היינו שיחפש בפרדס אחר אתרוג שכזה, אבל כל היכא שרוצה לתת ממונו לרוחניות עדיף שיתן לצדקה. (ואין הדברים אמורים גבי חשש פסול אלא בהידור מצווה בלבד)
 
יש ללמד זכות על הציבור, ע"פ מש"כ בספר התודעה שאם קונה האתרוג מהודר יש בליבו ואפי' משהו כדי להתגאות בו, עדיף שלא יקנה מהודר כלל, אא"כ כוונתו בלב שלם לשם שמים. והמציאות מוכיחה היום שרוב הציבור מתגאים באתרוגיהן, ועכ"פ כמעט לא ימצא מי שנקי מזה לגמרי...
מדלא הובא בפוסקים, משמע דלא חשו לזה. בפרט שאם לא יתגאה במצותיו יתגאה בתפארת ביתו סלונו ורכבו ועדיף מינה שיתגאה באתרוגו ויגיעו לידי חיבוב המצוות, בחינת קנאת סופרים ופשוט לי.
וסתם באופן כללי, למה לא עדיף להשקיע את הסכום לצדקה? (וכן זכורני מין מעשה כזה שהיה אצל ר' זושא מאניפולי, דרוש מקור) והגמ' דזה קלי ואנווהו היינו שיחפש בפרדס אחר אתרוג שכזה, אבל כל היכא שרוצה לתת ממונו לרוחניות עדיף שיתן לצדקה. (ואין הדברים אמורים גבי חשש פסול אלא בהידור מצווה בלבד)
זו שאלה שאכן צריך להיזכר בה כשרואים אדם שקונה רכב 4*4 במאות אלפי ש"ח, ספה איטלקית בעשרות אלפי ש"ח וכו' וכו'. ולא להיזכר בה פעם בשנה בקניית אתרוג, מ"ע שיש בה מעלות רבות.
 
זו שאלה שאכן צריך להיזכר בה כשרואים אדם שקונה רכב 4*4 במאות אלפי ש"ח, ספה איטלקית בעשרות אלפי ש"ח וכו' וכו'. ולא להיזכר בה פעם בשנה בקניית אתרוג, מ"ע שיש בה מעלות רבות.
זה גופא העניין! אם מישהו אינו מרגיש שהוא בעל דרגה לתת ממונו לרוחניות על פני גשמיות, ניחא. אבל מי שבכל מקרה העדיף את הרוחניות על פני גשמיות, הוא צריך לשאול את הרוחניות מה לעשות בכסף, ונראה לי שבמקרה דנן התשובה שלה תהיה - צדקה.
מדלא הובא בפוסקים, משמע דלא חשו לזה
כמעט כל הדברים בסגנון הזה שהוזכרו בספרות התורנית במהלך הדורות לא נכתבו בספרות ההלכתית, ואין בזה שום ראיה.
 
הנושא אומנם מעניין אך לאחר מחשבה לא הבנתי מדוע בחרו עם ישראל להשקיע זמן וממון במצוות ארבעת המינים על פני כל מצווה אחר שאף היא דאורייתא ואנשים מתבטלים מתלמודם טובא בשביל למצוא אתרוג שפץ מנין להם לומר שתלמוד תורה אינו גדול מההכנה למצווה (וכמובן אינני מתכוון לזן המינמלי לקנית ארבעת המינים)
ומה כ"כ הזדעזע כבודו מנושא מחיר האתרוג
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ר"ל אעפ"י שתחלה התרוצצו זה בזה מ"מ...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה