איך נכון לחנך, דוחפים או מובילים? | חינוך הבנים איך נכון לחנך, דוחפים או מובילים? | חינוך הבנים

דרך המלך

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
6
תודות
10
נקודות
42
התעורר אצלי שאלה,
האם האבא בבית צריך להגיד לכולם לטול ידיים לסעודה (בשולחן שבת) ואז שכולם יחכו לו (צורה מכובדת)
או להיפך האבא אומר שהגיע הזמן ליטול ואז הוא נוטל וכולם צריכים להזדרז אחריו.
לכאורה הצורה השנייה פחות מכובדת אבל מאידך הילדים לומדים להיות מובלים בלי שידחפו אותם.
אשמח לשמוע מה אתם חושבים.
 
הצורה השניה
כי אע''פ שהילדים צריכים לכבד את האבא
אבל האבא אין לו לבקש או לדרוש כבוד
[כי חינוך לכיבוד הורים זו סוגיא נפרדת]
ואדרבה האבא מחנך אותם בזה לא לעשות ענין מהכבוד המדומה
ואע''פ שנראה מתוך שאלתך שהענין הוא צורה מכובדת
אך מכל מקם נראה כאן דרישה של האבא לכבוד מהם
לכן יש לעשות הצורה השניה ולא לעשות מזה שום ענין
ולא לדבר על זה
 
אצלנו השאלה לא שאלה...
סבא יואל עומד ליד הכיור, ועושה מעלית לכל הנכדים הנמוכים, כלומר הם עומדים לי על כף הרגל ואני מרים אותם לכיור
או שסבא יואל מרים אותם על הגב והם מושיטים ידים לכיור ואני נוטל להם
או שמחזיק אותם הפוך עם הרגלים למעלה ונוטל להם
וכל כה"ג, כשצהלתם בפיהם

אגב, את כולם חינכתי [כולל הגדולים, פרט לכלתי מפני הצניעות] שעדיף להניח את שתי הידים יחד, ושמישהו אחר יטול לו בבת אחת את שתי הידים
כך שתי הידים הן כאחת מבחינת כמות המים, אין שאלת ידים רטובות, והעסק זורם מהר יותר כשאחד נוטל לאחרים במהירות
 
סליחה על חוסר הבהירות .
השאלה היא שאלה יותר כללית,
האם הצורה הנכונה לגרום לילד לעשות משהוא שהוא צריך כרגע לעשות,
היא ע"י אמירה ישירה וברורה ובכך יש מערכת של אבא שאומר מה לעשות והילד מקשיב,
או שיותר נכון באופן כללי זה ליצור מצב בו הילד ירגיש אי נעימות ומחויבות לעשות מה שהוא כבר יודע שמצופה ממנו.
 
אם יד אחת קיבלה מקצת מים ועדיין לא נטהרה ונוגעת בחברתה שגם לא נטהרה עדיין הרי כאן הנטילה פסולה [כך זכור לי ולענין מעשה יש לבדוק].

דבריך יתכנו כשהניח את השניה לאחר הראשונה
אבל לא כששתיהן הונחו יחד
כך יצא לי די ברור מהחזו"א, איני יכול כעת לשחזר מהיכן
 
סליחה על חוסר הבהירות .
השאלה היא שאלה יותר כללית,
האם הצורה הנכונה לגרום לילד לעשות משהוא שהוא צריך כרגע לעשות,
היא ע"י אמירה ישירה וברורה ובכך יש מערכת של אבא שאומר מה לעשות והילד מקשיב,
או שיותר נכון באופן כללי זה ליצור מצב בו הילד ירגיש אי נעימות ומחויבות לעשות מה שהוא כבר יודע שמצופה ממנו.
החינוך החלק ביותר היא ליצור אטמוספריה שבה ההתנהגות שאתה חושב שהיא הראויה - היא ה'פשיטא', לעתים צריך להכווין לשם, כלומר לא אני אמרתי ואתה מציית! [שגם את צריך, אבל זה לא עיקר החינוך] וגם לא ליצור אי נעימות, אלא שההתנהגות הטבעית היא זו שמתנהגים כך וכך
ובמשל - אצל נושרים מסתמא לא נמצא שהסירו מעליהם את 'מצות' צחצוח השינים, כי צחצוח שינים היא התנהגות שהפכה לטבעית ופשוטה בבתים רבים, ומסתבר שבבית שבו לא השליכו פסולת בחוץ ודאגו ששקית האשפה לא תטפטף - הנושר לא יסיר מעליו את עול ההתנהגות הזו, כי זו היתה התנהגות טבעית ופשוטה ולא משהו שיוצרים אליו הכוונה מכוונת.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון