אשכול בנושא הכרת הטוב - סיפורים ורעיונות | פורום אוצר התורה

כותרת האשכול

נדיב לב

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
468
תודות
1,469
נקודות
147
מי שאינו מכיר טובה אינו בגדר "אדם" כלל

נאמר בתורה (דברים ל"ב, ו') "הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם, הלא הוא אביך קנך, הוא עשך ויכוננך". הנה תובעת בזה התורה בישראל – מעורר ר' יחזקאל לוינשטיין (ספר אור יחזאל מידות עמוד שכ"ו) – מדוע אינכם מכירים טובה להקב"ה על כל הטובות שעשה לך מאז ומעולם. וקוראת התורה את מי שאינו מכיר טובה בשם "נבל", וביאר הרמב"ן, יתכן כן בעבור שהוא נופל מבני אדם כאשר יקראו המיתה נבילה שנפלה לארץ ומתה וכו'. הוי אומר שמי שאינו מכיר טובה אינו במדריגת אדם, והרי בגדר נבילה.

וכך היה אומר הרב מבריסק זצ"ל: ההבדל בין אדם שהוא לקוי במידה אחרת לבין מי שהוא כפוי טובה, דמי שאינו שלם באחת משאר המידות הטובות, כגון מי שהוא בעל גאוה שהיא מדה גרועה בתכלית, או שהוא אכזרי, הרי הוא אדם שאינו שלם, שעדיין הוא צריך תיקון והשלמה, אבל מי שאינו מכיר טובה למי שגמלו טוב אינו בגדר אדם כלל. [ספר "בדידי הוי עובדא" עמוד קצ"ז]

כעין זה מסופר על האדמו"ר מסלונים בעל נתיבות שלום, לאחר ששמע את שיחתו של ר' איסר זלמן שדיבר דברים נוקבים על ענין "הכרת הטוב", בסיום השיחה אמר הרבי "יצאנו בתחושה כי מי שאין לו מדה של 'הכרת הטוב' אין לו שייכות עם המין האנושי". [ספר אוצרותיהם אמלא פרשת שמות]




אעתיק כאן את דברי הרמב"ן (דברים פרק ל"ב פסוק ו') במלואם וז"ל: עם נבל ולא חכם ששכחו הטוב שעשה להם, ולא חכם, להבין את הנולד, שיש בידו להטיב ולהרע, לשון רש"י ואונקלוס תרגם עמא דקבילו אורייתא, עשאו מן נבל תבל (שמות יח יח), שפירש בו מלאה תלאה יאמר, עם שנלאו בעשיית התורה, ולא יתחכמו שהיא לטוב להם כל הימים וכן אמר בגוי נבל (פסוק כא) בעמא טפשא, שנלאו להיות חכמים או בעלי דת ור"א אמר, נבל במעשה, ולא חכם בלב:

ולפי דעתי, העושה טובת חנם יקרא נדיב ומשלם רעה למי שהטיב עמו יקרא נבל, והוא שאמר (ישעיה לב ה) לא יקרא עוד לנבל נדיב, כי הוא הפכו ולכך אמרו על נבל הכרמלי (ש"א כה כה) כשמו כן הוא נבל שמו ונבלה עמו, כי דוד עשה עמו טובה גדולה ושמר את כל אשר לו, והוא לא רצה לשלם לו גמול ויעט במלאכיו ויבזהו.

וזהו טעם הכתוב בחבריו של איוב (איוב מב ח) לבלתי עשות עמכם נבלה, כי היו הם מלמדים זכות על מעשה השם הנכבד והנורא שהוא במשפט ואם ירע להם תראה נבלה ויתכן שיקרא כן בעבור שהוא נופל מבני אדם, כאשר יאמר כאלה נובלת עליה (ישעיה א ל), כמו נופלת עליה ויקראו המתה "נבלה" שנפלה לארץ ומתה, כמו שאמר (שופטים יד ח) לראות את מפלת האריה:

אם כן יאמר הכתוב, הזאת תגמלו את השם על הטובות שעשה עמכם, עם נבל שהוא משלם רעה תחת טובה, ולא חכם לדעת כי לנפשם גמלו הרעה הזאת לא לאל, כענין שנאמר (איוב לה ו ז) אם חטאת מה תפעל בו ורבו פשעיך מה תעשה לו אם צדקת מה תתן לו או מה מידך יקח הלא האל הוא אביך כי הולידך וגדלך, והוא קנך ששמך קנין, כי הוציאך מאין והיית יש, וכל יש יש לו קנין כענין שנאמר ה' קנני ראשית דרכו (משלי ח כב), וכן קונה שמים וארץ (בראשית יד יט) כאשר פירשתיו, והוא צור עשך ויכוננך, כלשון ויכוננו ברחם אחד (איוב לא טו) עכ"ל.

מבהיל הרעיון!!
 
נערך לאחרונה:
על מה התרעם ר' אליהו דסלר?!

הרב אליהו דסלר זצ"ל במכתב לתלמיד (מכתב מאליהו ח"ג) מעיר: "לא מצאתי במכתבך אפילו מילה אחת של תודה. הלא כי תבין כי לא מאשר אני צריך לתודתך אני מוכיחך, אך מאהבתי אותך, האם תהיה כפוי טובה?… הזהר לחזק רק את רגש הכרת הטוב, והיה זה לאושרך תמיד…".
 

לאן נסע ר' אליה' דסלר 9 שעות ברכבת?!

בנו של הגרא"א דסלר, הגיע בעת מלחמת העולם לאמריקה כפליט חסר כל, והגאון רבי אליעזר סילבר זצ"ל סייע לו בכל צרכיו. לימים כששהה הרב דסלר באמריקה, נסע 9 שעות ברכבת לביתו של רבי אליעזר סילבר, והגיע בדיוק כשהרב דסינסטי יצא להתפלל. בסיום התפילה נעמדו הרבה אנשים לשוחח ולהתייעץ עם הגר"א סילבר, וגם הרב דסלר המתין עימם. בהגיע תורו, שאל אותו הגר"א סילבר מה בקשתו, אמר שאינו צריך דבר, רק הגיע בכדי להודות לרב על מה שעשה למען בנו וכמה היה לו לעזר. הגר"א סילבר לא האמין, ושאל את הגרא"א דסלר שוב: "נו, למה באתם?", ענה לו הרב דסלר: "באתי רק להודות!"… ובשביל זה נסע 9 שעות!​
 
כפיות טובה במקום הכרת הטוב

תלמידים בישיבה מפורסמת בשכונת בית וגן, קיימו הפגנת מחאה, בטענה כי האוכל המוגש להם בחדר האוכל אינו ערב לחיכם, עובדי המטבח נפגעו קשות. "אנחנו משקיעים את מירב המאמצים באוכל, איך יתכן שיפגינו נגדנו".

אחד ממנהלי הישיבה ביקש לשוחח ישירות אם יוזמי ההפגנה, אך לא הצליח "לשים את היד" עליהם. הוא ביקש את עצמו של ר' יחזקאל אברמסקי זצ"ל שהתגורר בשכנות לישיבה.

"אגלה לכם מי עורר את התסיסה", השיב ר' יחזקאל. "בדקו ברשימות התלמידים מי הם התלמידים שאינם משלמים את שכר הלימוד בישיבה, אלה ארגנו את ההפגנה".

מנהלי הישיבה בדקו ברשומות וסיננו את רשימת התלמידים, שהישיבה מוותרת להוריהם על תשלום שכר הלימוד החודשי, מכיוון שאין ידיהם משגת. למרבה ההפתעה הודו אלו כי ידם היתה במעל. השמועה עשתה לה כנפיים וכולם התפעלו מרוח הקודש של הרב אברמסקי אבל הוא מששמע על כך, הפטיר בענוותנותו "הדבר היה פשוט לי מאוד, הדרך היחידה להיפטר מהכרת הטוב היא כפיות טובה". [חכמת הנפש היהודית עמוד 159, ועיין "חיי עולם" ח"א פרק כ"ו]
 

ממה "התפרגן".. רבינו החזון איש

מרן החזו"א אמר לת"ח גדול שהוא מחבב יהודי מסויים, והסביר את חיבתו בכך שבכל פעם שאותו יהודי מגיע לשאול שאלות, או להיוועץ בדבר מה "הוא לא עוזב את ביתי לפני שהוא מודה בפה מלא על הסיוע שניתן לו". "תמיד הוא מקפיד לומר לי 'תודה שהקדשת לי מזמנך, תודה ששמעת אותי', ואדם שיודע להודות לפני אדם, יכיר גם בטובות העצומות שעושה הקב"ה עם בריותיו, ולא יישאר כפוי-טובה לבוראו", אמר החזון איש. [ספר "ברכי נפשי" פרשת מצורע]​
 
ככל שהאדם חשוב יותר – הרי הוא מתוקן יותר במידת "הכרת הטוב".

איתא במסכת כתובות ק"ה: "היכי דמי שוחד דברים, כי הא דאמימר הוה יתיב וקא דאין דינא, פרח גדפא ארישא, אתא ההוא גברא שקליה, אמר ליה מאי עבידתיך, אמר ליה דינא אית לי, אמר ליה פסילנא לך לדינא".
ולכאורה – הקשה הרב אלישיב זצ"ל, ומובא בכתבי הגרי"ש אבות פ"ה מ"ד – הלא ככל שאדם חשוב יותר, כך צריכה ההטבה שמטיבים עמו להיות גדולה יותר, ואם כן אדם חשוב כאמימר מדוע ראה בטובה כל כך קטנה ומזערית סיבה להטות את הדין כלפי מטיבו?
אלא היא הנותנת – תירץ הגריש"א – ככל שהאדם חשוב יותר - כך הוא יותר מתוקן במידת הכרת הטוב, ומי שמתוקן במידה זו, מכיר טובה על כל דבר קטן שמטיבים עמו, ולכן חשד שבגין טובה קטנה זו יבוא לידי הטיית הדין.
 
מדוע חרג הגר"א מקבלתו והטריח כלפי מעלה.

סיפר ר' אהרון קוטלר לתלמידיו, שרבינו הגר"א הלך פעם בגלות, והחל להרגיש לא טוב, משפחה אחת טיפלו היטב עד שחזר לאיתנו, בירך אותם הגר"א שיהיו עשירים והתעשרו. שאלו התלמידים את רבי אהרון, הייתכן, הרי הגר"א כידוע קיבל על עצמו שלא לברך כדי לא להטריח כלפי מעלה, ענה להם ר' אהרון, "הכרת הטוב שאני". [נתיבות רבותינו פרשת בראשית]​
 
האדם נבחן לפי מידת "ההכרת הטוב" שיש בו

שלמה המלך ע"ה אומר משלי כז, כא "מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו". וביאר זה הגה"צ רבי אליהו לאפיאן זצ"ל (ספר לב אליהו מערכות התשובה א') כך: הנה כאשר הצורף רוצה לבדוק ולברר את הכסף אם הוא טהור, וכמה כסף יש בו וכמה סיגים, הרי הוא שם אותו במצרף, וכן אם רוצה לבדוק את הזהב הרי האו שם אותו בכור. כמו כן בחינת האדם ובדיקתו אם נפשו טהורה הוא "לפי מהללו" – לפי מה שהוא מהלל ומודה על הטובה שגמלוהו. כל מה שהוא מכיר טובה יותר, הרי זה מראה על מעלתו ביותר, וכל הפכוי טובה הרי הוא מרוחק ומאוס לפני ה'.
 
הכרת הטוב של מרן החפץ חיים

בשנת תרע"א היה רבינו החפץ חיים זצוק"ל לבדו בבית המרחץ, ופתאום התעלף עד שכמעט שלא נותרה בו רוח חיים. בסיעתא דשמיא הגיע למרחץ הבלן, שלאחר מאמצים רבים הצליח להציל את חייו של מרן הח"ח. במשך כל ימיו, היה מרן הח"ח מכיר לו טובה עצומה על מה שהציל את חייו, והיה מעמידו בבית הכנסת בסמוך למושבו, ובחגים אף היה מזמינו ושותה עמו 'לחיים'. ולא הסתפק בזה, עד שבירכו שיאריך ימים יותר ממנו, ואכן זכה הבלן להיפטר בשיבה טובה, כמה חודשים לאחר פטירתו של החפץ חיים.​
 
להכיר טובה על הטוב ולהמנע משנאה מחמת הרע

נאמר בתורה (דברים כג, ח) לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו". וכתב רש"י "לא תתעב מצרי מכל וכל, אע"פ שזרקו זכוריכם ליאור, מה טעם שהיו לכם אכסניא בשעת הדחק".
ולמד מכך ר' ירוחם (ספר דעת תורה פרשת כי תצא) לימוד גדול: "כשהנך מקבל טובה מאחד, ותהיה טובה קטנה כל דהי שתהיה, וגם אפילו אם יחד לזה עשה לך הרעות הכי גדולות – למרות כל, הנך צריך ומחוייב להכיר טוב על הטוב שעשה לך, ולא לשנוא אותו בשום אופן. מדה נשגבה למעלה ראש...".
 
הכרת הטוב על רבינו חננאל..

הגאון רבי מאיר דן פלוצקי זצוק"ל, בעל ה'כלי חמדה', הגיע לביקור בלונדון. לאחר יום של הרבצת תורה ועיסוק בריבוי כבוד שמים, חזר עייף לאכסנייתו ומיהר לצאת להמשך מסעו לבלגיה, ומשם לארה"ב. באכסנייתו המתין לו יהודי, שבא להקביל את פני הרב בשליחותו של אביו הישיש, שמפאת גילו לא יכול היה לבוא בעצמו. כששמע בעל ה'כלי חמדה' שאותו ישיש בצעירותו, גילה את כתב היד של רבינו חננאל על מסכת פסחים, ומסרם לאלמנה 'ראם' על מנת שתדפיסם בש"ס וילנא – מיד עזב הכל ויצא לבקר את הרב הישיש, באומרו: "כולנו חייבים ליהודי זה הכרת הטוב, על שהעניק לעם ישראל את פירוש רבינו חננאל!". צדיק כתמר יפרח' פרק ל"ב.​
 
הכרת הטוב – מעלה טבעית בנפש האדם הישר

ר' אהרון קוטלר כותב ("משנת רבי אהרון עמד קכ"ח) וז"ל: הכרת הטוב הרי זו מעלה טבעית בנפש האדם הישר, ומאידך חסרון הכרת הטוב הוא מכח פחיתות הנפש. והנה הסיבה העיקרית הגורמת להיות כפוי טובה הוא כשמחזיק טובה לעצמו, היינו הרגשה שאכן מגיעה לו הטובה וחיים בלו, וכל זה תולדה ממידת הגאוה, שמחשיב מאוד את עצמו, ואהבת עצמו מעוורת את עיניו עד שחשוב שכך מגיע לו, וכמו השוחד יעוור עיני חכמים. ויש שאפילו אינו בעל גאווה ממש, ואינו מרגיש התנשאות בעצמו, מכל מקום מחזיק טובה לעצמו בעד מעשיו הטובים או בעד מעלות נפשיות שיש לו וממילא אינו מכיר טובה רק מחזיקה לעצמו שהטוב הוא שלו, וזהו נגד האמת בעצם".
 
הכרת הטוב של ר' איסר זלמן בגין מחשבה

בנו של אחד מחשובי הת"ח שבירושלים הגיע לגיל מצוות, ועלה עם אביו למרן הגרא"ז מלצר זצוק"ל, לקבל את ברכתו ולהזמינו לשמחה. אמנם עקב גילו המופלג וחולשתו של רבי איסר זלמן, היה ברור שלא יכול להשתתף בשמחה. בעיצומה של השמחה, נראתה לפתע בפתח דמותו של מרן הגאון רבי איסר זלמן. הכל השתוממו על מה ראה הגאון הישיש לטרוח כל כך. הסביר להם רבי איסר זלמן שיש לו הכרת הטוב לבעלי השמחה, משום שכשבאו להזמינו לבר המצוה, חלף הרהור במוחו: 'הרי רק עתה אביו של הנער התחתן, וכבר בא להזמינני לבר המצוה של בנו… איך שהזמן חולף מהר'… וזה עורר אותי שיש להזדרז ולשוב בתשובה. "בזכותם זכיתי להרהור תשובה! לא מגיעה להם על זה הכרת הטוב?!"…​
 
הכרת הטוב לראש הישיבה

המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל אמר בשיחה: "הנה שמעתי שהרב שליט"א (מרן הגרי"ש כהנמן מפונביז' זצ"ל), עומד לנסוע שוב לחוץ לארץ בענייני הישיבה, וחשבתי בליבי שהוא נוסע וטורח כל ימיו, ואני מקבל הימנו טובה – שאני יכול לעסוק בעניינים הרוחניים של הישיבה ללא טרדות כלל, וכל זה משום שהרב שליט"א מאפשר לי… הלא מחוייב אני בהכרת הטוב אליו, ואינני מרגיש בזאת כלל, וכל הערכה שיש לנו לרב היא מחמת גדלותו. אמנם הכרת הטוב נעלמה מאיתנו, וגם כאן הסיבה שהורגלנו בישיבה לקבל טובות מהרב שליט"א, ולכן קשה עלינו הכרת הטוב".

עוד מסופר, שאירע פעם שהמשגיח שכח את מפתח ביתו בחדרו שבישיבה. בחור אחד ממקורביו רץ לישיבה והביא לו את המפתח. מרן המשגיח הודה לבחור ואמר לו: "עכשיו אני חייב לך הכרת הטוב על הטובה שעשית לי, על כן אני רוצה לזרז אותך מחר לתפילת שחרית בישיבה בזמן, ובזה תרוויח עולם ומלואו, וזו הטובה הגדולה ביותר שאני יכול להחזיר לך!".​
 
הכרת הטוב של מרן החזו"א
מרן החזו"א זצוק"ל נסע לתל אביב לבר המצוה של בנו של ר' מנדל דייטש, משום הכרת הטוב על שעזר למרן החזו"א וזוגתו ברדתם מהאניה כשהגיעו ארצה, לסחוב את מזוודותיהם. וכשפעם הגיע לביתו של מרן החזו"א, והרבנית סירבה להכניסו בטענה שהדבר מפריע ללימוד של בעלה, אמר לה מרן החזו"א: "הלא זהו ר' מנדל שעזר לנו עם החבילות, וצריך לתת לו להיכנס!".​
 
הכרת הטוב ליהודי מזדמן

כששהה ראש ישיבת 'אור ישראל' הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל בארה"ב לצורך איסוף כספים, הגיע לפגישה בביתו של אחד הגבירים, אבל לצערו הגביר לא שהה ביתו. רבי יעקב, שלא ידע את שפת המקום, לא ידע אנא יפנה ואיך יסתדר. בסיעתא דשמיא עבר במקום יהודי שידע קצת אידיש, הביאו לביתו ואירחו בכבוד עד שחזר אותו הגביר לביתו. כשנפרד מהמארח, שאל אותו רבי יעקב: "מה חסר לך בחיים?", ענה לו היהודי שהוא נשוי כמה שנים ולא זכה עדיין לזש"ק. עמד רבי יעקב וברכו מכל הלב, שבעז"ה לשנה הבאה יזכה לבן זכר, וכן הווה. כשסיפרו מעשה זה למרן הגר"ח זצ"ל, נענה ואמר: "כשהברכה נובעת מהכרת הטוב – יש לה תוקף וכח, כמו שמצאנו אצל יעקב אבינו, שביקש שיביאו לו מטעמים ורק אח"כ יברך, וזה בכדי שהברכה תנבע מהכרת הטוב ותחול ביתר שאת".
 
הכרת הטוב - ר' שלמה זלמן

נוהג היה מרן הגאון רבי שלמה זלמן אוירבאך זצוק"ל, שכאשר נסע במונית היה יושב ליד הנהג ומשוחח עמו במשך הנסיעה ומתעניין בשלומו. כששאלו תלמידיו: "הרי הרב שילם עבור הנסיעה, ולמה טורח להתעניין כל כך בנהג?", אמר להם: "נהג זה עשה לי טובה, האם העובדה שהוא מקבל כסף פוטרת אותי מהכרת הטוב?"…​
 
הכרת הטוב לבורא עולם הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

הגראי"ל היה נוהג יום יום, להודות ולשבח להקב"ה על כל חסדיו שעשה ועושה עמו. והיה אומר: "הנה כל משפחתי נהרגו בשואה ואני היחיד שנשארתי, ובמקלי עברתי את הירדן הזה (ותירגם 'הים התיכון'). ועתה ה' זיכני להקים משפחה, ויש לי חתנים ת"ח כאלו גדולי תורה, ובנים חשובים מאוד. וה' זיכני להוציא ספרים. כמה שה' מיטיב עמי! הכל חסד! הנה יש גדולים ממני שאיני מגיע לקרסוליהם ולא זכו לחבר ספרים, ועמי ה' כל כך מטיב לא לפי המגיע לי! וכן כמה אנשים בגילי אין מי שיעזור להם?! ולי ב"ה הבנים שלי, הנכדים והנינים שלי כולם עוזרים לי!"…

פעמים רבות היה פורץ בבכי ובקושי הצליח לדבר, והרים ידו ואמר: "כמה חסדים ה' עושה עמי! כמה אני צריך להודות לה'! הנה הוצאתי ספרים ועוד דברים טובים, ומה אני משיב לו? כל כך אני צריך להודות! כמה חסד ה' יש, שבמקומות שונים שאני מופיע לדבר – יש חיזוק!".

בליל שמחת תורה תשע"ג, דיבר על כך שהקריאה קשה עליו, ומיד המשיך ואמר: "אבל ב"ה אין לי טענות, אני רק מודה להקב"ה על כל החסדים שעושה עמי! כך למשל שזכיתי ללמד תורה לתלמידים בישיבה בכפר סבא, ואח"כ בישיבה קטנה של פונביז'". כל חצי שעה הרים רבינו את ידו ואמר בקול חנוק: "כמה אני צריך להודות לה' על כל החסדים שעושה עמדי". ופירט הספרים שחיבר על הגמ' ועל החומש ובמוסר, ובאופן מיוחד היה מדגיש רבינו את הספר על התפילה שזכה להוציא: היתה דרכו הרבה להודות ולשבח להקב"ה על הוצת ספרו 'ימלא פי תהלתך' על סידור התפילה. ופעם שאלו אתו מדוע יש לו כזו חיבה יתירה דווקא לספר על התפילה? והשיב: "לא מצאנו כמעט מי שחיברו פירוש על סדר התפילה רק בראשונים, וכן מה שהשאיר אותי הקב"ה בחיים, דבר שלא זכו כל חברי, שיותר חשובים ממני"…

בחשוון תשע"ד הזכיר את היא"צ של קהילת בריסק, שאז נהרגו גם כל משפחתו (ד' חשוון), ואמר שהוא צריך להודות לה' על יום ההצלה שהוא עצמו ניצל לחיים. והיה אומר: "אני חייב הרבה הכרת הטוב על הנס שה' עשה עמי!"

ובפעם אחרת מנה את החסדים שהקב"ה עושה עמו: מיום הולדתי אני מוקף בחסדים, לדוגמא היו עסקנים שניסו לשחרר אותי מהצבא הפולני, ואילו היו מצליחים הייתי נשאר, והיה קורה איתי מה שקרה לכולם, אך כיון שלא הצליחו היתה סיבה לברוח לשווייץ וכך ניצלתי".

בליל שני של ר"ה האחרון לחייו, אמר לנכדו: "אתם צריכים פרי חדש כדי לברך 'שהחיינו' בליל יו"ט שני של ר"ה, אבל אני איני צריך טעם למה לומר 'שהחיינו!' הלא נשארתי בחיים בנס גדול! אני לא צריך פרי חדש כדי לומר 'שהחיינו'!", וכשאמר דברים אלו, זלגו עינו הטהורות דמעות של שמחה והודיה להשי"ת על חסדו הגדול.

אין לתאר כיצד היה נראה המראה כשהיה פורץ בבכי ואומר: "מה אני אענה להקב"ה שכל כך הרבה טובה עושה לי, ומה אני החזרתי לו… כמה אני צריך להודות לה', אין אחד בעולם שהקב"ה עושה עמו חסד כמו שעשה עמי (ופרט הספרים ועוד) ומה אני משיב לו?"… (ספר 'צדיק כתמר יפרח' פרק ל"ב).​
 
מעשה לאה ורחל והכרת הטוב

בראשית פרק ל (יד) וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה וַיָּבֵא אֹתָם אֶל לֵאָה אִמּוֹ וַתֹּאמֶר רָחֵל אֶל לֵאָה תְּנִי נָא לִי מִדּוּדָאֵי בְּנֵךְ: (טו) וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי וְלָקַחַת גַּם אֶת דּוּדָאֵי בְּנִי וַתֹּאמֶר רָחֵל לָכֵן יִשְׁכַּב עִמָּךְ הַלַּיְלָה תַּחַת דּוּדָאֵי בְנֵךְ:

"המעט קחתך את אישי", האמנם לאה מתכחשת לכך שרחל מסרה לה את הסימנים, כדי שתנשא היא ליעקב?
היכן הכרת הטוב?

יתירה מכך, עפמש"כ האור החיים להוכיח מלשון המקרא שנקט 'ויקח את לאה' שלקחה בעל כרחה, ולא היה מרצונה של לאה להתייחד עם יעקב במקום אחותה רחל, ומנגד לאחר זמן עומדת ומכחשת כנגד רחל? וראה מה שנכתב כאן בנסיון ליישב תמיהה זו.

בהכרח לומר שעיקר ההשתוקקות של לאה להינשא ליעקב, הוא כדי שבית ישראל יבנה ממנה בהולדת בניה השבטים, ובאותה נקודת זמן היא פסקה להוליד והשתוקקה להוסיף עוד על בית ישראל [וכמובן שאי"ז רצון אנוכי] וכעת שרחל מבקשת ממנה את הדודאים המסוגלים לפקוד עקרה, לאה קוצפת ע"כ, אבל ללא ספק לא עלה על לבה להתכחש למעשה הוויתור שאירע עם אחותה בעבר.

ושוב מצאתי שבדרך קצת דומה כתב ברבינו בחיי וזה לשונו: גם האמהות רחל ולאה שהיו מריבות זו עם זו על הפעולה הזאת הטבעית כל דבריהם היו מן המין הזה, כי היו יודעות ברוח הקודש ששנים עשר שבטים עתידין לצאת מיעקב מארבע נשים. וזהו שאמרה לאה לרחל המעט קחתך את אישי וגו', והשיבה רחל לכן ישכב עמך הלילה, ולאה שיצאה לקראתו ואמרה לו אלי תבוא כי שכר שכרתיך, לא היתה כוונתן רדיפת התאוה חס ושלום כי אם כוונת המצוה בלבד כאשר ידעו בנבואה. והדיבור הזה כנבואה באבות שכל פעולותיהם נמשכות אחר השכל וכל דבריהם אפילו השיחה שלהם על פיו יחנו ועל פיו יסעו, גם באמהות הנביאות, אין בהן כיעור ולא רוע מוסר ע"כ.

כמו"כ אפש"ל עפ"ד הרמב"ן שם, שלאה בטענתה 'המעט קחתך את אישי' לא שהתכחשה למעשה הויתור, אלא שהרגישה בלקיחת רחל את הדודאים כמעשה הגבירה עם האמה, וחרה לה, מפני כבוד יעקב שרצתה לבשם בהם יצועיו עיי"ש.

והט"ז על התורה כתב לפרש שם וז"ל: לכן ישכב וגו', שלי היתה שכיבת לילה זו. קשה מה שאמרה לאה המעט קחתך את אישי משמע שגם בזה יש לה תרעומת והא באמת שלה הוא. ונראה שהענין היה שהתחלת לילה הראשון היתה עם רחל ואח"כ חזר חלילה. ועכשיו חזר הסדר להיות התחלה ורחל היתה עקרת הבית וממנה היה מתחיל וע"ז אמרה לאה הנה אני גדולה ממך ואני מוותרת נגדך להיות עקרת הבית וההתחלה שלך, וע"ז אמרה קחתך את אישי שראוי להיות איש שלי בלילה זה עכ"ל. ולדבריו אין מקום לההערה.

ועיי"ע בפירוש הריב"א לאחד מבעה"ת כתב וז"ל: המעט קחתך את אישי וגו'. וי"ל דהכי פי' המעט קחתך אישי כדין בשכיבת לילה זו שלך היא כדפי' גבי לכן ישכב עמך הלילה וגו', ועוד רצונך לקחת גם מדודאי בני כדין שבקשת ממני שאתן לך מהם ועתה הלקיחות שעה דזו וזו בדין כדפי' עכ"ל.
 
זכרון לטווח קצר

האם אדם זוכר לפני שבועיים שאשתו הגישה לו כוס קפה בבוקר?
ודאי שלא.

ומתנה שקבל לפני חודש.
ודאי שכן.

ושלפני שנה, שנתיים.
במעורפל.

ולפני ארבע או חמש שנים.
לא, אולי תזכיר לי הוא ישאל?

כל מעשה שהו, נצרב חזק יותר, לטוח ארוך יותר, כגודל התפעלות הנפש.

ככל שהדבר מיוחד בעיני האדם, הזכרון חזק יותר, ומנגד בדברים יומיומיים הזכרון קצר יותר..

אדם מקבל טובה מחבירו, 'טובה' כזו ששינתה לו את החיים.

אם תשאל אותו על הגמול שמוכן ליתן לחבירו, תשובתו, ככל אשר יחפוץ, גם אמכור את נעלי למענו..

אבל כנראה שגם להכרת הטוב יש גבול..

שים את שני האנשים הללו במסגרת אחת, שתגרום להם להתחכך באופן יומיומי, ובמשך כמה וכמה שנים.

כמה כבר נשאר מהזכרון העבר? לא הרבה...

ומכאן הדרך קרובה [של אנשי דעלמא] להתכחש לעבר..

אדם מתנהג על פי מה שהוא חש, וכנראה את ההווה חש יותר מאשר את זכרון העבר ומה שהיה אז..

ואולי בדברים הללו, נקבל ישוב כלשהו לשאלה שהוזכרה כאן.
 
חזור
חלק עליון
זוכה שני בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>