עשי"ת, יום כיפורים - בגדר איסור אכילה ביום כיפור | ענייני דיומא עשי"ת, יום כיפורים - בגדר איסור אכילה ביום כיפור | ענייני דיומא
  • יִשְׂרָאֵל נוֹשַׁע בַּה' תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים, גַּם-הַיּוֹם יִוָּשְׁעוּ מִפִּיךָ שׁוֹכֵן מְרוֹמִים, כִּי-אַתָּה רַב סְלִיחוֹת וּבַעַל הָרַחֲמִים:

    פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל גמר חתימה טובה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,378
תודות
7,277
נקודות
692
הנה ידועה החקירה האם איסור אכילה ביו"כ גדרו ביטול עינוי או שגדרו איסור אכילה, רק שהשיעור הוא כותבת. עי' מה שצויין בזה בס' המפתח (הל' שביתת עשור פ"א ה"ד). [ויתכן שהדברים דלהלן מצויינים במפתח, אך רציתי לדון על נקודות אלו]. הנה הריטב"א (יבמות מ, א ד"ה והא אמר) כתב שגדר האיסור הוא אכילה, ובבהגר"א (סי' תריב סק"ז) כתב להכריע כראשונים שאם שתה הרבה חומץ חייב, כיון ששובר רעבונו והתורה אמרה אשר לא תעונה, עכ"ד. ובדעת הראשונים שס"ל שפטור צ"ל דס"ל כהריטב"א שגדר האיסור הוא אכילה ושתייה ושתיית חומץ אינה שתייה.

ובנידון הריטב"א ביבמות עי' רבינו אברהם בן ההר שם שפי' הגמ' באופן אחר, ולפי"ז לא מוכח מהגמ' שגדר האיסור הוא אכילה, ואדרבה בדבריו מפורש שגדר האיסור הוא ביטול עינוי, וחלוק משאר מאכלות אסורות [לענין אכילה גסה].​
 

הודעות מומלצות

איך שייך קרבן כשר שעלה לבעלים לשם חובה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון