זבחים - בגד כהונה שכובס מדין דם חטאת מה דינו? | ים התלמוד זבחים - בגד כהונה שכובס מדין דם חטאת מה דינו? | ים התלמוד
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

שירת העשבים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
674
תודות
1,450
נקודות
242
ישנו דין שכיון ש"אין עניות במקום עשירות", הילכך בגד כהונה שהתלכלך מדם הקורבנות אין מכבסים אותו, אלא הוא הופך לבלאי הבגדים ואין משתמשים בו יותר.
אך שונה הדין בבגד שניתז עליו דם חטאת, שאז יש גזה"כ שצריך כיבוס.
והסתפקתי, האם בבגד שניתז עליו דם חטאת, ומטעם זה הבגד התחייב בכיבוס, האם במקרה שהבגד יוצא נקי לחלוטין הבגד חוזר לשמש את הכהנים בעבודתם, או שגם בכה"ג הוא הופך להיות בלאי הבגדים?
(אשמח לסברות, אך יותר מכך אשמח למקורות...)
 
אף שאינו רוצה להשתמש בו ?
כן.
דין זה הוא מדיני דם החטאת, ולא מדיני הבגד וגזרת הכתוב היא כנאמר (ויקרא ו' כ'):
"כֹּ֛ל אֲשֶׁר־יִגַּ֥ע בִּבְשָׂרָ֖הּ יִקְדָּ֑שׁ וַאֲשֶׁ֨ר יִזֶּ֤ה מִדָּמָהּ֙ עַל־הַבֶּ֔גֶד אֲשֶׁר֙ יִזֶּ֣ה עָלֶ֔יהָ תְּכַבֵּ֖ס בְּמָק֥וֹם קָדֹֽשׁ"
 
כן.
דין זה הוא מדיני דם החטאת, ולא מדיני הבגד וגזרת הכתוב היא כנאמר (ויקרא ו' כ'):
"כֹּ֛ל אֲשֶׁר־יִגַּ֥ע בִּבְשָׂרָ֖הּ יִקְדָּ֑שׁ וַאֲשֶׁ֨ר יִזֶּ֤ה מִדָּמָהּ֙ עַל־הַבֶּ֔גֶד אֲשֶׁר֙ יִזֶּ֣ה עָלֶ֔יהָ תְּכַבֵּ֖ס בְּמָק֥וֹם קָדֹֽשׁ"
לא כ'כ הבנתי הראיה.
ועכ'פ מה שמצאתי בינתיים:
20251223_000239.jpg
 
כן.
דין זה הוא מדיני דם החטאת, ולא מדיני הבגד וגזרת הכתוב היא כנאמר (ויקרא ו' כ'):
"כֹּ֛ל אֲשֶׁר־יִגַּ֥ע בִּבְשָׂרָ֖הּ יִקְדָּ֑שׁ וַאֲשֶׁ֨ר יִזֶּ֤ה מִדָּמָהּ֙ עַל־הַבֶּ֔גֶד אֲשֶׁר֙ יִזֶּ֣ה עָלֶ֔יהָ תְּכַבֵּ֖ס בְּמָק֥וֹם קָדֹֽשׁ"
הוא נידון גדול, וכמו שהעירו כבר. ודנו אכן שנפ"מ לאין רוצה להשתמש, ובאיילה"ש פשט מהא דקורע ואעפ"כ מחויב לכבס, אמנם שם לא דן מצד אינו רוצה לבוש אלא אין רוצה לקיים.
 
היכן מפורש שם שאפילו אינו רוצה ללובשו?
הוא נידון גדול, וכמו שהעירו כבר. ודנו אכן שנפ"מ לאין רוצה להשתמש, ובאיילה"ש פשט מהא דקורע ואעפ"כ מחויב לכבס, אמנם שם לא דן מצד אינו רוצה לבוש אלא אין רוצה לקיים.
טעיתי במ"מ, עיין בפרק י"א - "דם חטאת", ששם מבואר דיני דם חטאת המצריכים כיבוס.
ובאותו הפרק מוכח שזה דין בדם ולא בבגד.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה